• Gbg_2007/8

    Ringar i Platina?

    Hej, har tittat runt en längre tid på förlovningsringar i Platina.

    Vad har ni för tips på bästa butik i Göteborg? Med avseende dels på pris, bemötande, service etc.

    Min uppfattning är att en "vanlig" ring för män kostar mellan 12-18 tusen lite bereonde på storlek.

  • Svar på tråden Ringar i Platina?
  • Sanasol

    Ah, men billigare än så finns dessvärre inte. Fick upp till det dubbla som prisförslag från andra smeder.

    Fundera över palladium kanske? Kostar ungefär som vitt guld, men håller färgen som platina, dock är det inte lika tungt och har samma seghet som platina. Men tillhör platinagruppen av metallet. Kanske ett alternativ?

  • Duchess

    *instämmer naturligtvis med Sanasol om palladium* :)

  • Daia Gräddnos

    Jo det går att få billigare platinaringar! Vi blev så jettenöjda med våra handgjorda forlovningsringar (i gult guld) og funderar på handgjord platinaring med diamanter till vigselring (till mig). Gullsmeden erbjöd oss; handgjord ring lik min forlovningsring (4,5mm bred, 2,1mm hög) med 5 mindre (kommer inte ihåg storlek) diamanter till 15000kr. Man betalar för antall gram platina, så om man t.ex. inte har en "fyrkantig" innsida blir det billigare etc.

  • Sanasol

    Hm, ska du verkligen ha en guldring brevid en platinaring på samma finger?

    Platinaringen kommer slita ner guldringen rätt snabbt, eftersom metallerna har så pass olika egenskaper.

    Hur menar du inte fyrkantig insida? ska du har urgröpt insida då? Kan inte vara särskilt bekvämt, det bekvämaste är rundad insida, men då går ju ännu mer metall åt...

  • Daia Gräddnos

    Sanasol

    Svar 1: ja jag tenker att ha platinaring bredvid guldring. Har pratat med materialteknolog och guldsmeder om dette. Alt kann bli nedslitt, även kärleken...

    Svar 2: Det går åt mindre metall om ringen er rund (smalare inuti), och det är mer bekvämt. Tycker ändå om min ring, har inga problem med det.

  • Gbg_2007/8

    Vi har nu hämtat våra platinaringer hos J M Johansson på Avenyn i Göteborg. Kan VARMT rekommendera dem! Vi är jättenöjda med våra platinringar.

    Juvelerare Peter har gjort ett kanonjobb. Inga problem att i efterhand finkorrigera storleken ngt. 100% bra service och även bra hjälp vid själva inköpet. Kommer definitivt gå dit igen för att köpa vigselring.

    Bra priser också! Ett par tusenlappar under per ring jämför med andra ställen i staden (Jarl Sandin, PMC m fl).

    Dock när det gäller Platina så är det ett hårt mtrl. De repas även ganska lätt, men det är väl endast Titan som klarar repor (guld repas också lätt). Men, en Platina ring med lite "Patina" är inte fel :)

    Jag ger J M Johansson Hovjuvelerare mina allra bästa rekommendationer!!!

  • Sanasol

    Kul att ni är nöjda!

    Vill bara inflika att platina inte är så mkt hårdare än guld, ungefär lika faktiskt... dock är det mkt segare och metallen har helt andra egenskaper och därför bör man inte bära guld och platina brevid varandra!

    Är själv jättenöjd med mina platinaringar!!!

  • Utpala

    Jag måste stjäla lite tråd.. Usch har fått lite eksem där jag haft min platinaring, ngt som aldrig hänt förut, inte ens med suspekta nickelsmycken (som de flesta förr eller senare utvecklar allergi mot.) Hoppas så att det inte är allergi.. Undrar också mot vilken metall det är, för frågade in vilken legering han använder sig av (platina + koppar tror jag dock mest på.)
    Ville bara morra av mig lite!
    Försöker bota mitt eksem med att inte använda ringen allas då jag är hemma. Får se om det hjälper.

  • Utpala

    Alltså måste förtydliga lite...
    OM det är fråga om riktigt allergi, så undrar jag mot vilken metall det är. Vet inte vilken metallegering _smeden_ använde sig av.
    Skulle inte ha lust med epikutantester, svindyrt dessutom! (Eller långa köer om man försöker få det gjort inom offentliga sektorn.)

  • Brud 2008

    Jag får väl återkomma med lite information efter att ha kollat upp Hedens guld. De gör platinaringar och garanterat billigast i Göteborg efter vad jag har förstått (de påstår tom att de är billigast i Sverige på platina).
    Någon som har köpt ringar i platina där?

  • Sanasol

    Utpala

    Platina legeras vanligtvis med koppar (som jag är allergisk mot) eller med wolfram.

    Tycker att du ska kontakta vårdcentralen för att ta reda på vad exakt du reagerar på i din ring. Det kan inte bara kontraktexem bara?

  • Utpala

    Sanasol

    - Ordnande upp sig med eksemet, så knappast ngn riktigt allergi då. :)

    Förresten lovade skicka bilder på min ring för flera månader sedan, ska nog göra det, men så svårt att få bra bilder på den...

  • lolao

    Här kommer ett tips till alla er som är ute efter ringar i andra material än guld.

    Vi köpte min vigselring på Exter på Haga Nygata. De är återförsäljare av märket TeNo som gör ringar och andra smycken i rostfritt stål. Jag har valt ut en fantastisk ring med tolv diamanter för 4000 kronor. Direkt jag provade den ringen visste jag att det var den jag ville ha!

  • VeramotNickel

    Jag har kunnat ( endast) använda Titan tidigare, men de hade inte fina ringar alls när vi nu skulle köpa vigselringar :(

    Så vi fick rådet att ta Platina...

    Svindyra samt att jag efter 4 dagar inte kunde ha den . Har fått utslag i hela ansiktet, vad göra?

  • Titanringar

    Oj så tråkigt!

    Det som kan hjälpa är att gå tillbaks till där du köpt ringen och be dem rhodiera ringen. Hela ringen eller bara på insidan. Fråga dem också vilken legering det är.
    Det finns olika legeringar av platina och jag tror inte det är själva platinan du reagerar mot utan legeringsmetallen.

    Vanligast i Sverige är 960 pt/cu som består av 96% platina och 4% koppar. En ganska mjuk legering för att vara platina.
    Platina 950 pt/w 95% platina och 5% wolfram. Klart hårdare legering.
    Platina 950 pt/rh 95% platina och 5% rhodium. Vitaste legeringen och dyraste.
    Förmodligen även den bästa i allergihänseende.

    Om ringen inte är svensktillverkad så finns det ännu fler legeringar som det kan vara. Läs här nedan vad som det kan vara.
    www.whiteflash.com/about-diamonds/jewelry/an-overview-of-common-alloys.htm



    Titansmycken från titanringar.se i Härnösand
Svar på tråden Ringar i Platina?