• Svar på tråden Hur klädde ni er kyrka?? BILDER kanske :-)
  • Anneli256

    klä kyrkan? Hur menar du. Vår kyrka är jättefin.. o d ingår en blombukett på altaret.. om man vill ha några andra blommor så kan man det, på egen bekostnad.. men vi har inte tänkt ändra på något. Blev lite förvånad över frågan. Har jag missat något?

  • Sandra och Joakim

    Om det finns en sådan där liten hållare vid varje bänkrad tror jag att vi kommer att sätta i en liten ros med lite hängande murgröna runtomkring. Enkelt men fint!

  • AlwaysAndForever2012
    Anneli256 skrev 2011-11-18 17:48:32 följande:
    klä kyrkan? Hur menar du. Vår kyrka är jättefin.. o d ingår en blombukett på altaret.. om man vill ha några andra blommor så kan man det, på egen bekostnad.. men vi har inte tänkt ändra på något. Blev lite förvånad över frågan. Har jag missat något?
    ja jag med. sambon frågade och jag blev också förvånad :) jag hade bara tänkt ljus vid varje rad
    Sandra och Joakim skrev 2011-11-18 17:50:16 följande:
    Om det finns en sådan där liten hållare vid varje bänkrad tror jag att vi kommer att sätta i en liten ros med lite hängande murgröna runtomkring. Enkelt men fint!
    som du/ni tänkt. Att vid varje bänkrad så finns det ju liten hållade typ som man antingen kan ha blomma eller ljus i.
  • daniiel

    Vi hade inget alls, vilket är det vanligaste. Jag tycker de flesta kyrkor är fina precis som de är och det blir bara en extra utgift och en extra uppgift att utsmycka. Någon måste ju plocka fram allt och plocka bort allt. Är det då vigsel (eller något annat) före eller efter, så är det ju inte ens säkert att det finns tid till det.

    Mitt råd är att lägga er tid, (eventuellt) pengar och energi på annat :)

  • fruhgan

    Klart att ni kan klä kyrkan lite med blommor vid varje bänkrad tex men om det är flera vigslar samma dag  (kanske både precis före och precis efter er) så kan det bli så att kyrkans personal (eller kanske era tärnor eller andra som hjälper er med bröllopet) inte hinner ordna det innan och inte hinner ta bort det till efterföljande brudpar. Värt att tänka på är ju att ni kommer säkerligen vara ansvariga för att klä kyrkan och städa efteråt och det kanske inte hinns med som sagt, om det är flera som gifter sig samma dag som ni så kanske inte dom vill ha just samma blommor som ni eller kanske inte alls vill ha kyrkan smyckad med blommor och sen ska man inte glömma bort ev allergiker heller, man vill ju inte att någon gäst ska få ett astmaanfall eller allergisk chock på bröllopsdagen. Det kan vara stor skillnad för en allergiker om det tex står en vas blommor framme vid altaret och om det är blommor vid varje bänkrad eller blommor lite överallt i kyrkan. Jag som själv är allergiker är GLAD att de allra flesta bröllop jag varit på inte har haft blommor i kyrkan mer än brudbukett och kanske en liten bukett framme på altaret.

  • Chicita

    Det fanns då inga hållare för blommor i den kyrka vi gifte oss i. Det har det inte funnits i någon kyrka jag varit i faktiskt. Det är nog något som brudparen ordnar själva.

    Det är 3 viglsar på rad varje lördag i "vår" kyrka. Dom börjar med en timmes mellanrum. Och då ska man ju hinna få ut sina gäster, det ska fotas emellan osv osv så någon tid att smycka kyrkan var det inte tal om för oss.
    Jag tyckte att det var illa nog att brudparet som skulle gifta sig efter oss höll på att fota utanför kyrkan när våra gäster skulle gå in (vi var första vigseln den dagen, så det var alltså deras porträttfotografering dom höll på med). Dom hindrade våra gäster från att gå in och sätta sig eftersom dom ville fotografera i kyrkporten, och sen ville dom att jag och mina tärnor skulle flytta på oss så att dom kom åt den dörr som vi skulle gå in igenom också Skrikandes

    Nej det där med att dekorera kyrkan tror jag att man ska vara försiktig med så man inte riskerar att inkräkta på någon annans tid...

  • polkapinne

    Nu ska vi gifta oss i ett litet kapell som är väldigt rått och ganska tråkigt men det ligger perfekt i förhållande till festlokalen. Dessutom har de skrapat fram gamla halvdana väggmålningar som var övermålade... Så därfär ska vi ställa in björkkvistar längs väggarna.

    Men om vi gift oss i en vanlig kyrka så hade vi inte bekostat några blommor eller dylikt för att pynta kyrkan. De är oftast vackra som de är. Kanske blommor i små hållare vid bänkarna på sin höjd:)

  • Wintercandles

    Vi kommer att tända massa levande ljus i den lokal vi bokat (borglig vigsel). Men sparar pengarna på blommorna till middagsborden senare där vi kommer att vara mycket längre.  

  • gbg2012

    Vi betalar en liten summa till kyrkan så ordnar de blommor i små vaser längs med altargången och ljus i kyrkan. Det räcker tycker jag och vi behöver inte stressa med att ta fram och bort något. Har för mig att vi betalar 80 kr eller något sådant för ljus och blommor. De visade stolt upp hur vi kunde ha det, de verkar så hjälpsamma och bra! jag hade ju dessutom tänkt ha borgerligt från början men tror detta kommer bli jättebra, speciellt om vi får prästen vi "känner" lite. =)

  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2011-11-18 23:02:18 följande:
    Det fanns då inga hållare för blommor i den kyrka vi gifte oss i. Det har det inte funnits i någon kyrka jag varit i faktiskt. Det är nog något som brudparen ordnar själva.
    Det finns fasta sådana i vissa kyrkor, men det är inget man ska räkna med
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2011-11-19 08:38:22 följande:
    Det finns fasta sådana i vissa kyrkor, men det är inget man ska räkna med
    Ok, ja jag har ju inte varit i landets alla kyrkor direkt så visst kan det finnas i andra kyrkor Flört

    Men av dom ca 20 jag har minns att jag besökt så har inte en enda haft såna. Och då har det varit blandat storstadskyrkor och landsortskyrkor, stora kyrkor (någon domkyrka) och mindre kyrkor, samt något kapell...

    Så man kan kanske sammanfatta min poäng med:
    - Räkna inte med att alla kyrkor har så att man kan sätta blommor vid bänkraderna
    - Kolla att det finns tid och möjlighet att dekorera före - och plocka bort efteråt och utse någon att göra det om man nu ska dekorera en redan vacker plats.
    För att även om det är "min" dag. Så är det ju samtidigt någon annans också...
    - Och kolla att man faktiskt får dekorera i kyrkan också, det är inte helt säkert att det är tillåtet heller.
    - Om man får och hinner dekorera, att tiden finns att städa undan till nästa brudpar så ja, varför inte. Solig Även om jag nog hellre hade lagt pengarna på att dekorera festlokalen istället
  • sofi 88

    Vår kyrka (i jönköping) har hållare vid varje rad för blommor osv, i alla kyrkor här i jkpg som jag har varit i har det funnits hållare. Ibland är det bara för ljus men ofta finns det vaser också. Vi kommer antagligen sätta en ensam blomma vid varje rad, går ju köpa en bunt gerberor eller rosor eller något sånt. Före oss kommer det troligtvis inte vara vigsel men eventuellt dop så det är ganska lugnt med dekoration, och det kommer inget par efter oss. Men alla dessa saker ska man såklart kolla med kyrkan innan man börjar planera stora dekorationer och arrangemang. När det nu finns hållare kan det ju se lite trist ut om de är helt tomma, och eftersom vi gifter oss halv 3 i juli så kommer det se lite fånigt ut med tända ljus eftersom det är så ljust ändå...

  • AlwaysAndForever2012
    Chicita skrev 2011-11-18 23:02:18 följande:
    Det fanns då inga hållare för blommor i den kyrka vi gifte oss i. Det har det inte funnits i någon kyrka jag varit i faktiskt. Det är nog något som brudparen ordnar själva.

    Det är 3 viglsar på rad varje lördag i "vår" kyrka. Dom börjar med en timmes mellanrum. Och då ska man ju hinna få ut sina gäster, det ska fotas emellan osv osv så någon tid att smycka kyrkan var det inte tal om för oss.
    Jag tyckte att det var illa nog att brudparet som skulle gifta sig efter oss höll på att fota utanför kyrkan när våra gäster skulle gå in (vi var första vigseln den dagen, så det var alltså deras porträttfotografering dom höll på med). Dom hindrade våra gäster från att gå in och sätta sig eftersom dom ville fotografera i kyrkporten, och sen ville dom att jag och mina tärnor skulle flytta på oss så att dom kom åt den dörr som vi skulle gå in igenom också Skrikandes

    Nej det där med att dekorera kyrkan tror jag att man ska vara försiktig med så man inte riskerar att inkräkta på någon annans tid...
    Det minns jag att jag läst att du skrivit någonannanstans. Va irriterande!
  • Chicita
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-11-20 20:49:24 följande:
    Det minns jag att jag läst att du skrivit någonannanstans. Va irriterande!
    Ja och det gör ju att jag blir lite extra tveksam till saker som kan ta tid från andras dag, eftersom det ju inte är ovanligt att man delar dagen med flera brudpar i samma kyrka, även om man har separata tider.

    Men så länge som man inte inkräktar på någon annans dag eller trampar på några ömma tår, så finns det ju ingen anledning att låta bli att göra något man vill Glad
Svar på tråden Hur klädde ni er kyrka?? BILDER kanske :-)