• Platskap

    Hur gör man? :D

    Hallå.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 8 år och vi har bestämt oss att vi ska gifta oss nästa sommar.

    Men, nu när vi har bestämt oss gemensamt för detta, skall jag ändå fria?


    Och isåfall, hur fanken gör man?


    Ringstorlek är ju ett stort frågetecken, hon bär aldrig smycken så jag har ingen ring jag kan låna och rita av tex...

    Hon förväntar ju sig förmodligen ett frieri, men det känns som att det blir svårt att överraska henne så som läget är nu. Förslag på tips mottages gärna :)

    Mvh

  • Svar på tråden Hur gör man? :D
  • ThereseV

    Har man redan kommit överens om att gifta sig så blir det ju lite kaka på kaka att fråga en gång till. Kan du inte göra någon mysig grej av att åka och testa ringarna? Dvs inte fråga "vill du gifta dig med mig", eftersom ni redan klarat av den biten, men ändå överraska henne på något sätt.
    Ringen vill dom flesta ändå vara med och bestämma eftersom det är något som ska bäras varje dag (förhoppningsvis) hela livet. 


  • Platskap

    Jag har också varit inne lite på det.


    Skita i själva frieriet och istället ta med henne på en fin lunch, för att sen kolla ringar tillsammans, avsluta med någon trevlig kvällsaktivitet...

    Hmm.
    Det kanske hade varit lättare att bara fria från början?! :D

    Har ni några förslag på... ring-väljar-dag-aktiviteter? :)

  • Utvandrare

    Ett frieri är ändå ett frieri, och för mig betydde det SÅ mycket att få höra de där orden, trots att vi redan hade bestämt oss för att gifta oss. Mr. U gick ner på knä med en ring 10 timmar innan vår borgerliga vigsel. Ringen hade jag varit med och valt, så i sig var det inte så överraskande, men hur och var han friade (nu blev det hemma, med frukost på sängen och en flaska champagne) hade jag ju ingen aning om hur det skulle ske. Jag kommer alltid att minnas den stunden, och hjärtat slår ett extra slag bara jag tänker på det. :)

    Så nog kan du "fria" än på alla de klassiska sätten också.

  • ThereseV
    Platskap skrev 2014-08-08 08:13:21 följande:

    Jag har också varit inne lite på det.


    Skita i själva frieriet och istället ta med henne på en fin lunch, för att sen kolla ringar tillsammans, avsluta med någon trevlig kvällsaktivitet...

    Hmm.
    Det kanske hade varit lättare att bara fria från början?! :D

    Har ni några förslag på... ring-väljar-dag-aktiviteter? :)


    Picknick eller middag brukar vara trevligt. Spa kanske? Beror ju mycket på vad man har för intressen:)
    Du skulle ju kunna skriva små lappar så det blir lite som en "skattjakt", kan vara ledtrådar till en plats eller liknande.
    Om du verkligen vill fria så kan du kanske formulera det lite annorlunda än "vill du gifta dig med mig", men att hon ändå får "bekräfta att hon vill". Frieriet är ju, som Utvandrare säger, väldigt viktigt för många - även om man redan bestämt sig ihop..  
    Eller så skiter du i att ni har pratat om det och kör ett klassiskt frieri. (man kan fixa en fejkring och gå och välja ringar ihop efter) 
    Där vet du kanske bäst vad hon vill?


  • Platskap

    Jag TROR hon vill ha ett klassiskt frieri.

    Fejkring?


    Är det samma femma som lånering? Tänkte åka förbi guldsmeden idag och kolla hur det där fungerar :)

    Fast jag har ju kanske en annan idé, så man kanske slipper hela ringgrejen innan. 


    Hon är konstnär, jag har funderat lite kring att göra en tavla som jag ställer i hennes ataljé - Så när hon i vanlig ordning ska gå ut och måla på kvällarna som är jag beredd med ring och skumpa och blommor kanske?


    Synd att jag inte kan måla, men det är ju såklart roligare om jag målat en tavla med en stor ring på typ, eller något. Så kan vi åka och fixa ringarna gemensamt efteråt, som hon ändå kommer få göra :)

  • ThereseV
    Platskap skrev 2014-08-08 08:39:21 följande:

    Jag TROR hon vill ha ett klassiskt frieri.

    Fejkring?


    Är det samma femma som lånering? Tänkte åka förbi guldsmeden idag och kolla hur det där fungerar :)

    Fast jag har ju kanske en annan idé, så man kanske slipper hela ringgrejen innan. 


    Hon är konstnär, jag har funderat lite kring att göra en tavla som jag ställer i hennes ataljé - Så när hon i vanlig ordning ska gå ut och måla på kvällarna som är jag beredd med ring och skumpa och blommor kanske?


    Synd att jag inte kan måla, men det är ju såklart roligare om jag målat en tavla med en stor ring på typ, eller något. Så kan vi åka och fixa ringarna gemensamt efteråt, som hon ändå kommer få göra :)


    Ja precis. Antingen kan man låna hos guldsmeden eller så kan man ta vilken ring som helst (eller göra en egen av något som kanske betyder något för er) 

    Det låter som en jättebra idé. Det blir ju mer speciellt och personligt när det är något som är kopplat till er och inte bara ett klassiskt med middag och en box med en ring i:) (även om det också så klart är trevligt)


    Vill du så kan du ju dessutom packa ner lite gott att äta och något mjukt att sitta på. Det kan vara trevligt att sitta kvar en stund och prata om allt:) 


  • Platskap

    Åh va nice.

    Nu blev jag taggad!


     


    Tack för tipsen.


    Det svåra i den här planen är ju faktiskt att jag ska lyckas måla något. Haha.

  • PiaB igen

    Min blivande man friade till mig i somras trots att allt var klart. Vi var på Malta och skulle träffa vår bröllopsplanerare, så vi hade verkligen bestämt oss redan. Men plötsligt gick han ner på knä och plockade fram en ring som jag redan hade och friade. Jag tyckte det var oerhört romantiskt och jag blev rörd till tårar. Som sagt, är man redan överens om att gifta sig så behövs ju inget frieri. Men han ville göra det ändå, och jag blir fortfarande knäsvag när jag tänker på det. Det är något speciellt att få frågan

  • Platskap

    Nu är det gjort!


    Tavlan ligger på bordet. 
    Hon sa ja.

    Jag höll på att åka dit då jag glömde ta bort de tvättade penslarna som stog på tork på köksbänken när hon kom hem.
    Lyckades få henne att tro att jag målat hennes "något" i garaget som överaskning och att hon absolut inte fick gå ut till garaget...

    När vi skulle sova så sa hon:


    "Du är SÅ dålig på att ha hemlisar till mig, tror du inte jag fattar att du har målat min cykel eller?"

    Jag svarade Ja fan, busted! Vänta så ska jag hämta iPaden, jag tog en bild på cykeln...

    Då gick jag och hämtade tavlan och ringen och gick ner på knä när hon i stort sett var halvsovandes :D


    Hon var INTE beredd på den, och det var ju egentligen det viktigaste med detta frieri, att hon inte skulle förstå vad som hände :)


     


    Tack igen för alla tips!


     


Svar på tråden Hur gör man? :D