• Jhalie

    Festlokal i Norrköping

    Vi har planerat att gifta oss sommaren 2016. Helst midsommar.

    Nu är vi på jakt efter en lokal att både gifta och i/utanför. Och ha själva festen i efteråt.

    Vi blir ca 50 personer och vi vill ordna med mat och dricka själva.

    Det verkar helt omöjligt att hitta något som passar då de flesta verkar ha som krav att man beställer mat av dem.

    Vi tänkte bjuda på buffé och ha det ganska avslappnat så det behöver inte vara värsta lyxiga men självklar inte helt nerslitet heller.

    Gärna centralt, Åby eller krokek.

    Nån som har några bra tips och idéer?

  • Svar på tråden Festlokal i Norrköping
  • Jhalie
    Vickelina skrev 2015-08-04 13:42:48 följande:

    Vi ska också gifta oss i Norrköping nästa år och hade precis samma dilemma. Vi bokade sen församlingshemmet till kyrkan där vi ska gifta oss. Det var den enda lokalen som var till bra pris utan tvång till catering.


    Ja priserna är helt för mycket ibland.

    Men kan rekommendera bråvikens seglarklubb. får hyra lokalen Tors-sön för 3000 och får ta med egen mat och dryck.

    Lite sliten men blir nog toppen med lite piff! Tar 100 pers, gräsmatta utanför och utsikt över vattnet. Vi ska ju även ha vigseln där så utemiljön hade ju oxå betydelse.
  • Jhalie
    pamsa skrev 2015-09-05 20:57:57 följande:

    Vi ska äntligen gifta oss också här och hade stora planer på att ha allt utomhus men börjar tveka nu ... tänk om det börjar regna :S. Skulle kännas mer tryggt att ha tillgång till en lokal :).

    JHalie Finns det porslin i den seglarklubben? Eller måste det hyras till? Hur gör du?

    En till fråga i den här tråden. Vad tänker ni bjuda på? Vi har tankar på exotisk planka eller smörgåstårta med fruktbuffé. 


    Vi har tänkt att ha vigseln utanför lokalen men sen själva festen inomhus. Bara hålla tummarna för bra väder. Midsommarafton och allt:-/

    Folk får väl ta med paraplyer i värsta fall. Vigelsn är ju så kort ändå.

    Allt finns i lokalen. Inget behövdes hyras till!! Porslin till 80 gäster eller nåt tror jag han sa när vi bokade.

    Vi vill ha ett ganska avslappnat bröllop, inget fancy middag eller så. Så vi tänkte köra på kallskuret. Ska beställa catering från Ica maxi tror jag, det finns massor att välja mellan där och till bra priser. Så kommer vi komplettera med bröd, ost och lite sånt plock.

    Sen slår vi på riktigt stort med en hejdundrande tårta istället!

    När ska ni gifta er?
  • Jhalie

    Okej. Ja håll tummarna!! Vad har ni annars tänkt om den inte blir ledig?

    Ja vi tänkte oxå dillquist först men det var typ samma mat som Ica fast tre gånger så dyrt... Sen sa brorsan absolut nej till den, varför vet jag inte men.. Så Ica blir det!

    Jag har tänkt ha allt i rosa mannen fick vara med att bestämma men det blev rosa ändå!!

    Sen mycket vitt och grönt med. Tänkte ha vita dukar och så. Sen vill jag ha in massa björkris tänkte jag. Och så massa rosa piff

    Hur långt har ni kommit i planeringen då? Kollat på klänningar och sånt?

  • Jhalie

    Ah jättefint. Men jobbigt om det blir kasst väder om man inte kan vara inne.

    Har du kollat brunnssalongen på himpa? Den e fin med.

    Ja personal vill jag ha. Npgra som piffar med maten, serverar drink. Plockar disk och diskar under kvällens gång. Städningen tar vi själva, vi har ju lokalen två dagar extra efteråt.

    Vet inte var vi ska hitta personal bara. Funderar på att kolla med restaurangskolan faktiskt. Några ungdomar kanske har lust att jobba lite för en slant

    Ja jag har faktisk beställt en klänning redan från landybridal.

