Inlägg från: Anonym (Vimsig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vimsig)

    Förlovning och/eller frieri

    Anonym skrev 2014-09-03 17:31:59 följande:
    nje. ja säg ba karln, eller göbben.. :P 
    Sambon funkar också men låter inte lika kärleksfullt som kärleken eller älsklingen, haha. Solig
    Lenblo skrev 2014-09-04 14:30:08 följande:

    Jag skulle säga att även efter en frieriförlovning så tar många par god tid på sig att gifta sig - ofta av samma orsaker som räknats upp vid förlovning utan frieri.

    Att man ofta gifter sig ganska snabbt efter förlovningen i frikyrkliga kretsar har nog mest att göra med den äkta sängen. Flört Våra tre veckor mellan förlovning och äktenskap är nog ändå rekordet även i våra kretsar. Glad Han friade på en bergstopp i en nationalpark och vi ringde prästen från närmaste stads camping.

    Pojkvän när man är över 35, nja... "Min kärlek" tycker jag låter bra. Jag funderade tidigare över vad man säger till äldre på sjukhuset (där jag jobbar) när man undrar om de har någon partner i någon form, utan att då antyda vare sig kön, delad bostad eller varaktighet. Till slut kom jag fram till att jag kunde fråga om de hade någon kärlek.


    Åh, men så häftigt med så snabbt giftermål! Skrattande

    Jo, det stämmer iofs. Många vill nog gifta sig inom loppet av 1 år ända tills dom upptäcker vad det kostar och hur mycket som ska planeras. Men det är inte alltför många som har den ekonomin eller tiden.

    Kärlek är alltid ett vackert ord att kalla någons partner.

  • Anonym (Vimsig)
    Alyllyra skrev 2014-09-05 16:48:15 följande:

    I min värd är förlovning och frieri exakt samma sak - oavsett vad man kallar det - dvs. ett löfte om att gifta sig. Det behöver inte vara inom ett år, eller två år eller ens 30 år, man behöver inte bestämma ett datum i samband med förlovningen, men så fort diskussionen om bröllop "nån gång i framtiden" har kommit på tal (och man har kommit överens om att båda vill förstås Flört) så är man förlovad, ringar eller inte, datum eller inte.

    Därför har jag svårt att se skillnad på förlovning och frieri. Ett frieri behöver inte vara ett storslaget "Vill du gifta dig med mig?" på knä med 10 000 rosor och levande ljus, det kan vara så enkelt som att någon tar upp tanken på giftermål och att man sedan gemensamt bestämmer sig för att det är något man ser i framtiden. Så tänker i alla fall jag.
    Att vissa vill att partnern ska fria igen tycker jag själv verkar lite skumt, men om båda är med på det och vet att det förväntas så ser jag inga hinder. Förlovning är ju ingen juridisk handling utan kan göras hur många gånger som helst på hur många olika sätt som helst utan att det betyder nånting.


    Vilket härligt svar! Skrattande
    Vad jag älskar att läsa om era olika/lika åsikter!

    Jag var tvungen att läsa upp det högt för min älskling för då skulle vi ha varit förlovade i 3 månader nu. Solig

    Fast ja, han är helt inställd på det där med storslagna frieriet så förlovningsstatusen får vänta tills han fått göra det han vill. *s*
  • Anonym (Vimsig)
    Alyllyra skrev 2014-09-05 16:48:15 följande:

     


    En puss till dig! {#emotions_dlg.flower}

    Efter att jag läste upp det för honom så ville han läsa det själv och han blev riktigt förvånad. Han trodde det måste gå till på det storlagna viset med bröllopet 1 år efter. (Han har sett många Hollywood filmer.)  Jag tycker inte oms torslagna grejer utan är mer åt vardagsromantik hållet eller en speciell middag på tu man hand på en fin restaurang. Ska jag ha storslaget vill jag göra det gemensamt, överraskningsgrejer är inte min melodi och gör mig rysligt nervös.

    Han tyckte så mycket om det du skrev att han tog det till sig. Han är jätte glad över att han kan fria exakt när han vill och att det är orden inte det han gör som kommer få mig att sväva på små moln. Solig

    Han tyckte även om tanken på en 2-3 år lång förlovning så jag får som jag vill och han får som han vill (förlovningsfria). *Tjuter glatt* Ja man kan säga att det gick upp rätt många saker för honom som att man kan fria utan ring och gemensamt gå och välja ut ringarna. Skrattande
  • Anonym (Vimsig)
    Anonym (?) skrev 2014-09-05 19:52:21 följande:

    Min älskling ställde båda frågorna samtidigt. Om jag ville förlova och gifta mig med honom. Han visste att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn och så. För mig är inte barn ett måste men han vill gärna ha barn och jag vill föra hans underbara gener vidare .


    Men va gulligt! {#emotions_dlg.flower}
    Se där, då är du som jag! Jag vill också vara gift innan jag skaffar barn med min kärlek. Solig
    Lenblo skrev 2014-09-05 15:41:51 följande:
    Vi fuskade. Flört Vi ordnade med en liten vigsel för de allra närmste. Ett år senare hade vi en större fest med släkt och vänner + "välsignelse över ingånget äktenskap" i samma kyrka. Så kan man både äta kakan och ha den kvar. Glad
    Ååååh, va fiffigt! Skrattande
    Vi är lite inne på det där med att ha vigseln för alla vi älskar, middagen för enbart familjen och sen bröllopstårtan och festen för alla.

    Även om vi inte är förlovade eller har ett bröllopsdatum så pratar vi ju om det stundvis och planerar lite löst. Vilket jag tror dom flesta par gör ibland. Solig

  • Anonym (Vimsig)
    TheD skrev 2014-09-05 22:10:19 följande:

    Förlovning = framtida vigsel. Sen om det läggs fram som ett frieri = framtida vigsel. Man kan ju förlova sig genom att bara bestämma det utan att någon gå ner på knä men för mig, min familj och släkt så har det samma innerbörd. Slutändan är bröllop.


    Visst är det så. Förlovning är ju ett löfte om kommande äktenskap. Solig
    Anonym skrev 2014-09-05 22:22:06 följande:

    För mig betyder förlovning att man ska gifta sig, och det inom överskådlig framtid. Antingen kan man komma överens om att gifta sig och då förlovar man sig gemansamt eller kan den ena fria som en överraskning. Solig

    Jag har aldrig förstått mig på par som är förlovade i flera år utan planer på att gifta sig, eller vad som är ännu konstigare är de som är förlovade några år och SEN friar plötsligt mannen. Eh...? Känns lite kaka på kaka! Varför fria till någon man redan är förlovad med?? Obestämd
    Några verkar också se på förlovning som en sak helt avskild från giftemål. De är förlovade men har inga planer på att nånsin gifta sig. Det verkar dock vara mest vanligt hos de som är i tonåren. De förstår nog inte vad förlovning betyder.


    När man är förlovade i flera år är ju oftast frieriet en symbolisk handling som sätter startskottet för att "nu kör vi" så att säga. Skrattande

    Jag förstår inte heller dom som ser på det som en avskild sak men jag blir ändå jätte glad för deras skull för dom jag känner som gjort så känner att det är lika stort för dom. Så jag jämför mina känslor inför bröllop med deras inför förlovning och så gläds jag lika mycket. Även om jag dock inte förstår det.

    Det är som du skriver vanligast i tonåren men det sker bland dom som är 30 och 40 också. :)
  • Anonym (Vimsig)

    Då är vi två som lider av kontrollbehov. Flört

    Eller jag lider inte av det och jag har blivit duktigare på att hantera det. Men för mig ger kontroll och att veta vad som ska hända trygghet. Men det är för att det hänt stora negativa händelser i mitt liv som jag är sån.

    Jag klarar av små överraskningar som när min älskade skickade en stor röd ros med blombud för några veckor sen till mitt jobb utan anledning eller som när jag hade varit på kryssning med tjejkompisarna och kom hem till en stor bukett med 10 röda rosor i en vas på diskbänken med ett kort där det stod "Jag älskar dig". Så små överraskningar klarar jag.

