• minimia

    Trött på mig själv

    Usch, vet inte var jag ska börja. Vill bara prata med någon lite. Är trött på mig själv, mitt mående, mitt tänkande på kropp och mat. Hela tiden. Det tar inte slut tydligen. Jag har inget jobb, har inga pengar men jag har en pojkvän och ett eget boende. Det gör mig glad, att vi kan vara tillsammans. Men vi lever på soc, det gör mig inte glad. Det finns en anledning till att vi gör det, men vi jobbar på det. Min pojkvän har kanske fixat ett jobb nu. Men jag då? Jag går här, städar något som inte behöver städas, handlar, äter, diskar, duschar en extra gång, för att jag inte har någonting att göra. Jag har letat jobb som en galning i ett år, jag har lagt ner hela min själ i det. Men jag har inte fått något. Jag har ingen treårig gymnasieutbildning. Var tvungen att hoppa av...trivdes inte och sen började jag på folkhögskola men slutade för jag blev gravid. Oplanerat. Jag kan inte förklara hur dåligt jag mådde, men jag hoppade av skolan igen. Jag gjorde abort. Sen blev jag dålig en månad efter det.. ja, det är inget jag behöver ta upp kanske. Det som stör mig, som drar mig tillbaka lite i jobbsökandet är mina "ätstörningar". Jag har inte haft anorexi, men jag har ätstörningar. Äter en gång om dagen, tänker på min kropp, utseende och ja, ni förstår. Varje gång jag praktiserat eller sommarjobbat så har personalen kommenterat hur lite jag äter och säger att jag ska ta mer, mer och mer. Det är jobbigt att komma till en plats där ingen vet någonting. Ja, jag kan ju inte begära att dem ska veta heller. Nej, jag får sluta skriva nu. Är det någon som känner igen sig i detta? Förresten, jag är 20 år. Inte för jag vet om det spelar någon roll men... ändå.

  • Svar på tråden Trött på mig själv
  • Troll1

     


    Frezem skrev 2009-01-12 21:06:35 följande:
    Jag har inte sagt ett ord om att förstöra för oss andra. Jag tycker bara inte att vi ska dalta med vuxna människor som "ber om hjälp" men inte talar om vad problemet är utan bara gnäller. Stackars mig, jag drar en 34 men jag kan bara tänka på hur jag ser ut... Stackars mig, kärleken står i vägen för min dröm men det var jag som valde det... Stackars mig, som måste höra av andra att jag äter för lite när de bara säger sanningen och är omtänksamma... Stackars mig som har fått göra en abort fast...jag valde ju det med...Favorit i repris... GNÄLLMycket prat och liten verkstad

    Jag häpnar över din inställning.

  • F l i c k a n

    Frezem: Finns det ingen förståelse alls för att människor kan ha det jobbigt och att det tar ett tag att resa sig från det?
    Klart att alla människor kan göra egna val men det kan finnas omständigheter som du inte har en aning om som kan ligga till grund till ts val. Vem är du att döma?

  • passionsblomman

    Du var mig en elak och okänslig en!
    VAD har du för belägg för att TS inte har riktiga nog problem eller kan behöva prata med någon, utan att åka på en fet käftsmäll från någon okänd "sanningssägare"!?
    Nog för att det finns människor som behöver ruskas om och behöver sparkar i baken. Många ggr behöver vi sätta våra liv i perspektiv också.
    Men tro mig, du har andra saker att utföra på den här jorden där du tjänar mänskligheten och människors positiva utveckling bättre än att hoppa in och kräkas så där, på någon du (mest troligt) inte ens känner.
    Skämmes ta mig fan!


