• augusti

    hjälp med färg och dekoration av runda bord

    Har varit på besök i den lokal vi ska ha festen. Det är en båt och väggarba är vita med typ marinblå markiser över fönsterna och trägolv.
    Min kille vill då ha marint tema. Jag tycker dock det inte är snyggt för bröllop. Vill mer ha det pastelligt.
    Men är det någon som är bra på färger som kan tipsa om något sätt att kombinera marinblå och pastell, är rätt öppen för vilken pastell som helst just nu.

    En annan grej är att vi ska ha runda bord. Något tips på snygg bords dekoration för runda bord?

  • Svar på tråden hjälp med färg och dekoration av runda bord
  • Chicita

    Jag skulle ha satsat på låga dekorationer.


    Kanske en spegel mitt på varje bord och sen dekorera speglarna med fin sand, snäckor och sånt.
    Ett grovt rep knutet med en snygg knop som fungerar som "ram" till spegeln kanske.
    Servettringar av grovt rep, med en ros eller annan blomma instucken i eller vik servetterna till svanar och ställ på tallrikarna.

    Du behöver inte använda dom skarpa marinblåa och röda färgerna för att få till ett tema som känns marint.
    Tänk istället hav, strand och vackra solnedgångar och använd drivved till olika arrangemang.

    På så sätt får du in ett tema som känns lite mer "marint" men som ändå är romantiskt och ljuvt

  • daniiel

    Marinblått tycker jag är nästan lite som svart, det funkar bra ihop med i stort sett alla färger. Försök kompromissa, att ni kan ha lite marina inslag men använda er av en färgpalett i pastell.

    Hade du tänkt dig någon specifik pastellfärg eller flera olika?

    För mig är marint tema lite mer.. fyrtorn, knopar, segelbåtar, glasflöten, ankare osv, inte kanske så mkt sand, snäckor och liknande. Det är mer strandtema för mig. Väldigt lika - ja. Går det att kombinera - ja. Frågan är ju dock vad du och din blivande accossierar med marint och utgå ifrån det. 


  • augusti
    Alyllyra skrev 2014-04-16 11:52:11 följande:

    Marinblå och mint:


    Det där var ju inte så tokigt! Ska kolla närmre

    Just det där med snäckor o sånt gillar jag inte alls till bröllop, och det där med knutar och allt känns inte heller som "mitt" bröllop, då jag inte egentligen har någon personlig anknytning till båtliv eller sånt. Sen är jag så fantasilös att jag inte kan komma på hur man kan matcha marint med annat, men det kanske är som någon sa, något som man kan matcha som man matchar svart. med typ allt.

    Dukarna och servetterna är i vitt linne iaf och stolsöverdragen, så mkt vet jag, kan man ha typ marint, vitt och, mint? Blir det snyggt? eller marint, vitt och champagne? Kanske snyggare? 

    Juste, det där med runda bord, någon som har haft det och kan visa bild?
    Ja, att hålla dekorationerna låga så alla kan se varandra är ju praktiskt. Tror det blir ca 6 pers per bord. tänk om det fanns något program där man kunde testa bordsdekorationer med alla möjliga olika kombinationer.....
  • daniiel

    Jag skulle säga att "less is more". Dukar, servetter, porslin, gäster och kanske lite blommor (eller ljus) i mitten kommer man långt med :) 

    Eftersom ni ska vara på en båt, så är det ju redan väldigt marint så att säga. Ni behöver egentligen inte ha något alls mer som påminner om det, förutom färgen marinblå kanske då. 

    Ska ni ha några festhäften? Då skulle ni kunna göra omslaget till dom i champange. Du kan ha vita och champangefärgade rosor med lite grönt (be en florist om något ljust grönt, som är lite "mint"). Kanske band att knyta runt stolarna i marinblått? Och ett mintgrönt band runt servetterna?

    Färgerna vitt, marinblått, mint och champange passar bra ihop :)


  • Chicita
    daniiel skrev 2014-04-16 19:41:09 följande:

    Eftersom ni ska vara på en båt, så är det ju redan väldigt marint så att säga. Ni behöver egentligen inte ha något alls mer som påminner om det, förutom färgen marinblå kanske då. 


    Det är precis det jag menar :) 


    Alltså - ni behöver inte slänga upp massa båtar och ha fyrar som ljusstakar osv...
    Det blir övertydligt och nästan lite övertydligt då. Och det fina med båten kan bli överdrivet och kitchigt.

    Mina tips tidigare baserade sig på att du ville få ihop ett rätt "hårt" tema (marint) med ett "mjukare" (pastell). 
    Och genom att plocka in stranden så kan man få en naturlig övergång till det.
    Men det är bara ett tips. Du kan välja att plocka bitar från det tipset eller strunta i det helt ;) 
    När jag inte har den blekaste aning om din smak så kan jag ju bara utgå ifrån hur jag tolkar din fråga... ;)

    Champagne låter toppen till marin och mint :)
    Men hur mycket marin färg behöver ni ha för att få ihop temat? 


    Kan ni exempelvis ha vitt och mint som bas och kanske ha texten på trycksaker i marinblått? 
    Som sagt - ni är på en båt. Det är redan ett marint tema oavsett om ni vill ha det eller inte ;) 

  • augusti

    Ni har helt rätt! Behöver ju inte slänga upp båtar o fyrar, det är lite det jag var så "rädd" för att göra, då min fantasi liksom tar slut där... haha
    Bra idéer ni har, ska låta marina färgen vara med lite vid sidan av bara för att matcha det som redan finns på båten som är i den färgen, men fokusera på champagne och mint!

    åh, ni är så duktiga ni tjejer :) tack för hjälpen! Nu hoppas jag bara att fästmannen gillar idén också då han var inne på fyrar och båtar...suck..

  • Chicita
    augusti skrev 2014-04-16 21:01:02 följande:

    Ni har helt rätt! Behöver ju inte slänga upp båtar o fyrar, det är lite det jag var så "rädd" för att göra, då min fantasi liksom tar slut där... haha
    Bra idéer ni har, ska låta marina färgen vara med lite vid sidan av bara för att matcha det som redan finns på båten som är i den färgen, men fokusera på champagne och mint!

    åh, ni är så duktiga ni tjejer :) tack för hjälpen! Nu hoppas jag bara att fästmannen gillar idén också då han var inne på fyrar och båtar...suck..


    Om han absolut vill ha något sånt med så kan ni väl typ ha en liten fyr på trycksakerna lite diskret i ett hörn? 


    Eller ett ankare... 


    Eller vika servetterna som båtar...

    :P


    Du kan nog övertala honom om att han har sitt marina tema redan då ni ju faktiskt är på en båt ;) 

  • daniiel

    Ja, att ha en liten fyr eller ankare på trycksakerna var en bra idé´tycker jag :) Ifall han absolut skulle vilja ha något mer i det marina temat, som en kompromiss. Det kan vara riktigt fint och behöver inte alls bli "over the top". 

    Här är några inbjudningar som jag tycker är riktigt fina. Lagom. Faktiskt väldigt eleganta och stilrena. Ändå med ett marint tema. Det går ju göra samma sak på tex placeringskort, eventuella festhäften och liknande.


  • Chicita

    Precis vad jag tänkte när jag skrev det daniiel bra att du kompletterade med bilder :) 


     


    Teamwork ;)

  • Alyllyra

    Ja, marinblå och mint är faktiskt en oväntat bra kombination tycker jag! Hade lätt kunnat köra på det om vi hade varit ute i skärgården som vi funderade på...

    Lycka till, det kommer säkert att bli jättefint. Och var inte rädd för att leka lite med färgerna, allt behöver inte vara så strikt :)

Svar på tråden hjälp med färg och dekoration av runda bord