• lyckaa

    En attraktiv kyrka?

    Hur viktig är det för er att ni gifter i en attraktiv kyrka? Alltså stor, fin på in- och utsida?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En attraktiv kyrka?
  • JesFre

    Vet inte om den behöver vara ståtlig, för mig är det viktigare att den ligger vackert, är fin inuti och inte ligger förlångt från festlokal/resturangen. Har dock redan hittat kyrkan jag vill gifta mig i Glad

  • daniiel
    JesFre skrev 2011-12-01 12:09:09 följande:
    Vet inte om den behöver vara ståtlig, för mig är det viktigare att den ligger vackert, är fin inuti och inte ligger förlångt från festlokal/resturangen. Har dock redan hittat kyrkan jag vill gifta mig i Glad
    Håller med :)
  • aniara

    Vi var ganska petiga med val av kyrka. Den måste vara fin och i bra skick. Bra "planløsning" (nej alla kyrkor har inte samma form på kyrkorummet). Den måste vara ljus. Omgivningarna måste vara fina. Den bør vara lagom stor (vi har tyværr tvingats boka en jættestor kyrka før att det var det bæsta som fanns inom vettigt avstånd från festlokalen). Och vi ville inte ha en døende jesus på korset som hænger ner från taket precis øver dær vi ska stå under ceremonin, vilket jag har sett att många kyrkor har. Det ær inte så att jag inte respekterar de kristna symbolerna men jag tycker inte det kænns så trevligt vid ett brøllop.

  • sofi 88
    aniara skrev 2011-12-01 12:38:35 följande:
    Vi var ganska petiga med val av kyrka. Den måste vara fin och i bra skick. Bra "planløsning" (nej alla kyrkor har inte samma form på kyrkorummet). 
    Håller med! Var och kollade på en bekants bröllop för några år sen och prädikstolen (stavning..?) skymde nästan alla rader på "brudens sida" så nästan alla satt på brudgummens för att kunna se något. Den kyrkan gick fetbort för oss även om jag vet att det är en väldigt populär vigselkyrka.
  • lyckaa

    Vi blir kanske inte så många nämligen, runt 40 stycken. De mest attraktivaste kyrkorna finns i stan (sthlm) men också med väldigt många sittplatser. Kanske känns dumt med en sådan stor kyrka till våra få gäster. Sedan ligger festlokalen en bit ifrån, en nackdel.  
    Det finns en liten och grå fast okey kyrka nästan precis intill festlokalen, den hade varit bättre för oss. Både rymlighetsmässigt och till festen. Hm, klurigt..

  • aniara

    Vår kyrka rymmer enligt førsamlings informationsblad 450 personer (fast då får man nog sitta trångt) och vi kommer ha ca 50 gæster. Det kænns lite trist men det blir ju inga problem med skymd sikt i alla fall ;)

    Det tråkigaste ær dock att vi hittade en helt perfekt kyrka bara någon kilometer længre bort. Den var fin, fræsch och lagom stor. Men det luktade så fruktansvært illa i luften utanfør (kraftig latrin- eller hønsbajsstank) så det gick bara inte att vara dær.

  • lyckaa
    aniara skrev 2011-12-01 14:28:55 följande:
    Vår kyrka rymmer enligt førsamlings informationsblad 450 personer (fast då får man nog sitta trångt) och vi kommer ha ca 50 gæster. Det kænns lite trist men det blir ju inga problem med skymd sikt i alla fall ;)

    Det tråkigaste ær dock att vi hittade en helt perfekt kyrka bara någon kilometer længre bort. Den var fin, fræsch och lagom stor. Men det luktade så fruktansvært illa i luften utanfør (kraftig latrin- eller hønsbajsstank) så det gick bara inte att vara dær.
    Hur långt bort ligger kyrkan som ni bestämde er för? Kommer ni ha buss eller nåt?
  • aniara

    Kyrkan ligger 8-9 km från festlokalen. Vi kommer inte ha buss. Eftersom alltihop ligger så off och ingen av våra gæster bor på orten så ræknar vi med att alla kommer i bil (egen eller samåker).

  • fruhgan

    Vi vigdes i en av de finaste kyrkor vi någonsin sett men den är absolut inte ståtlig eller mäktig och definitivt inte stor heller. Vi vigdes i Kolmårdskyrkan som delvis är insprängd i berget, den är helt i sten och har en bergvägg med vattenfall inne i kyrksalen och altarväggen är ett stort fönster med utsikt över havet och skogen.
    Vi vigdes i juni och det var varmt och soligt och att stå där vid den fantastiska utsikten och säga ja till min man var helt underbart

  • gbg2012

    Vi var noga med kyrka, speciellt som vi tänkte ha borgerligt först. Vi ville ha en liten och mysig och gärna gammal. Så nu ska vi viga oss i en kyrka från 1200-talet. =) Det visade sig att det är en mkt populär kyrka så glad att vi hann boka! 

  • lyckaa
    fruhgan skrev 2011-12-01 18:27:43 följande:
    Vi vigdes i en av de finaste kyrkor vi någonsin sett men den är absolut inte ståtlig eller mäktig och definitivt inte stor heller. Vi vigdes i Kolmårdskyrkan som delvis är insprängd i berget, den är helt i sten och har en bergvägg med vattenfall inne i kyrksalen och altarväggen är ett stort fönster med utsikt över havet och skogen.
    Vi vigdes i juni och det var varmt och soligt och att stå där vid den fantastiska utsikten och säga ja till min man var helt underbart
    Oj, vilken kyrka, den blev man nyfiken på låter jätte vackert!
  • lyckaa

    Får ta ett samtal med fästmannen, så får försöka bestämma oss

  • marsbruden

    Vi har bara tolv gäster (närmsta familjen) och ville inte vara i den stora statskyrkan med plats för mer än 400 pers. Och den gamla mindre kyrkan är bara öppen på sommaren, vi gifter oss ju i mars. Vi kom på att det finns ett litet kapell med plats för bara ett femtiotal. På så sätt undviker vi att det kommer kännas ödsligt i bänkarna.

  • fruhgan
    lyckaa skrev 2011-12-01 20:44:48 följande:
    Oj, vilken kyrka, den blev man nyfiken på låter jätte vackert!
    Den är jättefin Googla på Kolmårdskyrkan så tror jag att du får upp bilder
  • lyckaa
    fruhgan skrev 2011-12-02 11:46:46 följande:
    Den är jättefin Googla på Kolmårdskyrkan så tror jag att du får upp bilder
    Hehe kollade, såg jätte mysig ut!
    Den vi kanske ska vara i, som är lite grå och trist heter Brännkyrka kyrka den kan duga men skulle vilja ha något extra
  • Chicita

    Jag valde "annat" eftersom valet av kyrka var på sätt och vis viktigt, men å andra sidan var det också rätt oviktigt...

    Eftersom vi hade ett relativt litet bröllop så ville vi inte ha en allt för stor kyrka. Och eftersom vi hade ett medeltidsbröllop så var det ju positivt att kyrkan vi valde var från 1300-talet (färdigställd i början av 1300-talet, den började byggas på 1200-talet).

    I Borlänge finns 3 kyrkor och ett kapell vad jag känner till...
    Den kyrka som ligger inne i stan ser inte ens ut som en kyrka, Den är ihopbyggd med stadshuset och ligger ca 50 meter från vägen (väg på 2 sidor)...
    Sen finns en jättevacker kyrka som har varit domkyrka förut, men inte längre. Men den är på tok för stor för vårt lilla bröllop.
    Kapellet är jättevackert, men ligger väldigt avsides, och ändå väldigt inpackat bland hus. Vi skulle då behövt hitta en annan lokal dessutom + kanske mer transport och annat som skulle göra allt både dyrare och mer besvärligt...

    Den kyrka vi valde var helt perfekt för vårt behov, ligger vackert längs med älven. Har en suverän lokal nästan vägg i vägg som man får låna via kyrkan. Vi kunde fixa buss till gästerna som bodde på hotellet i stan som körde ut dom till kyrkan och sen hämtade dom vid lokalen på natten eftersom det bara är typ 100 meter emellan kyrka och lokal. 
    Så visst, på sätt och vis var kyrkan viktig. Storleksmässigt och logistikmässigt. Men ändå inte...  

  • Ayla

    Annat: Vi ska bara vara vi två, så det känns rätt viktigt med en liten kyrka. Själv tycker jag det är viktigt att den är gammal (ogillar de flesta 60-tals kyrkorna i tråkigt tegel, som knappt ser ut som kyrkor), vacker både på in- och utsidan och helst ha en vacker omgivning. Festlokal ska vi inte ha, så det kvittar. Men ja, utseende och framför allt känsla är jätteviktigt. Vill gärna hitta en kyrka med personlighet, om man kan säga så. Hm, när jag funderar lite till, så borde jag nog ha svarat "jätteviktigt". Vad virrigt det här blev. Kanske dags att ge upp?

  • Sebastiána

    Jag röstade på 'Annat'. För oss var det känslan som var viktigast. Vi valde den kyrka som kändes bäst. Jag gillar små medeltidskyrkor med mycket gamla kalkmålningar, min make gillar ljusa kyrkor. Vi hittade en som var både och i en by där jag brukade bada om somrarna så jag hade många glada minnen från trakten. Sedan var prästen en gammal vän så det hade blivit bra var som helst

Svar på tråden En attraktiv kyrka?