    Frezem skrev 2009-01-12 20:29:09 följande:
    Jag tycker du ska tycka lite MINDRE synd om dig själv och uppsöka närmsta komvux. Dessutom blir man ful om man inte äter ordentligt. Näringsbrist får man rynkor av. Du kommer se gammal ut i förtid. Jag har verkligen ingen lust att betala för folk som dig med mina skattepengar. Jag ser hellre att mina skattepengar går till sjukvård, barnomsorg och äldrevård än lata 20-åringar som sitter hemma och tycker synd om sig själva. Varsågod... De tar fortfarande ansökningar till vårens kurser. www.ystad.se/ystadweb.nsf/AllDocuments/B59F85...Och gnäll inte över att det är i ystad. Man måste faktiskt flytta dit sysselsättningen och utbildning finns.Hepp hepp. Ingen tid att förlora. I dag är första dagen på ett liv mot en person som gillar sig själv för att hon bidrar med något i samhället.
  • minimia
    Frezem skrev 2009-01-12 21:06:35 följande:
    Jag har inte sagt ett ord om att förstöra för oss andra. Jag tycker bara inte att vi ska dalta med vuxna människor som "ber om hjälp" men inte talar om vad problemet är utan bara gnäller. Stackars mig, jag drar en 34 men jag kan bara tänka på hur jag ser ut... Stackars mig, kärleken står i vägen för min dröm men det var jag som valde det... Stackars mig, som måste höra av andra att jag äter för lite när de bara säger sanningen och är omtänksamma... Stackars mig som har fått göra en abort fast...jag valde ju det med...Favorit i repris... GNÄLLMycket prat och liten verkstad
    Jag hade två val; antingen behöll jag barnet som inte skulle få en bra uppväxt eftersom jag inte mådde bra i övrigt. Och alternativ två; göra abort. Det hade varit synd om barnet, inte mig. Jag hade mått dåligt vilket som. Anledningen till att jag skrev här var för att jag ville ha någon att prata med och se om där kanske är någon som har haft eller fortfarande har samma problem. Och jag har sökt en jävla massa hjälp men får inte det jag behöver. Blir skickad hit och dit men kommer inte rätt. Det är inte så jävla lätt som du verkar tro. Jag skrev inte detta för att du eller någon annan ska tycka synd om mig heller. Du får tycka vad du vill och skriva vad du vill, men jag bad inte om detta. Det är kanske dig det är synd om i själv verket?
  • Troll1

     


    minimia skrev 2009-01-12 23:04:34 följande:
    Jag hade två val; antingen behöll jag barnet som inte skulle få en bra uppväxt eftersom jag inte mådde bra i övrigt. Och alternativ två; göra abort. Det hade varit synd om barnet, inte mig. Jag hade mått dåligt vilket som. Anledningen till att jag skrev här var för att jag ville ha någon att prata med och se om där kanske är någon som har haft eller fortfarande har samma problem. Och jag har sökt en jävla massa hjälp men får inte det jag behöver. Blir skickad hit och dit men kommer inte rätt. Det är inte så jävla lätt som du verkar tro. Jag skrev inte detta för att du eller någon annan ska tycka synd om mig heller. Du får tycka vad du vill och skriva vad du vill, men jag bad inte om detta. Det är kanske dig det är synd om i själv verket?

    Bra skrivet Minimia!

  • minimia
    Troll1 skrev 2009-01-12 23:12:51 följande:
      Bra skrivet Minimia!
    Tack Troll1 ;) Det är bara sanning.
  • MittiPrickBrud

    Förstår inte varför man behöver sparka på folk som redan ligger så att säga. Tur att det finns snälla och goda "tanter" som förmedlar lite vanligt folkvett och inte tar för givet att de vet och kan döma andra utifrån några kortfattade ord i en t.s.

  • minimia
    MittiPrickBrud skrev 2009-01-12 23:24:01 följande:
    Förstår inte varför man behöver sparka på folk som redan ligger så att säga. Tur att det finns snälla och goda "tanter" som förmedlar lite vanligt folkvett och inte tar för givet att de vet och kan döma andra utifrån några kortfattade ord i en t.s.
    Mm, precis. Och jag är så lättirriterad, speciellt när det är folk som tror de vet allt om en eller är så frukansvärt sarkastiska. *Å, nu tycker jag sååå himla synd om mig själv eftersom jag är sååå lättirriterad* så nu slipper människan skriva det också! ;)
  • Troll1

     


    minimia skrev 2009-01-12 23:29:06 följande:
    Mm, precis. Och jag är så lättirriterad, speciellt när det är folk som tror de vet allt om en eller är så frukansvärt sarkastiska. *Å, nu tycker jag sååå himla synd om mig själv eftersom jag är sååå lättirriterad* så nu slipper människan skriva det också! ;)

    Strunta i det nu. Ta hand om dig själv istället Vi finns här än så länge med någorlunda vett (o etikett) i behåll.

  • passionsblomman
    minimia skrev 2009-01-12 23:29:06 följande:
    Mm, precis. Och jag är så lättirriterad, speciellt när det är folk som tror de vet allt om en eller är så frukansvärt sarkastiska. *Å, nu tycker jag sååå himla synd om mig själv eftersom jag är sååå lättirriterad* så nu slipper människan skriva det också! ;)
  • minimia
    Troll1 skrev 2009-01-12 23:34:00 följande:
      Strunta i det nu. Ta hand om dig själv istället Vi finns här än så länge med någorlunda vett (o etikett) i behåll.
    Jadå, ska göra det! Tack, ni är bra människor! :)
  • tonårsmorsa

    Minimia:
    Jag har också haft en period i mitt liv när jag mådde pyton och då ätandet kom i andra hand. Det var först när jag själv började se mig som "sjuk" som jag kunde förändra mitt beteende. I och med att jag såg mitt svältbeteende som en sjukdom så var det lättare att lägga det åt sidan och istället fokusera på de saker som låg bakom mitt beteende. När saker och ting sen började reda upp sig så slutade jag automatiskt att kontrollera mitt ätande genom svält. För tyvärr så var det nog så att svältbeteendet var en form av kontroll - för att visa mig själv att något har jag i alla fall kontroll över. Så mitt råd till dig är att söka hjälp hos psykolog, för jag tror du behöver något att prata med.

