• Tarsida

    Hjälp mig fria till sambon!

    Tar tacksamt emot tips på hur jag på bäste sätt friar till min sambo.

    Jag har i början av vårat förhållande varit ganska negativt inställd till ett bröllop vilket har gjort min sambo inställd på att vi kanske aldrig kommer gifta oss, även om jag visat honom att jag blivit mer liberal i frågan med åren ;). Dvs. jag tror inte att han vågar fria till mig eftersom han tror att jag inte vill gifta mig över huvud taget.

    Har varit tillsammans i ungefär 3,5 år, bor tillsammans och planerar att skaffa barn. Han sätter alltid mig i första rummet och tar så himla bra hand om mig. Jag kan tyvärr vara lite dåligt på att visa hur mycket jag faktiskt älskar och uppskattar att ha honom i mitt liv. Därför tänkte jag att jag ska ge tillbaka och verkligen visa att jag vill leva med honom nu och för resten av mitt liv. 

    Jag var inne hos guldsmeden idag och beställde ring till mig, eftersom jag inte har hans storlek. Tanken är att jag får använda min ring som symbol för frieriet och sen går vi tillbaka till guldsmeden och beställer en till honom också. 

    Så, då kommer min fråga: Hur friar jag på bästa sätt?

    Vi båda är väldigt praktiska av oss och är intresserade av djur och natur samt att vi driver väldigt mycket med varandra. Jag vill inte ha det för uppstyrt och allvarligt utan gärna lite lättsamt med ett brett inslag av humor, men med en känslomässig touch :). 

  • Svar på tråden Hjälp mig fria till sambon!
  • Tarsida

    Var ute och gick en runda igår och kom på följande:

    Be sambon ringa när han är på väg hem så att jag i lugn och ro kan förbereda "maten", aka. picknicken, lagom tills han kommer hem. 

    Jag sätter en lapp på ytterdörren och ber honom följa ledtrådarna som för honom till en skogsglänta eller annan mysig plats där jag dukat upp med lite vin och andra godsaker. 

  • sötnöten
    Tarsida skrev 2014-06-13 09:30:38 följande:

    Var ute och gick en runda igår och kom på följande:

    Be sambon ringa när han är på väg hem så att jag i lugn och ro kan förbereda "maten", aka. picknicken, lagom tills han kommer hem. 

    Jag sätter en lapp på ytterdörren och ber honom följa ledtrådarna som för honom till en skogsglänta eller annan mysig plats där jag dukat upp med lite vin och andra godsaker. 


    Låter mysigt! När jag och A firade någon typ av årsdag eller liknande, lade jag en lapp i hans brevlåda, första ledtråden. Jag åkte därifrån och bad honom kolla brevlådan ^^ Därefter fick han följa ledtrådarna till olika platser i hela stan där vi hade minnen, på varje plats fanns nästa ledtråd med en ros. För att få nästa ledtråd var han tvungen att hitta någon i min familj. Det hela avslutades hemma hos mig, där han var tvungen att ha med alla rosor och vi åt finmiddag och hade en romantisk kväll i solen! <3

    Jag tyckte det var extra mysigt då man också fick med minnen man delar och känslan som man hade då och kanske fortfarande har <3 

  • Tarsida

    Eller så fäster jag ringen tillsammans med en lapp på vår katt där det står typ: "Vill du gifta dig med matte?" som han möts av när han kommer hem. Detta förslag kanske låter lite larvigt men det återspeglar ändå lite hur vi är som ett par. 

  • Tarsida
    sötnöten skrev 2014-06-13 10:15:05 följande:
    Låter mysigt! När jag och A firade någon typ av årsdag eller liknande, lade jag en lapp i hans brevlåda, första ledtråden. Jag åkte därifrån och bad honom kolla brevlådan ^^ Därefter fick han följa ledtrådarna till olika platser i hela stan där vi hade minnen, på varje plats fanns nästa ledtråd med en ros. För att få nästa ledtråd var han tvungen att hitta någon i min familj. Det hela avslutades hemma hos mig, där han var tvungen att ha med alla rosor och vi åt finmiddag och hade en romantisk kväll i solen! <3

    Jag tyckte det var extra mysigt då man också fick med minnen man delar och känslan som man hade då och kanske fortfarande har <3 


    Det var ett jättefint sätt! Låter som att ni hade en helt underbar dag. Kul att läsa om fler tjejer som har friat till sina karlar :). 
  • Tingeling89
    Tarsida skrev 2014-06-13 13:21:48 följande:

    Shit!! Ringen har kommit! Ska jag slå slag i saken och fria idag eller ha is i magen?? :)


    Ha is i magen. Detta är förhoppningsvis ända gången du gör detta. Make i special :D Berätta hur det går!
  • Tarsida

    Jag ska hålla er uppdaterade. Blir antaglien ett frieri om 2 veckor då vi båda är lediga och tillbringar tid ensamma i sommarstugan. :)

  • cecbj195
    Tarsida skrev 2014-06-13 10:49:01 följande:

    Eller så fäster jag ringen tillsammans med en lapp på vår katt där det står typ: "Vill du gifta dig med matte?" som han möts av när han kommer hem. Detta förslag kanske låter lite larvigt men det återspeglar ändå lite hur vi är som ett par. 


    Haha, något sånt hade jag velat göra (om det nu inte var så att fästmannen tagit första tjing på det här med frieri), fast med hunden :D Då hade jag nog skrivit nått som:

    "Nu är jag trött på allt detta tjat om ringar och att ingen av er kommer till skott! Nu fixade jag en ring, vill du gifta dig med matte? Kan vi busa nu?"

    Åååh, hade velat se minen på min sambo! xD

    Fast ledtrådar till picknick låter också väldigt mysigt och speciellt :) Lycka till!
  • filibustern
    Tarsida skrev 2014-06-13 10:49:01 följande:

    Eller så fäster jag ringen tillsammans med en lapp på vår katt där det står typ: "Vill du gifta dig med matte?" som han möts av när han kommer hem. Detta förslag kanske låter lite larvigt men det återspeglar ändå lite hur vi är som ett par. 


    haha! den idén var ju awesome! :D
  • EmmaHornback

    Åh vad härligt att du valt att du ska fria! Älskar girl power!!

    Faktiskt så tog jag mod och friade jag med. Vi har pratat om det fram och tillbaka men inte riktigt tagit "tag i saken". Vi har varit tillsammans i 7år och i år har båda fyllt 22år! :D

    Min sambo (nuvarande fästman) jobbar på havet så medan han var iväg förberedde jag allt. Jag är pysslig av mig så jag gjorde en scrapbook med bilder på oss. Hade dukat fram lite picknick lunch och när han kom hem fick han presenten (scrap boken) och öppnade. Han började läsa, titta på bilderna och på sista sidan hade jag skrivit en lång och fin text om oss och till sist stod det:

    "Jag vill vara din förevigt, vill du vara min?"

    Samtidigt tog jag fram ett par provringar och nervositeten steg! "Vad ska han säga egentligen..."

    Han bara log, blev chockad och till sist så sa han:...jaaa!!

    Dagen efter gick vi till en guldsmed och beställde ringarna! Titan ringar!

    Så till slut; tips för dig. Gör det som passar er bäst! Vi är "hemma" kära båda två så frieriet fick bli här hemma, passade oss perfekt! Lycka till!

  • AnnsiA
    EmmaHornback skrev 2014-06-18 17:22:56 följande:

    Åh vad härligt att du valt att du ska fria! Älskar girl power!!

    Faktiskt så tog jag mod och friade jag med. Vi har pratat om det fram och tillbaka men inte riktigt tagit "tag i saken". Vi har varit tillsammans i 7år och i år har båda fyllt 22år! :D

    Min sambo (nuvarande fästman) jobbar på havet så medan han var iväg förberedde jag allt. Jag är pysslig av mig så jag gjorde en scrapbook med bilder på oss. Hade dukat fram lite picknick lunch och när han kom hem fick han presenten (scrap boken) och öppnade. Han började läsa, titta på bilderna och på sista sidan hade jag skrivit en lång och fin text om oss och till sist stod det:

    "Jag vill vara din förevigt, vill du vara min?"

    Samtidigt tog jag fram ett par provringar och nervositeten steg! "Vad ska han säga egentligen..."

    Han bara log, blev chockad och till sist så sa han:...jaaa!!

    Dagen efter gick vi till en guldsmed och beställde ringarna! Titan ringar!

    Så till slut; tips för dig. Gör det som passar er bäst! Vi är "hemma" kära båda två så frieriet fick bli här hemma, passade oss perfekt! Lycka till!


    Guuud vad gulligt! 
    Blev helt rörd, jättefint sätt att fria på! :) 

    Superkul idé med skattjakten med från andra inlägg, ett minne för livet! 
  • Tarsida

    Nu har jag friat och han sa ja! :D

    Det blev katt-tricket med lite hjälp av mina föräldrar. Pappa lurade ut sambon medan jag och mamma förberedde katten och lite bubbel. Sen lurade mamma in sambon som först inte förstod vad det var frågan om, men som sedan blev överlycklig och jätteglad. Han svarade ja och sen firade vi med bubbel på altanen. 

    Hans ring är beställd, blev en likadan modell som min - slät i rött guld.

    Nu planerar vi bröllop som bara den och det verkar som att vi ska försöka få till det inom ett år. Det är så himla kul!

    Tack för era tips och peppning, även om det inte blev något av de råd jag fick i tråden så har det ändå varit en hjälp på vägen :). Jättekul också att läsa om era erfarenheter.

  • Chicita

    Grattis :)


    Det spelar väl ingen roll vilka råd du valde / inte valde. Utan huvudsaken är att du friade och att han sa ja :) 

Svar på tråden Hjälp mig fria till sambon!