• LinaNordstrom

    Vilket smink är bäst?

    Jag ska göra min egen sminkning på bröllopsdagen men jag behöver verkligen uppdatera min sminkväska. Så nu vill jag ha era tips på make up.

    Helst skulle jag vilja ha ögonskuggor i ett "set" eftersom dom då matchar med varandra redan. IsaDora brukar ha fina men tycker att det är så lite pigment i dom att det knappt syns. Har tänkt mig att det ska vara en klassisk brudmake i färgen. