• Bejby

    vestibulit

    Jag orkar inte mer... =( Jag tror jag har vestibulit! Jag har ont efter sex, jag har inte ont med annat, tex fingrar eller även under sex. Bara efter sex. Det svider och brinner. Jag har haft kronisk svamp, men har fått (får) behandling med flukonazol. Svampen har varit borta i ungefär 2-3 månader, men smärtan finns kvar. Vad ska jag göra? Vad har ni som har/haft vestibulit gjort? Har ni blivit bra? Snälla hjälp mig, jag står inte ut längre. Vad har hjälpt er? Har ni blivit 100% bra?

    kramar

  • Svar på tråden vestibulit
  • strikeapose

    Okej, hittar inte listan just nu men jag ska försöka dra den ur minnet.

    Undvik:
    - svamp!!! (skippa helt i två år)
    - jäst
    - socker
    - vin
    - konserver
    - vetemjöl
    - vindruvor
    - torkad frukt

    Ät inte fläskkött så ofta, drick öl i stället för vin (konstigt jag vet, eftersom det innehåller jäst. Men det lär ska vara så i alla fall.) Ät gärna bär, speciellt lingon! Köp citroseed (grapefruktkärnextrakt) i hälsokostbutik o drick dagligen, skär ner på kaffe.

    Hjlp...det var svårare än jag trodde att komma i håg allt. Får komplettera om jag hittar pappret. Det gällde iaf att hålla sträng diet i tre veckor o sedan göra en tarmsköljning. Det sistnämnda gjorde jag aldrig, men jag mådde bättre av att lägga om kosten en del. Det som står på "undviklistan" är hur som helst sådant som göder svampen i tarmarna.

  • strikeapose

    O apropå torrisproblemet. Membrasin hjälper en del tycker jag mig ha märkt. Men det är rätt dyrt i längden..

  • drömbrud

    Hur vet man att man fått svamp!??! As dum fråga men jag vet inte, alla säger typ om de luktar anorlunda och sånt, men hur SKA det lyuukta om man är frisk....JObbigt det dära...

  • martinibruden

    svamp luktar inget speciellt, tror de kan lukta som vanligt, men svamp KLIAR, ibland en svidande brännande känsla och en ofta grynig flytning. Symtom bör absolut undersökas. Jag vet att det är svårt att komma iväg bara och ibland tar det lång tid att få en besöks tid. Min gyn var så snäll att hon skrev så att jag kan använda receptet 2 ggr till om jag får besvär igen.

    Nu kostar fluconazol bara 44 kr/tablett. Det var värre förut när det kostade typ 300 spänn pga patent på medicinen.

  • drömbrud

    OOj då!
    Då kanske man har haft svamp då...

    Usch, jag har aldrig gått til en gyn tidigare...

  • Malin22

    strikeapose,

    jag funderar på att prova membrasin, kan man köpa det i vanliga hälsokostaffärer? Har hittat det på nätet men känns ju onödigt att behöva beställa.

    Mi Vida,

    underlivet luktar väldigt olika både hos olika kvinnor och under olika perioderpå menscykeln. Men skulle det börja lukta väldigt mycket och "äckligt" och inte går över på ett par dar är det bra att kolla upp det.

  • pickolina

    Appropå svampsymptom så vill ja bara säga at det är individuellt... Jag har haft svamp massvis med ggr men aldrig någonsin har jag fårr klåda.. Å JA jag vet att det varit svamp då gyn kollat... :)

  • martinibruden

    Pickolina

    så är det nog, sorry. Men den vanligaste symtomen är att det kliar och irritation.

  • strikeapose

    Malin 22 - Ja, Membrasin kan man köpa på hälsokost. Kostar ca 350 spänn för en kur som räcker ungefär en månad. Men jag tyckte bestämt att jag kände skillnad. Prova! Vore kul att höra vad du tycker.

  • Malin22

    jag travade faktiskt iväg till en hälsokostaffär och hittade dem, men jag betalade 449 för 150 kapslar... är det likadana du har? känner mig nästan lite lurad...

  • martinibruden

    vad är membrasin? kanske nån skrivit det tidigare i tråden men jag undrar hur det funkar och vad det ska vara bra för. Vad det är liksom.

  • Malin22

    membrasin är ett naturläkemedel som innehåller flera bra fettsyor, bl.a. väldigt mkt omega 7 som ska vara bra för kvinnors slemhinnor, alltså inte bara underlivet utan även ögon, näsa, mun.. man gör det av havtornsbär. Har hört många säga att det är väldigt bra.

