• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

    Nu ska jag köra hem i snön och halkan. Jag är fortfarande mätt efter lunchen som vår thailändska städerska bjöd på. Dessutom fick vi danska æbleskiver till mötet (det är varken äpplen eller skivor, men ganska gott ändå).

    *rap*

  • Daa

    Hvidis: så kul med den lille killen! Härligt att det ser bra ut.

    lanovia: segt med febern för lilla E.

    Bruttan: en hel mängd med kramar till dig.

    Heloise: Meeeeen så irriterande att ni ska behöva bråka om det där.
    Jag tycker också att du verkar mer normal än överkänslig när det gäller Elise. Det är ingen lek när så många ska vara inblandade. *kramar*

    Blommis: ja, småbäsarna har bra storlek och de hinner förmodligen komma upp i runt 2,5 kg om de får stanna några veckor till där inne. Jag känner mig också lugn när du säger att du känner dig lugn.  Massa kramar till dig.

    Ninnis: kör försiktigt. (varken äpplen eller skivor, men vad är det då? )

    Jag har varit på informationsträff hos FK angående föräldrapenning. Det var givande och bra, men inte var det så roligt att köra i busvädret. När man ligger i 70-80 km/h längs E4, det är mörkt, relativt mycket trafik, det blåser ordentligt och snöar rätt bra också: varför, varför VARFÖR kör man så nära framförvarande bil att någon lätt skulle kunna fästa en bogserlina mellan bilarna? *irriterad*

  • Villemoa

    Heloise: så KLART de ska jävlas och säga att det inte är deras fel *muttrar haranger på jugge* finns det inget slut på allt elände ni har fått stå ut/står ut med!!
    Tycker också du är en högst normal mamma vad gäller Elise. Hon har fått stå ut med, mer än sin beskärda del, av undersökningar och dylikt! Må det SNART ta slut!

    Daa: javisst är det irriterande när folk inte har vett i trafiken och speciellt vid sånt här väder!

    Vi har så sjuuuuukt mycket snö här! Idag har det snöat säkert en 2 decimeter. Det var jättekul att dra barnvagnen i snön på oplogade vägar. De har fortfarande inte varit här och plogat, vi är liksom en bortprioriterad del av kommunen.

  • Aleta
    Kraaaaaaaaaaaam till alla och en extra stor KRAAAAAAAAAM till Bruttan!!!

    Heloise, ni är underbara. Att ni orkar och har humor i allt som händer är fantastiskt.  

    Lanovia, mina barn har då aldrig blivit friska fort. De dras med feber och förkylningar hur länge som helst känns det som. Förra året minns jag att ena tjejen hade hög feber i en hel vecka. Jag var så orolig så jag kunde inte sova och inget fanns det att göra.
  • Leksi
    lanovia 08 skrev 2010-12-16 11:04:14 följande:
    Någon sa på Es första sjuka dag att fördelen med småbarn är att de så snabbt blir friska. ?? Det kanske stämmer i vanliga fall men 4 dar med feber och fortfarande lika tät och igentäppt i huvudet tycker inte jag är snabbt frisk. Imorgon har det gått 5 dar då tyckte BVC vi skulle ringa barnmottagningen.
    Hej Lanovia! Trist med Es förkylning!

    Jag vet hur det är... A är förkyld för fjärde gången på tre månader och han är dålig ungefär två veckor varje gång, så det har inte varit många friska veckor den här hösten. Är så himla less! För när han är förkyld sover han och således också jag skitdåligt och han kan inte leka själv ens en minut på dagen utan vill bara vara nära, nära. Omöjligt att få något gjort.

    Det jag skulle säga var bara att när han var sjuk förra gången var han så dålig så vi åkte till Danderyds barnakut och då sa läkaren att det oftast tar 2-3 gånger så lång tid för ett barn att bli friskt som en vuxen med samma förkylning/influensa! Vet inte om det bara gällde bebisar och om den du pratade med kanske menade större barn? Men E är väl bara runt 10 månader eller så? Och så som det varit för Alfred verkar det stämma att han är sjuk längre än vi.
  • Leksi

    Vad härligt att ni ÄNTLIGEN fått komma hem Heloise!! Skrattande Men surt med fortsatta undersökningar och strul med andningen vid ätandet. Hoppas skiten med kronofogden löser sig - tycker så himla synd om er! Ni har ju ganska fullt upp med allt annat, mycket viktigare, ändå!!

    Grattis till lyckat RUL Hvidis! Och ännu en liten kille till tråden, det behövs ju! Glad Kul med en av varje. Hur går det med Batman? Surar han fortfarande?

  • lanovia 08

    Ja ni verkar ha rätt i att det tar lång tid för småbarn att friskna till. Hon som sa något annat är bara min svärmor och har haft 3 småbarn själv så jag tänkte att hon kanske eventuellt skulle veta vad hon pratar om. Eller så är det helt enkelt individuellt för olika barn.
    MEN pratade precis med BVC som sa precis samma sak som ni, det tar tid för de små att bli av med sina förkylningar.
    Idag är vi inne på 5e dagen med feber, men den verkar gå neråt lite och BVC tyckte vi kunde lugna oss lite innan vi åker och sätter oss på någon akutmottagning.
    Barnmottagningen hade redan fullt, vi ringde ju bara precis när telefontiden började.... det där är något jag stör mig på i svenska vården, om du är förkyld och behöver vård så måste du ju ringa typ 30 min innan tel.tiden börjar om du ens skall ha en sportslig chans att få hjälp.

  • Ankan80
    Hvidbrud skrev 2010-12-15 19:42:07 följande:
    Bra bra! En fin liten tydlig kille som tittade rakt in i kameran . Växte som han skulle och allt såg bra ut. (tag i trä!)
    Åhhh va roligt  med en av varje! Härligt att allt såg bra ut!Kyss
  • lanovia 08

    Leksi, fy vad jobbigt att A varit dålig så mycket. Ja det suger verkligen energin ur än. Särskilt om man inte får sova.

    Appropå sova. Inatt lyckas E trots allt sova bra, vilket resulterade i att jag sov som en klubbat i 7 (SJU) timmar utan att vakna en ända gång. Jag vaknade tillslut av att E låg vid sidan om mig och pratade. Då hade maken precis hämtat in henne, jag hade inte ens hört när lillskruttan vaknade. Gissa om jag behövde sova.
    När jag sist sov så länge oavbrutet har jag ingen som helst aning om.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård