• Santtu

    Hur friade din man/du?

    Hur gick frieriet till? Skulle vara så kul och höra olika berättelser (:

  • Svar på tråden Hur friade din man/du?
  • Red Lion

    Jag friade till min man i Rom, vid Fontana di Trevi vår sista kväll på vår weekend där. Frågade bara rätt ut. Det var den första april för två år sen... ;) Men han tog det seriöst eftersom vi är gifta nu.... :)

  • bettansss

    Vi skulle fira vår 6-årsdag och min (numera) man kom med frukost på sängen. När vi satt där och åt sa jag att jag skulle behöva gå upp och gå på toa och då säger han "Nej, nej, det får du inte!". Svarar nåt om att jag håller på att kissa på mig. Då går han ut, plockar lite med något, kommer tillbaka och säger "Ok, du får gå på toa, men INTE gå ut i köket". När vi ätit upp frukosten säger han "Du kanske ska klä på dig något". Jaha ja, tänker jag, det kan jag ju göra. När jag fått på mig kläder ställer han sig framför mig och säger "Jag har ju ingen ring men..." och så går han ner på knä och frågar om jag vill gifta mig med honom.

    Vi hade pratat om förlovning och så innan men jag hade sagt att jag ville att han skulle fria och helst med en ring också, så det var därför han inledde med att han inte hade någon. När jag hade sagt ja sprang han ut i köket och hämtade rosor och champagne, så sen drack vi champagne i sängen hela förmiddagen :) Blommorna och champagnen hade han ställt i hallen (utanför badrummet) när jag ville gå på toa så det var därför jag inte fick göra det tidigare på morgonen. 

  • Anettem

    Vi började tidigt titta på ringar eftersom att han var på det klara med att när han väl friade så skulle det behöva vara en fin ring som jag själv valt, därför var det inga som helst konstigheter att jag hittade den perfekta ringen när vi bott tillsammans i lite mer än ett halvår. Just den fann jag på Cadarro Jewels i Turkiet och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet, efter att ha fått olika prisförslag från säljarna så försvann min sambo iväg med ägaren och kom sedan tillbaka för att förklara för mig att vi faktiskt inte hade råd. Jag blev naturligtvis ledsen och ägaren idiotförklarade min sambo, men det var bara att svälja förtreten och gå vidare. Under månadernas lopp hann jag tjata en hel del om ringen och någonstans så trodde jag ändå att han fattat hur viktig den var för mig och köpt den i smyg. I December började vi prata om att åka tillbaka till Turkiet under kommande året och han sa då att då skulle han köpa den åt mig, vilket fick mig att tappa lite av tron på att den fanns i hans ägo.
    Vid mellandagarna åkte vi på en liten minisemester till Berlin och skulle där bo på Radisson Blu. Väl på hotellet hittade de först inte hans bokning och när receptonisten väl fann den så blev hon märkbart irriterad över något vilket ledde till ett telefonsamtal med en person som fick sig en utskällning, halvvägs igenom hejdar hon sig och frågar nervöst om jag pratar tyska, vilket jag inte gör.. Hon bad att få prata enskilt med sambon och under tiden de pratade så började jag måla upp skräckscenarion om att något blivit fel med betalningen eller vad som helst som kunde bli fel. Efter en stund dök han upp vid min sida och förklarade att det var problem med städet av vårt rum men att det skulle bli klart inom en halvtimme så därför skulle vi dricka te.
    Jag var trött, frusen och jävligt irriterad när den halvtimmen hade gått och han förkunnade att vi nu kunde gå upp på rummet. Det första jag såg när dörren till rummet öppnades var en ishink med en flaska Champagne, som jag hann tänka var något slags visningsex innan jag insåg att han stod på knä bredvid mig med MIN RING i en ask. Efter att ha ömsom hyperventilerat och ömsom snyftat en omgång (Jag minns det knappt) så fick jag fram ett ja på hans fråga tätt följt av "Är det riiiiingen?" vilket det naturligtvis var. Efteråt drack vi upp Champagnen sittande på balkongen med utsikt över Berliner Dome.
    Nu vet jag ju att han faktiskt köpte ringen där och då, att butiksägaren bara spelade med och att hur många vänner och bekanta som helst vetat om detta men uppenbarligen hållit masken när jag gnällt om hur mycket jag vill ha den där ringen. :)

  • filibustern

    jag friade flera ggr. med nekande svar, minns dock inte hur.. :P sen skulle vi skaffa vår första gemensamma lägenhet och vi hade kollat på den. vi var jättetaggade och åt på en fin restaurang. sen så titta han på mig och sa "vi kommer inte ta lägenheten......" jag blev ju jättebesviken..... ".... förrän du förlovad dig med mig". ååå va glad jag blev!!:D 

    sen så några år senare så fråga jag om vi skulle gifta oss (ja vet att det blev två frierier.. ) och då hade jag gjort finmiddag hemma i vårt nya hus, och hade skrivit ett vackert blev om vad han betydde för mig etc. och så sist stod det "vill du bli min man" eller något liknande. nekande svar även där.... :P 

    hah. låter så tragiskt. men så var det. :P sen något år senare så slappna han av lite och nu planerar vi^^ 

  • planerar

    Det började med att jag fick ett sms som det stod "var klar kl 18:00 och var finklädd, jag kommer och hämtar dig hemma" Sagt och gjort var jag finklädd och redo kl 18:00. Då kommer han hem och har med sig en jättefin bukett med röda rosor och vita små blommor. Han hade klätt upp sig och hade lånat hem en finare bil. Vi satt oss i bilen och började köra och vi körde och körde och jag tyckt att han verkade lite konstig, för han pendlade från att vara jätteglad till seriös. Jag sa till och med "hur är det du är lite annorlunda idag" Han förnekade och sa "jasså tycker du det men det är inget". Jag misstänkte litegrann att han skulle fria men jag slog bort tanken ganska fort för jag trodde han bara försökte vara romantiskt och göra något speciellt för mig. Efter vi hade kört 5mil så parkerat han framför "vår" resturang, han brukar ta mig dit när det är något speciellt som första gången han sa att han älskade mig och födelsedagar och dylik. Vi hann äta förätten och sedan när varmrätten kom in så började han ta kort på maten och på mig (DET HÄNDER ALDRIG ;)) vilket jag tyckte var gulligt och jag började ta kort också och sa till och med "vad kul att du också tar kort". Sedan var han plötsligt vid min sida och hade gått ner på knä och frågade "vill du gifta dig med mig". Vilket jag självklart sa Ja till. Och han berättade att han även hade tänkt boka kyrka och hela köret innan han friade men han tyckte jag skulle få vara med att bestämma det ; ) Han hade även ringt till resutangen innan och bokat in det finaste bordet. En i personalen stod till och med och kollade på när han friade, och efteråt kom det en ur personalen springande och frågade den andra "missade jag det??" :)

  • Josefin H

    Det var faktsikt jag som friade till min sambo.
    För ca ett år sen på hans 30 årsdag åkte jag och hans föräldrar på en utomlandsresa tillsammans för försat gången . Vi hade då vart ihop i ca 1 1/2 år.
    Men jag visste vad jag ville så jag planerade mkt innan vi äntligen skulle resa.
    Köpte två st plastringar, en svart till honom och en rosa till mig.
    När hans födelsedag kom så fick han sin present på eftermiddagen, jag var sååå nervös under hela dagen !
    Han fick ett album utav mig som jag har scrapbookat ihop. Och i slutet av albumet skrev jag en liten dikt om oss två. Ja att det är dags för oss att bli en familj och att jag vet att han kan lova mig sin kärlek livet ut.
    Jag skrev att vi kanske kunde kolla på ringar när vi kom hem till Sverige igen,,,,, och tog då upp plastringarna.
    Han hittade först inga ord. Under de sekunderna blev ju jag ännu mer nervös!
    Men han fick fram ett lättsamt skratt och log sitt underbara leende och sa: Javisst det kan vi göra..
    Så ringarna hade vi på oss under middagen med svärföräldrarna!
     Så nu har vi vart förlovade i ett år och planerar lite smått bröllop framåt in på år 2015 :D

  • tobe15
    Larssonmaria86 skrev 2014-03-11 21:09:26 följande:

    Min sambo friade till mig på vår 10-års dag den 16 januari förra året. Vi hade planerat att äta på restaurang och åkte in till stan (Malmö) och när vi skulle bestämma efterrätt så kände vi att där var inget som passade oss så vi bestämde att vi skulle åka hem istället och köra inom  ICA och handla någon efterrätt. När vi börjar närma oss byn vi bor i så säger M att han vill köra inom kyrkogården och hälsa på min pappa (han gick bort för sex år sen och han stod min sambo väldigt nära), jag undrar givetvis varför, klockan är 22.00 en kall januarikväll och jag var väl inte jättesugen på det. Men han menade på att vi firade 10 år tillsammans och att det var en stor milstople i våra liv och ville gärna dela vår dag med pappa.
    När vi kommer fram så lyser månen, det är -5 grader och snön fullständigt gnistrar som ligger orörd på kyrkogården. Vi tar oss fram till pappas grav och pratar lite allmänt när jag ser hur han plötsligt går ner på ett knä och tar fram en ringask med min drömring. Han frågar då om jag vill gifta mig med honom och att han valde denna platsen för han ville att pappa skulle dela detta ögonblicket med oss. Jag började storgråta samtidigt som jag var i fullständig chock och fick till slut fram ett ja :P Min "dröm" då jag är väldigt traditionell av mig var att M skulle gå till pappas grav och fråga om min hand (har dock aldrig sagt detta) men detta blev tusen gånger bättre :D
    Efter frieriet fick vi åkt till ICA och kan ju meddela att jag grät konstant av lycka så M fick säga till mig att sluta då folk glodde på oss och trodde väl att M gjort något dumt mot mig, men han hade ju bara gjort mig till världens lyckligaste! :) 


    Wow. Mållös. 
  • Caisa

    Min sambo friade på alla hjärtans dag 2013. Han överraskade mig med 3 st kuvert och sa att jag fick välja ett av dem. Jag valde ett och öppnade det. I det låg ett papper med en massa hjärtan där det stod "Happy Valentines day, you picked the wrong envelope but if you give me a kiss I'll give you another chance"!

    Så fick han en kyss och jag fick välja ett nytt kuvert. Den här gången valde jag rätt, och det innehöll ett långt personligt brev med hans tankar om oss och framtiden, som slutade med en dikt som han själv skrivit. Medan jag stod och läste det ställde han en liten hjärtformad ask bredvid mig. Jag fick själv öppna den och däri fanns min förlovningsring som han valt helt själv, och den satt perfekt! "Är det här vad jag tror att det är?" frågade jag, haha! Och det var det! :)


    7 juni 2014
  • MrsP93

    Min man friade 10 dagar efter att vi hade plussat med barn nr 2, jag var nyvaken och låg i sängen och mådde skitilla och hatade allt, han hade gått upp tidigare och gett sonen frukost osv för att jag skulle få vila.
    Sen kom han in med en piggelin (minskade mitt illamående) och gick ner på knä framför sängen och friade med ringarna och läste upp en text som han hade skrivit om hur mkt jag betyder för honom.
    På kvällen hade han fixat barnvakt så vi gick ut och åt trerätters på våran favvoresturang.
    Igentligen var det meningen att han skulle ha friat då men han tyckte att jag behövde må bättre på morgonen istället. 


  • Ami

    Vi köpte ett radhus i maj förra året (2013) och var helt överlyckliga över att äntligen få tillgång till altan, trädgård, stort kök osv.... hela våren packades det och planerades med tapeter osv...

    14 juni fick vi äntligen nycklarna till huset och kände oss lyckligare än någonsin. När vi kommer fram så låser Jonatan upp dörren, tar ett steg innanför dörren, vänder sig om och går ner på knä. Efter frågan om jag vill flytta in i huset som hans blivande fru så sätter han världens vackraste ring på mitt finger. Behöver jag ens skriva att jag sa JAAAAA!?

    Bröllopet blir 14 juni i år (som dessutom är hans föräldrars bröllopsdag!) Längtar så oerhört! På söndag ska vi provsmaka menyn och på måndag ska jag iväg och prova min klänning ihop med skor och slöja... Romantiken flödar haha ;)

  • bubblan88

    Jag friade till min blivande 21/6-13, vår 9 års dag.

