• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Lapinette

    AM - såg nu att de endast har desserterna måndag - fredag . Min tanke var en härlig hösthelg med promenad och sedan en stor balja tea och desserter.

    Skulle gärna hänga på om jag bara inte hade så svårt att ta en endaste ledig minut från min make ... tror det är något som sitter i efter alla år på distans.

  • BrudSommar2006

    AM, vilket mysigt hotell, åk!


    Lapinette, ska du på sysslingens fest? Själva kan vi inte komma eftersom vi inte har någon barnvakt, mina föräldrar är på Öland och makens mamma strålar just nu för sin bröstcancer och får cellgifter så de kan inte komma upp heller. Någon annan vill vi inte lämna Iris hos över natten. Det skulle visst vara helt barnfritt så vi kan inte komma tidigt och vara med några timmar heller.

  • Lapinette

    BS - japp, vi ska dit! Ska dessutom på 50 års fest kvällen innan. Så det är till henne jag letar något "sött".

  • start september

    Ser mysigt ut AM. hur tror du det funkar själv med Livia? Kan hon leka/bada lite själv eller behöver du vara med i hela tiden?

    Hur funkade det förresten med Bamseklubben när ni var iväg?

  • _koko_

    Hej i tråden!

    Här har det verkligen varit ömsom vin ömsom vatten sen jag var inne sist...
    Stora kramar till alla som behöver!!

    Sen snor jag direkt en av dem, för Lillebror har haft hög feber sen i lördags och har varit helt otröstligt! Vi har burit och burit och burit... Nu i morse var han äntligen lite piggare, trots att han fortfarande hade feber, så jag hoppas det är på övergående.
    Mina snälla föräldrar som satt barnvakt lö-sö sa inget utan vi fick vår barnfria natt trots allt, är så tacksam (han åt och drack och sov ok)!

    AM - Var du lite bitter för att det hördes hem till er?  Då kan jag tala om att det kom ända från stora skuggan (som cicci skrev) och inte stadion. Och vi som var där och var tillräckligt fulla hade sjukt roligt, man var liksom tvungen att skratta åt vädereländet.

    Muggles - Vad roligt med Moas språkbegåvning!! Jag skrev också spegelvänt när jag började och har hört att det kan vara ett tecken på vänsterhänthet (jag är vänsterhänt, så det kan ju vara något mina föräldrar hittade på).

    *Avbrott för middags-nattning för conny, så nu har ni säkert hunnit skriva hur mycket som helst*

    Vilket var smart, för nu kom jag på att AM frågade om sängen! Vi är jättenöjda! Det enda negativa är väl att man (åtminstone inte om man är 176 lång) inte kan sitta upp i underslafen, men det kan man nog inte i så många våningssängar? Sen minns jag att instruktionerna inte var ikea-enkla direkt, men vi fick ju ihop den till slut iaf. Och ja, det var Haléns.

    telis - När lillebror slutade äta på nätterna matade vi i stället HELA TIDEN på dagarna. Och jag menar verkligen hela tiden. Det var bananer här, mat där, smörgåsrån med skinkost på det och så vatten att dricka. Välling fortsatte han att vägra till bara häromveckan, nu kan han som bäst få i sig 1dl (vi erbjuder både morgon och kväll). Jag tycker dock inte man ska byta ut amning/ersättning mot välling utan se välling som ett komplement till maten (fast jag vet att det finns andra i tråden som inte håller med ). Nu när både mat och sömn funkar har vi mer fasta mattider: välling+frukost, sova, lunch, mellanmål, sova, middag, välling, sova natt.

    Tror också ganska mycket på det som muggles sa om huruvida barn fysiskt behöver nattmat, med det viktiga tillägget (som jag nog tror att muggles menade också) om de går upp i vikt ordentligt! Jag har hållit på med om-nattningar som tagit hur lång tid som helst, men när jag till slut fått barnet att somna har det sovit minst en timme (oftast längre), och då vet jag att barnet inte var hungrigt. Är barnet hungrigt vaknar det snabbt igen. Det kan vara nån AW-grej som jag snappat upp, som jag tycker har funkat på mina barn iaf. Jag är ju inte annars någon AW-anhängare egentligen eftersom jag tycker hon är så kategorisk (det har ju blivit extra tydligt nu när jag fått två väldigt olika barn).

  • Klockarbol

     


    Lapinette skrev 2010-08-10 11:10:03 följande:
    AM - du som är expert på upplevelser, vet du något ställe som har dessertprovning? Vet att Vasastans Ost hade i våras (dagarna efter min fest) men ser inget på deras program över hösten. Tänkte att det var en bra present till min väninna som fyller 40 snart. Obs tror hon redan har varit på Chokladprovning.

    Det finns ett ställe på Nybrogatan som har brunch på helgerna

    http://www.pontnouveau.se/?id=1

    med tårtbuffé från Tösse

  • start september

    Insåg att mitt egoinlägg jag skrev igår inte kom med, dumma BT. 

    Tack alla som håller tummarna, de behövs. Visst är det en spänd väntan, jag försöker vara positiv men det är ibland svårt. Alla mina graviditeter har än så länge varit olika vad det gäller symptom så det är svårt att dra några slutsatser av sådana heller. Det är bara att vänta och se.

    Usch jag har börjat jobba igen och jag har ingen energi, det känns som en evighet till fredag. Funderar på lite utflexning minsann. Det är väl alla tankar som snurrar. Om den här graviditeten går bra kommer jag inte kunna ro i mål en del jag nu ska jobba med vilket såklart gör det lite tyngre att påbörja. Men, men det löser väl som vanligt när man kommer igång. Jag gillar ju mitt jobb, så det är väl bara lite post-semester-blues.

  • kängu

    start sept- förstår att det är många tankar som snurrar. Hoppas verkligen att det går bra för er denna gång!


    Kokosen, hoppas att lillebror kryar på sig snart. Det är jobbigt när de är sjuka!!


    AM, jag tycker också hotellet ser mysigt ut, åk!


    Nu en fråga till alla experter här inne- när är det dags att börja testa att sitta på pottan?

  • fru AM

    Start September: Jag tor att en resa enbart med Livia skulle fungera bra ... Reste med Storsonen till Grekland när han var nyss fyllda 4 och jag tror Livias och min relation skulle må bra av lite tid på tu man hand. Vi får se hur vi gör. Maken blir väl inte jätteglad om jag reser iväg med hans "golden child"


    Angående Bamsklubben ... Vi reste med vingresor så vi bodde på en Sunwing resort i Thailand och där var det Lollo & Bernie som hade barnaktiviteterna. Det funkade bra - de hade några, säg 4 inlämningsaktiviteter i i veckan (då lämnade man in henne 1-2 timmar för t ex skattjakt) annars hade de ett barnområde där det visades filmer (inne i skuggan) och man kunde rita, leka på lekplats och måla t-shirts osv - fast då skulle man ju passa barnet själv. Åkar man tll ett sånt här ställe med ETT barn så är dte ju toppen - den ena föräldern kan få några timmar för sig själv och man kan slappa tillsammans under "inlämningsaktiviteterna"


    Tack för sänginfo, Koko! URrsäkta min skadegjädje ang regnstormen Men när jag blir störd av oväsen så önskar jag alltid källan till störningen dit pepparn växer ... oavsett vem källan är

  • Lapinette

    september - förstår din oro. KRAM!

    kokisen - frågar igen, vad är det för lerbrottningsfest du har varit på?

    Klockarbol - tack för tipset, ska genast kollas upp.

Svar på tråden Livets toppar och dalar