• Nyfiken gul , nu fru

    Ni som vill gifta er kyrkligt men vill skippa Gud - Se hit!!

    Jag har under många år jag varit medlem här stött på någon i princip varje vecka som undrar om man kan gifta sig i kyrkan fast skippa Gud och om man kan ta bort psalmer och "gudpratet" .

    Svaret på det är ett enhälligt NEJ. 

    En vigselakt är en gudstjänst och det följer vissa regler som är i gudstjänstordningen.  Du kan forma din vigsel enligt egna önskemål och fritt välja ingångs/utgångsmusik, fritt välja psalmer, lägga till solistsånger, lyssna på favoritcd:n , låta någon läsa en dikt/bibelvers, ha en kör som sjunger, nån spelar ett stycke osv - så länge det är godkänt inom kyrkans väggar och följer gudstjänstordningen. 

    Så ja du kan välja en psalm som inte nämner något alls om gud eller jesus  men det kommer fortfarande vara en psalm ur psalmboken och du kan säkert få godkänt att använda dig av "Thunderstruck" som ingångsmarsch, men det kommer fortfarande följa gudstjänstordningen. 

    Även om du väljer att vigas med en präst på en sandstrand  eller i familjens trädgård så kommer prästen att följa gudstjänstordningen. Något annat är inte tillåtet. 

    Så vad innehåller en vigselgudstjänst? 

    Här har du hela innehållet: 


    Kyrklig vigselakt


    Efter ingångsmusik och psalm kan prästen börja med en lovprisning och därefter inledningsorden:


    "Inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, NN och NN. Vi är här för att be om Guds välsignelse över er och för att dela er glädje. Äktenskapet är en Guds gåva instiftat till samhällets bestånd, till människors hjälp och glädje, till inbördes stöd och fördjupad samhörighet i mörka och ljusa dagar. Att leva som man och hustru är att leva i förtroende och kärlek, att ta ansvar för varandra och hemmet, (att tillsammans ta emot och fostra sina barn) och att troget stå vid varandras sida."


    rästen (eller någon vän till bröllopsparet) fortsätter att läsa ur bibeln:


    "Jesus sade: Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt." (Matt 19:4-6)


    Därpå läser prästen eller någon vän till bröllopsparet någon bibeltext. Sedan reser sig församlingen upp och prästen ställer frågan först till brudgummen, därefter till bruden:


    "Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?"

    När båda svarat JA på frågan överlämnar bröllopsparet/brudgummen ringarna/ringen till prästen. Vigselförrättaren vänder sig mot altaret och ber en bön över ringarna/ringen:

    "Gud, du som är alltings skapare och Herre, välsigna NN och NN i deras äktenskap. Låt dessa ringar/denna ring för dem vara tecknet på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet. Genom Jesus Kristus, din Son vår Herre". Församlingen svarar:
    "Amen".


    Prästen återlämnar ringarna/ringen. Brudbuketten tar nu lämpligen tärnan. Bröllopsparet håller gemensamt ringarna/ringen medan de i tur och ordning avger sina löften. Prästen brukar läsa före, den som önskar kan utforma detta moment fritt i samråd med prästen. Löftena ska ge uttryck åt bröllopsparets vilja att älska varandra i nöd och lust till döden skiljer dem åt. Handbokens formulering lyder:

    "Jag NN, tar dig, NN, nu till min hustru/min man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt". Eller den korta varianten: "NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt."


    Prästen säger:

    "Ni har nu ingått äktenskap med varandra och bekräftat detta inför Gud och denna församling. Ni är nu man och hustru. Må Herren vara med er och leda er i sin sanning nu och alltid".



    Församlingen sätter sig ner. Här kan en psalm, eller t ex solosång infogas. Därpå följer en förbön som läses av prästen eller någon vän. Vanligast är den bön som står i handboken:

    "Himmelske Fader, vi tackar dig för denna dag, för dess glädje och förhoppningar. Vi ber dig för det äktenskap som NN och NN nu har ingått inför dig. Låt deras liv tillsammans präglas av tillit och respekt för varandras egenart. Hjälp dem att skapa ett öppet och varmt hem, där (deras barn får leva i trygghet och) deras vänner finner gemenskap. När svårigheter möter, för dem då närmare dig och varandra. Hjälp dem att förlåta varandra och låt dem dag för dag ta emot glädje och kraft ur din hand. Genom Jesus Kristus, vår Herre."


    Under det här momentet har bröllopsparet knäfallit vid altarringen. Nästa moment är läsning av Fader vår och välsignelsen. Bröllopsparet fortsätter då stå på knä. Sedan reser de sig upp och bruden får tillbaka sin brudbukett.

    Vigselakten avslutas med en psalm och oftast ett vigseltal. I samband med vigseltalet överlämnas vigselbeviset. Efter sista psalmen kan solosång eller ett extra musikstycke förekomma. Då kan bröllopsparet vända sig mot varandra och sedan helt om och bli stående mot församlingen. Under utgångsmarschen tågar de nygifta med bröllopsfölje ut ur kyrkan. Bruden går på mannens högra sida, men fortfarande på den vänstra sidan i kyrkan. Sedan blir det lyckönskningar på kyrktrappan...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-14 17:27
    Vill du själv läsa hur en vigselgudstjänst ser ut och går till och visa för din blivande eller andra anhöriga så har ni den längst bak i en psalmbok, du kanske har en efter din egen eller ditt barns konfirmation eller kanske någon förälder har en kvar i bokhyllan efter sin egen konfirmation eller kvar sedan något barndop.
  • Svar på tråden Ni som vill gifta er kyrkligt men vill skippa Gud - Se hit!!
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-02-25 13:09:46 följande:
    Dessutom skulle det kännas som hyckleri ifall vi lovade trohet inför gud och denna församling när sambon till vardags bär kläder med satanistiska motiv. Metal i kyrkan är visserligen sjukt läckert, men inte för oss.


    Man kan inte tro på djävulen utan att tro på gud
    Och dessutom är ju Lucifer guds representant i helvetet såå..

    Jag kommer ha alla mina dödskalleringar och armband på mig i kyrkan fullt ut. Skulle gärna ha ett hedniskt bröllop, men som vikingarna sa, alla gudar är samma de lyssnar bara till oika namn på olika platser  

    Men annars tycker jag att du gör så rätt i att ha det där du och din man vill, för det är ju er dag


    Live free, ride free
  • Pess

    Också ett sidospår. Är han satanist eller av vilken anledning bär han sådana motiv? Fascineras en del av vuxna människor som, i likhet med många tonåringar, väljer att klä sig eller styla sig på "provocerande" eller uppenbart "uppseendeväckande" sätt. Vad vill man uppnå med detta och vad vill man skicka för signaler? Hur blir man bemött av omgivningen? Av vad jag förstått är nog även nightrod och hans blivande kvalificerade till att svara på detta. I just ditt fall, plättis, tycker han bara att det är snyggt eller vill han förknippas med saranism? Frågar i all välmening :)


    Plättis skrev 2015-02-25 13:09:46 följande:

    Ett sidospår, men i USA är det tydligen lika illa att säga att man är ateist om att säga att man är våldtäktsman. (Källa: The Unbelievers, finns på Netflix.) Jag ville inte gifta mig i kyrkan eftersom jag inte vill ha gud med på mitt bröllop. Både jag och min sambo är konfirmerade, döpta och hela baletten, men man får ju ändra sig även som vuxen Det har varit lite drama i och med att vi förklarade det för våra familjer, men de är helt med på att vi får bestämma själva. 

    Dessutom skulle det kännas som hyckleri ifall vi lovade trohet inför gud och denna församling när sambon till vardags bär kläder med satanistiska motiv. Metal i kyrkan är visserligen sjukt läckert, men inte för oss.


  • Nightrod
    Pess skrev 2015-02-26 03:53:57 följande:

    Också ett sidospår. Är han satanist eller av vilken anledning bär han sådana motiv? Fascineras en del av vuxna människor som, i likhet med många tonåringar, väljer att klä sig eller styla sig på "provocerande" eller uppenbart "uppseendeväckande" sätt. Vad vill man uppnå med detta och vad vill man skicka för signaler? Hur blir man bemött av omgivningen? Av vad jag förstått är nog även nightrod och hans blivande kvalificerade till att svara på detta. I just ditt fall, plättis, tycker han bara att det är snyggt eller vill han förknippas med saranism? Frågar i all välmening :)


    VARNING för långt inlägg:

    Till att börja med är satanism en väldigt snäll religion egentligen. Med förståelse och respekt. Sedan har givetvis amerikanska filmer uppmålat det som något väldigt hemskt och full och där man offrar oskulder samtidigt som man har en getskalle på huvudet.

    Jag som har väldigt mycket kontakt via krogvärlden med just denna sortens människor som bär dessa kläder ringar osv, samt lyssnar på Deathmetal, Blackmetal osv osv. Kan säga att trevligare människor får man leta efter, bråkar aldrig dricker sig fulla och går hem när de blir ombedda av baren osv utan problem, bästa gästerna man kan ha.


    Däremot är det väl samma som allt annat, jag personligen tycker att antignen är det fullt som fan, eller hur snyggt som helst att klä sig så beroende på hur det görs. Men jag gillar när man kan klä sig annorlunda men ändå strikt och snyggt, tillskillnad från hippsters som gör allt för att se förjävliga ut överlag

    Sedan finns det ju givetvis den kattegorin som sitter hemma och röker på och skär sig i armarna och tycker det är metal, och dessa tycker alla "riktiga" metall människor är skräp (läs mellan raderna), för de är mest osäkra och försöker hitta en kattegori att passa in i.

    Min stil är ju ganska tråkig numer, för nu är det ju INNE att klä sig som en rocker med trasig jeans och dödskallar högt och lågt , kan ju både köpas på Åhlens och HM och varenda kotte springer ju runt med tattueringar högt och lågt som de inte kan bära upp, DET är provocerande om något. Ogillar överlag när folk skall försöka verka vara något som de inte är, för det är inte ärligt mot dem själva utan lyser igenom som,, löjligt, därav att jag ogillar bröllopsfoton där folk försöker vara något som det så klart lyser igenom att de egentligen inte är.

    Men jag har alltid gillat rocker/teckno stuket, jag är med andra ord en technorocker
    Jag har ringar med dödskallar och keltiska kors, mc jackor med dödskallar osv. Min och tjejens hoj finns det dödskallar,  kors och motivlack högt och lågt, varför??? För att det är snyggt och passar stuket, ingen annan annledning. Vi är varken häftiga eller balla i vår approach, snarare tvärt om. Men samtidigt är vi inte dem som vänder kappan efter vinden för att få medhåll, hellre två riktiga vänner än hundra genom falsk marknadsföring. Sedan är vi sådana att vi klär oss efter situation, jag har inte ringar halsband på mig på vanliga dagtidsjobbet, för det passar sig inte. Jag går inte på arbetsinterjuv i annat än kostym (eller liknande, ser ut som en yrkesmördare i kostym ibland)

    Så till slut, en stil är en stil, endel tjejer har djuuuupa uringningar, endel går bara ut i kostym och skjorta, endel går ut i trasiga jeans, endel går ut i träningskläder, endel klär sig säckigt, alla har en annledning, tycke och smak eller viljan att ha en sammhörighet, eller bara ren och skär osäkerhet. hur det kan vara provocerande förstår jag mig inte, jag personligen skulle aldrig ha vända kors eller 666 kläder, men tycker inte det är provocerande för de som har det, Förklara gärna vad som är provocerande för er.


    Mvh


    Live free, ride free
  • Plättis
    Pess skrev 2015-02-26 03:53:57 följande:

    Också ett sidospår. Är han satanist eller av vilken anledning bär han sådana motiv? Fascineras en del av vuxna människor som, i likhet med många tonåringar, väljer att klä sig eller styla sig på "provocerande" eller uppenbart "uppseendeväckande" sätt. Vad vill man uppnå med detta och vad vill man skicka för signaler? Hur blir man bemött av omgivningen? Av vad jag förstått är nog även nightrod och hans blivande kvalificerade till att svara på detta. I just ditt fall, plättis, tycker han bara att det är snyggt eller vill han förknippas med saranism? Frågar i all välmening :)


    Han är inte det minsta satanist, utan vi är båda två ateister. Men vi lyssnar på mycket death metal och black metal, och för många band inom den genren är det standard med upp och nedvända kors, crux satana, slingrande ormar och döskallar av alla de slag. 

    Min åsikt är att man ska vara medveten om vad symbolerna står för, men sedan behöver man inte hålla med om vad de betyder. Han är genomsnäll och det enda som eventuellt skulle kunna provocera någon är motivet på vissa av hans tröjor, men han är fullt medveten om vilken inverkan det har på omgivningen om han tar på sig en tröja med texten "God is great, Satan is super" till exempel. 

    Även om min sambo bara ser en snygg tröja från ett band han lyssnar på så frågar han mig vilka kläder han får ha Tungan ute Två meter skäggig man som behöver hjälp att klä sig, det är typ det sötaste jag varit med om. Han har definitivt inget intresse av att provocera andra, utan vill ha kläder han tycker ser bra ut och visar samhörighet med andra som lyssnar på samma musik som oss.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Pytttan
    Nightrod skrev 2015-02-26 08:51:39 följande:

    VARNING för långt inlägg:

    Till att börja med är satanism en väldigt snäll religion egentligen. Med förståelse och respekt. Sedan har givetvis amerikanska filmer uppmålat det som något väldigt hemskt och full och där man offrar oskulder samtidigt som man har en getskalle på huvudet.

    Jag som har väldigt mycket kontakt via krogvärlden med just denna sortens människor som bär dessa kläder ringar osv, samt lyssnar på Deathmetal, Blackmetal osv osv. Kan säga att trevligare människor får man leta efter, bråkar aldrig dricker sig fulla och går hem när de blir ombedda av baren osv utan problem, bästa gästerna man kan ha.


    Däremot är det väl samma som allt annat, jag personligen tycker att antignen är det fullt som fan, eller hur snyggt som helst att klä sig så beroende på hur det görs. Men jag gillar när man kan klä sig annorlunda men ändå strikt och snyggt, tillskillnad från hippsters som gör allt för att se förjävliga ut överlag

    Sedan finns det ju givetvis den kattegorin som sitter hemma och röker på och skär sig i armarna och tycker det är metal, och dessa tycker alla "riktiga" metall människor är skräp (läs mellan raderna), för de är mest osäkra och försöker hitta en kattegori att passa in i.

    Min stil är ju ganska tråkig numer, för nu är det ju INNE att klä sig som en rocker med trasig jeans och dödskallar högt och lågt , kan ju både köpas på Åhlens och HM och varenda kotte springer ju runt med tattueringar högt och lågt som de inte kan bära upp, DET är provocerande om något. Ogillar överlag när folk skall försöka verka vara något som de inte är, för det är inte ärligt mot dem själva utan lyser igenom som,, löjligt, därav att jag ogillar bröllopsfoton där folk försöker vara något som det så klart lyser igenom att de egentligen inte är.

