• drömmer

    Hur frakta klänningen vid vigsel utomlands?!

    Ni som ska eller har gift er utomlands....Hur tänker ni med klänningen?
    Att trycka ner den i en resväska känns ju helt galet med tanke på hur skrynklig den kommer bli?!

  • Svar på tråden Hur frakta klänningen vid vigsel utomlands?!
  • VictoriaE

    Jag har kopt en sa kallad wedding box, som jag kan ta med som handbagage (blir sedan ett jattefint satt att forvara klanningen pa). Affaren dar jag kopte min klanning har redan sagt att de kan hjalpa att fold the dress for the box, och lagga in acid papers (som tydligen ska hjalpa mot att klanningen skrynklar sig). Enda nackdelen ar att det ser ratt lojligt ut nar man slapar runt pa den pa flygplatsen... men men....

    Sedan beror det pa vilket airline du reser med. Jag vet att American Airlines har en liten garderob i forsta klass, och om man ber supersnallt finns det alltid en chans att de later en hanga klanningen dar. Dock kan man inte vet i forvag om man far det.... Ja skulle nog ringa flybolaget du reser med, och fraga om de kan hjalpa dig, eller i alla fall beratta vad andra brudar i liknande situationer har gjort. 

  • Chicita

    Jag skulle nog ha packat klänningen i en egen väska, där den kan ligga så luftigt det går.
    Om den är slät och fin när du packar den, så brukar det (inte alltid men ofta) räcka med att du hänger upp klänningen på en galge i badrummet sen och skruvar på varmvattnet i duschen så att det blir fullt med vattenånga i badrummet.
    Då brukar de flesta skrynklor hänga ut sig. 

  • Annamolly

    Bra fraga, det undrar jag ocksa over...


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mrs S 2012

    Jag hade min klänning i den förvaringspåse som den kom i. Packade in den i stora plastpåsar först och sen in i förvaringspåsen m galge. Flög m KLM och det var inga problem att ta som handbagage bara man ringde och sa till först. Hängde den i flygvärdinnornas garderob! Lite bökigt att släpa omkring på men vi fick bubbel och grattis på planet :)

  • stormhelen

    Jag hade nog tagit klänningen som ett handbagae.


    Hade inte vågat packa ner den varken i en egen resväska eller tillsammans med övvriga kläder i en resväska som man chekar in som bagage.


    Tänk om väskan inte kommer fram då den inte kom med. Sånt händer ju lite då och då.


    Har man den däremot som handbagae vet man ju att klänningen garanterat kommer med till slutdestinationen.


    Vore ju jätte tråkigt om man inte klänningen kommer fram i tid för bröllopet.

  • Chicita
    stormhelen skrev 2012-11-19 22:52:11 följande:
    Om du tänkte på mitt inlägg så skrev jag aldrig att hon skulle checka in väskan Flört
    Men jag vet att det inte är 100% säkert att du får hänga upp klänningen någonstans även om du har frågat i förväg. Och jag har hellre klänningen vikt så bra det går i en väska med hårt skal (helst) som går in i bagagehyllan. Än knölar in en klädpåse med klänningen i bagageutrymmet där andra kanske knuffar och pressar in sina väskor bredvid eller ovanpå...
    Så tänkte jag Glad 
  • stormhelen

    Mja, det var bara delvis anledningen. Hade tänkt skriva det innan jag läste ditt inlägg, slängde bara med det där med en egen resväska när jag läst ditt inlägg. Tungan ute


    Det är väll en avvägning man får göra antar jag med vad man anser vara viktigast. Skrynklig klänning eller chansa att klänningen inte kommer alls.


    Jag skulle nog ringa flygbolaget och kolla med dem om det går bra att få hänga in klänningen antigen i deras garerob eller om första klass har en garderob som man kan få hänga in klänningen i.


    Vidare kanske många hotell har en survice där de kan fixa till skrynklorna som eventuellt klänningen får under frakten? Hade det inte varit för risken att väskan kanske inte kom med på planet så hade jag nog packat ner den i resväskan. Glad Jag skulle helt enkelt vara alldeles för nojjig. Men det är ju jag det. hehe ^^

  • Fjärilen

    Jag ringde både flygbolag och flygplats och fick samma svar att jag var tvungen att checka in klänningen, men kanske så kunde besättningen göra ett undantagtillstånd. Detta fick besättningen bestämma.

    Då jag bytte flyg, så kände jag att jag inte vågade ta klänningen som handbagage, med risk att den skulle bli nekad vid bytet. Jag fick min klänning i en låda, så jag fraktade den där i. Med en stor påse runt och silkes papper mellan vikningarna. Kom fram i stort sett skrynkel fri.

    På hotellet hade de en ångmaskin som fixade de eventuella skrynklorna.

    Fråga hotellet om de kan hjälpa er med ångning av klänningen och ring flygbolaget för att vara säker. Jag flög med SAS.

    Lycka till 

  • drömmer

    Tack för era svar! Ska kolla med flygbolaget hur de tänker. Flyger med Thomas Cook och vet inte alls hur de är med servicen .

  • Chicita
    drömmer skrev 2012-11-20 15:18:13 följande:
    Tack för era svar! Ska kolla med flygbolaget hur de tänker. Flyger med Thomas Cook och vet inte alls hur de är med servicen .
    Vi reste med dom senast och tyckte att dom hade bra service...
    Däremot har dom väldigt snåla mått när det gäller handbagage och dom är snabba på att ta extra betalt för minsta lilla övervikt eller extra väska.
    Familjen som stod före oss i väskincheckningen när vi skulle resa hem fick betala väldigt mycket extra pga att dom hade extra väskor med sig - trots att dom inte kom upp i maxvikten.

    Och tänk på att även om flygbolaget säger JA så kan personalen säga NEJ...
    Så förbered dig med plan B och C också Flört 
    Och i värsta fall så brukar de flesta hotell kunna hjälpa till med stryk och tvättservice om det inte skulle räcka med att hänga in den i badrummet och vrida på varmvattnet i duschen ett tag för att få "ångbastu"  
  • Lipan

    När vi åkte till New York och gifte oss så hängde jag klänningen på en galje i en sån resegarderob och tog med den som handbagage på flyget. Vi flög visserligen businessclass och det var absolut inga problem att få ha den upphängd, vilket vi även kollat innan. Glad


  • Millan75

    Vi flyger till Teneriffa om ca en månad och där gifter vi oss.


    En väninna syr upp min klänning i det minst skrynkelbenägna "brud-tyg" hon hade.... ;)


    Hade sedan tänkt lägga den i ngn form av förvaringspåse och därefter i min vanliga resväska (som är hård).


    Tar med resestrykjärn och sedan finns det ju alltid alternativet med ångdusch i badrummet!


     

Svar på tråden Hur frakta klänningen vid vigsel utomlands?!