  • Angelikasen

    Hej minimia!
    Jag känner med dig, jag vet hur det är att söka jobb efter jobb men inte få något, och när man väl får det så är det på ställen som inte klarar att hålla igång mer än nåt år.
    Det är inte säkert att det hade hjälpt med gymnasieutbildning heller, dom intevjuer jag har varit påkar ju knappast brytt sig om betyg eller nåt, men det är ju trots allt bra för självkänslan.
    Du får försöka bita ihop och ta nya tag, jag vet hur det är, har faktiskt varit i princip samma situation själv, förutom det med utbildningen då.
    Det blir bättre!!!
    Finns här om du behöver prata av dig.

    MÅÅÅÅNGA KRAMAR

  • lillabruden

    Får man komma med lite visdom från personlig erfarenhet till både snälla och elaka; Ätstörningar kommer inte främst av att man verkligen tycker att man är för tjock. Ens inre,emotionella problem manifesterar i kroppens yttre och att lägga koncentrationen på vikt och utseende blir på något sätt ett verktyg att behandla sin inre smärta. Men inte effektivt, bara ett missbruk som alla andra.

    Sen TS, du säger själv att du är trött på sättet du tänker, vilket säger mig att du absolut inte tycker synd om digsjälv utan letar efter något som kan hjälpa dig att förändras till det bättre! Har själv varit där. Fråga runt dem du känner om dem känner någon bra kurator/psykolog etc. Att hitta fel hjälp kan också vara farligt, därför är det bäst att få rekomenderade proffs. Och du måste tyvärr leta din hjälp själv... alla läkare skickar bara vidare till andra och tillslut tröttnar man. När du är stark, kämpa 100%, när du är inte så stark (för man är aldrig svag egentligen!!) så kämpa 50% eller det du klarar.

    Det går att må bättre, vägen dit är lång men värt det!

  • shakynose

    Ah, vad jag känner igen mig i din historia! Vi är säkert många som har kämpat med både ätstörningar, det svåra beslutet om abort och den vilsna känslan av att inte duga och bara ligga omgivningen till last! Puh! Inget jag längtar tillbaka till så här tio år senare...

    Jag skulle råda dig att göra något abrupt åt din situation! Sök en utbildning, något roligt som gärna får ligga en bit från din nuvarande bostadsort. Ta ett år och ägna åt träslöjd! Eller varför inte jobba utomlands några månader? Kolla åtminståne upp dina möjligheter! Kontakta en studievägledare! Och glöm inte att det är NU du lever, "mer bus och mindre oroa sig" borde vara ditt motto ett litet tag framöver.

    I mitt fall gjorde en flytt att jag kom ur den onda cirkeln och började se helt nya möjligheter. Jag vet att det kanske känns svårt att lämna killen och tryggheten, men fråga dig själv om det verkligen är värt att fortsätta så här i ett halvår till? Kommer ni kunna må bra tillsammans i längden om detta får pågå?

    Tveka inte att inboxa mig om du vill!

    Massa kraftkramar och lycka till! Det kommer att bli bra ska du se!

  • MittiPrickBrud

    T. S jag tycker att det är kloka ord som skrivits är ovan i de senaste inläggen och jag tror också att det vore bra om du fick hjälp. Dels proffshjälp av ngn som verkligen kan den där biten med ätstörningar, för det _är_ inget man brukar klara på egen hand, dels hjälp av dig själv så som beskrivits här uppe, genom att du försöker hitta ngt som du vill göra, plugga kanske? Vad som helst som du tycker är roligt och som skulle få dig att bryta ett negativt mönster.

    Du vet att vi finns här för att lyssna, och så länge får du är en stor kram!

  • Ore

    minimia, jag tycker att du i din trådstart uttrycker en klar vilja, och det kan räcka långt i jobbsökandet, det gäller bara att hitta rätt arbetsgivare.

    Även om det kan kännas jobbigt, försök att fundera på vilka ställen du skulle kunna tänka dig att jobba på, och så går du dit och pratar med dem.

    Kanske behöver du plugga något för att få det jobb du vill ha?

    Och får du inget jobb direkt, så försök att inte ge upp. Som de andra här säger: hitta ett sätt att bryta mönstret. Kanske kan du bli "hundpromenerare" så länge, för att få något att göra, litet sällskap under dagen m.m.

Svar på tråden Trött på mig själv