    Men jag har alltid gillat rocker/teckno stuket, jag är med andra ord en technorocker
    Jag har ringar med dödskallar och keltiska kors, mc jackor med dödskallar osv. Min och tjejens hoj finns det dödskallar,  kors och motivlack högt och lågt, varför??? För att det är snyggt och passar stuket, ingen annan annledning. Vi är varken häftiga eller balla i vår approach, snarare tvärt om. Men samtidigt är vi inte dem som vänder kappan efter vinden för att få medhåll, hellre två riktiga vänner än hundra genom falsk marknadsföring. Sedan är vi sådana att vi klär oss efter situation, jag har inte ringar halsband på mig på vanliga dagtidsjobbet, för det passar sig inte. Jag går inte på arbetsinterjuv i annat än kostym (eller liknande, ser ut som en yrkesmördare i kostym ibland)

    Så till slut, en stil är en stil, endel tjejer har djuuuupa uringningar, endel går bara ut i kostym och skjorta, endel går ut i trasiga jeans, endel går ut i träningskläder, endel klär sig säckigt, alla har en annledning, tycke och smak eller viljan att ha en sammhörighet, eller bara ren och skär osäkerhet. hur det kan vara provocerande förstår jag mig inte, jag personligen skulle aldrig ha vända kors eller 666 kläder, men tycker inte det är provocerande för de som har det, Förklara gärna vad som är provocerande för er.


    Mvh


    Inte ett dugg provocerande, det är bara intressant! För min del i alla fall.
  • Allrakäraste
    Nightrod skrev 2015-02-25 12:47:24 följande:
    Oj oj oj, vågar folk fortfarande säga så utan att bli stämplade som rasister
    För mig betyder "ta seden dit du kommer" inte att man helt ska kasta sina egna åsikter och seder åt sidan men däremot respektera de seder och bruk som gäller på stället man besöker :) Dvs. jag är inte djupt troende men när jag besöker en kyrka fogar jag mig efter de regler som gäller där.
    Plättis skrev 2015-02-25 13:09:46 följande:
    Ett sidospår, men i USA är det tydligen lika illa att säga att man är ateist om att säga att man är våldtäktsman. (Källa: The Unbelievers, finns på Netflix.) 
    Allrakäraste skrev 2015-02-25 12:27:43 följande:

    Härligt! Sparar denna tråd! Varken jag eller sambon är speciellt religösa av oss men vi skulle aldrig valt att gifta oss i kyrkan om vi inte skulle kunna tänka oss att "stå ut med allt prat om Gud". Ta seden dit du kommer heter det ju!


    Jag ville inte gifta mig i kyrkan eftersom jag inte vill ha gud med på mitt bröllop. Både jag och min sambo är konfirmerade, döpta och hela baletten, men man får ju ändra sig även som vuxen Det har varit lite drama i och med att vi förklarade det för våra familjer, men de är helt med på att vi får bestämma själva. 

    Dessutom skulle det kännas som hyckleri ifall vi lovade trohet inför gud och denna församling när sambon till vardags bär kläder med satanistiska motiv. Metal i kyrkan är visserligen sjukt läckert, men inte för oss.

    Helt rätt Plättis, starkt av er att stå på er! Vill man inte alls att gud ska nämnas när man gifter sig behöver man inte gifta sig i kyrkan :) Det finns så otroligt många andra fina ställen att gifta sig på - och helt ärligt, gift blir man ju även om man väljer att viga sig i ex. sitt badrum ;)
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-02-26 10:23:57 följande:
    Han är inte det minsta satanist, utan vi är båda två ateister. Men vi lyssnar på mycket death metal och black metal, och för många band inom den genren är det standard med upp och nedvända kors, crux satana, slingrande ormar och döskallar av alla de slag. 

    Min åsikt är att man ska vara medveten om vad symbolerna står för, men sedan behöver man inte hålla med om vad de betyder. Han är genomsnäll och det enda som eventuellt skulle kunna provocera någon är motivet på vissa av hans tröjor, men han är fullt medveten om vilken inverkan det har på omgivningen om han tar på sig en tröja med texten "God is great, Satan is super" till exempel. 