    Den är på sömnad och är klar om ca en månad!! Sååå spännande!

    Vad är du ute efter för stil typ?

  • Jhalie

    Ja jag vet. Den klänningen som jag vill ha skulle gå på 40000:- typ:-/ så då började jag kolla på kopior istället. Finns ju hur mycket fint som helst. Man blir ju helt knäpp till slut fastnade jag för en på landy. Hon verkade himla duktig, supersnabb på att svara på mail. Väldigt tålmodig när jag ändrade mig 17 gånger och mycket noga med att kolla alla mått flera gånger och kolla alla detaljer osv. Så jag hoppas jag blir nöjd de är lite dyrare än andra Kinasidor men det får det vara värt om det blir som jag vill!!

    Ah du har redan kollat med de geer. Bra då vet jag att det finns en möjlighet där iaf

    Åh det lät fint med melonen. Men jaha? Borde man ha nåt att tugga på till skålen? Jag är helt ny på allt sånt här. Har varit på ett bröllop i hela mitt liv så . Vi ska ha nån bål tänkte vi för mannen avskyr champagne så tänkte knåpa ihop nåt med rabarber tänkte jag!!

    Smidigt om de kör ut maten, en sak mindre att tänka på under dagen!!

    Ska du ha tärnor eller nåt sånt?

    Vi har tänkt att ha våra ungar med under vigseln, även den ska ju vara väldigt avslappnad så tänkte att ungarna kan få gå före oss bara och sen ställa sig på sidan med mormor typ.

  • Jhalie

    Ja vi har varit och tittat på lokalen men ska be att få komma dit igen och ta lite mått på stolar och bord samt kolla på porslin och så så jag vet exakt vad som finns. Så i nuläget bet jag bara att det finns, sen hur det ser ut vette sjutton.

    Okej, kostar det extra att få det utkört? Vi ska ju gifta oss på midsommarafton, undra vad de tycker om det?

    På maxi kan man ju välja hur mycket man vill ha av allt kött tex, har bara kollat hemsidan än så länge. Men typ 1 kg rostbiff, 7 hg kassler osv... Det tyckte jag var smidigt då jag tycker att det ofta är mycket utfyllnad på plankorna man köper. Typ pfysalis å sånt som tar plats:-/

    Sen tänkte vi ha olika sorters potatissallad och grönsallad till.

    Jättefint med melonen! Ska absolut tänkas på!!

    Vi ska ha värsta bröllopstårtan. Den kommer väl kosta mest av allt typ. Vi räknar på ca 5000:-

    Galet. Men mannen ville absolut det så han fick helt fria händer ang tårtan. Överraska mig aa jag ska lägga in en bild på en tårta i klass vad han tänkt sig.

    Nä jag måste googla allt hela tiden vi ska ha såna foto props eller vad det heter. Och engångskameror på borden tänkte vi. Kul att framkalla efteråt sen å se vad folk fotat

    Ska ni ha typ "lekar" och sånt? Åh jag är kass på sånt..

  • Jhalie

    Ja vi har en vän som är DJ som fixar utrustning och musik. Vi gör en lista som får rulla. Mannen är bra på musik så det är hans avdelning

    Ja jag har oxå beställt och fått hem såna props från eBay. Tänkte ha ett booth men visste inte hur vi skulle lösa det med kamera. Så det blev engångs istället. Beställde 10 st!

    Nja det har jag inte tänkt på faktiskt, vad har ni tänkt för gåva då?

    Hur många blir ni?

    Jag har oxå beställt massa pynt från eBay. Man blir ju knäpp, haha.

    Tänkte göra såna Pom poms å hänga upp oxå.

    Finns så fina klänningar som jag vill köpa till döttrarna men svårt att veta storlek nästa sommar så det får vänta. Men kul att titta

    Har en vän oxå som är superduktig på stt fota så hon fixar bröllopskorten ska ni ha fotograf?

