• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

     


    Hvidbrud skrev 2010-12-08 20:39:50 följande:
    Dagens goda ego-nyhet är att dagisfröken från hell berättade att hon ska ta ledigt ett år för vidareutbildning!

    Härligt!! Förresten så tror jag du är jättefin i din mage Hvidis... tänk den underbara ligga person som ligger där inne och växer. *Puss-figur* (vet inte hur man gör dem)

  • lanovia 08

    Hade tänkt hinna sitta här lite ikväll, men har en skrutta som bara vägrar somna. Ställer sig upp o skriker hela tiden. Alltså försvann även nu min tid med er.
    MEN jag hörde via fejjan väldigt glädjande nyheter.
    Hurra Hurra!!! Elise är hemma!!! Jubel, nu kanske familjen Helipanzer kan få börja lappa ihop sig lite??

  • Fru sy

    Fick dadlar med stekt bacon runt när vi var hos några kompisarn i helgen och nu kan jag inte sluta tänka på dem... vi har ätit sådana och druckit glögg nu men blir inte "mätt" på dem så gott med det salta och lite söta ihop...mmmm

  • Fru sy

     


    lanovia 08 skrev 2010-12-08 20:44:23 följande:
    Hade tänkt hinna sitta här lite ikväll, men har en skrutta som bara vägrar somna. Ställer sig upp o skriker hela tiden. Alltså försvann även nu min tid med er.MEN jag hörde via fejjan väldigt glädjande nyheter.Hurra Hurra!!! Elise är hemma!!! Jubel, nu kanske familjen Helipanzer kan få börja lappa ihop sig lite??

    Så du hann titta in lite iaf.   *Vinkar till Lanovia*

  • lanovia 08

    gumman
    Jag tror säkert att du är jättefin. Du bär ju något så oerhört fin inuti dig.
    Men det är fasiken inte alltid lätt att acceptera hur kroppen ändrar sig pga graviditet. Jag har stått framför spegeln gråtfärdig många gånger. Tittat på bristningar, extra fett på magen som finns där även fast jag har gått ner till normalvikt, hängtuttar.
    Så jag vet hur ont det gör att acceptera ändringarna.


    Hvidbrud skrev 2010-12-08 20:06:50 följande:
    Och ninnis: din mage är fiiin fiiin! Jag liknar en som är i 6-7månaden redan.... Provade gravid byxor på hm i förrgår... Det var inte kul... Liknade en flodhäst bakifrån... På riktigt. tog lite tid att gå ut för jag blev lite ledsen....

     

  • lanovia 08

    Jippie!!!


    Hvidbrud skrev 2010-12-08 20:39:50 följande:
    Dagens goda ego-nyhet är att dagisfröken från hell berättade att hon ska ta ledigt ett år för vidareutbildning!

     

  • lanovia 08

    Sådär ja tog bara 1½h för E att somna. Tyvärr gav det mig inte lika lång tid här. Men jag har ialla fall hunnit läsa mycket.

    Jag skickar massa kramar till Flamman och Blommis. Ni verkar vara sådana underbara människor och jag önskar det fanns något jag kunde säga eller göra för att underlätta för er. *kramar om*

    Vart har Bruttan tagit vägen?

    Nu skall jag sno åt mig en kort stund i soffan innan det är natten.

  • Hvidbrud

    Tack, gulle er! Ja, från maken förväntar jag mig inga komplimanger, det ville vara lättare att dra ut en tand på en hästed en pincett, så mitt mantra just nu är "jag behöver inte dig", för att skydda mig själv för att bli ledsen hela tiden. Lite kall och tjockhudad och tid att dra in mig i mina egna gränser. Tänker på ett stycke ur profeten om kärleken---------..... Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik. Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan. Och stå vid varandras sida, men inte för nära; Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga. Ur 'Profeten' av Kahlil Gibran

  • Ninnnis

    Hvidis, den dikten läste min bästis när hon vigde oss. Det ligger mycket i det.

    Jag hoppas maken börjar ge dig de komplimanger du förtjänar, vackra du.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård