• Grodprinsens brud

    Festhäfte. Hjälp!!!

    Låt mig börja med att förklara hur vi tänkt oss festen. 

    Vi vill ha en avslappnad stämning utan det klassiska upplägget med honnörsbord, tal och liknande.. För att motverka detta har vi valt en lokal i tre plan där man tar sig mat på mittenplan och sitter på plan tre det vill säga att det kommer bli en del promenerande under festens gång.. Vårt värdpar vill, förståeligt nog, inte synas för mycket. Vi är släkt och därför ganska lika och ogillar att stå i centrum.. 

    MEN. Nu till mitt problem.  Festhäftet. Vi vill ju ändå att det ska bli en ROLIG fest som alla, inklusive vi, kommer ihåg länge. Hittills har jag gjort ett litet korsord, en labyrint och en klassisk bröllopsbingo. Jag skulle egentligen vilja ha med en sång eller två men kan man be någon annan än värdparet att dra igång det? Eller är det sådan som man som brudpar egentligen inte ska veta om ska hända? Det är ju vi som gör häftet så det känns ju lite krystat... 

    Nu funderar jag över gästpresentationen. Med 60 gäster tar det ju ett helt uppslag bara att nämna namn och koppling till brudparet, vi vet inte vad alla sysslar med så det skulle bli krångligt att börja med beskrivningar av det så min fråga är väl: Kan man ha bara: N.N bror till brudgummen och gift med N.N? 

    Vi har tänkt ha med:


    Menyn Roliga festregler Bordsplacering Gästpresentation Några spel med vinst och labyrint ev. någon sång.
    Vad glömmer vi?
    Behöver man ha med hur kvällen är tänkt i tidsplan? Jag AVSKYR att försöka få till detta, det känns hela tiden som att jag glömmer något...
     
  • Svar på tråden Festhäfte. Hjälp!!!
  • karamell

    Hej! Jag sitter i samma sits! Tycker den eviga fest-programmet tar aldrig slut!
    Jag är iaf. nästan klar men tycker fortfarnade inte att den är helt komplett.
    Här är några tips som jag har:
     
    Välkomsthälsning
    Bilder på er
    Er "tidslinje" - t.ex. 2008- blev tillsammans, 2009 - flyttde ihop, 2013 - blev man och fru
    (fast lite roligt med bilder och så då?
    Roliga engelska översättningar av ord och fraser. t.ex. kaffe på maten (coffee on the food)
    Man 2.0 / fru 2.0 (lite rolig speciellt om man är teknisk, googla på det ska du få se)
     Extra tack till.... (om någon har hjälpt till extra mkt)

    Man behöver inte ha med någon tidsplan på kvällen, endast om man vill :) Finns inget rätt eller fel :)
    Lycka till!

    Vad är det för korsord och labarynt ni har? Det verkar ju kul! 

  • Grodprinsens brud

    Tack! Tidslinje var ju lite roligt!

    Jag googlade gör ditt eget korsord eller liknande så kunde jag skapa sex ord med bokstäverna huller om buller för gästen att fylla i det korrekta. Vi valde "vilka platser har paret bott i ensamma eller tillsammans?" Och sedan kunde man skriva ett ord som man vill skulle bli "facitord", vi valde KÄRLEK och VIPS var det klart.
     



    Labyrint googlade jag och kopierade helt enkelt en bild rakt av, sedan klippte och klistrade jag in bilder av oss två i var sin ände i fotoprogrammet. Med inledningen "Brudparet har kommit ifrån varandra på festen och det börjar bli dags att åka till bröllopssviten på BJertorp Slott. Hjälp Thomas att hitta Therese!" Lite puttinuttigt kanske men ändå. Vi tänkte ha det på sista bladet =)
  • daniiel

    Man behöver ju faktiskt inget festhäfte öht! ;) Därmed så finns det ju inte heller något specifikt som man behöver ha med i häftet heller. Vi hade tex inga gästpresentationer alls och vet du? Det funkade jättebra det också :)

    Gästerna är vuxna människor och många gånger tycker såna om att prata med varandra och på så sätt får dom flesta reda på övriga gästernas relation till brudparet. Det brukar oftast finnas någon som vet :)

    Sånger kan ni absolut ta med, även om det är ni som gör häftet. Vi hade flera sånger, bröllopstexter till kända melodier. Det var inte heller toastmaster eller madame som höll i sångerna, utan det var makens farbror som gärna tog ton och därmed också fick ta micken ;)

    Om det är så att du avskyr att göra häftet, så kanske du ska ge dig? Strunta i det som inte är klart och bestämt, strunta i att lägga till fler saker. Ett festhäfte behöver inte vara jättemånga sidor, för man vill ju ändå inte att gästerna ska sitta med näsan i häftet hela kvällen, eller hur? :) Jag tycker bara man ska göra såna här extrasaker, lull lull, om man tycker det är kul :)


  • Grodprinsens brud

    Men EGENTLIGEN tycker jag att det är kul.. Jag är bara kontrollfreak så jag får lite ångest när det inte blir PERFEKT.. Just nu funderar jag över om vi verkligen kan skriva ut allt med svart färg eller om vi inte måste få in lite färg någonstans..


  • Cakes

    I våra festhäften finns detta med: 

    - En liten välkomsttext
    - Menyn
    - En liten dikt som vi själva skrivit om oss
    - Gästpresentationer (101 gäster, så denna punkt tog tid och vi fick be om hjälp)
    - Texterna på de två solosånger som sjungs i kyrkan
    - Vett och etikett (en såndär typisk bröllopssak, typ "det är förbjudet att låta maten tysta munnen")
    - Slutligen ett tack till alla som varit med och firat vår dag!  



     
  • Bröllopstryckeriet

    (Gör ett nytt försök eftersom radbrytningarna inte följer med när jag postar, blir så svårläst när texten är i ett enda stycke)

    Absolut kan man strunta i gästpresentationerna om man känner att det blir jobbigt men av erfarenhet så vet jag att det är just gästpresentationerna som brukar vara isbrytare bland gästerna. Hamnar man på ett bröllop bredvid en helt okänd bordsdam/bordskavalje så kan det va skönt att ta upp häftet och läsa en rad om henne/honom och då få något att samtala om.

    Ofta är det att föredra att skriva om gästernas intresse eller personligheter hellre än om yrke. Precis som du skrev så kanske man inte har koll på vad alla jobbar med men ofta vet man alltid något om sina gäster. Försök skriva med glimten i ögat. Å skulle det vara någon som har halkat in på gästlistan fast ni inte känner den så skriv nåt skojigt om just det. ("Detta är brudparets okända mystiska gäst, vi hoppas att även han får kul på denna fest") 

    Menyn brukar ligga inledningsvis. I övrigt är det väldigt olika vad brudpar vill ha i sina festhäften. Det finns mängder med tips och idéer att hitta om man googlar runt. Tänk dock på att inte ha allt för mkt i häftet. Då kan häftet få motsatt effekt... istället för att vara isbrytare så sitter folk och läser och inte samtalar med varann. Tror inte ni behöver va rädda för att "glömma något" för som någon sa så går det ju faktiskt ha ett bröllop utan festhäfte också. =)

  • nelja

    Jag har aldrig fattat varför man ska korsord och annat pyssel i sitt festhäfte. Tror man att gästerna kommer ha så tråkigt att de behöver roa sig med annat under middagen?

  • Kalaspinglan

    Vi hade:
    - menyn
    - visor (många körsångare bland gästerna, och en sång till maten höjer stämningen )
    - statstik om gästerna (typ 53 % har barn, 45 % använder glasögon, 12 % har hund)
    - några fyndiga citat vi hittade på nätet
    - lite bilder på oss
    - 1x2 om brudparet (typ: brudparets sammanlagda längd: tre svarsalternativ)
    - gästpresentation på så sätt att vi skrev gästens namn + något den personen gillar att prata om. T.ex: Gäst: Johan Pratar gärna om: utförsåkning. Vi undvek in i det sista att skriva något om folks jobb, intressen är roligare.

    Jag skulle kanske inte skriva in kvällens tidtabell i programmet, saker och ting kan dra ut på tiden, och då är det bättre om gästerna inte är fullt så medvetna om att man ligger efter i schemat... På vårt bröllop var vi väldigt snabba i början av middagen, vilket stressade toastmastern, men då sjöng vi några extra sånger i stället och höll en lite längre paus  än planerat efter huvudrätten.

  • Chicita

    Avslappnad stämning får man (enligt min erfarenhet) när folk känner sig bekväma i den situation dom är i.
    Där kan en genomtänkt bordsplacering hjälpa till massor, för det finns inget jobbigare än att höra till dom som kommer sist in i lokalen och få lov att sätta sig på dom där ströplatserna som uppstår mellan de klungor som har satt sig först. Hur social man själv än är då så blir det inte kul om alla andra bara pratar om saker som dom själva känner till (interna skämt, familjeangelägenheter osv) och man liksom inte kan komma in i samtalet... Obestämd

    Nåväl.
    Undvik gästpresentation om ni inte kan presentera gästerna på ett riktigt bra sätt.
    Om ni vill presentera vem som är släkt med vem - rita ett släktträd istället. Glad

    Jag antar att ni inte har några som har svårt att gå med på festen, för annars kommer ju upplägget med maten på en annan våning att bli väldigt besvärlig för dom, och det är ju inte direkt avslappnande...
    Varken för dom som då får svårt att hämta mat - eller för er och dom andra runtikring som då får serva dom.
    Att ha långt till maten kan också göra att en del avstår från att hämta en omgång till även om dom är hungriga för det var jobbigt och besvärligt. 
    Det kan också störa när man sitter och pratar med varandra.
    Så att folk rör sig och springer runt behöver inte betyda avslappnat. Det kan istället bidra till stelhet. Men det här har ni säkert redan tänkt på och gjort ett aktivt och genomtänkt val Glad

    Visst kan ni ha sånger om ni gillar allsång. Glad (tja det är väl bra om gästerna gillar sånt också Flört Jag tänker mig att om ni är flera som inte är bekväma med att stå i centrum så kanske dom inte heller är så bekväma med att sjunga, även om det är allsång)
    Om ni vet någon eller några som sjunger bra och dessutom gärna sjunger  - så fråga dom om dom kan tänka sig att anordna något under kvällen. Dom kan ju göra egna häften med text i så fall om dom vill så behöver det inte stå med i ert festhäfte direkt.
    Så har det varit på flera bröllop jag varit på, alltså att det ligger ett löst blad i eller under festhäftet och att någon annan än brudparet sen tar tag i sången.

    Om jag får ett festhäfte med mycket att läsa, pyssla med osv, så tar det så mycket tid att jag inte är lika social som jag brukar. Om det är meningen att jag ska sitta och lösa korsord, spela spel och sådana saker så fokuserar jag ju inte på bordsgrannarna och pratar med dom i första hand.
    Så några konversations-startare kan vara bra istället om man är rädd för att det ska bli tyst och stelt.
    Man kan ha frågor, typ "har någon vid ditt bord hoppat fallskärm?" eller påståenden "Det finns någon i lokalen som cyklat genom hela Sverige"

    Men annars skulle jag säga att det absolut viktigaste är att ni är avslappnade och har trevligt.
    För det finns inget som dödar en stämning så effektivt på en bröllopsmiddag som när brudparet ser ut som om dom nyss varit til tandläkaren istället för att ha varit med om det som borde varit den lyckligaste dagen på länge Glad

     

  • HalkatlaNr1

    Var har ni beställt era fästhäften lr material till det?
    Funderar på om vi ska ha eller inte o vill gärna se
    olika alternativ.. 

  • HalkatlaNr1
    Grodprinsens brud skrev 2013-06-28 19:20:01 följande:
    Vi kör på vanliga vita kopieringspapper coh ett lite tjockare ljusgult papper som man kunde köpa i 100-bunt från Pandurobutiken i staden =) Plus färg till skrivaren..
    De låter som en bra ide.. Men de låter som ni e duktiga att fixa mall på
    datorn o sen skriva ut? Vad har ni för program? 
Svar på tråden Festhäfte. Hjälp!!!