• Forumvärd

    Tipsa här!

    Hejsan!

    Nu när ni surfar runt på nya Bröllopstorget kommer ni kanske att stöta på saker som ni skulle vilja förbättra eller förändra.
    Skriv gärna ner era tips och förslag i den här tråden!Solig

  • Svar på tråden Tipsa här!
  • Forumvärd
    Aleta skrev 2010-12-16 20:51:35 följande:
    Nej, det gör jag inte alls. Jag har automatinloggning och hamnar på startsidan. Dvs min lilla ruta uppe i hörnet. Det är inte alls tydligt, det gick flera dagar innan jag såg mitt inboxmeddelande. I den gamla versionen syntes det direkt när man loggade in. 
    Man kanske kan göra så att symbolerna ändrar färg när det är något? Jag föreslår chockrosa igen.  
    Okej så du hamnar direkt på startsidan och då har du precis som du skriver din "lilla ruta där"
    Hur skulle du tycka att den "lilla rutan" skulle vara utformad för att bli tydligare?
    Chockrosa härligt
    Ja men kanske någon annan färg eller blinkande skulle lösa biffen?
  • passionsblomman
    Forumvärd skrev 2010-12-17 11:28:17 följande:
    Hur skulle du vilja ha det där?
    Ska det blinka till eller har du någon annan fundering kring hur det kan lösas?
    passionsblomman skrev 2010-12-16 14:01:48 följande:
    Jag beklagar att trådar inte stängs längre. Jag ser hellre att en del diskussioner avslutas och får falla i glömska och att dem man vill hålla liv i startar man om. Och då är jag trogen ett flertal "långkörare" som startas om med tremånadersintervaller. Våra nya trådstarter är dessutom lite en del av årstidsskiftningar, nya formuleringar, sammanfattningar av "oss" och lite nytt bränsle i våra vänskapstrådar. Nu har ni alltså ändrat, så i min ena tråd förblir det rimfrost på rutan och vinterland för alltid om vi inte med berått mod själva startar om oss till något som är mer evighetsbaserat...

    Uppenbart är ju att några tyckte till om att stänga trådarna, och då har ni ändrat. Isåfall undrar jag nu hur många exakt behöver tala om att:
    Jag vet inte riktigt-det är kanske därför jag är florist och inte webb-designer...Flört
    Jag har redan tidigt-och jag tror tom i den här tråden och bland det första som tipsades om, skrivit konkret att att jag tror det behöver lysa/blinka i någon helt övertydlig färg, alternativt att det kommer upp en pratbubbla "du har mail" eller liknande. Eller varför inte båda delarna-lys/blink OCH "du har mail". Ett av grundproblemen är att det lilla lila kuvertet syns dåligt redan som det är, utan att där finns post.

    Eftersom gult är den raka kontrasten till violett inom färgläran, så vore ju neongult eller det närliggande orange vara de färger som torde synas bäst när det nu är lila som är basfärgen på sidan. Men eftersom läsbarheten-också enligt färgläran som alla som jobbar med tex reklam och annat som berör färg och form, väl förhoppningsvis är insatta i-blir så låg med de val som nu ligger, så hoppas jag fortfarande intensivt att färgschemat byts ut snarast. Förhoppningsvis mot toner som klarar att man skriver med svart text istf vit, och där ton i ton bara förekommer med mörkt på ljust  istf tvärtom, och att man väljer en mindre mättad nyans -i vilken färgton man än väljer att jobba med, så att det inte blir så skarpt och tungt för ögat som det mörkt lila nu gör.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Forumvärd
    passionsblomman skrev 2010-12-17 12:06:07 följande:
    Jag vet inte riktigt-det är kanske därför jag är florist och inte webb-designer...Flört
    Jag har redan tidigt-och jag tror tom i den här tråden och bland det första som tipsades om, skrivit konkret att att jag tror det behöver lysa/blinka i någon helt övertydlig färg, alternativt att det kommer upp en pratbubbla "du har mail" eller liknande. Eller varför inte båda delarna-lys/blink OCH "du har mail". Ett av grundproblemen är att det lilla lila kuvertet syns dåligt redan som det är, utan att där finns post.

