• AnnaJacob

    Han vill inte ha ring

    Min sambo friade till mig på juldagen med en jättefin ring, och vi ska gifta oss nästa sommar.
    Jag vet inte om det är jag som är löjlig, men jag är jätteledsen över att han inte vill ha en förlovningsring på sig. Han arbetar på kontor, så det har inget med att det skulle vara "farligt" för honom att ha ring på sig.

    Han är verkligen inte typen som går med smycken, men jag tycker ändå att en förlovningsring inte är det samma som ett vanligt smycke...

    Är det bara jag som är löjlig, eller är det andra som har detta problem?

  • Svar på tråden Han vill inte ha ring
  • water lily
    AnnaJacob skrev 2011-02-03 09:47:22 följande:
    Tack alla för att ni bryr er.
    Jag har pratat med min sambo, och visade honom denna tråden. Han säger att han kommer att ha en vigselring, men att han måste se om han kan vänja sig vid att gå med den.
    Det är ju ett och ett halvt år tills vi gifter oss...så kanske han kan vänja sig vid tanken tills dess...=)
    Jag kanske köper en billig silverring som han kan ha på sig där hemma och vänja sig!

    Han säger iallafall att han inte vill annat än att gifta sig med mig och igår kom jag på honom med att läsa bröllopstidningar..hehe
    Vad skönt, hoppas att han använder vigselringen sedan då. Men i alla fall så har han ju visat att det inte handlar om att han ångrat sig eller något sådant. Det kommer säkert bli jättebra
  • Fyrtiotvå
    Zelmah skrev 2011-02-01 23:30:37 följande:
    Att bära en ring är något man vänjer sig vid, efter ett tag känner man inte att den sitter där, det är en vanesak.
    Fast så kan man inte dra alla över en kam heller....
    Det är inte så att alla vänjer sig... Min man har ingen ring.. För att det var extremt obehagligt för honom att ha den... Då hade han den i nästan ett år... Varje dag... Det gick inte...
    Jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag kände att han måste ha det för att jag tycker att han ska ha det,...

    Det måste vara tungt att tro/känna att killen inte vill stå för förhållandet bara för att han inte vill bära ring.. :(
  • Fyrtiotvå
    Fyrtiotvå skrev 2011-02-03 11:34:41 följande:
    Fast så kan man inte dra alla över en kam heller....
    Det är inte så att alla vänjer sig... Min man har ingen ring.. För att det var extremt obehagligt för honom att ha den... Då hade han den i nästan ett år... Varje dag... Det gick inte...
    Jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag kände att han måste ha det för att jag tycker att han ska ha det,...

    Det måste vara tungt att tro/känna att killen inte vill stå för förhållandet bara för att han inte vill bära ring.. :(
    Ska rätta lite...
    Jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag kände att han måste ha det för att jag tycker att han ska ha det,...

    Ska vara

    Jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag tvingade honom till att ha ring för att jag kände att han måste ha det...
  • Hotlena

    Ja håller med så många andra i den här tråden. Jag skulle verkligen bli jätteledsen om min BM inte ville ha ring på sig. Lyckligtvis så har jag inte det problemet, varken jag eller han har nånsin tagit av våra förlovningsringar sen vi tog på dom första gången =) Utom då för att visa någon gravyren på insidan. Han får inte ens av sin om han inte använder våld. :P

    Åh, jag längtar till den dan jag kommer på honom med att läsa bröllopstidningar, haha! Vi har fortfarande två år kvar till bröllop och jag spanar forum och tidningar hela tiden, och han lyssnar när jag hittat något roligt eller vill berätta nåt jag läst, men han kollar inte så mycket själv direkt :P

    Jag tycker för övrigt att så länge man är överrens så kvittar det om det handlar om att ha ring eller inte. Man måste försöka kompromissa så inte den ena i ett förhållande ska behöva känna sig ledsen över något varje dag!
    Och ta på dig din ring för tusan! =) Om du vill ha den på dig. 

  • förlovadflicka
    Hotlena skrev 2011-02-03 12:49:47 följande:
    Ja håller med så många andra i den här tråden. Jag skulle verkligen bli jätteledsen om min BM inte ville ha ring på sig. Lyckligtvis så har jag inte det problemet, varken jag eller han har nånsin tagit av våra förlovningsringar sen vi tog på dom första gången =) Utom då för att visa någon gravyren på insidan. Han får inte ens av sin om han inte använder våld. :P

    Åh, jag längtar till den dan jag kommer på honom med att läsa bröllopstidningar, haha! Vi har fortfarande två år kvar till bröllop och jag spanar forum och tidningar hela tiden, och han lyssnar när jag hittat något roligt eller vill berätta nåt jag läst, men han kollar inte så mycket själv direkt :P

    Jag tycker för övrigt att så länge man är överrens så kvittar det om det handlar om att ha ring eller inte. Man måste försöka kompromissa så inte den ena i ett förhållande ska behöva känna sig ledsen över något varje dag!
    Och ta på dig din ring för tusan! =) Om du vill ha den på dig. 
    Bara så du vet så kan man få svamp och allergiska utslag (även av guld) om man aldrig tar av dem. Så man ska inte sova med ringen och när man tvättat händerna ska man torka noga under den. Sedan ska man inte ha den när man tex diskar, städar och tränar för det sliter jättemkt på dem. Vet att det är hemskt att ta av den men den håller mycket längre :)
  • Dejli
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 14:47:24 följande:
    Bara så du vet så kan man få svamp och allergiska utslag (även av guld) om man aldrig tar av dem. Så man ska inte sova med ringen och när man tvättat händerna ska man torka noga under den. Sedan ska man inte ha den när man tex diskar, städar och tränar för det sliter jättemkt på dem. Vet att det är hemskt att ta av den men den håller mycket längre :)
    Jag vet nog fler som aldrig fått utslag än de som fått det, bara man håller torrt och rent, och flyttar ikring lite på ringen under dagen. Vet en gammal tant som inte tagit av den på 60 år. Hon tvättar noga fingret varje dag, flyttar ringen och torkar. När hon diskar har hon diskhandskar på sig för att inte slita i onödan.
    Att man inte "ska" ha den när man diskar etc är väl upp till var och en, en del kanske inte bryr sig om att den slits, eller som sagt använder handskar?
  • förlovadflicka
    Dejli skrev 2011-02-03 15:56:30 följande:
    Jag vet nog fler som aldrig fått utslag än de som fått det, bara man håller torrt och rent, och flyttar ikring lite på ringen under dagen. Vet en gammal tant som inte tagit av den på 60 år. Hon tvättar noga fingret varje dag, flyttar ringen och torkar. När hon diskar har hon diskhandskar på sig för att inte slita i onödan.
    Att man inte "ska" ha den när man diskar etc är väl upp till var och en, en del kanske inte bryr sig om att den slits, eller som sagt använder handskar?
    Ja, men jag tolkar att han inte kan få av den ens om han använder våld som att han inte flyttar omkring den så mkt :P Menar verkligen inget illa eller så :)
  • Iseika
    Fyrtiotvå skrev 2011-02-03 11:34:41 följande:
    Det måste vara tungt att tro/känna att killen inte vill stå för förhållandet bara för att han inte vill bära ring.. :(
    Jag har också lite svårt att förstå just det. Ett förhållande är väl ändå starkare än en ring? Hur gör man om man gör sig illa och inte kan bära ring? Står man inte för sitt förhållande då? Märkligt!
  • förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-02-03 17:29:00 följande:
    Jag har också lite svårt att förstå just det. Ett förhållande är väl ändå starkare än en ring? Hur gör man om man gör sig illa och inte kan bära ring? Står man inte för sitt förhållande då? Märkligt!
    Fast då väljer man ju inte det själv. 
  • BlackWIngedAngel
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 14:47:24 följande:
    Bara så du vet så kan man få svamp och allergiska utslag (även av guld) om man aldrig tar av dem. Så man ska inte sova med ringen och när man tvättat händerna ska man torka noga under den. Sedan ska man inte ha den när man tex diskar, städar och tränar för det sliter jättemkt på dem. Vet att det är hemskt att ta av den men den håller mycket längre :)
    Jag sover definitivt med min, och tvättar händerna också. Däremot tar jag den när jag rullar köttbullar eller när jag duschar. Så det är inte så allvarligt om man har på sig den så gott som hela tiden. Får man utslag är det ju bara att hänga den i en kedja ett par dagar tills det går över och efter det bör man väl ta av sig den oftare, men har man inget ont av den behöver man ju inte ta av den.
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 16:18:44 följande:
    Ja, men jag tolkar att han inte kan få av den ens om han använder våld som att han inte flyttar omkring den så mkt :P Menar verkligen inget illa eller så :)
    Min sambo har också en ring som inte går att ta av annat än med lirkande, tvål och vatten. Det beror dock på att han har knogar som ringen knappt går över. På fingret sitter däremot ganska löst, så den sitter inte hårt för det. :)
  • hernameispekka
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-03 23:09:14 följande:
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 16:18:44 följande:
    Ja, men jag tolkar att han inte kan få av den ens om han använder våld som att han inte flyttar omkring den så mkt :P Menar verkligen inget illa eller så :)
    Min sambo har också en ring som inte går att ta av annat än med lirkande, tvål och vatten. Det beror dock på att han har knogar som ringen knappt går över. På fingret sitter däremot ganska löst, så den sitter inte hårt för det. :)
    Så är det för min kille med. Killar har generellt sett mer markerade knogar som gör det svårare att få av och på ringen men den sitter löst på fingret
  • Hotlena