    Men när det kommer till stora "hollywood" överraskningar blir jag nervös och mår mest illa. Det gäller även stora överraskningar från vänner, kärlek och familjen. Men alla i min omgivning vet om att jag är sån så ingen utsätter mig för det längre. Glad

    Jag har våndats över hans övertygelse om att man måste fria som på film. Tack vare den här tråden fick han en annan syn. Och ett litet överraskningsfrieri då vi väljer ringar ihop efteråt och bestämmer tillsammans hur vi ska fira vår förlovning det gör mig mycket lugnare och gladare. {#emotions_dlg.flower}

    Och jag skapade inte ens den här tråden för att påverka honom utan bara för att jag var nyfiken på andras syn och erfarenheter. Så det kan bli ibland, haha! Solig

  • Anonym (Vimsig)
    Anonym skrev 2014-09-06 15:50:33 följande:
    Exakt så ser jag det. Och inte bara jag, utan vad jag har förstått är det vad en förlovning formellt sett är.

    När två personer har kommit överens om att gifta sig är de förlovade. Med eller utan ring, röda rosor, dramatiskt knäböjande à la Hollywood osv. Därför blir det i mina ögon ohyggligt märkligt att fria till någon man redan är förlovad med. Asked and answered, your honor!
    Fast den här tråden skapades inte för att påpeka vad som är fel. Det är andra trådar fullt av. Alla som har internet vet idag det korrekta sättet att förlova sig på . Flört

    Utan den här tråden är skapad för att andra ska få dela sin syn på vad som är rätt för dom. I den här tråden finns det inga "fel". Glad
  • Anonym (Vimsig)
    Plättis skrev 2014-09-06 17:33:18 följande:

    Jag blir lite fundersam, vad är egentligen det "korrekta" sättet att förlova sig på? Oavsett hur många gånger man friar till samma person, eller om man redan bytt ringar, eller om man bestämmer sig för att inte ha ringar alls, så betyder förlovning olika saker för alla.

    Ringen på mitt finger idag betyder att jag är hans och han är min, nästa ring betyder att det blir juridiskt bindande.


  • Anonym (Vimsig)

    Det korrekta sättet är frieriförlovningen med bröllop efter 1 år har folk upplyst mig om i flera år nu och blir en aning upprörda eller måste berätta för mig hur fel min syn är om jag delar mina tankar med andra än dom som funkar som jag.

    Men i mina ögon finns det inget fel sätt och det är det jag tycker tråden ska handla om att det korrekta sättet i olika relationer är olika för alla.

    Oavsett om jag förstår det eller inte.

    Som jag skrev i en tilläggskommentar i trådstarten:
    Det som är fel för dig kan vara rätt för någon annan.

  • Anonym (Vimsig)
    PiaB igen skrev 2014-09-07 08:34:29 följande:

     


    Låter lite som mig det där. Solig
    Jag tycker att det låter himla mysigt att ni fått fria varsin gång. Trippel Grattis till er!
    Aniara4 skrev 2014-09-07 12:17:13 följande:

    Jag säger som jag ofta brukar säga i olika frågor...

    Man gör såklart precis som man vill i sin egen relation (ja, så länge partnern också är med på det, såklart). Man ska lyssna på sitt hjärta och göra det som känns rätt och bäst uttrycker ens vilja, vare sig det gäller förlovning, bordsplacering, vigselceremoni eller kläder.

    För att kunna göra ett sådant genomtänkt val, grundat i det man tänker och känner, är det bra att känna till ramverket i de fall ett sådant finns. Kutym, etikett och tradition existerar, de flesta är medvetna om dem, och många förväntar sig att man följer dem. Det måste man såklart inte, men man behöver ändå i regel förhålla sig till dem.

    Klart man kan fria till någon man redan är förlovad med, om det är vad som känns rätt för personerna i paret. Men när man gör det kan det vara bra att känna till hur en förlovning traditionellt går till, vad den betyder osv, och ha en tanke kring varför man väljer att göra på ett annat sätt. Det kan också vara bra att vara förberedd på att andra i omgivningen kan tycka det är märkligt, ologiskt och en hollywoodifierad charad, även om omgivningen förhoppningsvis har folkvett nog att hålla tyst om sina åsikter och bara glatt gratulera den som ska gifta sig.

    På det sättet skiljer sig också en generell diskussion på ett nätforum från en privat relation. Här gör jag en generell utsaga om att min personliga uppfattning är att det är en märklig sak att göra och i många fall lite fånig. Men den uppfattningen skulle jag inte uttrycka till en person i min omgivning som glädjestrålande berättar att hen ska gifta sig.


    Vilket bra svar! Glad

  • Anonym (Vimsig)
    Anonym skrev 2014-09-08 10:00:45 följande:
    Oj, tack! Vad glad jag blir, vilken härlig morgon det precis blev i min värld! Hjärta
    Alyllyra skrev 2014-09-08 10:01:37 följande:
    D'oh! Stupid anonymfunktion Tungan ute

    Det är vi som ska säga tack! Skrattande  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Vimsig)

    Den här tråden har hjälpt mig mer än jag trodde eftersom jag inte ens var ute efter hjälp, haha!

    Den har även fått mig att ändra på min syn i vad jag känner är korrekt för mig. Jag är en sån där grubblare och den här tråden har fått mig att tänka till lite om min egen syn på saken.

    Det beror nog mycket på att jag får läsa andras åsikter blandat med mina egna. Så jag började helt enkelt fundera på vad är det egentligen jag menar och varför? Det har jag aldrig gjort i den här frågan förut så det blev en uppfriskande tankeställare.

    Det jag varit ute efter utan att förstå det är helt otroligt nog frågan "Vill du gifta dig med mig?", sen gemensamt planera firandet och växlande av ringar och en lite längre förlovning än 1 år.

    Jag hittade det här på bröllopsmagasinetssida:
    Förlovning
    Tidigare ett bindande löfte om att äktenskap skall ingås inom en tidsperiod på 18 månader. Numera ofta inget löfte om äktenskap utan bara växlande av ringar.

    Frieri
    Frågan som ställs för att ett bröllop ska stunda. Frågan om att dela livet i nöd och lust.

  • Anonym (Vimsig)

    Att jag i dagens läge tjatar om en lite längre förlovning är för att vi vill kunna bjuda dom som står oss nära och fira det på ett fint sätt. Men ekonomin tillåter inte en 1 årig förlovning så då får vi vänta lite med bröllopet tills vi har råd.

    Jag har haft ett kuvert bröllop och det är inget fel i det men jag känner inte att jag vill ha det den här gången Jag vill bjuda våra gäster på vårt bröllop med betoning på ordet bjuda. (Fast vi hoppar över diskussionen om kuvertbröllop i den här tråden. Flört )

    Om vi gifte oss idag skulle vi bara ha råd att bjuda våra föräldrar och syskon. För vi vill ju inte lägga alla pengar vi får in på den dagen, man måste ju leva också. Solig

    Men det skulle kännas otroligt tråkigt om vi borde låta bli att förlova oss snart bara för att vi inte ha råd att gifta oss efter 1 år. Gråter

  • Anonym (Vimsig)
    Anonym skrev 2014-09-08 12:05:47 följande:
    Vi gjorde faktiskt så att vi bestämde dagen för att gifta oss sedan förlovade vi oss på vår årsdag före bröllopet.

    MEN om ni bestämmer ett datum redan nu för bröllopet så kanske det känns mer meningsfullt med förlovning/frieriet även om det är mer än ett år kvar, för datum är ju satt så löftet är utdelat,, om du förstår hur jag tänker
    Jag förstår hur du tänker. Solig

    Vi har inte pratat om datum utan bara om vilket år det skulle kunna ske. Han är så fokuserad på att få till det där frieriet nu. (Även om jag ibland har god lust att sätta mig ned och ställa frågan själv, haha)

    Jag vill skrika ut till hela världen: Vi har hittat rätt och vi vill gifta oss med varandra!
    Och det är vad en förlovning med honom är för mig, ett vårskrik till omvärlden att vi tänker gifta oss. Hjärta
Svar på tråden Förlovning och/eller frieri