• mingla

    Vi får inte för prästen....

    Jag har haft en dröm sedan liten att min pappa följer mig fram till min blivande make ine i kyrkan. Vi får inte för prästen. Hon säger att det är som om kvinnan är en ägodel som överlämnas och därfär måste jag och min sambo gå in tillsammans in i kyrkan...Jag vill inte det!!!!! får det vara s¨här<????

  • Svar på tråden Vi får inte för prästen....
  • SaraJoakim
    Chicita skrev 2012-05-26 14:18:10 följande:
    Jag svarade inte "argt eller surt" heller... Om du tolkar det så så är det helt upp till dig.
    Och du har nog missat min tidigare ståndpunkt att jag inte har något emot överlämnigen.
    Vi hade det ju till och med själva. Tungan ute

    Men poängen var att det inte är så enkelt att förändra symboliken. Eller att det "bara är att byta präst" eller att uppmuntra till "gör som ni vill".
    Det finns saker runt om kring att ta hänsyn till.
    Även om prästen går med på överlämning så kan det finnas släktingar som tar ytterst illa upp. Och det finns som sagt många brudar som ångrat att dom valde det sättet att gå in i kyrkan på i eftertankens kranka blekhet (som det så fint heter).
    Om man väljer överlämning och hittar en präst som går med på det så är det ändå bra att veta hur omgivningen kan tolka det. Och att bara för att man själv ser det som en romantisk handling så är det inte säkert att gästerna delar den tolkningen även om man förklarar det för dom. Därför är det bra att ta in även de negativa aspekterna (negativt utifrån sin egen synvinkel alltså), så man är förberedd på eventuella kommentarer och reaktioner från sin omgivning precis som med allt annat som rör bröllopet där man kanske bryter mot normen. 
    Nej de trodde jag inte heller, men jag ville inte att du skulle uppfatta mitt svart argt ;)  - ingen skada skedd med andra ord :) -

    Jo jag förstår allt det positiva och allt det negativa och jag vet att det kan bli en stor snevridning av det hela. Men jag tror att man kan gardera sig skapligt genom att föra diskussionen lite innan bröllopet i familjen och bland vänner, säkerligen kommer många reaktioner fram och då kan man bestämma sig sen.
    Sedan kommer jag fortsatt vara av ståndpunkten att man får ha brudöverlämning om man vill (som även du gör) för precis som jag respekterar dem borde de respektera mig. Säger jag att det INTE är så jag har menat det, så önskar jag att dom accepterar det. Gör dom inte det, så får det tyvärr stå för dem. Jag har vart med om många kultur och ålderskrockar och man kan aldrig göra alla glada. Sedan säger jag inte att man ska pusha för att provesera. :) 
  • SanninoArtz
    "Aniara - Det där med att bruden kommer in ensam (att hon går själv förutsätter jag om hon inte råkar sitta i rullstol) har jag personligen svårt att se som något annat än att hon vill göra en storstilad entré så att alla tittar bara på henne och hennes tjusiga klänning, och inte behöva dela strålkastarljuset med någon obetydlig sidofigur som brudgummen. Det kanske inte är så det känns för alla som gör det (även om jag tror det är betydligt fler som känner så än som erkänner det), men det är så det ser ut. "

    Jo men det vore juh hemskt om man ville ha det på sin börllopsdag som man har en enda gång. Då jag är en av de brudar som vill och tänker ha det så kan jag säga att det faktiskt inte är därför jag gör det, självklart är det även en vits i det hela men jag exmepelvis är inte bekväm med att stå i rampljuset på detta sätt! Jag är inte den typiska bruden, utan snarare den lilla pojkflickan som spelar fotboll och är skitig och sällan har klänningar på mig. Denna dag är en dag i livet och min blivande är mer spänd än jag över att se mig i min klänning! Jag har ingen som leder mig in även om jag önskar så då det hade varit mer bekvämt att ha en trygg arm att hålla i, men min storartade entre som jag nu gör är mer för den obetydliga sidofiguren (brudgummen) som får se mig såhär för första gången och som jag även skrivit i mitt inlägg symboliken att vi går in en och en och går ut tillsammans. Jag kommer även ha min dotter och hennes kusin på 2 år framför mig och gissa om dom kommer sno min uppmärksamhet om det nu är den jag vill ha plus mina 3 otroligt vackra tärnor! Min obtydliga sidofigur kommer trots allt också få sin ingång med sina grabbar och stå där framme när jag kommer in. som han säger, det kommer vara den stunden då han känner sig mest stolt, stunden alla ser hans dotter och hans kärlek välja honom inför alla i kyrkan.
    Men vad kan jag säga, jag älskar min blivande för den romantikern han är och hur han ser saker. Sen skiter vi faktiskt i vad andra tycker och tänker. Vill man bli följd av sin far, mor, bror eller någon annan, vill man gå in tillsammans, mötas på mitten eller hur man nu än vill göra så va fan GÖR DET! Som prästen och alla andra säger, det här är eran dag! Så gör den då till eran dag! Är det någon som efter bröllopet vill gnälla så låt dom. ingen säger att dom behöver göra så:)
  • darkHorse
    SanninoArtz skrev 2012-05-28 23:57:09 följande:
    "Aniara - Det där med att bruden kommer in ensam (att hon går själv förutsätter jag om hon inte råkar sitta i rullstol) har jag personligen svårt att se som något annat än att hon vill göra en storstilad entré så att alla tittar bara på henne och hennes tjusiga klänning, och inte behöva dela strålkastarljuset med någon obetydlig sidofigur som brudgummen. Det kanske inte är så det känns för alla som gör det (även om jag tror det är betydligt fler som känner så än som erkänner det), men det är så det ser ut. "

    Jo men det vore juh hemskt om man ville ha det på sin börllopsdag som man har en enda gång. Då jag är en av de brudar som vill och tänker ha det så kan jag säga att det faktiskt inte är därför jag gör det, självklart är det även en vits i det hela men jag exmepelvis är inte bekväm med att stå i rampljuset på detta sätt! Jag är inte den typiska bruden, utan snarare den lilla pojkflickan som spelar fotboll och är skitig och sällan har klänningar på mig. Denna dag är en dag i livet och min blivande är mer spänd än jag över att se mig i min klänning! Jag har ingen som leder mig in även om jag önskar så då det hade varit mer bekvämt att ha en trygg arm att hålla i, men min storartade entre som jag nu gör är mer för den obetydliga sidofiguren (brudgummen) som får se mig såhär för första gången och som jag även skrivit i mitt inlägg symboliken att vi går in en och en och går ut tillsammans. Jag kommer även ha min dotter och hennes kusin på 2 år framför mig och gissa om dom kommer sno min uppmärksamhet om det nu är den jag vill ha plus mina 3 otroligt vackra tärnor! Min obtydliga sidofigur kommer trots allt också få sin ingång med sina grabbar och stå där framme när jag kommer in. som han säger, det kommer vara den stunden då han känner sig mest stolt, stunden alla ser hans dotter och hans kärlek välja honom inför alla i kyrkan.
    Men vad kan jag säga, jag älskar min blivande för den romantikern han är och hur han ser saker. Sen skiter vi faktiskt i vad andra tycker och tänker. Vill man bli följd av sin far, mor, bror eller någon annan, vill man gå in tillsammans, mötas på mitten eller hur man nu än vill göra så va fan GÖR DET! Som prästen och alla andra säger, det här är eran dag! Så gör den då till eran dag! Är det någon som efter bröllopet vill gnälla så låt dom. ingen säger att dom behöver göra så:)
    Jag tycker det låter fint om ni går in en och en och går ut tillsammans. Däremot gör man inte som man vill om man är i kyrkan, utan man gör sådant som prästen som håller gudtjänsten tycker är ok. Ibland godkänner prästen överlämning, ibland inte.
    (Här kan man hålla en allmän diskussion att det vore bra med en enhetlig hållning inom Svenska kyrkan, men det ska jag inte.)
  • SanninoArtz
    darkHorse skrev 2012-05-29 23:19:55 följande:
    Jag tycker det låter fint om ni går in en och en och går ut tillsammans. Däremot gör man inte som man vill om man är i kyrkan, utan man gör sådant som prästen som håller gudtjänsten tycker är ok. Ibland godkänner prästen överlämning, ibland inte.
    (Här kan man hålla en allmän diskussion att det vore bra med en enhetlig hållning inom Svenska kyrkan, men det ska jag inte.)
    Självklart menade jag inom rimliga gränser men om man själv inte ser felet med överlämning men just denna präst gör det så tycker jag fortfarande som min präst sa till mig, "byt präst". Även om denne som säger nej inte vill stå för överlämning finns det präster som gör det så varför ge upp sin önskan enbart för att du valde prästen som sa nej. Det finns fler präster och alla tycker inte samma precis som i detta forum. Min Kusin är präst och tycker det är fint med överlämningar men brukar innan ha ett samtal med bruden, brudens far och brudgummen för att höra deras historia om varför detta önskas. Hon brukar också säga några ord om det efter överlämningen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så vill inte alla präster stå för en överlämning pga vad det förr för läääänge sedan stod för eller innebar, men tiderna förändras, mäniskorna likaså och kvinnan är idag inte lika förtryckt och står mer på sina egna ben än någonsin. Kyrkan förnyar sig också och hänger med i utvecklingen samtidigt som de behåller tron och står för vad kyrkan alltid stått för. Så självklart menade jag inte att man gör precis som man vill, rid inte in på en gris och begär inte orimliga saker. Men är det något som inte är orimligt som många präster faktiskt säger ja till så ge inte upp din önskan för det. Det är allt jag säger.
  • Sebastiána
    Aniara4 skrev 2012-05-27 11:03:46 följande:
    Det där med att bruden kommer in ensam (att hon går själv förutsätter jag om hon inte råkar sitta i rullstol) har jag personligen svårt att se som något annat än att hon vill göra en storstilad entré så att alla tittar bara på henne och hennes tjusiga klänning, och inte behöva dela strålkastarljuset med någon obetydlig sidofigur som brudgummen. Det kanske inte är så det känns för alla som gör det (även om jag tror det är betydligt fler som känner så än som erkänner det), men det är så det ser ut.

