• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

     


    Ninnnis skrev 2010-12-08 11:18:50 följande:
      Blommis, om man googlar "särdeles starkt psyke och en ovanlig självinsikt och själsstyrka" så kommer det upp en bild på dig

    haha! Det hoppas jag inte! *kikar efter dolda kameror*

    Ni är allt för gulliga ni, alihop! Kram till er!

  • passionsblomman

    Flamman, jag hoppas verkligen du inte tog mitt inlägg igår som att jag tycker du ska lämna din make. För dt tycker jag inte. Bara just när han säger sådant där som du berättade. Då vill jag dessutom gärna höra att han fått en smäll-våldsbenägen som jag är...

    Jag tror heller inte att det är någon utstakad och välplanerad plan B som kuratorn menar, utan kanske bara kolla av om du öht har självbevarelsedrift nog att förstå att det här inte är något du MÅSTE finna dig i och välja i livet. Alltså som alla dessa kvinnor som stannar alldeles för länge i riktigt destruktiva relationer till det inte bara är slut på kärleken, utan helt slut på identitet och självutplåningen är total.

    Jag menar, hon-kuratorn-känner ju inte dig än och vet inte om och att du visst har självbevarelsedriften och allt det där som VI vet här. Så hon måste ju fråga lite grejor som  får fram vem du är och hur du tänker gissar jag.

    Jag hoppas verkligen att det kommer något litet i er process som känns som ett steg framåt och kan ge lite energi för framtida vandring, och det snart. För du behöver något att ta en tesked hopp ur skålen med.

  • Fru E

    Ninnis-det var nog jag som aldrig sa något datum men föreslå ni jag har inte så mycket inbokat

  • Norrskensflamman

     


    Ninnnis skrev 2010-12-08 11:18:50 följande:
      Blommis, om man googlar "särdeles starkt psyke och en ovanlig självinsikt och själsstyrka" så kommer det upp en bild på dig

    Ja men exakt!!

  • Ninnnis

     


    passionsblomman skrev 2010-12-08 11:46:26 följande:
      haha! Det hoppas jag inte! *kikar efter dolda kameror*Ni är allt för gulliga ni, alihop! Kram till er!

    Det borde göra det i alla fall!

  • passionsblomman

    Har ni läst den översta fästa tråden från redaktionen? Och att de nu har ngng slags ny lansering med experter av olika salg? Och att ingen präst finns för att det var ingen av de tillfrågade som varintresserade. Men vänta nu-varför har de inte frågat Kjell Präst då? Undrar vem de frågat som florist.

  • Ninnnis

     


    Fru E skrev 2010-12-08 12:00:03 följande:
    Ninnis-det var nog jag som aldrig sa något datum men föreslå ni jag har inte så mycket inbokat

    Jag slutar kl. 15 måndag 27/12 och onsdag 29/12 om det hade kunnat passa?

  • Norrskensflamman

     


    passionsblomman skrev 2010-12-08 11:55:56 följande:
    Flamman, jag hoppas verkligen du inte tog mitt inlägg igår som att jag tycker du ska lämna din make. För dt tycker jag inte. Bara just när han säger sådant där som du berättade. Då vill jag dessutom gärna höra att han fått en smäll-våldsbenägen som jag är...Jag tror heller inte att det är någon utstakad och välplanerad plan B som kuratorn menar, utan kanske bara kolla av om du öht har självbevarelsedrift nog att förstå att det här inte är något du MÅSTE finna dig i och välja i livet. Alltså som alla dessa kvinnor som stannar alldeles för länge i riktigt destruktiva relationer till det inte bara är slut på kärleken, utan helt slut på identitet och självutplåningen är total.Jag menar, hon-kuratorn-känner ju inte dig än och vet inte om och att du visst har självbevarelsedriften och allt det där som VI vet här. Så hon måste ju fråga lite grejor som  får fram vem du är och hur du tänker gissar jag.Jag hoppas verkligen att det kommer något litet i er process som känns som ett steg framåt och kan ge lite energi för framtida vandring, och det snart. För du behöver något att ta en tesked hopp ur skålen med.

    Nej då, haha, ingen fara. Jag förstår hur du menar. Tror du inte att jag själv har lust att ge honom en rak höger så tänderna flyger ut på karljäveln, bunta ihop honom till ett paket och slänga ut honom genom dörrn i en snödriva så han får kyla ner sig ordentligt, när han kläcker ur sig såna där "klokheter"?
    Men jag inser att det hjälper knappast.

    Exakt det som du säger ang kuratorn, sa min bästa väninna per Skype i helgen (jag har sagt det förut att du påminner jättemycket om henne, Blommis). Att "vi som känner dig och din man vet att du inte är en misshandlad stackars kvinna som sitter fast i en stor otäck mans käftar,  i ett destruktivt förhållande som du egentligen vill ur, men inte har kraft och mod att våga ta sig ur. Men kuratorn vet ju inte. Hon måste ju checka av den biten för sånt får hon ju liksom inte missa i sin proffession.
    Hon vet ju inte att du har haft kraften att resa dig och gå två gånger förut, och att du själv vet när gränsen är nådd och då går du utan att se dig om. Det vet ju vi som känner dig. Vi vet också att din man inte är en tyrann eller misshandlare eller missbrukande psykopat, utan att han beter sig som en tölp när han mår dåligt och att han har en viss problematik av neuropsykiatrisk karaktär." Typ så.

  • Norrskensflamman

     


    passionsblomman skrev 2010-12-08 12:54:13 följande:
    Har ni läst den översta fästa tråden från redaktionen? Och att de nu har ngng slags ny lansering med experter av olika salg? Och att ingen präst finns för att det var ingen av de tillfrågade som varintresserade. Men vänta nu-varför har de inte frågat Kjell Präst då? Undrar vem de frågat som florist.

    Va?!?! Nämen vad sysslar de med
    Har de inte frågat Kjell och gänget i prästtråden?
    Och dig Blomman??? Du borde vara den första de anlitade som floristexpert. Så många som du hjälpt i sin blomsterbryderier, med din kunskap och konstnärlighet.

    Undra sa flundra om de fixar så man kan ha sitt bildgalleri öppet för de vänner man har i adressboken?

  • passionsblomman

    Flamman, bra där! Just precis det där är det jag menar, som hon sa så bra!

    Och nej, de har verkligen inte frågat mig. Fast för länge sedan, när det var Pumpkin och de andra som var moderatorer och en annan redaktör, pratade jag en del med dem om att jag tycker det kanske skulle finnas en frågepanel, och de sa tat tanken fanns. Men jag har då inte hört något mer.  Fast det är SKAM att de inte fråga Kjell, för han har faktiskt haft en egen Fråga prästen-tråd i fyra år nu. Det borde de åtminstone ha koll på.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård