• Jenny C

    Hur mycket får boende kosta

    Vi har ett dilemma. Vi tittar på att gifta oss på Österlen (min blivande man är från Österlen) men vi bor i Göteborg och jag har min släkt i Halland/Skåne men vännerna i Göteborg. Vi har sagt att det spelar ingen roll vart vi gifter oss för våra gäster måste resa oavsett. Nu till problemet, vi har hittat en väldigt bra lokal där vi kan ha vigsel och fest och som passar det antal personer vi kommer att vara. Det enda kruxet är att man måste hyra alla de 14 rummen de har och rummen kostar ca 2000kr/dubbelrum. Jag är ok med att våra gäster får betala boende men vet inte om jag kan med och be dom betala 2000kr +resa och andra kostnader. Vi kommer antagligen att fylla hälften av rummen med familj och släkt där jag inte har några problem att de får betala men för att vi ska kunna vara på stället måste även en del av våra kompisar bo där. Vad tycker ni är detta ok?

    Jenny

  • Svar på tråden Hur mycket får boende kosta
  • Chicita

    2000:- för ett dubbelrum kan vara både dyrt och billigt.


    På två av hotellen jag har jobbat på så ligger dubbelrummen på runt 1500-1800:- under veckorna.
    Det brukar dock sjunka på helgerna när man "byter gäster" till turister.

    Är det däremot hotell som man reser till för att turista så är det inte ovanligt med priser runt 2000:- per rum.

    Men ni får nog räkna med att många kommer tycka att det är dyrt. 
    Ni behöver nog kolla om er budget tillåter er att stå för någon del av logikostnaden. Inte säkert att ni behöver gå ut med det i inbjudan, men dels bör ni räkna med att alla rum inte kommer behövas av gästerna så då måste ni alltså kunna stå för mellanskillnaden. Men OM alla rum blir uthyrda så är det en fin gest att kunna säga (som en överraskning) "vi står för X:- per rum som tack för att ni delar dagen med oss"...

  • Nyfiken gul , nu fru

    även om en del gäster har råd att betala priset får man också tänka på att slutsumman kan bli väldigt mycket högre eftersom bensinkostnad, inköp av kläder, present och kanske andra kostnader man kan tänkas ha som gäst.  Det kanske slutar på 5-6000 tusen kronor och frågan är om alla gäster verkligen är bekväm med den höga kostnaden? 

    har dom äldre gästerna möjlighet att lägga ut så mycket pengar? Tänker som på tex gamla mormor och ensamma faster Asta osv...  

  • stresso

    alla bröllop vi varit på som par har inneburit resande med övernattning. vi har försökt anpassa boendet utefter de totala kostnaderna för att resa till bröllopet. på ett ställe fanns bara ett alternativ och då drog vi ner presentkostnaden lite. på ett annat bröllop fanns det gott om hotell och då valde vi ett billigt och lade pengar på present hellre. på ett tredje fick vi både flyga, hyra bil samt vara nykter chaufför på natten och då tog i det absolut billigaste vi kunde hitta.

    ni kan ju tipsa era gäster om att det går att boka boende på samma ställe där festen kommer att hållas, och låta det vara ett alternativ istället för ett önskemål från er sida.
    finns det inga alternativa hotell kommer antagligen bokas upp av era gäster, helt oavsett om de tycker att det är dyrt eller inte. finns det gott om billigare hotell i närheten kommer antagligen några rum stå tomma. 

    personligen, om det var en lokal jag verkligen ville ha, skulle jag lägga in 14 * 2 000 kr i bröllopsbudgeten och vara förberedd på att ta kostnaden själv, i det fall att ingen av gästerna bor över.

  • Chicita
    stresso skrev 2015-01-29 08:52:23 följande:

    personligen, om det var en lokal jag verkligen ville ha, skulle jag lägga in 14 * 2 000 kr i bröllopsbudgeten och vara förberedd på att ta kostnaden själv, i det fall att ingen av gästerna bor över.


    Precis Glad
  • Jenny C

    Återigen tack för alla svar. Nu har vi bestämt oss, vi kommer att stå för boendet för de gäster som behöver boende. Min mamma är snäll och sponsrar oss med lite pengar så vi har nu råd. Känns jättebra att det är löst.

Svar på tråden Hur mycket får boende kosta