Inlägg från: Nightrod |Visa alla inlägg
  • Nightrod

    Immunförsvar

    Låter lite som mig, har superproblem med sjukdommar just nu, sedan äter jag för lite men står ändå still på vågen, så jag vet hur det känns.

    Att läga om kosten skall ju hjälpa det också, men iom att du har kasst imunförsvar som du säger bland folk så skulle jag börja morgonen med en RASK promenad i en timma, sedan göra samma sak på kvällen. Då slipper du kontakten med sjuka människor på det sättet. Men samtidigt får du en väldigt bra förbränning som i samband med rätt kost skommer ge dig stora resultat.

    Mvh


    Live free, ride free
  • Nightrod
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-12 23:04:18 följande:

    Fast LCHF skulle jag aldrig gå på. Bra för dig att det funkar för dig. Men den kosten är mer om man jobbar extremt hårt med kroppen som bönderna gjorde förr. Dessutom har grundaren av LCHF fått diabetes pga dieten


    Undvik kolhydrater och ät långsamma sådana isåfall.
    Så kallat GI kost.
    Mat med lågt glytekemisk index, vilket är normalkost mer eller mindre.

    Och som sagt, jag tar medicin som gör att mitt imunförsvar är helt off ibland men då väljer jag träning där jag slipper kontakt med andra människors baciller,
    Live free, ride free
  • Nightrod
    Anonym ( ) skrev 2015-01-13 13:20:23 följande:

    Det du troligtvis råkar ut för är något som kallas "Open window" vilket innebär att när du tränar så sänks immunförsvaret under en period efter träningspasset. Har du sedan innan ett sämre immunförsvar så drabbas du säkerligen lättare av detta. Det går att googla på detta om du inte hört om det tidigare, men försök då hitta en bra källa som förmedlar informationen och ger tips på hur man ska försöka undvika detta, och inte diverse träningsbloggar av "know-it-all-are"

    Jag skulle nog säga att du ska försöka fortsätta träna som du gör, men var extra noga med att inte utsätta dig för bakterier typ två dagar efter träningen. Alltså var försiktig med att ha fingrar i ögon, näsa, mun och tvätta händerna mycket för att inte bli smittad när du är som känsligast. Det är trots allt inte träningen som gör dig sjuk, utan bacillerna som du utsätts för efter träningen  

    När det kommer till kost så tror jag du gör rätt i att undvika LCHF. LCHF kan säkerligen vara bra för en kortsiktig viktnedgång, men det finns inte långsiktiga studier på vad allt fett gör med kroppen. Det är stor risk att man på sikt utvecklar hjärtkärlsjukdomar, speciellt då det i kosten innehåller väldigt mycket mättat fett vilket är någonting som det däremot finns mängder av långsiktiga studier på. 
    Däremot är det ju som man alltid sagt bra att undvika snabba kolhydrater och istället rikta in sig på de långsamma som håller en mätt längre samt inte gör att blodsockret skjuter i höjden.

    Lycka till!


    Plus
    Håller med till fullo
    Live free, ride free
Svar på tråden Immunförsvar