    Bara så ni vet.
    Precis så ser jag också på det. Det blir väldigt mycket "Här kommer jag, titta på mig!"
  • Sebastiána
    SanninoArtz skrev 2012-05-28 23:57:09 följande:
    "Aniara - Det där med att bruden kommer in ensam (att hon går själv förutsätter jag om hon inte råkar sitta i rullstol) har jag personligen svårt att se som något annat än att hon vill göra en storstilad entré så att alla tittar bara på henne och hennes tjusiga klänning, och inte behöva dela strålkastarljuset med någon obetydlig sidofigur som brudgummen. Det kanske inte är så det känns för alla som gör det (även om jag tror det är betydligt fler som känner så än som erkänner det), men det är så det ser ut. "

    Jo men det vore juh hemskt om man ville ha det på sin börllopsdag som man har en enda gång. Då jag är en av de brudar som vill och tänker ha det så kan jag säga att det faktiskt inte är därför jag gör det, självklart är det även en vits i det hela men jag exmepelvis är inte bekväm med att stå i rampljuset på detta sätt! Jag är inte den typiska bruden, utan snarare den lilla pojkflickan som spelar fotboll och är skitig och sällan har klänningar på mig. Denna dag är en dag i livet och min blivande är mer spänd än jag över att se mig i min klänning! Jag har ingen som leder mig in även om jag önskar så då det hade varit mer bekvämt att ha en trygg arm att hålla i, men min storartade entre som jag nu gör är mer för den obetydliga sidofiguren (brudgummen) som får se mig såhär för första gången och som jag även skrivit i mitt inlägg symboliken att vi går in en och en och går ut tillsammans. Jag kommer även ha min dotter och hennes kusin på 2 år framför mig och gissa om dom kommer sno min uppmärksamhet om det nu är den jag vill ha plus mina 3 otroligt vackra tärnor! Min obtydliga sidofigur kommer trots allt också få sin ingång med sina grabbar och stå där framme när jag kommer in. som han säger, det kommer vara den stunden då han känner sig mest stolt, stunden alla ser hans dotter och hans kärlek välja honom inför alla i kyrkan.
    Men vad kan jag säga, jag älskar min blivande för den romantikern han är och hur han ser saker. Sen skiter vi faktiskt i vad andra tycker och tänker. Vill man bli följd av sin far, mor, bror eller någon annan, vill man gå in tillsammans, mötas på mitten eller hur man nu än vill göra så va fan GÖR DET! Som prästen och alla andra säger, det här är eran dag! Så gör den då till eran dag! Är det någon som efter bröllopet vill gnälla så låt dom. ingen säger att dom behöver göra så:)
    Om du inte är bekväm med att stå i rampljuset är det väl bättre att du står framme vid altaret och så får din blivande gå fram till dig.
  • Aniara4
    Sebastiána skrev 2012-05-31 12:56:46 följande:
    Om du inte är bekväm med att stå i rampljuset är det väl bättre att du står framme vid altaret och så får din blivande gå fram till dig.
  • SanninoArtz
    Sebastiána skrev 2012-05-31 12:56:46 följande:
    Om du inte är bekväm med att stå i rampljuset är det väl bättre att du står framme vid altaret och så får din blivande gå fram till dig.
    Han är inte bekväm med rampljuset heller, han tycker det är värre än jag!
    Snacka om kommentarer från gästerna då och med tanke på att Aniara4 verkar bry sig om vad folk tänker om hur det ser och vad det verkar betyda bara för att bruden får alla ögon på sig så kan juh inte det vara en lösning direkt. Samma sak hade väl skett om mannen gick in själv eller? Eller blir det skillnad då tycker ni? Blir det inte att gästerna då tänker att HAN vill vara i strålkastarljuset och jag är en obetydlig sidofigur?
    Sen är det juh så som jag skrev att för oss är det symboliken och tanken bakom att jag skulle gå in själv som är viktig, inte att jag får uppmärksamheten och för den sakens skull kan jag vara äckligt nervös när jag går den korta gången i den lilla kyrkan vi gifter oss i för när jag väl kommer fram till honom så vet jag att allt runt omkring kommer försvinna.
  • Sebastiána
    SanninoArtz skrev 2012-06-04 22:19:26 följande:
    Han är inte bekväm med rampljuset heller, han tycker det är värre än jag!
    Snacka om kommentarer från gästerna då och med tanke på att Aniara4 verkar bry sig om vad folk tänker om hur det ser och vad det verkar betyda bara för att bruden får alla ögon på sig så kan juh inte det vara en lösning direkt. Samma sak hade väl skett om mannen gick in själv eller? Eller blir det skillnad då tycker ni? Blir det inte att gästerna då tänker att HAN vill vara i strålkastarljuset och jag är en obetydlig sidofigur?
    Sen är det juh så som jag skrev att för oss är det symboliken och tanken bakom att jag skulle gå in själv som är viktig, inte att jag får uppmärksamheten och för den sakens skull kan jag vara äckligt nervös när jag går den korta gången i den lilla kyrkan vi gifter oss i för när jag väl kommer fram till honom så vet jag att allt runt omkring kommer försvinna.
    Blir ingen skillnad om mannen går in själv. Det intressanta är att det ALDRIG händer. Vad beror det på?
  • Beatasbrandbilar

    Jag ska gå in själv. Jag gör det eftersom jag vill att min blivande ser mig först vid vigseln och inte innan. Visst kommer nog många tycka både det ena och det andra och jag har nog egentligen inte tänkt så som vissa här skriver att man är ute efter rampljuset själv utan detta var något som vi kom fram till när vi pratade om hur vi ville genomföra vigseln. Sak samma egentligen. Man står ju i rampljuset hur man än gör.

  • Carina10
    Kjell Präst skrev 2012-05-21 09:41:29 följande:
    Som sagt, det är inte bara att "byta präst", församlingen har erbjudit en präst, om man som brudpar inte vill ha den prästen så är det långt ifrån självklart att församlingen skaffar fram en annan. Det kan mycket väl bli så att brudparet i så fall själva får ordna fram en präst någon annanstans ifrån.
    Jag funderar då...kan den församlingen neka en annan präst att viga ett par i "deras" församling?
  • froll

    De nekar nog inte. Innan den präst som ni tar utifrån viger er kommer den kolla med församlingen om den har några "regler" för vad som får/inte får ske under en vigseli i församlingen. Jag vill dock hissa en varningsflagg att om ni har otur såkanske församlingen inte bidrar med en kantor om ni tar en egen vigselförrättare.

Svar på tråden Vi får inte för prästen....