    Eftersom gult är den raka kontrasten till violett inom färgläran, så vore ju neongult eller det närliggande orange vara de färger som torde synas bäst när det nu är lila som är basfärgen på sidan. Men eftersom läsbarheten-också enligt färgläran som alla som jobbar med tex reklam och annat som berör färg och form, väl förhoppningsvis är insatta i-blir så låg med de val som nu ligger, så hoppas jag fortfarande intensivt att färgschemat byts ut snarast. Förhoppningsvis mot toner som klarar att man skriver med svart text istf vit, och där ton i ton bara förekommer med mörkt på ljust  istf tvärtom, och att man väljer en mindre mättad nyans -i vilken färgton man än väljer att jobba med, så att det inte blir så skarpt och tungt för ögat som det mörkt lila nu gör.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Kloka synpunkter Solig
    Tack jag tar med mig förslaget vidare så får vi se vad teknikerna kan göra så att inboxmess syns tydligare.
  • passionsblomman
    Forumvärd skrev 2010-12-17 12:23:09 följande:
    Kloka synpunkter Solig
    Tack jag tar med mig förslaget vidare så får vi se vad teknikerna kan göra så att inboxmess syns tydligare.
    Tack! Inboxen är en väldigt viktig funktion för mig. Det är dels jättetråkigt när andra inte går att nå för att de inte ser, men också pinsamt när man själv fått post och inte svarar och därmed verkar nonchalant. Särskilt när man får många inboxningar av sådana mán inte är så bekant med, i blomfrågor där jag försöker hjälpa till en del.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Forumvärd
    passionsblomman skrev 2010-12-17 12:48:43 följande:
    Tack! Inboxen är en väldigt viktig funktion för mig. Det är dels jättetråkigt när andra inte går att nå för att de inte ser, men också pinsamt när man själv fått post och inte svarar och därmed verkar nonchalant. Särskilt när man får många inboxningar av sådana mán inte är så bekant med, i blomfrågor där jag försöker hjälpa till en del.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det förstår jag helt och fullt och självklart så vill man ju se när det plingar till i den så det är superbra att du kommer med tips Solig
  • Aleta
    Forumvärd skrev 2010-12-17 11:30:52 följande:
    Okej så du hamnar direkt på startsidan och då har du precis som du skriver din "lilla ruta där"
    Hur skulle du tycka att den "lilla rutan" skulle vara utformad för att bli tydligare?
    Chockrosa härligt
    Ja men kanske någon annan färg eller blinkande skulle lösa biffen?
    Man kan ha en siffra på ikonen som visar hur många nya meddelanden man har. (Fast siffran visas inte alls när det är 0 så att det blir en tydlig skillnad.)
  • passionsblomman
    Aleta skrev 2010-12-17 22:51:11 följande:
    Man kan ha en siffra på ikonen som visar hur många nya meddelanden man har. (Fast siffran visas inte alls när det är 0 så att det blir en tydlig skillnad.)
    Det gör det! Det står 2 ifall man har två. Men 0 är ju ännu tydligare om det också står. Men lyyyyyyyse och bubbla också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2010-12-17 23:04:16 följande:
    Det gör det! Det står 2 ifall man har två. Men 0 är ju ännu tydligare om det också står. Men lyyyyyyyse och bubbla också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag menar i den lilla rutan i hörnet, inte inne på "min sida", så att man ser det vilken sida man än är inne på. Jag går sällan in på "min sida", det är bara när jag ska läsa eller skicka meddelanden som jag har anledning att gå dit. 
  • passionsblomman
    Aleta skrev 2010-12-18 20:23:01 följande:
    Jag menar i den lilla rutan i hörnet, inte inne på "min sida", så att man ser det vilken sida man än är inne på. Jag går sällan in på "min sida", det är bara när jag ska läsa eller skicka meddelanden som jag har anledning att gå dit. 
    Ja, jag menar också där! Jag får en etta eller en två där som en liten liten "lapp" på brevet, ifall det finns meddelanden. "Min sida" är jag aldrig på ifall jag inte ska ändra något eller så.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2010-12-18 21:15:53 följande:
    Ja, jag menar också där! Jag får en etta eller en två där som en liten liten "lapp" på brevet, ifall det finns meddelanden. "Min sida" är jag aldrig på ifall jag inte ska ändra något eller så.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    OK, jag såg ingenting som du märkte när du skulle skicka till mig.
    Tydligare behövs helt enkelt, man ska inte behöva leta utan det ska synas direkt. Det blir ju så pinsamt annars, precis som du säger. Man kan se att någon är inloggad, men inte svarar på inboxmeddelandet...
  • themandys

    Lägg in funktionen att man kan radera eller redigera sina egna inlägg. Det känns jätteviktigt att själv ha kontroll över mina inlägg. Det händer ju faktiskt att man skiver fel, missuppfattar en fråga eller ändrar sig och då vill jag ha valet att kunna ta bort eller ändra det jag skrivit.

  • Forumvärd
    themandys skrev 2010-12-19 23:01:41 följande:
    Lägg in funktionen att man kan radera eller redigera sina egna inlägg. Det känns jätteviktigt att själv ha kontroll över mina inlägg. Det händer ju faktiskt att man skiver fel, missuppfattar en fråga eller ändrar sig och då vill jag ha valet att kunna ta bort eller ändra det jag skrivit.
    Det har varit uppe till diskussion tidigare och då valde vi att inte tillåta "självredigering".
    Vi får diskutera det igen
    Det du kan göra i nuläget om det är så att du vill ha ett inlägg bortplockat är att du anmäler inlägget så granskas det av moderatorerna.
  • Optimia
    Forumvärd skrev 2010-12-20 12:33:51 följande:
    Det har varit uppe till diskussion tidigare och då valde vi att inte tillåta "självredigering".
    Vi får diskutera det igen
    Det du kan göra i nuläget om det är så att du vill ha ett inlägg bortplockat är att du anmäler inlägget så granskas det av moderatorerna.
    VARFÖR är efterhandseditering inte tillåtet? Svara gärna utförligt.

    De flesta andra forum tillåter ju efterhandsmoderering i åtmistone 30 minuter efter att man skapat inlägget.

    Det är ju himla mycket mer jobb att anmäla sitt eget inlägg till en moderator och därefter sitta och vänta på att inlägget ska bli bortplockat, jämfört med om man själv kan gå in och ändra i inlägget.
  • themandys
    Forumvärd skrev 2010-12-20 12:33:51 följande:
    Det har varit uppe till diskussion tidigare och då valde vi att inte tillåta "självredigering".
    Vi får diskutera det igen
    Det du kan göra i nuläget om det är så att du vill ha ett inlägg bortplockat är att du anmäler inlägget så granskas det av moderatorerna.
    Jag kan förstå att redigering i efterhand kan vara knepigt, och det är inget som jag personligen bryr mig så värst mycket om. Däremot tycker jag bestämt att alla ska ha möjligheten/rätten att själva ta bort sina egna inlägg om man av någon anledning inte är nöjd med dem.
  • Forumvärd
    Optimia skrev 2010-12-20 14:54:16 följande:
    VARFÖR är efterhandseditering inte tillåtet? Svara gärna utförligt.

    De flesta andra forum tillåter ju efterhandsmoderering i åtmistone 30 minuter efter att man skapat inlägget.

    Det är ju himla mycket mer jobb att anmäla sitt eget inlägg till en moderator och därefter sitta och vänta på att inlägget ska bli bortplockat, jämfört med om man själv kan gå in och ändra i inlägget.
    themandys skrev 2010-12-23 22:04:09 följande:
    Jag kan förstå att redigering i efterhand kan vara knepigt, och det är inget som jag personligen bryr mig så värst mycket om. Däremot tycker jag bestämt att alla ska ha möjligheten/rätten att själva ta bort sina egna inlägg om man av någon anledning inte är nöjd med dem.
    Hejsan!

    Vi har valt att inte ha den möjligheten utan istället så får man anmäla om man vill ha en tråd borttagen och vi får diskutera och se om vi väljer att ändra på det i framtiden.
    Idag så är det tyvärr inte möjligt utan det måste gå via moderator.
  • Forumvärd
    themandys skrev 2010-12-23 22:04:09 följande:
    Jag kan förstå att redigering i efterhand kan vara knepigt, och det är inget som jag personligen bryr mig så värst mycket om. Däremot tycker jag bestämt att alla ska ha möjligheten/rätten att själva ta bort sina egna inlägg om man av någon anledning inte är nöjd med dem.
    Glömde ju hälften. Anledningen varför man inte kan plocka bort egna inlägg och trådar är att det ofta även leder till att aktiva trådar hackas sönder och t.om försvinner.
    Det är något som inte uppskattas av övriga tråddeltagare att en tråd försvinner bara därför att utan därför får man anmäla tråden/inlägget och sedan avgör moderator om det tas bort.
  • Bubblor

    Hej,

    Jag skulle tycka att det var fantastiskt om man kunde samköra gästlistan med bordsplaceringsverktyget. Finns det någon möjlighet till det? Så slipper man skriva in alla gästernas namn ytterligare en gång...

Svar på tråden Tipsa här!