    Överväger nu om jag ska sy eller köpa stolsöverdrag, minns att stolarna var jäkligt fula asså:-/ vet inte om det är onödigt eller inte. Tänker folk på sånt?

  • Jhalie

    Ja jag velar fram och tillbaka ang stolarna. Känns onödigt men samtidigt blir det så fint när man täcker de tycker jag.

    Har en ytligt bekant som gifte sig nyligen och hade festen där, hon hade lakan över stolarna. Kanske ska kolla om jag får köpa de av henne för en slant

    Vi tänkte dekorera allt som går dagen innan. Sen bara blommor och sånt på bröllopsdagen. Och som du säger, det som ska vara utomhus görs samma dag.

    Struntar i att tallrikarna inte är super-fancy. Man tänker nog inte på det om allt annat är så fint!

    Till brudakålen har jag tänkt göra nån typ bål liknande med rabarber eller fläder kanske. Mannen hatar champagne och vin så det går bort! Nån drink med fin dekoration istället.

    Tycker det låter alldeles lagom som tilltugg, har de mycket bra att välja på på Ica Mirum? jag hade inte tänkt nån alls men börjar tänka om nu. Kanske nåt fruktspett eller kanske Cakepops. Det kan man ju göra dagen innan oxå. Såg så fina som nån gjort som såg ut som brud och brudgum

    Vi blir ca 50 st. Vigseln tänkte vi ha på trappan till verandan. Lite björkris, nåt fint band och blomblad tänker jag blir fint.

    Vad härligt att det blev tidigare var lokalen ledig då?

    Tror säkert gardinerna går att ta bort!!

    Jag tänkte skicka inbjudningarna i jan- februari typ.

    Mannen börjar vela nu ang att ha det på midsommarafton.han tror att folk hellre går

    På midsommarfirande med sina ungar typ.

    Det tror inte jag... Men vi får väl se.

    Servitriser har jag ingen aning om hur jag ska lösa än. Ska kolla med

    De geer. Annars har säkert nån några syskon eller nåt som kan ställa upp

    Ja jag tänkte oxå beställa kläder till barnen från typ lightinthebox, Aliexpress eller liknande! Mycket fint där!

    Har du kollat på klänningar å så? Tänkte du beställa eller köpa i butik?

    Det där med tapeter är himla smart tycker jag. Jag har tänkt att köpa rullar med organza tyg som jag kan ha som löpare oh även knyta lite här och där i lokalen.

    Nu vill jag bara att klänningen ska vara klar!! Så jag kan få se den. Testa den och sen börja kolla på skor

  • Jhalie

    Ja precis. Jag kommer nog köpa typ och sy egna enkla överdrag till stolarna och sen knyta runt organza. Köper det på eBay. Svinbilligt

    Ja men vad trevligt. Gillar när de verkligen visar intresse sådär. Ja spännande att höra vad det blir för nåt gott

    Ja jag tror oxå det, skickar inbjudningarna tidigt så hinner ju folk planera in det liksom.

    Ja du musik. Vad fint att de sjunger å spelar. Vad ska ni ha för låt?

    Jag har en kompis som är grymt duktig på att sjunga. Funderar på att be henne kanske.

    Vet bara inte vilken sång. Mannen och jag har inte riktgt samma smak när det kommer till sånt haha eller inte gällande nåt direkt.

    Nja det är nog inte försent. Sålänge det inte är beställningstid å sånt på klänningen. Och sen kanske tillkommer ändringar osv. Så jag tycker det är skönt att vara ute i god tid!

    Skor ja. Jag vill ha riktigt högs platåpumps. Beställde klänningen 12 cm extra så typ så höga tänkte ha ett par i kilklack oxå att byta till om man blir helt slut i fötterna.

    Det finns ju massor av fina skor som är klack men inte så hög, det orkar man kanske?

    Du får ha ett par ballerina i väskan

    Ang personal, testa skriva ut pö Facebook, om du har det. Och efterlys. Ofta går det ju vidare och till slut kanske nån känner nån som känner nån

Svar på tråden Festlokal i Norrköping