    Även om min sambo bara ser en snygg tröja från ett band han lyssnar på så frågar han mig vilka kläder han får ha Tungan ute Två meter skäggig man som behöver hjälp att klä sig, det är typ det sötaste jag varit med om. Han har definitivt inget intresse av att provocera andra, utan vill ha kläder han tycker ser bra ut och visar samhörighet med andra som lyssnar på samma musik som oss.
    Mini deatmetal festival i sthlm i helgen
    Live free, ride free
  • Plättis
    Nightrod skrev 2015-02-26 12:47:03 följande:
    Mini deatmetal festival i sthlm i helgen
    I Umeå också! {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    Allrakäraste skrev 2015-02-26 12:02:58 följande:
    Helt rätt Plättis, starkt av er att stå på er! Vill man inte alls att gud ska nämnas när man gifter sig behöver man inte gifta sig i kyrkan :) Det finns så otroligt många andra fina ställen att gifta sig på - och helt ärligt, gift blir man ju även om man väljer att viga sig i ex. sitt badrum ;)
    Vi kommer få den bästa dagen vi någonsin kunnat drömma om, vigsel på en terrass med utsikt över Umeälven och en vigselförrättare som än så länge verkar hur gullig som helst. Ingen kommer nog sakna gud på vårt bröllop, utom kanske mor- och farföräldrar (och föräldrar) som är uppvuxna med att det ska vara så. Men det har vi inte tänkt lyssna på  
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Allrakäraste
    Plättis skrev 2015-02-26 12:50:56 följande:
    Vi kommer få den bästa dagen vi någonsin kunnat drömma om, vigsel på en terrass med utsikt över Umeälven och en vigselförrättare som än så länge verkar hur gullig som helst. Ingen kommer nog sakna gud på vårt bröllop, utom kanske mor- och farföräldrar (och föräldrar) som är uppvuxna med att det ska vara så. Men det har vi inte tänkt lyssna på  
    Det låter verkligen som att ni kommer att få en helt underbar vigsel :) Och det är ju ER vigsel inte era föräldrars eller mor-/farföräldrars, de har ju redan gjort det och fått som de ville då ;)
  • Nightrod
    Plättis skrev 2015-02-26 12:48:58 följande:
    I Umeå också! {#emotions_dlg.djavulsk} 
    förlåt för off Topic

    NÄHÄ var en sån tråkjävel ( ) då och ha en hemlig presentation så jag inte kan länka till (death kills festivalen) och skryta om vad trevlig den kommer bli.. (jag ogilalr dock skarpt musiken) men människorna är lovley.

    BTW nämnde inte du i en tråd at din kille hade varit hos barberaren och fixat skäggen (försöker minnas d var du) Vad kostade det och vad fick han för pengarna (tipps är beardshop.se)

    Plättis skrev 2015-02-26 12:50:56 följande:
    Vi kommer få den bästa dagen vi någonsin kunnat drömma om, vigsel på en terrass med utsikt över Umeälven och en vigselförrättare som än så länge verkar hur gullig som helst. Ingen kommer nog sakna gud på vårt bröllop, utom kanske mor- och farföräldrar (och föräldrar) som är uppvuxna med att det ska vara så. Men det har vi inte tänkt lyssna på  
    Ingen tänker nog på gud ¨på ett bröllop, han sitter på åskådarbänken om han närvarar oavsett ;)
    Tror det kommer bli jättefint
    Live free, ride free
  • Plättis
    Allrakäraste skrev 2015-02-26 12:59:49 följande:
    Det låter verkligen som att ni kommer att få en helt underbar vigsel :) Och det är ju ER vigsel inte era föräldrars eller mor-/farföräldrars, de har ju redan gjort det och fått som de ville då ;)
    Min sambo är först i sin släkt på typ 25 år att gifta sig, så det kommer bli historiskt i vilket fall. Och min släkt är bara glad över att vi gifter oss så vi har något att fira. Bättre träffas på ett bröllop än en begravning, om vi säger så... 
    Nightrod skrev 2015-02-26 13:01:46 följande:
    Har skickat PM så kan vi nörda vidare om musik och skägg där Cool
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Ni som vill gifta er kyrkligt men vill skippa Gud - Se hit!!