• SweetSun

    Den Borgerliga Tråden

    Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?

    Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.

  • Svar på tråden Den Borgerliga Tråden
  • 3Jane

    Nu har vi träffat vår vf o det känns superbra! Hon verkar hur bra som helst o hade precis samma tankar gällande vigseln som vi. Att det ska vara högtidligt o lika speciellt som ett kyrkligt bröllop, med både ingångs- o utgångsmusik.
    Hon hade t.om på förslag exakt samma dikt som jag hade tänkt föreslå. O frågade om hon kunde ha kläder som gick i lila, vilket är en av våra tema-färger. Kan inte bli bättre!

  • MulleNuh

    Hur långt innan bör man ringa och boka?
    Och vem bokar man? Ska man ringa sin hemkommun eller ska man ringa till den kommun man tänkt gifta sig i??

  • 3Jane

    Där man gifter sig. O hur långt innan beror lite på hur populärt det är att gifta sig just där. Vi bokade i somras o gifter oss i januari. Men jag kollade med en annan nu i december också o hon var ledig det datumet. Så det beror ju som sagt på ...

  • wunja gbg

    Jag fick som svar av Kungälvs Kommun, där vi planerar att gifta oss, att man skulle boka VF i när hindersprövningen är gjord. Med andra ord tidigast 4 månader innan vigseln, kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter lite sent...

  • MulleNuh

    Jag har bokat idag! Det blir i stockholms stadshus! Känns lite pampigt faktiskt!

  • Tx2

    wunja gbg: det stämmer när det gäller kungälvs kommun och man gifter sig på en av deras platser. Man blir automatiskt tilldelad en då. Alla kommuner gör olika.

  • SweetSun

    men man kan ju boka vf från vilken kommun som helst eg. men man brukar väl ta en från sin egen kommun eller den manska vigas i.

    Tycker det är helt galet att alla kommuner har olika regler. borde vara samma.

  • SommarNoll9
    3Jane skrev 2008-12-16 09:00:31 följande:
    Nu har vi träffat vår vf o det känns superbra! Hon verkar hur bra som helst o hade precis samma tankar gällande vigseln som vi. Att det ska vara högtidligt o lika speciellt som ett kyrkligt bröllop, med både ingångs- o utgångsmusik. Hon hade t.om på förslag exakt samma dikt som jag hade tänkt föreslå. O frågade om hon kunde ha kläder som gick i lila, vilket är en av våra tema-färger. Kan inte bli bättre!
    Vad härligt att det kändes bra! Det är viktigt tycker jag. Vi har fått en lista på vigselförrättare från kommunen med namn och telefonnummer. Ganska intetsägande egentligen. Jag vill ju ha bild och lite info om alla Ganska många av dem vet jag vilka det är eftersom det är kommunpolitiker men några har jag ju ingen aning. Får väl ringa runt och ha korta intervjuer med de som verkar intressanta
  • Nancy Drew
    SommarNoll9 skrev 2008-12-16 20:29:34 följande:
    Vad härligt att det kändes bra! Det är viktigt tycker jag. Vi har fått en lista på vigselförrättare från kommunen med namn och telefonnummer. Ganska intetsägande egentligen. Jag vill ju ha bild och lite info om alla Ganska många av dem vet jag vilka det är eftersom det är kommunpolitiker men några har jag ju ingen aning. Får väl ringa runt och ha korta intervjuer med de som verkar intressanta
    Google är ett fantastiskt verktyg för det. Annars hade vi fortfarande inte vetat hur damen som ska viga oss ser ut...
  • SommarNoll9

    Nancy Drew skrev 2008-12-16 21:36:59 följande:


    Google är ett fantastiskt verktyg för det. Annars hade vi fortfarande inte vetat hur damen som ska viga oss ser ut...
    Aah, självklart! Att jag inte tänkte på det Tack för tipset.
Svar på tråden Den Borgerliga Tråden