    Ja det kan nog vara så att man kan få svamp och allergiska utslag, men så länge det är friskt och fint så ser jag ingen anledning att ta av den, varken när jag sover eller diskar. Jag tycker oxå att slitningar är en del av personligheten i ringen. Det ska synas att den är med i vått och torrt. =) När jag har haft den i 10 år ska det synas. 
    Min MB kan röra ringen jättemycket där den sitter, men han får den inte över knogen, som en ovanför även har beskrivit läget för dennes kille. Självklart går det om han verkligen kämpar med tvål och tar i, men vi har fina friska fingrar båda två och har dom alltid på.  =)

  • Zelmah
    Fyrtiotvå skrev 2011-02-03 11:34:41 följande:
    Fast så kan man inte dra alla över en kam heller....
    Det är inte så att alla vänjer sig... Min man har ingen ring.. För att det var extremt obehagligt för honom att ha den... Då hade han den i nästan ett år... Varje dag... Det gick inte...
    Jag skulle aldrig stå ut med mig själv om jag kände att han måste ha det för att jag tycker att han ska ha det,...

    Det måste vara tungt att tro/känna att killen inte vill stå för förhållandet bara för att han inte vill bära ring.. :(
    kanske ringen var för tajt? Då är det ju obehagligt. Jag har oxå fått skippa vissa ringar för att jag inte kunnat vänja mig vid dem o för att de varit obehagliga. Men sen har jag insett att det är för att de sitter för hårt. Men jag menar bara att det faktiskt ÄR så för många att man vänjer sig. Har hört såå många säga det att de inte längre märker eller känner av den... samma med klockor o sådant... Tar man sen av den är det först då man känner av den... nämligen att något saknar haha :)
    Självklart ska man ju inte tvinga någon till något men man kan gott tala om för personen att det betyder väldigt mycket för en. Och man kan få en ordentlig förklaring eller argument till varför personen inte vill bära ringen. Inte bara "för att det är så". Det svaret hade jag inte accepterad o hade jag börjat undraom han inte ens kunde förklara varför han inte vill bära ringen. Om han förklarar att det gör ont eller liknande är det ju en annan sak.

    Personligen har jag inga problem med detta eftersom min m2b gladerligen o stolt bär ringen. Men däremot har jag mött män på krogen osv som tagit av sig vigselringen, man ser tydligt det ljusa märket efter där den brukar sitta. Ibland tom män som jag VET sen innan är gifta o mött tidigare i sällskap med sina fruar o jag vet att de inte är skiljda, det är väl kanske därför den tanken poppar upp om det inte ges en ordentlig förklaring till varför han inte vill bära ringen. Men som sagt själv har jag inte några problem med detta men skulle faktiskt bli lite ledsen om min m2b inte ville bära ringen även fast jag vet att det inte är i ringen kärleken sitter :) Har inga som helst tveksamheter över min m2b stolthet över vår relation oavsett ringar eller ej.
     
