• EhjärtaK = sant

    Svampinfektion - eller kan det vara ngt annat?

    Halloj tjejer!
    Är det ngn som vet hur lång tid det brukar ta innan en svampinfektion (i underlivet) går över efter att man fått behandling?

    Jag har haft problem med klåda/sveda inuti underlivet (ej blygdläpparna) samt lite sveda när jag kissar i c:a 2 veckor. Var hos gynekologen för tre dagar sedan som skrev ut dubbel dos medicin som jag nu har tagit (första tabletten tog jag i måndags och andra tabletten tog jag idag). Men det har inte blivit ett dugg bättre, utan fortsätter precis som innan .

    Nu sitter jag och nojar över att det säkert är något annat (mycket värre) eftersom medicinen inte verkar hjälpa... Dessutom tycker jag att det är lite konstigt att jag varken har ökade flytningar eller klåda på själva blygdläpparna.

    Eller är det ngn som känner igen sig i min beskrivning (eller rent ut sagt har någon form av vårdutbildning) och som kan lugna mig några hekto?! .

  • Svar på tråden Svampinfektion - eller kan det vara ngt annat?
  • LindyLou

    Kanske ska klargöra lite: Svamp och brist på mjölksyrabakterier hänger ju ofta ihop, och sådan finns det i yoghurt. Jag hällde upp lite yoghurt i en skål och lät det stå ett tag och torka ihop till en mer lätthanterlig konsistens.

    Som jag skrev tidigare hade jag provat både receptfritt och receptbelagt innan men det hände verkligen ingenting. Smetade in lite yoghurt på kvällen när jag gick och la mig och på morgonen kändes det redan mycket bättre. Dessutom känns det bättre att hålla på med "oskyldig" yoghurt än att stoppa i sig diverse piller åt alla möjliga håll ;)

  • Vilda_

    Har oxå haft massvis med svampinfektioner....det som har hjälpt mig bäst är vivag från apoteket. Det är kapslar med "goda" bakterier som återställer ph-balansen där nere.. Var försiktig med alla receptfria svamppreparat från apoteket, de gav mig vestibulit...........

  • EhjärtaK = sant

    Vilda_:
    nej, vad hemskt . Har du blivit bättre?

    Jag har pratat med gynekologen och ska få komma tillbaka dit. De tyckte att det var märkligt att jag inte hade blivit bättre, så nu känner jag mig ju inte mindre oroad precis. Men det ordnar sig nog ändå,,,,kan väl förhoppningsvis inte vara något jätte allvarligt

  • Bobou

    Jag tror också att det skulle kunna vara en urinvägsinfektion. Klåda är visserligen inget typiskt symtom på UVI (sveda är det), men det finns faktiskt de som reagerar så också... Gjorde de inget klamydiatest på gyn?

  • EhjärtaK = sant

    Jo, till en början så trodde jag att det var UVI - har sagt det både till sjukvårdsupplysningen/gynekologen - men de tror inte det eftersom klådan/svedan är i underlivet.

    Ska tillbaka dit i morgon, så jag får se vad som händer då....

  • Vilda_

    Har inte haft ngn svamp på jättelänge men vestibuliten är det som det är med.....

  • EhjärtaK = sant

    Vilda_:
    Jo, jag menade att det var hemskt att du hade fått vestibulit alltså. Hoppas att det blir bättre i alla fall!!

  • SYL

    ett annat tips, visserligen temporart men toppen om man har ont eller jattejobbig klada och i vantan pa att det ska ga over: xylocain salva, den ar bedovande. Gor ont nar man tar pa men efter en pyttestund tar den bort all kansel for ett tag. Fick det tipset fran min gyn. Men som sagt, den botar ju inte, bara lindrar om man har det jobbigt.

  • EhjärtaK = sant

    Tack för tipset!
    Har varit hos gynekologen idag, så hon har tagit en odling och skickat iväg. Inom en vecka får jag svar på om svampinfektionen är kvar eller om det bara är slemhinnorna som är torra/sköra. Enligt henne så var det ganska vanligt att man hade problem även efter en behandling trots att svampen var borta (lite som en överreaktion på medicinen tror jag det var). Jag antar att det kan vara så som hon säger, för sedan igår har det börjat kännas bättre (så det är mycket möjligt att medicinen faktiskt tog bort svampen). Hon tipsade även om att man kunde använda Vivag (receptfritt på apoteket) om man har klåda/sveda som inte är svamp, för det skulle återställa mjölksyrabakterierna i underlivet. Men självklart tyckte hon inte att man skulle använda något av dessa medel i onödan med tanke på de risker som är förenade med det.

    Men nu har jag iaf investerat i intim tvättolja. Har tänkt att vara superförsiktig med underlivet nu .

    Tack igen för alla tips och råd som jag har fått här!!

  • Lopez

    Jag tycker inte att det man köpar på apoteket är särskilt bra. Jag användar grapefruit extrakt som man kan köpa hos en hälso affär. Absolut det bästa, det värkar snabbt vilket är bra.

  • Rugbytjej

    Lopez:

    Vad är grapefruit extrakt (kräm, medel etc)? Hur fungerar det? (lindrar klåda, dödar svamp eller vad?) Billigt/dyrt? Farligt att använda?

    Tacksam för svar då jag inte vill använda apotekets receptfria eller receptbelagda medel mot svamp som jag får återkommande!

  • IllusiveAngel

    Tea tree-olja tar också död på candida-svampen och kan vara ett alternativ för de som inte har någon tur med/inte vill ta vanlig antibiotika. I hälsokostaffärer (vanliga och på nätet) finns t ex Salufem fuktighetsgel (Nova TTO) som innehåller 3 % tto. Det är tre stycken engångstuber à 5 ml som man vid svampinfektion använder tre kvällar i rad (alltså en tub per kväll). www.underbaraunderliv.se/popupgel.htm

    I förebyggande syfte kan man använda Lactal engångstuber (med mjölksyra) eller Vivag vaginalkapslar (med mjölksyrabakterier), speciellt under/efter mens då slidans bakterieflora kan rubbas. Finns på apoteket. Använder man tamponger under mens kan Ellen (med mjölksyrabakterier) vara ett alternativ. www.ellen.se

    Som andra redan påpekat är just mjölsyrabakterier viktiga för att hålla candida-svampens tillväxt i schack och ett oralt intag av dessa nyttiga bakterier kan därför vara bra. De finns i t ex yoghurt men att ta kapslar bör vara effektivare eftersom kapseln skyddar mjölksyrabakterierna mot magsyran. Mjölksyrakapslar finns både på Apoteket (brukar finnas vid sektionen Mage) och hälsokostaffärer. Jag tar Lactiplus (eller Lacti plus som Bodystore stavar det) som innehåller 2,5 miljarder mjölksyrabakterier från flera olika bakteriestammar per kapsel (och pappa har testat att göra yoghurt av mjölk med dem och det funkade, så bakterierna är aktiva iaf :D). www.baltex.se/pdf/lactiplus.pdf

    EhjärtaK = sant, jag hoppas att du blir fri från svampinfektionen snart, oavsett vilket medel du använder. :)

  • EhjärtaK = sant

    Nu har jag fått svar på odlingen, och svampen var borta . Klådan är betydligt mindre nu, men istället har jag fått tydliga symptom på UVI (är det inte det ena så är det det andra ). Gynekologen har skickat en remiss till vårdcentralen, så jag kommer troligtvis att få gå dit i början av veckan och lämna urinprov för att se om det är UVI.

Svar på tråden Svampinfektion - eller kan det vara ngt annat?