• AkJ

    Behöver era åsikter gällande min klänning!

    Var och provade klänningen jag låter sy upp nu idag. Och nu måste jag fatta ett beslut: hur lång ska klänningen vara?

    Jag har tänkt att den ska sluta typ 4 cm från golvet, och vara lika lång överallt. Sömmerskan föreslår att den ska vara längre, lite längre där bak, och med lite tyll eller något under som gör att den fr ett fint fall när jag står vid "altaret". 

    Sambon, som är designer, pratar om att det är olika känslor. Vilken känsla vill jag ha? Jag vet inte ...

    Lite kortare är ju mer praktiskt, vi ska in och ut ur smutsiga taxibilar, fotas utomhus, gå mellan vigsel och fest, och det kan ju vara snöslask. Lite längre är mer elegant. 

    Jag vill gärna ha era åsikter! Om min klänning, eller om hur ni tänkte själva. 

    Bilder finns här: 
    brollopjj.wordpress.com/2014/09/21/klanningen-vaxer-fram/


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Svar på tråden Behöver era åsikter gällande min klänning!
  • Himla

    Hmmm svårt att se på bilden och förstå tänket. Ta den jämnlånga om det är den bild du har framför dig. Annars blir det ju lite släpaktigt på något sätt.

  • Plättis

    Jag förstår din sambo om att det är olika känslor, det är samma sätt jag har att beskriva saker Har du någon möjlighet att prova (eller har du redan gjort?) klänningar i de längder som ni väljer mellan? För mig gör några centimeter skillnad på om jag avskyr eller älskar klänningen, och det känns som att det kommer bli ett elände när jag ska bestämma brudklänning (har redan köpt en och ångrat mig, sambon bara suckar och säger något om att han visste att det skulle bli så här). 

    Eftersom ni gifter er i november och det kan vara vilket väder som helst då kanske det är bäst att inte ha en som drar i marken i alla fall. Jag älskar långa klänningar, men om den drar i marken och det är grus och slask blir klänningen förstörd innan du ens hunnit in i vigsellokalen. 

    Lättast blir nog att prova, mäta och känna efter Om du hittar en lååång klänning som går att släppa ner eller hissa upp så får du känna hur det känns. Hoppas du förstår vad jag menar.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • AkJ

    Tack! Det vanligaste är tydligen lite längre, och det ska vara lite mer elegant. Jag är inte en särskilt elegant människa, men å andra sidan vill jag inte ha "tantlängd" heller. Smart att gå ut och prova! Har faktiskt aldrig ens varit inne i en brudklänningsbutik, men gillar idén, tror jag behöver prova för att förstå känslan. 

    Och ja, 1 november: det kan ju vara sånt väder det är idag, och då kommer klänningen vara grå innan jag ens hunnit till vigseln ...


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Plättis

    Ja, prova! Dessutom är de som jobbar i klänningsbutiker oftast väldigt trevliga, snälla och hjälpsamma. Fast det skulle jag också vara om jag fick jobba med människor som är alldeles kära och ska gifta sig

    (Ett tips är dock att inte säga något om att du redan får din klänning uppsydd, då kanske de inte är lika hjälpsamma längre.)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Chicita

    Skillnaden i praktiskhet mellan 4 cm och 2-3 cm från marken är minimal.


    Däremot kan det se ut som att klänningen är "för kort" om den hamnar lite högre upp än "normalt" och det syns alltså inte att det är meningen att den ska vara den längden.


    Vill du få upp klänningen till en "praktisk" längd så behöver du komma över fotknölarna (och då hamnar vi i den klassiska tant-längden för långa kjolar ;) ) 


    Jag skulle alltså satsat på jämnlång, men typ "handflata" över marken (man brukar lägga handen platt mot marken när personen provar med rätt skor på sig, och nåla efter den längden)


    Blir det slaskigt väder så måste du ändå lyfta kjolen en bra bit när du förflyttar dig utomhus... 


    (Jag har slafsat runt i hellånga kjolar, bara typ 1 cm över marken i ur och skur varje sommar nu dom senaste 9 åren - medeltidsveckan - och dom blir inte skitigare än den jag gjorde tidigare som var ett par cm kortare. Eller inte mindre skitig kanske jag ska säga ;) ) 

  • AkJ

    Tack igen alla! Efter att ha kikat i kalendern var det bara att inse att någon provning hinns tyvärr inte med. Men efter att ha pratat med sambon ett varv till tror jag på lite kortare, och jämnlång. Det är, som ni säger, det jag sett framför mig hela tiden och sömmerskan har försökt ändra ganska mycket genom processen, och det är när hon gjort som jag sett framför mig jag blivit nöjd, så ska nog fortsätta gå på min första känsla. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Vinterbrud08

    Ååååå nu känns det bara som om jag kommer här och förstör, men vi ska gifta oss 29 november och jag har en klänning med ganska långt släp och även vi ska ska fotas utomhus.


    Fotograferingen sker innan vigseln eftersom det blir mörkt så fort och vigseln är kl 15. Mina tärnor kommer hjälpa mig med släpet så det inte drar i backen på vägen till kyrkan, och våran fotograf har tipsat mig om genomskinliga soppsäckar.              Jag kommer att göra hål i botten på påsen för mina fötter och sen kan jag gå utan att klänningen släpar i backen ( för den ligger i påsen) när vi går mellan olika platser under fotograferingen. Självklart kommer inte påsen synas på bilderna.

    Ville bara tipsa lite Glad,  i slutändan ska man ändå göra det som känns bäst för en själv.


     

  • AkJ

    Åh, det är ju supersmart med sopsäcken! Det ska jag sno! :) 

    Däremot har jag kommit fram till att jag ska ha en jämnlång klänning som inte går i marken. Jag gillar ju inte sånt. :) Vi kommer heller inte stå med ryggen mot gästerna, utan framför dem med ansiktet mot dem. Och finns inga tärnor som kan hjälpa till. Men som sagt, främst: jag gillar ju inte så långa klänningar så vet inte varför jag tvekade. :)


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden Behöver era åsikter gällande min klänning!