Inlägg från: EhjärtaK = sant |Visa alla inlägg
  • EhjärtaK = sant

    Svampinfektion - eller kan det vara ngt annat?

    Halloj tjejer!
    Är det ngn som vet hur lång tid det brukar ta innan en svampinfektion (i underlivet) går över efter att man fått behandling?

    Jag har haft problem med klåda/sveda inuti underlivet (ej blygdläpparna) samt lite sveda när jag kissar i c:a 2 veckor. Var hos gynekologen för tre dagar sedan som skrev ut dubbel dos medicin som jag nu har tagit (första tabletten tog jag i måndags och andra tabletten tog jag idag). Men det har inte blivit ett dugg bättre, utan fortsätter precis som innan .

    Nu sitter jag och nojar över att det säkert är något annat (mycket värre) eftersom medicinen inte verkar hjälpa... Dessutom tycker jag att det är lite konstigt att jag varken har ökade flytningar eller klåda på själva blygdläpparna.

    Eller är det ngn som känner igen sig i min beskrivning (eller rent ut sagt har någon form av vårdutbildning) och som kan lugna mig några hekto?! .

  • Svar på tråden Svampinfektion - eller kan det vara ngt annat?
  • EhjärtaK = sant

    Kan ju tillägga att jag självklart ska kontakta gynekologen igen om det inte är bättre när behandlingstiden är slut!

  • EhjärtaK = sant

    tack snälla för svaret! Jo, jag hoppas ju att det "bara" är en svampinfektion. Men jag har suttit och läst om eksem och några andra kroniska hudsjukdomar som har samma symptom som svamp *läskigt*. Vet att jag kan vara lite "lätt" hypokondrisk ibland, men känner mig oroad då varken Pevaryl eller det här som jag fick av gynekologen (Flukonazol Ivax) har hjälpt .

    Men det är väl antagligen bara att ringa dit på måndag igen.

  • EhjärtaK = sant

    Åh tack för era svar!! Det känns jätte skönt att bli lite lugnad . Avskyr att jag blir så nojig kring sånt här (sambon blir helt galen på mig *skratt*).

    Jag använder inte stringtrosor och har slutat tvätta underlivet med tvål helt och hållet. Ska verkligen tänka på att vänta ett tag med sexet (problemen uppstod faktiskt direkt efter sex, så det kanske var en del av orsaken till att jag öht har fått det).

    Ska testa barnolja!

    LindyLou:
    smetade du på yoghurt i själva undelrivet, eller hur gjorde du?

  • EhjärtaK = sant

    Åh, men det låter ju lite smidigare att äta den .

  • EhjärtaK = sant

    Vilda_:
    nej, vad hemskt . Har du blivit bättre?

    Jag har pratat med gynekologen och ska få komma tillbaka dit. De tyckte att det var märkligt att jag inte hade blivit bättre, så nu känner jag mig ju inte mindre oroad precis. Men det ordnar sig nog ändå,,,,kan väl förhoppningsvis inte vara något jätte allvarligt

  • EhjärtaK = sant

    Jo, till en början så trodde jag att det var UVI - har sagt det både till sjukvårdsupplysningen/gynekologen - men de tror inte det eftersom klådan/svedan är i underlivet.

    Ska tillbaka dit i morgon, så jag får se vad som händer då....

  • EhjärtaK = sant

    Vilda_:
    Jo, jag menade att det var hemskt att du hade fått vestibulit alltså. Hoppas att det blir bättre i alla fall!!

  • EhjärtaK = sant

    Tack för tipset!
    Har varit hos gynekologen idag, så hon har tagit en odling och skickat iväg. Inom en vecka får jag svar på om svampinfektionen är kvar eller om det bara är slemhinnorna som är torra/sköra. Enligt henne så var det ganska vanligt att man hade problem även efter en behandling trots att svampen var borta (lite som en överreaktion på medicinen tror jag det var). Jag antar att det kan vara så som hon säger, för sedan igår har det börjat kännas bättre (så det är mycket möjligt att medicinen faktiskt tog bort svampen). Hon tipsade även om att man kunde använda Vivag (receptfritt på apoteket) om man har klåda/sveda som inte är svamp, för det skulle återställa mjölksyrabakterierna i underlivet. Men självklart tyckte hon inte att man skulle använda något av dessa medel i onödan med tanke på de risker som är förenade med det.

    Men nu har jag iaf investerat i intim tvättolja. Har tänkt att vara superförsiktig med underlivet nu .

    Tack igen för alla tips och råd som jag har fått här!!

  • EhjärtaK = sant

    Nu har jag fått svar på odlingen, och svampen var borta . Klådan är betydligt mindre nu, men istället har jag fått tydliga symptom på UVI (är det inte det ena så är det det andra ). Gynekologen har skickat en remiss till vårdcentralen, så jag kommer troligtvis att få gå dit i början av veckan och lämna urinprov för att se om det är UVI.

Svar på tråden Svampinfektion - eller kan det vara ngt annat?