Inlägg från: PiaB igen |Visa alla inlägg
  • PiaB igen

    Bröllop i kroatien

    Vi ska gifta oss på Malta nästa sommar, och det jag absout kan rekommendera är att ni försöker hitta en bröllopsplanerare. Även om ni inte behöver hjälp med planeringen så vet de vilka papper som behövs.

    Vi har haft ovärderlig hjälp av henne som vi har på Malta. Det fanns en massa dokument som jag aldrig hade vetat om annars. Bl.a. behöver jag visa mitt skillsmässobeslut från tingsrätten som ska vara översatt till engelska. Både mannen och jag måste visa personbevis där det står att vi är singel. Vi ska ha kopia på våra pass m.m. och allt ska vara på engelska och bevittnat/stämplat av en advokat. Jag hade ingen aning, så utan henne hade vi stått där och inte fått gifta oss. Förmodligen hade det gått att ta reda på på annat sätt, men jag litar på att hon som är i branchen vet allt.

    Byta klänning ska jag också göra. Jag ska byta om till middagen, tänkte först att det kanske är obödigt, men när annars i livet får man chansen att bära TVÅ så fina klänningar

  • PiaB igen

    Jag googlade på weddingplanner malta, och det fanns några. Mailade några stycken och av svaren var det henne det klickade bäst med. Vi träffade henne nu när vi var där på semester, då hon berättade om alla dokument som behövs. Hon ska skicka en påminnelse i god tid med allt som behövdes och vad som ska vara underskrivet av advokat.

    Men ni skulle gifta er borgerligt innan? Då är det väl en form av välsignelse du menar att ni ska ha på stranden? Om det inte behöver vara en legitimerad präst så kan ni ju i stort sätt be vem som helst att utföra den ceremonin. Ska den borgerliga vigseln ske i Sverige först, eller är den också i Kroatien?

  • PiaB igen

    Nej hon är maltes, vi ville ha en lokal som känner till alla seder och bruk i landet. Det är nog väldigt olika vad de kostar, beroende också på vad man vill ha hjälp med. Vi vill ha hjälp med bokning av ställe, vigselförrättare, bokning av transport under dagen, att hon talar om all dokumentation som behövs, plus att vi får ringa och maila hur mycket vi vill till henne. Det kostar 750 euro, ca 7500 kronor. Men som sagt, det är nog väldigt olika.

  • PiaB igen

    Det vet jag tyvärr inte. Vi ska gifta oss borgerligt då jag inte får gifta mig i kyrkan där eftersom jag varit gift tidigare. Men det borde vara samma pappersarbete, båda sätten är ju en laglig vigselakt. Det jag vet är att man måste skicka in papper till skatteverket efteråt för att få vigseln registrerad i Sverige.

  • PiaB igen

    Vi gifter oss borgerligt där, med en vigselförrättare på en vingård. Man kan ju bara gifta sig en gång, utan att skilja sig emellan alltså Och att ha något sorts låtsasbröllop också är inte vår grej. Ingen kritik mot de som vill det, men vi gifter oss en gång, borgerligt

Svar på tråden Bröllop i kroatien