• Varja

    Gifta sig i folkdräkt

    Hej alla!
    En liten fråga från en färsking på området: Jag och min sambo kommer att förlova oss i sommar och ska gifta oss nästa sommar och våra planer so far rör sig kring att vi ska gifta oss i folkdräkt och ha lite lätt folkmusiktema på bröllopet. Kan ni kanske hjälpa mig med lite inspiration, hemsidor, seder, tips och idéer och annat? Det är en lös och luddig fråga jag vet, men jag uppskattar alla idéer ni kan tänkas ha!

  • Svar på tråden Gifta sig i folkdräkt
  • Bruja

    Hej igen!
    Kan tyvärr inte komma i kontakt med den här paret, vet inte varför de inte svarar. Men jag kan berätta lite om hur det gick: det gifte sig i Orsa (kan det vara Orsas hembygdgård? är lite dålig på såna svenska namn). Paret gick in under en palio (tror jag det heter, jag är inte så mycket hjälp! :) ) som de fyra masrskalkerna håll i, en i varje hörn. De gick i par med de fyra tärnorna, som gick på utsidan, och före gruppen gick 3 män som spelade fjol och dragspel (formodligen från folkmusikföreningen). Middagen kommer jag inte allts ihåg vad det vi var heter, men middagen var traditionell svensk. Det var allt mycket trevlig och finnt!

    En sak jag tyckte var speciellt bra var att dagen innan hade dem en mini-kurs i folkdans för de som ville öva lite. Paret är mycket intresserat och är jättebra dansare, så de spelade lite musik och visade steg till chottis och några danser till. Väldigt roligt!

  • Varja

    Minikurs i folkdans? Superb idé!! Jag för anteckningar här nu.

  • Bruja

    Jag har frågat min m2b, och han säger att bröllopet vi var med var ett "kronbröllop". Vigsel ägde rum i Orsas hembygdgård, inne i huset (de hade planerat också bröllopet utomhus om vädret var finnt, möjlighet för både finns), och middagen var i Stackmora bystuga. Mer än så kommer jag inte ihåg, sorry! Jag har hittat några bilder på nätet om en spelmanslag som spelar på båda ställe, om du vill se hur lokalerna ser ut. Hoppas att det hjälper!
    w1.243.telia.com/~u24315922/html/orsa01.html

    Lycka till!

  • Varja

    Nu är jag tillbaka med fler frågor! Den här gången om vett och etikett för tärnor och marskalker! Tycker ni att de ska ha folkdräkt också? Jag är mer inne på att de får klä sig precis som de känner för inom den klädkod vi väljer.

    När jag nu ändå skriver så kan jag ju passa på: Vet någon om det är ok att ha slöja till folkdräkt? Krona av något slag är väl i stort sett självskrivet men är det ok att ha slöja till? Och brudbukett då? Jag har läst att det är mer passande att till folkdräkt ha en fint inbunden psalmbok i handen än en brudbukett men då vi gifter oss borgerligt vill jag hellre ha en blombukett. Någon som kan det här?

  • Blivande fru ??

    Ang huvudbonad, så hade jag gått in med "kransen" och band i och sedan efter vigseln bytt till hätta.

    Fast när jag tänker efter skrev du att du skulle ha en norsk dräkt. I Sverige är ju annars seden (åtminstone i det härad jag kommer från) att man som förlovad har krans med band i (längre ju rikare fästman ) och sedan har man hättan när man är gift. Därför tänkte jag att det kunde vara kul om man bytte efter vigseln. Men som sagt, det funkar kanske inte till norsk dräkt.

  • Tant Pernilla

    Jättekul idé! Gillar också folkdräkter men har bara en Sverigedräkt en så länge. Min man har ingen dräkt alls så vi valde att gifta oss i "vanliga" kläder.

    Personligen tycker ju jag att det skulle ge lite extra krydda om även brudföljet hade dräkt. Om ni har en sån bekantskapskrets som är intresserade av sånt här så kan det ju dessutom dyka upp fler som har folkdräkt/sockendräkt/bunad...

    Hurra, hurra, hurra!

  • A-K78

    Åh, det låter sagolikt fint att gifta sig i folkdräkt! Och nog vore det fint om tärnor och marskalker kunde matcha i stilen.

    Vi gifte oss inte i folkdräkter, men när vi klev in i kyrkan fick vi se att både min mamma och min mans mamma hade folkdräkt och det var så fina att jag blev alldeles tårögd. Själv har jag använt folkdräkt när jag spelat på några bröllop och det har varit väldigt uppskattat!

  • MissRut

    Jag tycker också det låter som en jättekul idé, men måste tyvärr hindra dig från slöja och krona. När jag för några år sedan skrev en artikel i ämnet fick jag lära mig av "dom som kan" att en folkdräkt alltid bärs som en hel dräkt och att man inte "ska" ha vissa plagg och inte andra eller lägga till saker själv.