  • soomzy

    Jag gick på Omega 3 tabletter och var helt frisk. Under sommaren har jag haft lite konstiga arbetstider så jag har varit väldigt slarvig med mina tabletter. Hade sex igår och kan fortfarande inte gå. Har gråtit konstant sen dess. Jag tror att det är väldigt viktigt med dessa ämnen som finns i tabletterna eftersom jag var helt frisk så länge jag gick på tabletterna (+ insmörjning med intim creme och mandelolja). Så det är värt att försöka för er som aldrig testat! Själv ska jag ta de flitigt igen.

    Förresten se till att äta riktigt ordentligt och regelbundet, det är också väldigt viktigt.

  • strikeapose

    Malin 22 - det är möjligt att jag virrar i hop det där med priset. Eller så har du köpt en större förpackning än jag.

    soomzy - kul att höra att det funkar! Ska nog ta o köra en kur igen.

  • Maria

    En f.d. kurskamrat till mig fick vesibulit och är svårt drabbad. I hennes fall var väl orsaken (men så behöver det ju inte alls alltid vara) ett vansinnigt och intensivt sexliv - hon hade några vilda år då hon närmast verkade tävla om hur många killar hon kunde hinna med... Sjukdomen innebär ju att slemhinnorna blir så sönderirriterade att de till slut inte tål något alls. Svamp- och bakterieinfektioner kan givetvis bidraga till att försvaga slemhinnorna också och sjukdomen kan i vissa fall tydligen dyka upp utan att någon vet varför.

    Att jag skriver om det här är främst för att jag såg att några var inne på olika naturmedel för att få ordning på det. Visst kan man väl använda naturmedel i vissa fall men tänk på att det här är en allvarlig och besvärlig och ibland väldigt långvarig sjukdom, och att man absolut inte bör hålla på att bara experimentera på egen hand utan måste söka kunnig gynekolog! Min bekant har lidit i sex år nu och endast fått en mindre förbättring. Hon planerar för att gifta sig om något år, men vet inte om hon vågar eftersom hon tycker att det skulle kännas konstigt att vara gift med någon och ändå inte kunna ha något sexliv alls (hon är för illa drabbad för att ens kunna det, ännu mindre för att kunna njuta av det). Som tur är har hon nu en mycket snäll och förstående pojkvän som stöder henne helt.

  • Malin22

    Maria,

    du har helt rätt i att man bör söka proffesionell hjälp, men faktum är att de flesta bara får ett recept på en bedövningssalva och lite övningar att göra. ibland utreds inte ens orsaken. själv fick jag inte ens det utan blev bara placerad i en samtalsgrupp (som inte hjälpte ett dugg).
    efter hand förstod jag varifrån mitt problem kom - atopiskt eksem = torr hud & torra slemhinnor. jag började då behandla mig själv med bio-feed-back (samma program som man får hos gynekologen) och återfukta mitt underliv. detta har gjort att jag har gått från svår vestibulit till mild. detta trots att jag haft ont sedan första gången jag försökte föra in en tampong.
    anledningen till att jag vill testa membrasin (naturläkemedlet som diskuterats) är att jag i dagsläget använder intimcreme, ögondroppar och nässpray varje dag, och jag hoppas att membrasin ska stärka upp alla mina slemhinnor så att jag slipper det.

    tyvärr är det så i dagsläget att de flesta vestibulitpatienter kan mer om sjukdomen än de flesta gynekologer. de flesta som söker egna behandlingsvägar ("experimenterar") har redan sökt professionell hjälp flera gånger utan ha blivit bättre.

  • Pufse

    Det behöver inte vara vestibulit.. En kompis till mig hade exakt samma besvär. Det berodde på att hon åt p-piller. Hon hade jätteont efter att ha haft sex. Sen är det ju välkänt att p-piller inte alls är bra för slemhinnorna... När hon slutade äta p-p försvann alla problem efter några månader!

  • Malin22

    fast vestibulit är ju ett samlingsnamn på underlivssmärtor som varat i mer än 6 månader, så även om man har ont pga p-piller så är det vestibulit om man har haft det tillräckligt länge. Det är ingen egen "mystisk" sjukdom utan en (i mitt tycke) otillräcklig diagnos på underlivssmärta som har massvis med olika orsaker.

Svar på tråden vestibulit