• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • dfk

    Tack blomman, förstår att det var mig du menade nu
    Haha!! ska börja med att inte ta någon skit!!
    Ja, jag erkänner att nu när jag väl uttrycker mig och skriver från hjärtat så känns det ju bra. Det känns fint att få styrkekramar och hejjarop och det känns skönt att få känna omtanke tom från människor jag aldrig har träffat(på riktigt)!!
    Det är som en sten faktiskt som har lättat lite!
    ♥♥♥

  • Norrskensflamman

     


    dfk skrev 2010-11-30 11:30:31 följande:
    Tack blomman, förstår att det var mig du menade nuHaha!! ska börja med att inte ta någon skit!!Ja, jag erkänner att nu när jag väl uttrycker mig och skriver från hjärtat så känns det ju bra. Det känns fint att få styrkekramar och hejjarop och det känns skönt att få känna omtanke tom från människor jag aldrig har träffat(på riktigt)!!Det är som en sten faktiskt som har lättat lite!♥♥♥

    Ja det är förlösande liksom

  • passionsblomman

    Flamman, ja absolut ska ni ju prata här också! det hoppas jag du förstår att jag tycker! Så du inte tog det som att jag hänvisar er till inboxen! för DET menar jag verkligen inte. bara att det ibland behövs extra allt av eget prat. Du skulle se min inbox....

    Förresten så skrev jag visst Daa istället för Dfk där uppe i mitt inlägg till er. *skäms* Det var ju Dfk jag menade såklart! och jag är glad och hedrad att du delar med dig Dfk! Det behövs för trådens närhet att vi är lite ömsesidiga med det som värker i ens egna liv tänker jag.

  • Soldemor

     


    passionsblomman skrev 2010-11-30 11:30:13 följande:
    Allvarligt talat, det har snöat så in i bängen-och gör fortfarande att det bara är HELT sanslöst!!! Jag måste verkligen gå ut och skotta. Igen. Sambon skottade massor igår och jag har själv hivat undan mängder av snö innan dess i flera omgångar. Det här är helt galet! Men TACK Gud att det slutade komma som regn, för snön stannar iallafall utanför huset. Och barnen är glada och det ser vackert ut.Och jag hoppas att resten av vintern nu håller sig på minussidan av termometern, så det inte bli snöglopp och is och elände av allt det som vräkt ner. Inget regn alltså på det här tack. Och inte fem plus.

    + 10 då?

  • Daa

    Ett kort ögonblick tänkte jag faktiskt: Men vad har jag nu skrivit?? Fast bara ett kort ögonblick...


    passionsblomman skrev 2010-11-30 11:34:38 följande:
    Förresten så skrev jag visst Daa istället för Dfk där uppe i mitt inlägg till er. *skäms*
  • Fru sy

     


    Fjällbruttan skrev 2010-11-30 09:33:18 följande:
     Fru Sy, jag tycker du ska skriva ut några av de olika inläggen här och visa maken och kanske öppna för en disskussion, säg att du vill att han ska läsa, låt honom begrunda det en timme och säg att du vill att ni tillsammans nu bestämmer hur ni vill ha det, och sen gör ni så! Skit i vad andra tycker Kram

    Har faktiskt tänkt det! Diskuterade det lite med honom igår men har tänkt att han skall få läsa lite vad ni skrivit innan jag diskuterar det med honom igen.

    Jag tycker det är jättejobbigt och svårt hur man skall lösa detta... svärmor är väldigt speciell. De har inga vänner kvar, jobbarkompisarna bråkar hon bara med och andra släktingar vill inte heller ha mkt kontakt med dem. Det är helt enkelt ingen som orkar med henne. Och min man är i vanliga fall absolut inte lam, han är bestämd och diskuterar gärna med folk. Men när det gäller hans mamma är det som han stänger av... har börjat fundera på om det inte är hans sätt att orka med henne för jag tror han alltid gjort så. Igår kväll när han diskuterat med henne på telefon var han helt slut och sa att han gått och oroat sig över det hela dagen...

    När jag säger att jag vill att vi är ett team, att vi stöttar upp varandra säger han att han inte tycker vi ska behöva gå dit med en stidsplan... och det är inte det jag vill heller. Men mannen tycker bara vi ska vara tysta och inte tjafsa emot när hon börjar, men jag fixar inte det när hon går på oss om olika saker. Ska vi bara ta det utan att säga vad vi tycker? Om jag då säger något så blir maken typ sur på mig för vi hade ju bestämt att vi skulle vara tysta.

    Nu ska jag försöka att inte tjata mer om detta här för det känns som jag förpestat hela tråden med det. Idag ska jag försöka orka göra något jag tycker är roligt så jag kanske lyckas släppa det en stund... hoppas på en stund vid symaskinen

  • Fru sy

    Tack förresten för alla kloka ord! Mänger med kramar till er!

  • Fru sy

     


    Ninnnis skrev 2010-11-30 09:11:11 följande:
      Bra tack! Det känns nästan som att jag mår för bra. Inget illamående eller andra krämpor. Bara trött på kvällarna och ömma bröst. När man läser om att "alla" mår illa och har humörsvängningar så är det nästan så att jag blir bekymrad över att något är fel. Men det stod ju rätt till så sent som i torsdags, så jag får väl bara glädja mig åt att jag både är gravid och mår fantasktiskt bra.Hur är det själv?

    Härligt att du mår bra Ninnis!! NJUT!!!

  • passionsblomman

     


    Soldemor skrev 2010-11-30 11:42:38 följande:
      + 10 då?

    Absolut inte. Det kommer omedelbart att börja rinna in vatten i vår källare igen, allting blir lervälling och alla knoppar som ska sova till våren börjar slå ut och fryser sedan sönder. Det är dåligt för min Magnolia som i vår ska blomma för första gången i min trädgård. och för syrenerna och alla fruktträden. 
    Dessutom blir det kolsvart, deppmörkt och inte ett dugg julkortsvackert och domherrarna syns så dåligt. +10 hör till April.
    Nu ska det vara vinter och min son ska åka skidor, pulka och skridskor. Och ligga ute i trädgården och skotta upp skyttevallar att ha snöbollskrig bakom med sina kompisar.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård