• Utvandrare

    Klädkod: Hjälp!!!

    Mr. U är i Indien idag, och ska beställa inbjudningskorten från vårt favorittryckeri där. Jag håller på att få ihop texten, men har fastnat helt vid klädkoden. 
    Fick höra från svärmor att det absolut måste finnas en klädkod, annars måste gästerna ut och ordna frackar... men det finns ju ingenting som passar oss!

    Jag måste ha läst tio olika vett och etikettsidor och bloggar, och jag blir bara mer och mer förvirrad. Överallt står det att gästerna "bör akta sig för att klä sig för fint" och "bör undvika glittriga tyger" osv. Men jag vill ju att våra gäster ska få klä upp sig. Vi firar ju. Det är en fest!

    Det jag är ute efter är motsvarigheten till engelska "semiformal:"

    "Depending on the time of the event, you'll want to dress somewhere between formal and casual. Wear darker, more formal hues for an evening fete; opt for light colors and fabrics for a daytime wedding.
    He should wear: A suit and tie, dark or light depending on the season and time of day.
    She should wear: A cocktail dress or a dressy skirt and top."

    Hur gör jag med våra svenska inbjudningskort?

  • Svar på tråden Klädkod: Hjälp!!!
  • Utvandrare

    Om det gör någon skillnad så ska jag ha en stor, vit brudklänning, Mr. U kommer att ha tuxedo, och vi ska ha "grillfest" på en restaurang efter ceremonin. 

  • Utvandrare

    Tack fruLjunggren och JW2014!


    JW2014 skrev 2014-05-01 08:43:31 följande:

    Enligt etiketten så ska ju gästerna ha samma klädkod som brudgummen, det är det mest korrekta. Men många går ifrån detta och låter brudgummen ha en klädkod över gästerna. Förr så skulle detta anses som mycket ofint så om man har gäster som ofta rör sig i "klädkodsammanhang" så ska man ha det i åtanke att dom kan se det så.

    Om du vill följa etiketten fullt ut så gör det, annars så kan ni själv bestämma hur ni vill ha det och då är inget som är "fel"eftersom att ni bestämmer reglerna själv :)



    Jag hade också för mig det... men vad skulle det vara för klädkod till tuxedo? Alltså  inte en klassisk "svensk" smoking, utan mer en James Bondvariant. ;)
  • Utvandrare

    Tack snälla för all feedback! 

    Ja, det får kanske bli mörk kavaj. Det låter bara så dystert i mina öron för ett högsommarbröllop, och det är därför jag värdesätter era tankar  och åsikter ännu mer! :) 


    daniiel skrev 2014-05-01 10:48:53 följande:

    Fast, enligt den engelska beskrivningen i TS, så är det väl en ganska klockren klädkod kavaj?

    Kostym, mörk eller ljus, för honom och det funkar ju bra enligt klädkoden kavaj. En kortare klänning alternativt blus och kjol (byxdress bör ju funka bra då också?), som är mer uppklätt än till vardags för henne, stämmer också med klädkoden kavaj.

    Jag skulle verkligen avråda från att blanda klädkoder eller hitta på egna, för det leder bara till förvirring bland gästerna för det mesta. 


    Jag håller med dig daniiel, det är bara att "mer uppklätt än till vardags" i Sverige är så jag och våra utländska gäster ser ut bara vi ska till jobbet eller på föräldramöten. Som FrökenW var inne på ;) 

    Tack för länken Nyfiken gul!

    Nu har Mr. U varit och köpt korten, och det blev en variant där vi kan ha både engelska och svenska texten på samma sida. Jag kommer nog att förtydliga klädkoden en extra gång på bröllopssidan för de som är osäkra. 

    Tack igen för all er hjälp! Vad skulle jag göra utan er? 


    Kram

  • Utvandrare
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-05-01 21:48:36 följande:

    Ja Mörk kostym är den korrekta klädkoden och inget annat.  

    mörk kavaj finns det inget som heter.


    Hahaha, tack! Menade förstås mörk kostym jag med. :) Det var för sent här när jag skrev inlägget igår. 
Svar på tråden Klädkod: Hjälp!!!