• Utvandrare

    Klädkod: Hjälp!!!

    Mr. U är i Indien idag, och ska beställa inbjudningskorten från vårt favorittryckeri där. Jag håller på att få ihop texten, men har fastnat helt vid klädkoden. 
    Fick höra från svärmor att det absolut måste finnas en klädkod, annars måste gästerna ut och ordna frackar... men det finns ju ingenting som passar oss!

    Jag måste ha läst tio olika vett och etikettsidor och bloggar, och jag blir bara mer och mer förvirrad. Överallt står det att gästerna "bör akta sig för att klä sig för fint" och "bör undvika glittriga tyger" osv. Men jag vill ju att våra gäster ska få klä upp sig. Vi firar ju. Det är en fest!

    Det jag är ute efter är motsvarigheten till engelska "semiformal:"

    "Depending on the time of the event, you'll want to dress somewhere between formal and casual. Wear darker, more formal hues for an evening fete; opt for light colors and fabrics for a daytime wedding.
    He should wear: A suit and tie, dark or light depending on the season and time of day.
    She should wear: A cocktail dress or a dressy skirt and top."

    Hur gör jag med våra svenska inbjudningskort?

  • Svar på tråden Klädkod: Hjälp!!!
  • Utvandrare

    Om det gör någon skillnad så ska jag ha en stor, vit brudklänning, Mr. U kommer att ha tuxedo, och vi ska ha "grillfest" på en restaurang efter ceremonin. 

  • JW2014

    Enligt etiketten så ska ju gästerna ha samma klädkod som brudgummen, det är det mest korrekta. Men många går ifrån detta och låter brudgummen ha en klädkod över gästerna. Förr så skulle detta anses som mycket ofint så om man har gäster som ofta rör sig i "klädkodsammanhang" så ska man ha det i åtanke att dom kan se det så.

    Om du vill följa etiketten fullt ut så gör det, annars så kan ni själv bestämma hur ni vill ha det och då är inget som är "fel"eftersom att ni bestämmer reglerna själv :)

  • Utvandrare

    Tack fruLjunggren och JW2014!


    JW2014 skrev 2014-05-01 08:43:31 följande:

    Enligt etiketten så ska ju gästerna ha samma klädkod som brudgummen, det är det mest korrekta. Men många går ifrån detta och låter brudgummen ha en klädkod över gästerna. Förr så skulle detta anses som mycket ofint så om man har gäster som ofta rör sig i "klädkodsammanhang" så ska man ha det i åtanke att dom kan se det så.

    Om du vill följa etiketten fullt ut så gör det, annars så kan ni själv bestämma hur ni vill ha det och då är inget som är "fel"eftersom att ni bestämmer reglerna själv :)



    Jag hade också för mig det... men vad skulle det vara för klädkod till tuxedo? Alltså  inte en klassisk "svensk" smoking, utan mer en James Bondvariant. ;)
  • JW2014

    Hmm.. Jag skulle nog sätta den svenska "aftondräkt" då smokingen hör dit men samtidigt kan ersättas av mörk kostym. Eller " mörk kostym" då din makes klädsel ser ut som en sådan.. Kavaj är ju väldigt mycket lägre i klädkod än din mans klädsel så det passar ju inte riktigt..

  • Chicita

    Tror inte att det finns någon klädkod som egentligen beskriver det du vill ha av dom traditionella Svenska.


    Så jag hade skrivit ugefär såhär:

    Klädkod: Kavaj / Mörk kostym. Eg en Svensk version av Engelskans "semiformal"

    Sen kan ni någonstans förklara vad som menas med den engelska klädkoden. (i ett infoblad, eller på hemsidan om ni ska ha sådan och även lämna information till de som svarar på frågor oc tar emot anmälningar om det inte skulle vara ni) 

    Alternativt skriver ni typ:

    Klädkod: Kavaj / Mörk kostym - tänk "James Bond på coctailparty" 

  • daniiel

    Fast, enligt den engelska beskrivningen i TS, så är det väl en ganska klockren klädkod kavaj?

    Kostym, mörk eller ljus, för honom och det funkar ju bra enligt klädkoden kavaj. En kortare klänning alternativt blus och kjol (byxdress bör ju funka bra då också?), som är mer uppklätt än till vardags för henne, stämmer också med klädkoden kavaj.