  • Iseika
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 21:49:23 följande:
    Fast då väljer man ju inte det själv. 
    Fast resultatet blir ju detsamma.
  • På rosa moln

    Nä jag tycker inte alls att du är löjlig, jag skulle också bli väldigt ledsen om min pojkvän inte skulle vilja visa upp att vi är förlovade genom att bära sin ring. Skulle han dessutom inte vilja ha en extra ring när vi gifter oss så tycker jag också att det skulle vara tråkigt. Då skulle jag känna att att inte är lika stolt över mig som jag är över honom, jag som älskar att bära min ring och visa för hela världen att vi hör ihop =) Med risk för att fråga någonting som du redan har svarat på tidigare i tråden, varför vill han inte ha någon ring? Jag förstår om din pojkvän inte vill bära några smycken förövrigt - men oavsett vilket skäl han har för det så borde det väl inte väl inte väga så tungt att det är viktigare än att göra dig glad?

  • På rosa moln

    Om han absolut inte kan tänka sig att bära ring så kanske det finns någon annan symbol som han kan använda sig av? Jag och min pojkvän har förutom ringar tatuerat in vårt förlovningsdatum, men om ni tycker att det känns för drastiskt så kanske ni kan komma på en idé som passar er bättre?

  • Fyrtiotvå
    Zelmah skrev 2011-02-04 12:20:14 följande:
    kanske ringen var för tajt? Då är det ju obehagligt. Jag har oxå fått skippa vissa ringar för att jag inte kunnat vänja mig vid dem o för att de varit obehagliga. Men sen har jag insett att det är för att de sitter för hårt. Men jag menar bara att det faktiskt ÄR så för många att man vänjer sig. Har hört såå många säga det att de inte längre märker eller känner av den... samma med klockor o sådant... Tar man sen av den är det först då man känner av den... nämligen att något saknar haha :) 
    Ringen hade exakt rätt storlek..
    En kvarts storlek större ramlade av..
    En kvarts storlek mindre gick inte på..

    Han har konformade fingrar.. Därför funkar det inte med ring för honom..  Å då hade han den verkligen i nästan ett år...

    Det gör inget.. ;)
    Pga att han inte har någon ring alls så fick jag mina drömmars ring (Georg Jensen Fusion) som vigselring.. hehe..
    Hade aldrig kunnat få den om han hade haft ring då han inte är så förtjust i designen på den ringen..
  • Zelmah
    Fyrtiotvå skrev 2011-02-07 11:53:58 följande:
    Ringen hade exakt rätt storlek..
    En kvarts storlek större ramlade av..
    En kvarts storlek mindre gick inte på..

    Han har konformade fingrar.. Därför funkar det inte med ring för honom..  Å då hade han den verkligen i nästan ett år...

    Det gör inget.. ;)
    Pga att han inte har någon ring alls så fick jag mina drömmars ring (Georg Jensen Fusion) som vigselring.. hehe..
    Hade aldrig kunnat få den om han hade haft ring då han inte är så förtjust i designen på den ringen..
    ok.
    ja hehe, då fick du iaf den ringen du verkligen ville ha :)

    mina fingrar är heller inga bra fingrar för ringt egentligen... jag har väldigt stora ledknotor eller vad de kallas så är fingret smalare där själva ringen sitter så den snurrar runt mkt. Med förlovningsringen är det lugnt den har ingen sten, men vigselringen kommer ha sten o den kommer helatiden snurra o hamna snett eller på undersidan. Har ring m sten på andra handen o det blir så. Men det kan man ju leva med hehe. Ända jag oroar mig för är att jag har reumatism o då kan lederna bli ännu mer svullna o knotiga med åren o då kan det bli svårt att få av ringen om man skulle behöva det... o det behöver man ju ibland.. men men, det är ett annat problem i en annan tid ;)
    Min m2b kommer inte ha vigselring, enbart förlovningsringen o det räcker ju gott o väl det, förstår inte den nypåhittade grejen att även han ska ha två... men det är väl försäljarna bakom o mer än nöjda över..hehe 

    Hoppas iaf att det ordnar sig bra för dig TS o att ni hittar en lösning där båda känner att det är ok. Prata ordentligt med varandra är iaf en förutsättning för det.
Svar på tråden Han vill inte ha ring