• daniel och iris

    Lite support då vi är "unga"

    Tycker det är lite svårt som "ung" brud, då jag har fått jättemycket negative kommentarer på vårt bröllop. Det tycks nästan som om jag har lurat min man til å gifta sig med mig- och at vi är for unga och dumma och at det inte kommer at funka :(
    Jag är 25 år och han 23- vi har varit ihop 1,5 år- men vi visste från första månaden det var oss två. Jag letar efter lite support här for jag är rett deprimerad, då några av kommentaren kommer från min familj...

  • Svar på tråden Lite support då vi är "unga"
  • MissieA

    TS, som du ser så är vi ganska många som gifter oss i den åldern Jag tycker synd om de människor som kommer med dumma kommentarer, att de inte kan vara glad för någon annan. Så länge ni är lyckliga och vill gifta er tycker jag att ni gör helt rätt. Vi är 22 & snart 24 och har varit ett par i 4,5 år och gifter oss om en vecka och visst har vi hört många dumma kommentarer från bekanta, men vi struntar i dem. Vi vet själva varför vi är redo och varför vi väljer att gifta oss nu och inte om 10 år. Alla gör sina egna val i livet och de bör inte lägga sig i.

    När mina föräldrar gifte sig var de 24 & 25 och då fick de höra massor med dumma kommentarer om hur gamla de var, alltså att de hade väntat för länge. Mycket verkar ha förändrats på 25 år. Jag säger bara grattis och lycka till, det viktigaste är vad du och din m2b tycker

  • FelizLane

    Jag har en fråga till er unga, (jag är också ung, vill gärna gifta mig snart) Har ni haft jobb länge? Eller hur gör ni med pengar osv, är lite nyfiken för det är egentligen det enda som stoppar mig och min pojkvän... Lycka till alla tjejer! (och killar!) :)

  • J D

     


    FelizLane skrev 2009-05-06 14:08:05 följande:
    Jag har en fråga till er unga, (jag är också ung, vill gärna gifta mig snart) Har ni haft jobb länge? Eller hur gör ni med pengar osv, är lite nyfiken för det är egentligen det enda som stoppar mig och min pojkvän... Lycka till alla tjejer! (och killar!) :)

    Vi pluggar båda två (jag är klar nu snart- 2½ mån innan bröllopet men kommer nog inte att få jobb förrän tidigast i höst).

    Vi har sparat extrajobbspengar samt stipendier. Har gått bra att spara, vårt bröllop kommer att gå på more or less 100' som vi sparat helt själva . Vi hade för övrigt bara ett år på oss att spara eftersom vi ville gifta oss inom ett år efter förlovningen.

  • MissieA
    FelizLane skrev 2009-05-06 14:08:05 följande:
    Jag har en fråga till er unga, (jag är också ung, vill gärna gifta mig snart) Har ni haft jobb länge? Eller hur gör ni med pengar osv, är lite nyfiken för det är egentligen det enda som stoppar mig och min pojkvän... Lycka till alla tjejer! (och killar!) :)
    Jag jobbade innan men är student nu fast min m2b jobbar. Vi sparade ihop ganska mycket men våra föräldrar ville betala då de har sprat till vårt bröllop många år. Så de betalar det mesta.

    Mitt tips är att ni sätter en budget och försöker spara så mycket ni kan varje månad.
  • ossamartin

    Vet vad du menar. Min sambo är 23 och jag 25. Vi har varit ihop i 5 år har förvisso barn ihop. Men många utomstående som undrar hur jag har lurat honom till det. Som om jag skulle kunna tvinga honom.. dumma onödiga kommentarer som sårar.
    Lycka till och stort grattis till er kärlek!

  • JL2b

    Jag kan förstå vad trådskaparen menar, jag och min sambo kommer att vara 22 båda två när vi gifter oss nästa år. Då har vi varit ihop i 6år. Men det är många som fortfarande tror att det kommer att spricka, trots att vi flyttade ihop redan efter en månad, köpt hus och vi har nästan aldrig grälat. De ser bara åldern och inte det vi har.

    Men jag tycker att trådskaparen ska stå på sig och be dem som ser negativt på ert val att hålla sina åsikter för sig själva eller ta på sig andra "glasögon" och se det ni har tillsammans istället för ålder.

    Lycka till och grattis till att ni har hittat varandra!

  • alexandraopatrik

    Jag är också rätt ung. hinner fylla 22 innan vi gifter oss i september min sambo däremot blir ju 27 så han anses väl kanske inte som det? Vi har ju dock barn och alla blev jätteglada när vi förlovade oss. Vi har inte offentliggjort vårt giftemål än, jag hoppas verkligen inte att vi får sådana kommentarer av våra familjer. Vännerna vet om det och de blev jätteglada! Jag har inte ens tänkt på att man kan vara negativt inställd mot ett bröllop om personerna älskar varandra.

  • isop

    En av mina vänner gifte sig när hon var 24 (tror jag), hennes man var också 24. Hennes mamma var helt emot det, ville inte att dottern skulle binda sig så ung. Men min vän var säker och genomförde bröllopet.

    Nu har det varit gifta i 11 år och har två barn. Barn skaffade de när de fyllt 30. De var alltså gifta i många år utan att skaffa barn, och sedan när de kände sig mogna fick de barn. Det har gått hur bra som helst. Är det rätt så är det.

    Och det finns inget som säger att det håller bättre för att man är över 30 när man gifter sig.

    Ibland tror jag att det är våra föräldrar som är rädda för att bli gamla. Därför kallar de oss ungdomar tills vi är 35.

  • Troligen

    Jag tycker ni är lagom. Jag och min sambo har börjat planera lite smått om bröllop till maj nästa år. jag är då 21 och han 27. Vi har hus och barn ihop så det känns så rätt. Vill ju att vi ska ha samma efternamn och bli En familj.

    Det är konstigt att ifall en 20 åring skaffar barn är det bara några som höjer på ögonbrynen, men om man gifter sig vid 20 så är det ännu fler som höjer på ögonbrynen. Att skaffa barn är faktiskt ett större steg. Det är inte många som förstår det.

  • Soon2BmrsGroth

    Tycker inte alls ni är för unga.
    Jag är 22 och min blivande 27 och vi gifter oss i sommar.

  • Mamli

    Äh, vi är 23år båda två. kommer vara 24. Jag tycker inte de handlar om ålder, vi har en underbar son ihop. och om vi nu ska vara ihop ett par år till kan vi lika gärna vara gifta

    Min familj blev jätte glada, hans däremot..jag är väl kanske inte direkt deras första val till att vara ihop med deras "perfekta" son.

    Det är skitjobbigt, och att strunta i allt de säger..de är inte lätt. men försök bara känna dig glad och planera! Som DU vill ha de.

  • Skogshuggarbrud

    Jag tycker absolut inte att ni är unga. Vi kommer att vara 23 och 25 nästa år när vi gifter oss. Från familjen har vi inte fått nått negativt alls, däremot har jag börjat känna lite från vänner och arbetskamrater. De tycker att man kanske har lite bråttom och inte hunnit leka av sig. Men jag värderar mer ett liv tillsammans med min m2b än att supa och festa runt och kanske begå en massa misstag. Jag kunde inte vara mer säker på min sak, vill verkligen spendera resten av livet med denna killen! Så stå på er!

  • Evepeve
    Skogshuggarbrud skrev 2009-05-26 13:04:17 följande:
    Jag tycker absolut inte att ni är unga. Vi kommer att vara 23 och 25 nästa år när vi gifter oss. Från familjen har vi inte fått nått negativt alls, däremot har jag börjat känna lite från vänner och arbetskamrater. De tycker att man kanske har lite bråttom och inte hunnit leka av sig. Men jag värderar mer ett liv tillsammans med min m2b än att supa och festa runt och kanske begå en massa misstag. Jag kunde inte vara mer säker på min sak, vill verkligen spendera resten av livet med denna killen! Så stå på er!
    Ja, det är mycket snack om det där att "leka av sig". Tror inte att alla fattar att det inte är alla som behöver det. Alla är ju olika och jag tror att de flesta som tycker att man behöver "leka av sig" är just dom som har gjort det i ett par år... Vissa leker ju av sig tills dom e över 30. Jag tyckte det var nog när ja var tjugo...
  • therese182

    Jag och min blivande är 27 har tre barn(äldsta är 6år, yngsta 10mån) bostadsrätt. Har alltid fått höra att jag/vi är sååååå ung för allt, men nu knyter vi ihop säcken den 4 Juli.

    Bara du vet vad du känner och vill, tycker du ska gå efter det 11:e budordet!

    Sköt dig själv och skit i andra! :)

Svar på tråden Lite support då vi är "unga"