    Vi åkte till min pappa, som bor jättefint vid vatten, och gick ner på bryggan där vi plockade fram jordgubbar och champagne. Jag hade smugglat ner en lapp bland jordgubbarna där det stod "jag vill fråga dig en sak", allt för att jag inte skulle banga ur.
    Vi hade en jättemysig stund och efter lite ätande så började lappen titta fram. Han frågade vad det var och jag sa att jag inte visste. Så han plockade upp lappen och läste, varpå han säger "jag tror att jag vet vad du vill fråga?" jag var för nervös för att svara så jag nickade bara, och han sa "självklart vill jag det".
    Jag kände dock att jag var tvungen att fråga, så jag stammade fram "vill du verkligen gifta dig med mig?" och då sa han återigen ja :)
    Sen hade vi kram och pusskalas på bryggan.

    Och 21/6 i år är det dags, äntligen ska jag få bli hans fru.

  • Sommarbrud87

    Min snart blivande man friade på en strand i Teneriffa . Vi hade suttit och ätit på en mysig resturang som låg vid stranden och det var en väldigt pirrig känsla i luften min älskade satt och såg lite finurlig ut och smålog. Det spelades Every step you take på radion och en servitör tände en liten söt vit lyckta och en fackla vid vårt bord. Inredningen var vit med mysiga vita dynor. Min älskade hade inte berättat nått för personalen. Efter vi ätit gott gick vi ner på stranden allt var kolsvart men varmt . Vi gick barfota och kände på sanden lite. Sen i allt kolsvart mörker går min älskade ner på knä och säger att han alltid vill leva och dela sitt liv med mig och att jag är en vacker och underbar kvinna som han älskar. 

    Längtar så till vi gifter oss !!! Den 9 aug i år blir vi man och hustru vid en stenstrand:) 

  • Linnen

    Min sambo friade på tolvslaget till min födelsedag förra året. Visste att han hade planerat någon form av överraskning men kunde inte alls tro att han skulle fria då vi båda har varit helt emot att gifta oss. 

    Så när klockan slagit tolv så frågar han om jag vill ha min present nu och så gick han in i klädkammaren och gjorde något. Sedan bad han mig att skicka ett sms till honom. Och då lät det precis som en TARDIS (tidsmaskinen i Doctor Who, en brittisk tv-serie för er som inte vet) från klädkammaren. Sen gick han in och hämtade en liten ask som såg precis ut som en TARDIS och i det låg det ett infinity-armband. Sen frågade jag vart han fått asken ifrån, för den var helt klart det bästa med allt. Är man en nörd så är man :) 

    Han började iaf berätta om hur han mailat med någon i USA och sagt att han ville ha en sån ask för att han skulle fria tills in flickvän. Sen friade han till mig och sa att jag skulle få välja ring själv men han ville att jag skulle få nåt så länge tills vi hittat ringar, därav armbandet :) För det kommer vara vi för evigt

  • SnartFru

    Vilken kul tråd!

    Jag friade till min fästman!
    Jag har gjort den här filmen med hans vänner:

    www.youtube.com/edit&feature=vm&video_id=aWAfP_2Isw4

    Sen tog jag med honom på reasturang. Efter ett tag lådsades jag att jag glömt något och sa att jag behövde gå ut och ringa. Han fattade ingenting, men sen sattes denna filmen igång :D

    Tyvärr lyckades inte servitrisen sätta igång kameran under själva händesen :(

    Men han sa ja, och blev hur glad som hest :) och chockad :D

    Nästa sommar gifter vi oss!

  • litenkaka

    Min fina fina man friade 7/6 i år! Vi var och såg Hellström på Ullevi och efter ca 2,5h på stående fot stod han och höll om mig bakifrån. När Håkan sjunger "om du någonsin vill ha en idiot, lägg din hand i min" tar han mig i handen med sin ena hand och tar fram en ask med en ring med den andra och håller den framför mig. Samtidigt sjunger han med i låten "du kanske aldrig får den du vill få men du får mig".... Och så frågade han om jag ville gifta mig med honom och att han älskar mig. JAAAAA! Fick jag fram efter ett tårögt "skojar du med mig!!" ?? Så efter fem år och tre barn friade han äntligen!

Svar på tråden Hur friade din man/du?