• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Panzerfaust




    Ok videon är rolig som den är men låten gör det hela ännu roligare...


     


    Go'natt

  • passionsblomman

    Man kan också käka Pågens små saffransgifflar och Ballerina pepparkaka om ingen haft någon adventsanda att baka i.

    Bytt en massa glödlampor har jag också gjort och sedan kastat upp alla belysningar i oputsade fönster och den enda städning som för övrigt är avklarad är en rejäl dammsugning och dammtorkning av alla fönsterbrädor.

    ...men skottat en så in i baljan massa snö-det har jag! Klockan två i natt var jag ute och drog omkring snösläden, för det hade kommit flera decimeter och jag ville att sambon skulle kunna komma hem från krogjobbetoch parkera på snöfri infart.
    Himmel vad det vräker ner! Vi har verkligen redan MASSOR av snö! I fjol var det barmark så här års. Snön kom ett par dagar innan jul.
    Sambon sa. ja det var ju tur att jag  bytte till vinterdäck i går, för annars hade jag inte tagit mig hem inatt.
    -Nä, det var inte tur. det var resultatet av enträget och stundtals hotfullt tjatande från MIG. Just för att jag gärna vill vara någotlunda trygg i att jag nog får hem min sambo hel och hållen när han är ute och åker.

    När jag sa innan ivf:en att jag ville att vi bytte till vinterdäcken, blev jag i stort sett idiotförklarad. På väg hem därifrån fick vi köra i första halkan på sommardäck.
    Och nu har han fått byta på båda bilarna i full snöstorm och svinkallt om fingrarna. precis som vanligt.

    Men nu har vi däck. Och sonen har nya överdragsbrallor, nya handskar och nya skor-"som jag är så GLAD över mamma! För de är jättejättesköna och jättejättebra och jag blir inte blöt alls!"

    Och det är låsolja insprutat i billåsen, motorvärmarsladden är utdragen och kupévärmaren framplockad. Reflexväst, snöskyffel och startkablar ligger vid varningstriangeln bak i den lilla lilla bagageluckan. Rattmuff på, fårskinnsfäll att sitta på och isskrapor, sop och mirakletrasa för imman på plats. Vinterkängorna är framtagna och alla handskar hittade "har du sett mina vinterkängor och vet du var min andra handske är..."*bah*

    Och massor av stjärnor och stakar och ljusslingor lyser. Bara den runt verandan fattas och så måste vi köpa granen som ska vara på altanen. Annars ser det åtminstone utifrån väldigt adventigt ut.

    Städa bort alla pryttlar och fixa vidare får jag väl göra en annan dag.

  • Fru sy

    Blomman: Tror ditt hus ser helt underbart ut både utifrån och inuti! Vem ser om fönsterna är putsade eller inte i det mörker det alltid är nu. Här är röda gardiner upphängda i köket och vi har oxå fått upp lite stjärnor och ljusstakar, i oputsade fönster. Tycker det blir fint och mysigt ändå! 

    Efter en livlig diskussion på telefon med svårmor efter lunch har jag inte haft lust till ngnting i eftermiddag, och min längtan till jul försvann... funderar allvarligt på hur jag ska lyckas stå ut med den kärringen i alla år. Tanken på att hon ska bli farmor till mina barn känns inte heller bra. Mannen är bäst men ofta känns det jobbigt att hon följde med på köpet... bara jag tänker på henne nu igen rinner tårarna här... BLÄ...

  • Heloise

    Ser framför mig Blommans vackra sagoslott i vinterglans


    Själva har vi varit lat och hyrt in 2 städerskor i 3 dagar, de ska städa bort alla kattspår, samt storstäda hela huset, ex desinficera alla golv etc. Känner mig väldigt lyxig men oxå stressad för man måste liksom städa bort allt för att städerskan ska kunna städa, när man ska lägga  motsvarande en weekendresa i pengar  på att få det städat...


    Nåväl nu är det inte mkt kvar ska rensa bort allt ifrån tvättsugan sen så är vi klara.


    Jag flyttar till Elise på sjukhuset from imorgon, så Panzer får hålla er uppdaterade. Skulle gärna vilja att Blomman och Bruttan smsar mig deras nummer( har en ny mobil och vissa nummer föll bort), villemoas har jag kvar.


    Hon har varit klockren och håller fortfarande en låg koldioxidnivå( iaf med hennes mått mätt) och nu i veckan gäller följande, svar på mrt, hjärnultraljud och så kommer det logopeder och ska kolla hennes sväljförmåga och ge mig tips på hur man kan öva upp sug, svälj, andas delen. Hon suger ju jättefint och sväljer helt ok men andningen skiter hon i. Jag ska till spec.mödravården på tisdag( hjärnul är 13:45 tis oxå). Känner att vi kommer närmare och närmare en hemgång, och jag börjar drömma om en jul hemma.


    Puss och kram på er.

  • Villemoa

    Blommis: jag är säker på att Casa Passion är underbart mysigt i adventsskrud! Pratar vi oputsade fönster så ska ni se mina!! Och vad ÄR det med karlar och alltid göra allt i sista minuten?! TUR att ni har vinterdäcken på!

  • Villemoa

    Heloise: det är inte lathet att hyra in städerskor. Ibland måste man prioritera och ni har verkligen skäl till det nu! Vi har faktiskt också bokat in en städfirma som ska komma till oss varje vecka och det ska bli så skönt! Just städningen har vi dividerat om mycket här hemma men nu blir det sluttjafsat om den saken. Hoppas såå att ni får komma hem till jul och att alla resultat veckan som kommer är toppenbra! Ge Elise en stor kram från oss!

  • Villemoa

    Idag har Moa och jag bakat pepparkakor och sen har jag bakat saffransmums. Jäklar i min lilla låda vad goda de blev! Ett par grannar med barn har varit här och fikat också så vi har haft en mysig 1:a advent.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård