• Js Fästmö

    Får man planera sin egna hippa?

    Älskar att planera och skulle gärna planera min egna möhippa. Tycker ni det är okej? Ska gifta mig litet, eventuellt utomlands så kommer inte ha vännerna med under vigseln.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får man planera sin egna hippa?
  • sommar2014
    daniiel skrev 2012-08-13 11:37:07 följande:
    Jag skulle tippa på att anledningen är att TS vill ha en hippa, men eftersom de ska gifta sig utan att bjuda in vännerna, så känner hon sig osäker på ifall de kommer ordna någon hippa eller inte. Hon skulle ju kunna börja i den ändan att faktiskt prata med någon nära vän och fråga om de tänkt sig någon hippa, alternativt be sin blivande att fiska lite i det.
    Så tänker jag med. Det kanske inte är lika självklart att man ordnar en möhippa om brudparet valt att ha ett mindre bröllop med bara de närmaste. Kanske man som vän utgår från att bruden inte vill ha "ett typiskt bröllop" med vit marrängklänning, middag och brudvals och möhippa...

    Det man man göra för att underlätta för sina vänner tycker jag är att ge en lista på de man önskar vore med och ge till brudgummen. Den som tar initiativet till en möhippa frågar väl ofta brudgummen om vilka datum som kan passa, samt vilka som är bjudna till bröllopet. När jag var med och ordnade en möhippa hade det underlättat väldigt om brudgummen haft en lista på vilka som kan vara lämpliga att ta med i planeringen. Annars, om bruden har en spridd vänkrets där alla inte känner alla, finns det ju risk att den som tar initiativet till möhippan kanske missar några som bruden gärna haft med på hippan.

    Men det är väl ungefär det jag tycker att man "får" planera av sin egen möhippa.

    DÄREMOT tycker jag absolut att man kan bjuda in till en tjejkväll/-dag med middag, spa, sällskapsspel, picknick eller vad man vill - fast då inte kalla det möhippa. Glad
  • Js Fästmö
    daniiel skrev 2012-08-13 11:37:07 följande:
    Jag skulle tippa på att anledningen är att TS vill ha en hippa, men eftersom de ska gifta sig utan att bjuda in vännerna, så känner hon sig osäker på ifall de kommer ordna någon hippa eller inte. Hon skulle ju kunna börja i den ändan att faktiskt prata med någon nära vän och fråga om de tänkt sig någon hippa, alternativt be sin blivande att fiska lite i det. Jag kan ju dock säga att bara för att vännerna planerar en hippa, så är det inte säkert att man får någon. Jag fick veta flera gånger att hippan var på gång och oj, vad de planerade. Sedan bara någon vecka innan bröllopet fick jag vet att hippan skulle bli efter bröllopet istället. Blev den det? Nej. Därför kan jag lugnt säga att jag ångrar att jag inte ordna med något själv istället. Då kanske det hade blivit av. Jag struntar fullständigt i vem som planerat och om det inte är hemligt. Det viktiga för mig var att få träffa alla och göra något, behöver inte vara något dyrt alls och jag hade gärna betalat om det nu var så. Liten film- eller sällskapsspelkväll hemma hade gott och väl räckt.

    Lite så känner jag, eftersom inga vänner ska komma så kanske de inte vill hippa. Några vill nog kanske, men samtidigt känner man sig som en ragata. Vissa är mer " supa sig dyngrak och kör high life" och det känns som jag växte ifrån det för ett par årsedan. Skulle liksom bli glad om man drog till Liseberg, hade lite uppdrag, lite dricka går ann, men inget jäkla sälja grejer på stan eller se någon strippa eller så. Det som gör mig lite osäker är nog inte själva hippan för de flesta är riktigt fina vänner, utan mer att ingrn tar tag i drt utan väntar på ngn annan eftersom jag inte kommer att ha ngn brudtärna som annars kanske tagit på sig ansvaret.
  • Willow
    daniiel skrev 2012-08-12 22:03:03 följande:
    Klart man får och klart man kan. Det finns ingen lag eller regel som förbjuder det.

    Kalla det tjejkväll, hippa eller vad du vill. Nog finns det väl dom som säkerligen kommer tycka att det är lite konstigt osv, men vill du planera din egen hippa, så får du göra det.
  • Willow

    Klart du kan planera den sjalv, man far gora som man vill. Eller varfor inte planera tillsammans med din tarna (om du valt nan).

    Jag onskar ocksa att jag planerat min egen, fast av annan anledning. Min blev sa fel just for att den som planerade gick emot min vilja av att inte vilja bli overraskad, slutade med att hon sa upp bekantskapen med mig for att jag inte blev glad for alla overraskningar (och vi talar inte om chocklad eller blommor typen av overraskning). 

    Sa jag sager: planera din egen hippa om du kanner att det ar ratt for dig och strunta i dem 'gamla grå reglerna', mohippan ar din dag och ska i sa fall vara som du onskar den  

  • JessicaLovesLuke

    Kalla det  vad man vill.. men jag kommer i alla fall att vara med och planera min egen "hippa"! Har tjejkompisar som kommer från olika delar av världen och att de skulle organisera ngt för mig tillsammans är helt enkelt för svårt rent logistik mässigt.. Däremot kommer jag att planera tillsammans med mina vänner! Vi måste ju koka ihop något som bräcker karlns 4-dagars resa till Prag för svensexan Flört

    Så JA planera din egen möhippa du så vet du att det blir som du vill ha det, dvs en rolig kväll/helg tillsammans med dina bästa vänner! Skrattande

  • Ekna

    Hippa nej de får man inte men man kan vara väldigt tydlig på vad man vill och inte vill. Jag hade själv med velat att planera min hippa då jag håller med om de är jätte kul, men de är en av de dagar man måste släppa taget ;)


  • Strawberry

    Jag anser:
    Tjejkväll -ja.
    Möhippa - nej, det är som att planera sin egen överraskningsfest...

  • kramen

    Jag har sagt till mina vänner att jag VILL ha en möhippa !! Dom ha rlovat att jag ska få det, annars blir jag besviken.

    Däremot ska vi ha en sista kväll m gänget-fest dagen innan vigsel. Hyra bastu m tacobuffe för girlsen å bastu m badtunna för killarna !! : 

  • kramen
    daniiel skrev 2012-08-13 11:37:07 följande:
    Jag skulle tippa på att anledningen är att TS vill ha en hippa, men eftersom de ska gifta sig utan att bjuda in vännerna, så känner hon sig osäker på ifall de kommer ordna någon hippa eller inte. Hon skulle ju kunna börja i den ändan att faktiskt prata med någon nära vän och fråga om de tänkt sig någon hippa, alternativt be sin blivande att fiska lite i det.

    Jag kan ju dock säga att bara för att vännerna planerar en hippa, så är det inte säkert att man får någon. Jag fick veta flera gånger att hippan var på gång och oj, vad de planerade. Sedan bara någon vecka innan bröllopet fick jag vet att hippan skulle bli efter bröllopet istället. Blev den det? Nej.

    Därför kan jag lugnt säga att jag ångrar att jag inte ordna med något själv istället. Då kanske det hade blivit av. Jag struntar fullständigt i vem som planerat och om det inte är hemligt. Det viktiga för mig var att få träffa alla och göra något, behöver inte vara något dyrt alls och jag hade gärna betalat om det nu var så. Liten film- eller sällskapsspelkväll hemma hade gott och väl räckt.
    MEN vad elakt av dina vänner, fått en förklaring och ursäkt ?
  • Tvilling77

    Hippa? Nej tycker jag inte men en tjejkväll kan man väl absolut ordna!

Svar på tråden Får man planera sin egna hippa?