    Naturligtvis får man göra som man vill på sin bröllopsdag som vi får lära oss hela tiden, men om ni verkligen vill följa traditionerna bör ni tänka på det jag sagt. Bukett däremot hör ju inte till dräkten så där är det nog fritt fram!

    Lycka till med bröllopet!

  • elis

    Att man bara har hätta när man är gift är en liten missuppfattning. Till de flesta dräkter fick man en hätta när man blev vuxen, det vill säga vid konfirmationen. Däremot skulle det vara otänkbart att inte ha hätta/huvudbonad när man är gift. Sen finns det ju lokala varianter beroende på var man kommer ifrån.

  • Varja

    Knivigt det här. Det är ju dessutom så, precis som du säger Blivande fru ??, att sederna när det gäller de norska bunaderna inte är riktigt desamma som för svenska folkdräkter. Nåja. De flesta jag talat med verkar vara inne på att slöja inte passar till folkdräkt så jag får nöja mig med den traditionella kronan med en liten krans av blommor och band som hänger ner över ryggen. Jag går nog ändå mot strömmen och väljer riktiga blommor istället för pappersblommor trots att riktiga inte ansågs vara fint nog när det begav sig.

    Att byta till hätta efter vigseln vore en jättebra idé... om det inte vore så att jag inte gillar hättan och fröken jag köper dräkten av var väldigt noga med att tala om att man inte måste ha hättan till. *puh*

    Svårigheten med att ha hela brudföljet i folkdräkt är att jag med säkerhet vet att ingen av dem äger någon sådan. EN av dem kan möjligen ha intresse av att införskaffa en men definitivt inte ekonomin till det. De övriga har varken intresse eller ekonomi. Däremot kan man ju redan nu börja undersöka möjligheterna att låna ihop om någon av dem skulle vilja det.

  • brudkronan

    Brudtärnorna kunde kanske ha enkla linneklänningar bara. Enkelt skurna, och kanske blomsterkrans i håret... Så att det blir lite "fuskfolkligt" om du förstår. Det skulle nog kunna bli fint...

  • Tant Pernilla

    Det brukar ibland gå att låna folkdräkter genom hembygdsföreningar och liknande. Det kan ju också vara så att tärna och marskalk i sina bekantskapskretsar har någon som kan låna en dräkt till dem. Jag tycker det skulle vara kanonsnyggt.

    Sen tycker jag att det finns lite för mycket "måsten" kring dräkter ibland. Det var ju inte så att allmogen knallade runt i uniformer, där varenda detalj var likadan som i granngården. Jag tror nog att gårdagens människor gillade att lägga till egna detaljer i sin klädedräkt och varken då eller nu finns det ju nån dräktpolis som kommer och sätter en i finkan om man inte håller sig till reglerna...

    Nu lär jag väl få på huden av alla "rättrogna" dräktmänniskor, men så här tycker jag i alla fall!

  • Varja

    Jag håller med dig helt och fullt Tant Pernilla! Och det är en av de saker som skiljer mellan norska och svenska bruket av folkdräkter! I Sverige har vi ju haft ett tidsglapp där folk faktiskt inte burit folkdräkt och vi återskapar därför något som tidigare fanns. Det känns då kanske viktigare att man återger en "exakt" bild av hur det var och hur dräkterna användes förr. I Norge däremot har de inte haft något uppehåll på det sättet utan bunader har varit och är fortfarande deras festkläder och självklara som sådana. De är också mer fria i sitt sätt att bära bunad och jag tror att det kan bero på att de inte känner det som att de representerar något annat än sig själva... Förstår du hur jag menar?

    Och brudkronan: En perfekt reservplan! Och så en lite gammaldags kostym på marskalken så är det i land!

  • A-K78

    ett tips: om följet saknar folkdräkter brukar folkdanslag ha, de lånar säkert ut.

  • Snigel

    Som redan sagts: Kolla med folkdanslag ang. dräkter till följet. Ev. kan man behöva lägga ett par hundralappar i deposition, men de får man ju tillbaka när man lämnar tillbaka dräkten i "rätt" skick.

    Jag personligen måste dessutom säga att: Om du inte får tag i "riktiga" dräkter, så ta inte sverigedräkten som alternativ, eftersom den inte är traditionell på samma sätt som bygdedräkterna. Sverigedräkten är vacker i rätt sammanhang, men den kan inte ersätta en folkdräkt. (Tycker jag)

    I övrigt: Kul idé! Särskilt med lokal musik!

  • vanessa

    På en del hembygdsgårdar eller forngårdar finns speciella folkdräktsbrudklänningar som man kan få låna. Där finns även såna där jättekronor. Vore rätt tufft...

Svar på tråden Gifta sig i folkdräkt