• Anonym

    Hjälp...det blir ju inget bra!

    Gifter oss i augusti och insåg nyss: Lär ha mens antingen på bröllopet eller veckan efteråt när vi åker på bröllopsresa. Jag blöder MYCKET första dagarna, använder inte tamponger och det rimmar dålifgt med en vit klänning...Äter inga p-piller eftersom jag inte mått bra av de sorter jag haft (nedstämd, torra slemhinnor, ingen lust etc) Hur ska jag göra? Det rimmar ju inte bättre med en veckas sol och bad...Finns det något man kan göra...?
  • Svar på tråden Hjälp...det blir ju inget bra!
  • Chicita
    amerika skrev 2013-03-31 12:33:44 följande:
    Jag skulle råda dig att rätt så omgående kontakta din kvinnomottagning och berätta läget. Kanske kan hormonspiral vara ett alternativ för dig? 
    Jag kan ju bara säga att det är bra om man har fått barn innan man sätter i en spiral.
    Vi testade hormonspiral på mig (jag har varit gravid men fått missfall vecka 16. Inga barn) och efter lite drygt 1 månad fick jag flytningar med var och blod och kraftiga smärtor och det visade sig att spiralen skavt sig igenom livmoderväggen för att det var för trångt åt den.
    Vissa har tillräckligt stor livmoder ändå utan att behöva ha fått barn innan. Men inte alla.
    Så gör en ordentlig koll hos en gynekolog innan ni sätter in en spiral. Och om gynekologen är minsta tveksam till att det ska funka - chansa inte...
  • Anonym

    Jag är också orolig över mens på bröllopsdagen. Jag har beställt en klänning till ( en kortare variant som man enklare går på toaletten i) som jag kan ha sen på festen och sedan gör jag som vanligt...nattbinda med vingar och största möjliga tampong. Den andra klänningen är också gjord så att det finns gott om utrymme för en festmiddag och svullen mage. Mens och bröllop hör liksom inte ihop, men vad gör man!? Hormoner är inte min melodi. Har dåliga erfarenheter från andra som tagit uppskjutande tabletter (humörsvängningar, finnar, mens som kommer ändå, svullnad o.s.v) och är man då redan innan en person som påverkas negativt av hormonpreparat så ska man nog inte chansa inför ett viktigt tillfälle..

  • mutuldus

    "skjuta upp mensen-piller" fungerar inte på alla, men du hinner ju prova en gång innan! En tjej som står mig nära testade sådana till sin studentbal men hon fick mens iaf..

  • MTB
    Hvidbrud skrev 2013-03-31 18:55:31 följande:
    Menskopp är mitt bud.
    Tycker mkt bra om min menskopp också. Snäll mot slemhinnor och inget läckage. Blöder man kraftigare så är det bara att tömma den oftare. =)
  • marsmat

    Ja! Menskopp. Och hormonspiral är dyrt?? Jag har kopparspiral, har verkligen fått ordning på min menscyklus också, och den va helt gratis. Så det borde också hormonspiral vara eller?

  • marsmat

    Och ps: När jag hade p-ring så hette det att man kunde skjuta på mensen genom att ta ny ring utan uppehåll. Men trots att jag provade många gånga funkade det ALDRIG. Fick bara extra lååång mens.

  • Chicita
    marsmat skrev 2013-03-31 22:43:21 följande:
    Ja! Menskopp. Och hormonspiral är dyrt?? Jag har kopparspiral, har verkligen fått ordning på min menscyklus också, och den va helt gratis. Så det borde också hormonspiral vara eller?
    Det är säkert 15 år sen jag provade spiral.
    Men  fick jag betala 2500:- för min hormonspiral. Och jag fick inte tillbaka ett öre efter att den hade punkterat livmodern på mig så dom fick ta ut den...
    Så ja jag håller med den som skrev om priset, att det är dyrt... om dom inte har subventionerat det nu då Flört
  • mutuldus

    Ang hormonspiral.. Jag hade kopparspiral förut men blödde floder av den. Har aldrig ens kunnat prova p-piller, spruta osv pga andra mediciner. Sedan fick jag dock efter mycket om och men veta att jag kunde ha hormonspiral(enda med hormoner jag kan ha) så jag fick en Mirena. Vet att den är dyr men den räcker ju i 5 år..
    Minns inte helt, men tror faktiskt att jag fick den gratis, kanske pga att jag faktiskt inte kan ha något annat? 

  • MiaMiniMe

    Är du känslig skulle jag inte rekomendera något av de överstående förutom kanske menskopp. Jag är också väldigt känslig och provat nästan allt. Det jag mått värst av är minipiller, de p-piller med mycket hormon och koppar spiral som bara gör ont och som man blöder mycket av. Just nu har jag nuva ring. Liksom de bästa av de sämsta alternativen. Tycker dock att jag fortfarande inte fått tillbaka någon sexlust, men jag mår aningen bättre. Inte lätt att vara kvinna! Tror att du får ställa in dig på att ha mens och göra vad du kan för att underlätta för de. Kanske inte optimalt, men vad ska man göra? Om alternativet är att må dåligt så är det väl bättre att ha mens. Se till att du har någon som kan hjälpa dig om du har stor klänning och behöver gå på toa och byta ofta. Någon som du är bekväm med. Nog det enda råd jag kan ge....

  • Anonym

    Hur funkar menskopp? Är orolig över finar med som jag alltid får när jag har mens..hur kul är det när man gifter sig liksom...Och har jag ännu mer otur kommer mensen precis efter bröllopet när vi är på bröllopsresa..

  • amerika
    marsmat skrev 2013-03-31 22:43:21 följande:
    Ja! Menskopp. Och hormonspiral är dyrt?? Jag har kopparspiral, har verkligen fått ordning på min menscyklus också, och den va helt gratis. Så det borde också hormonspiral vara eller?
    Kopparspiral är gratis men hormonspiral får du hämta ut själv på apoteket efter recept, den kostar minst 1500 kr beroende på sort. Och sen tror jag det är ett visst läkemedelsföretag som ger tillbaka hälften av pengarna, jag hade järnkoll på det där men har glömt allt nu...

    Sen har chicita rätt i att man brukar inte sätta in spiral på någon som ej fått barn men det där har (förhoppningsvis) gynekologen koll på vad som är lämpligt för var och en.

    Menskopp ska jnu vara ett bra alternativ om man blöder mycket. Men det hjälper ju inte om det nygifta paret hade tänkt sig ha lite rajtantajtan på bröllopsresan Flört eller ja, man kan ju ha sex fast man har mens även om inte jag hör till dem som föredrar det.
     
  • Anonym

    Jag blöder rejält 2-3 dagar så är det just till bröllopet hade ju menskopp varit bra. Likaså om man ska bada kan ajg tänka mig?


    Barn har jag två stycken så spiral hade säkert passat av den anledningen. Tycker ara att det är skönt att slippa hormoner öht.


     

  • amerika
    Anonym skrev 2013-04-01 15:31:51 följande:

    Jag blöder rejält 2-3 dagar så är det just till bröllopet hade ju menskopp varit bra. Likaså om man ska bada kan ajg tänka mig?


    Barn har jag två stycken så spiral hade säkert passat av den anledningen. Tycker ara att det är skönt att slippa hormoner öht.


     


    Som sagt, hormonspiral påverkar endast lokalt inne i livmodern och ger en ogynnsam miljö för ett ev befruktat ägg att kunna sätta sig fast. Det var det enda jag tålde på den tiden jag behövde tänka på sånt. Tyvärr fick jag andra problem av spiralen och var tvungen att ta ut den, men det berodde på cystor som jag hade. Det var av märket nämnt ovan, Mirena och för den hade jag fått hälften av pengarna tillbaka om jag hade sparat kvittot....

    Men kontakta din kvinnomottagning så fort som möjligt och prata med dem! Om du vill testa menskopp kan det vara bra att ha några ggr på sig att bli van vid handhavandet. Och om du vill testa hormonspiral, så behöver även den några månader på sig för att ge de där bra bieffekterna: inga blödningar alls Flört
  • Tjörnbrud
    marsmat skrev 2013-03-31 22:44:27 följande:
    Och ps: När jag hade p-ring så hette det att man kunde skjuta på mensen genom att ta ny ring utan uppehåll. Men trots att jag provade många gånga funkade det ALDRIG. Fick bara extra lååång mens.
    Har haft P-ring under flera år och det fungerar hur bra som helst. Inga problem att skjuta upp mensen. Hört att det ska vara bra om man har svårt med p-piller mm. P-ring utsöndrar hormoner i en jämnare tackt än p-piller och därför ska riksen för biverkningar minska. Vet vilken dag mensen kommer, blöder lite och har ingen mensvärk. Kan inte bli bättre + att man byter en gång i månaden bara.
  • frida o björn

    Hej!Kan inte låta bli att göra ett inlägg. Jag är barnmorska och jobbar mycket med preventivmedel. :) Primolut Nor kan man ta för att skjuta upp sin mens. Tycker det var ett bra råd du fick att i så fall använda det några månader innan, så behöver du förhoppningsvis inte tänka på det när bröllopet närmar sig. Tabletterna kan skrivas ut av läkare på vårdcentralen. Ang preventivmedel så är det väldigt olika från person till person vad som passar en, och vad man faktiskt får ha. En hormonspiral kostar ca 1000 kr men man kan inte få tillbaka halva priset längre om man är missnöjd. Det är bara om det inte funkar att sätta in den som man får tillbaka pengar - de har ändrat garantin. Alla preventivmedel med hormoner kan påverka kroppen på olika sätt, det gäller även hormonspiralen. Spiralen har dock minst hormonmängd av alla och kan därför tålas av många. Man behöver inte ha fått barn för att sätta in en spiral, det sa man tidigare men det har man frångått. När vi barnmorskor sätter in en spiral mäter vi först livmodern, om den är för liten så får man inte sätta spiral, det kan ev en gynekolog göra i så fall. Spiralen kan ge småblödningar upp till ett halvår, men det kan också vara kortare tid. Man vet inte förrän man provat...  Jag tycker det är mycket bättre att gå till en barnmorska och få rådgivning. Du kan hitta bra information på www.preventivmedel.nu, om du vill veta mer om preventivmedel.   Hoppas det löser sig för dig!              

  • mutuldus

    Obs. Inte alls garanterat att man blir helt blödningsfri av hormonspiralen. Haft Mirena i drygt 3 år och har fortfarande mens, dock minimala mängder..

Svar på tråden Hjälp...det blir ju inget bra!