• laris

    Skilsmässa??

    Jag blir väldigt rädd när jag ser hur de flestas förhållanden tar slut runtomkring mig. När jag ska avge mina löften: "tills döden skiljer oss åt" Så kommer jag verkligen att mena det. Samtidigt skulle jag inte stanna kvar i äktenskapet till vilket pris som helst.

    Kan bli otroligt rädd när jag tänker att om det spricker efter att vi har gift oss så är det skilsmässa som gäller.

    Nu är det så att det inte finns den minsta tanke att lämna varandra och bådas dröm är att få åldras tillsammans

    MEN...skilsmässor gör mig rädd...

  • Svar på tråden Skilsmässa??
  • Vid havet

    Får jag bara fråga en sak: Det låter som om du tycker det är värre med en skilsmässa än en separation (allstå om man är sambos en längre tid och inte gifta). Jag menar det är ju samma sak egentligen? Bara olika ord. Lika hemskt för alla inblandade osv.

    Jag har genomgått skilsmässa och jag kan inte tänka mig att det skulle varit mindre smärtsamt om vi "bara" varit sambos. Vår dotter skulle vara lika drabbad och huset hade ändå behövts säljas etc. Bara det där pappret vi inte behövs skriva på...

    Givetvis vill jag inte genomgå det igen, men det handlar bara om att jag inte vill leva utan min älskling så det skulle vara lika illa om det hände nu, innan vi gift oss.

  • ElinPierre

    Nja, det lät lte dumt, inte riktigt så jag menade.. Men hamnar vi i en situation där hjälp utifrån är det enda alternativet- då kommer han att säga nej och då kommer vi att gå skilda vägar.. Vet inte om det lät något bättre men


    LB5 skrev 2009-01-26 10:26:45 följande:
    Oj, när du skriver så där låter det som om du redan har bestämt att det är din mans fel ifall ni skiljer er. Men det är ju båda som måste jobba på det!! Sen kan jag hålla med om att det kanske är lite destruktivt att säga att "jag vägrar söka hjälp", innan man ens har hamnat i den situation då man behöver hjälp... får hoppas att ni aldrig hamnar där.
  • JanetKim

    Det kom en liten son som tröck på tangentbordet....

    Men jag tycker att man ska följa sitt hjärta,hur den än visar vägen!

    Visst det är tråkigt med seperation/skilssmässa! Men i bland så kan det vara ända vägen just då!Man kan ha kämpat hur länge som hälst! Å inte orkar mera!
    Men man kan faktis återförenas om det nu skulle vara fel!
    Samtigt som man inser att man mår bättre utan just detta äktenskap!

  • Baby S
    didis skrev 2009-01-26 08:34:13 följande:
    Baby S skrev 2009-01-25 17:40:12 följande:Vilket struntprat!!Snarare är vi många som inte behöver någon ceremoni inför släkten eller osynliga väsen för att hålla ihop. Det räcker gott för oss att vi redan lovat varandra att leva tillsammans, tyvärr håller det inte juridiskt. Men i allt utom juridisk bemärkelse har det fungerat i 20 år, genom småbarnsår, glädje och sorg.Att sedan ett bröllop är en utmärkt anledning att samla släkten och festa natten lång är en helt annan historia.
    Varför är det struntprat? Ett vigselkontrakt ändrar ju inget praktiskt i en relation. Det är ett papper som visserligen står för något mkt viktigt, men du kanske missade min poäng.
  • didis

    Baby S skrev 2009-01-26 15:01:53 följande:


    Varför är det struntprat? Ett vigselkontrakt ändrar ju inget praktiskt i en relation. Det är ett papper som visserligen står för något mkt viktigt, men du kanske missade min poäng.
    Det som var struntprat var just det jag citerade dvs:

    "Tror man inte på äktenskapet tror man väl inte heller på någon relation öht"

    Jag menar att man mycket väl kan tro på livslånga relationer utan att för den sakens skull tycka att just äktenskap är viktigt (av andra än juridiska skäl).
  • Baby S
    didis skrev 2009-01-26 15:07:25 följande:
    Baby S skrev 2009-01-26 15:01:53 följande:Det som var struntprat var just det jag citerade dvs:"Tror man inte på äktenskapet tror man väl inte heller på någon relation öht"Jag menar att man mycket väl kan tro på livslånga relationer utan att för den sakens skull tycka att just äktenskap är viktigt (av andra än juridiska skäl).
    Ja, det är klart att du kan få tycka så Det jag menar däremot är de (oftast män såvitt jag märkt) som brukar dra till med detta som argument emot ett giftermål. Då menar jag att de borde i så fall inte "tro på" sitt samboförhållande heller or whatverer.
    Vart det lite klarare?
  • didis

    Baby S skrev 2009-01-26 15:09:52 följande:


    Ja, det är klart att du kan få tycka så Det jag menar däremot är de (oftast män såvitt jag märkt) som brukar dra till med detta som argument emot ett giftermål. Då menar jag att de borde i så fall inte "tro på" sitt samboförhållande heller or whatverer. Vart det lite klarare?
    Nej faktiskt inte. Jag förstår inte att äktenskap just skulle vara nödvändigt för livslånga relationer. Själv har jag levt i 20 år utan att vara gift och mina föräldrar levde många år tillsammans innan de gifte sig (av juridiska skäl).

    Jag ser alltså inte alls kopplingen äktenskap= livslång relation eftersom det både för mig och mina föräldrar har varit samboförhållande = livslång relation (hittills).

    Att inte se vitsen med äktenskap innebär inte, varken för mig, maken eller mina föräldrar, att kärleken är mindre värd eller att relationen är mindre seriös.

    Varför skulle ett juridiskt dokument göra relationen annorlunda?
  • Baby S
    didis skrev 2009-01-26 16:11:02 följande:
    Baby S skrev 2009-01-26 15:09:52 följande:Nej faktiskt inte. Jag förstår inte att äktenskap just skulle vara nödvändigt för livslånga relationer. Själv har jag levt i 20 år utan att vara gift och mina föräldrar levde många år tillsammans innan de gifte sig (av juridiska skäl).Jag ser alltså inte alls kopplingen äktenskap= livslång relation eftersom det både för mig och mina föräldrar har varit samboförhållande = livslång relation (hittills).Att inte se vitsen med äktenskap innebär inte, varken för mig, maken eller mina föräldrar, att kärleken är mindre värd eller att relationen är mindre seriös. Varför skulle ett juridiskt dokument göra relationen annorlunda?
    Jag tror att du gång på gång missförstår mig. Vilket är ju synd eftersom jag är på samma sida åsiktsfältet som du, nästan iallafall
    Jag har aldrig menat att endast äktenskap är lika med livslång relation. Däremot anser jag att vigseln är oerhört viktig av helt andra anledningar.
    Poängen var att många människor som är rädda för äktenskapet använder dessa fraser som ursäkter att inte gifta sig. De "tror inte på äktenskapet". Jaha, vad menar de med det då? För precis som du säger, varför skulle ett juridiskt dokument göra relationen annorlunda?
    Använder man detta som svepskäl så undrar jag helt enkelt hur de då ens kan tro på någon relation.
    Pust. Hängde du med i mina tankebanor?
  • laris

    Jag vet att det verkar som om jag tycker att det är värre med skilsmässa än seperation och det kanske är så också. Varför kan jag helt ärligt inte förklara....

    Jag får ta och tänka på det där....

  • laris

    Jag vet att det verkar som om jag tycker att det är värre med skilsmässa än seperation och det kanske är så också. Varför kan jag helt ärligt inte förklara....

    Jag får ta och tänka på det där....

  • Baby S
    laris skrev 2009-01-26 22:10:28 följande:
    Jag vet att det verkar som om jag tycker att det är värre med skilsmässa än seperation och det kanske är så också. Varför kan jag helt ärligt inte förklara....Jag får ta och tänka på det där....
    Det ÄR värre! TRO MIG!
  • laris

    Vill du vidarutveckla

    Mina farhågor är kanske sanna?

    Baby S skrev 2009-01-26 22:23:30 följande:


    Det ÄR värre! TRO MIG!
Svar på tråden Skilsmässa??