Inlägg från: Matrimonium |Visa alla inlägg
  • Matrimonium

    Present till vår vigselförrättare?

    GRATTIS till det stundande bröllopet och ert äktenskap!


    Jag är förordnad vigselförrättare (av Länsstyrelsen, kommunen är inte vår uppdragsgivare) och jag tycker att jag tjatar i många trådar om detta...


    En vigselförrättare får ALDRIG ta betalt av ett brudpar. Stöter ni på sådant otyg så skulle jag önska att ni ringde till Länsstyrelsen som kontinuerligt ser över hur vi sköter oss. Vi får givetvis betalt för utfört arbete och denna utbetalning sker en gång per år. Det handlar om ca en hundralapp för en vigsel och efterföljande vigslar samma dag ger 30 kr. Detta är alltså inget man blir rik på och många förrättare tycks ha funnit ett annat sätt att tjäna pengar. Det kan handla om för hög ersättning för resor, sång eller långa vigslar. Allt detta är alltså olagligt. Nota bene.
    Som borgerlig vigselförrättare kan jag begära reseersättning om jag måste åka till en vigsel på annan plats än den som kommunen utsett (brukar vara rådhuset). Då är det alltså tal om samma nivå på reseersättning som alla andra svenskar kan göra avdrag för. Inte tusenlappar! MEN jag kan också säga nej till en vigsel om innebär att jag måste resa. Detta gör många förrättare. I ett extremfall ville ett brudpar att jag skulle resa med tåg till en annan del av landet. De skulle således stå för tågbiljett. Så långt allt väl. Men jag fick vika en hel dag från tidig morgon till sen kväll och fick för detta en ersättning av 110 kr. Då valde jag att tacka nej. De fick istället välja en förrättare på orten. Långa vigslar likt de kyrkliga ger inte mer betalt och det är upp till oss förrättare om vi vill gå med på dessa. Vi är bara ålagda att följa vigselordningen som ingår juridiskt i en borgerlig ceremoni men vi är inte omöjliga på något sätt - vi är faktiskt mänskliga och älskar vårt uppdrag! SÅ de flesta går med på ganska mycket utanför den gängse normen om man bara kommunicerar detta tidigt och tydligt. Vi utför vårt arbete på sidan av vårt vanliga liv och arbete. Då är det bra att kunna planera vigslar i god tid. Jag var en gång med om ett brudpar som inte hade hört av sig till mig och uttryckt sina önskemål. Några dagar innan vigseln ville dom träffas (detta ingår alltså inte i vårt uppdrag) och jag gick med på det. Jag fick på mötet veta att de skulle ha solist, tal och flera musikstycken. Det blev oerhört rörigt eftersom jag hade brudpar inbokade både före och efter.


    Att ge sin förrättare en gåva KAN tolkas fel men där får du gå på magkänslan. Jag kan tycka att presentkort på Åhléns är alldeles för mycket men uppskattar att du tänkt till och vill väl. Jag har vid flera tillfällen fått en fin pappersstrut med några fina praliner. Det uppskattas mycket. Allra mest blir jag glad över om brudparet sänder ett tackkort, det är så fint.


    Hoppas nu att er dag och ert kommande gemensamma liv blir underbart!

Svar på tråden Present till vår vigselförrättare?