    Jag skulle verkligen avråda från att blanda klädkoder eller hitta på egna, för det leder bara till förvirring bland gästerna för det mesta. 


  • FrökenW

    Vill du att de ska få klä sig glittrigt hade jag nog valt klädkoden mörk kostym, som jag också förknippar med semi formal.

    Men det beror lite på era gäster också, hur mycket klär de upp sig i normala fall? Svenska klädkoder är ju generellt ganska casual om man jämför med tex comonwealth-länderna, så man kan gott 'ta i" lite. 

    Så vill du ha 'sommarfina' gäster till ett utebröllop typ så skriv kavaj, vill du ha lite mer uppklätt - glittrigt och festligt - sätt mörk kostym, skulle jag säga.

  • Utvandrare

    Tack snälla för all feedback! 

    Ja, det får kanske bli mörk kavaj. Det låter bara så dystert i mina öron för ett högsommarbröllop, och det är därför jag värdesätter era tankar  och åsikter ännu mer! :) 


    daniiel skrev 2014-05-01 10:48:53 följande:

    Fast, enligt den engelska beskrivningen i TS, så är det väl en ganska klockren klädkod kavaj?

    Kostym, mörk eller ljus, för honom och det funkar ju bra enligt klädkoden kavaj. En kortare klänning alternativt blus och kjol (byxdress bör ju funka bra då också?), som är mer uppklätt än till vardags för henne, stämmer också med klädkoden kavaj.

    Jag skulle verkligen avråda från att blanda klädkoder eller hitta på egna, för det leder bara till förvirring bland gästerna för det mesta. 


    Jag håller med dig daniiel, det är bara att "mer uppklätt än till vardags" i Sverige är så jag och våra utländska gäster ser ut bara vi ska till jobbet eller på föräldramöten. Som FrökenW var inne på ;) 

    Tack för länken Nyfiken gul!

    Nu har Mr. U varit och köpt korten, och det blev en variant där vi kan ha både engelska och svenska texten på samma sida. Jag kommer nog att förtydliga klädkoden en extra gång på bröllopssidan för de som är osäkra. 

    Tack igen för all er hjälp! Vad skulle jag göra utan er? 


    Kram

  • FrökenW

    Mörk kostym kallas ju egentligen bara så eftersom kavaj har blivit mer casual med tiden, på svenskt maner. Tidigare hade ju kavaj den innebörd mörk kostym har idag, på den tiden udda kavaj och ljusa byxor var fritidsklädsel. Så jag håller med dig om att det låter lite dystert, men det är i alla fall lättförståeligt. :)

  • Chicita

    Kanske skulle förtydligat att jag menade antingen / eller kavaj eller mörk kostym ;) 


    Inte båda samtidigt.
    Men med antingen tillägg om den engelska klädkoden, alternativt hur ni tänkte er klädseln.

    Tror det var Aniara4 som hade klädkoden Kavaj - med ett tillägg så att det blev mer lättförståeligt vad dom menade för de som inte är så insatta i klädkoder.
    (om det var Kavaj - udda kavaj är ok, jeans undanbedes eller något sånt) 

    Så att välja Mörk kostym och sen lägga till den Engelska koden tycker jag låter väldigt bra :) 

  • Utvandrare
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-05-01 21:48:36 följande:

    Ja Mörk kostym är den korrekta klädkoden och inget annat.  

    mörk kavaj finns det inget som heter.


    Hahaha, tack! Menade förstås mörk kostym jag med. :) Det var för sent här när jag skrev inlägget igår. 
  • RobSab

    Jag är ute efter samma sak som du och vi skrev mörk kavaj. Det finns dock en miljard olika förklaringar till den klädkoden så vi valde att förtydliga i vårt info-blad att kvinnans klöder ska vara u ett finare material och mannen ska bära kostym och skjorta i valfri färg samt med slips/fluga.

    Fast ja bättre formulerat än sådär såklart ;)

    Har varit på många kavaj-bröllop och vi ville INTE behöva se någon i tights och kappahl-tunika som det funnits minst 2 av på varje kavaj-bröllop. :)

    Lycka till med dina inbjudningskort!

Svar på tråden Klädkod: Hjälp!!!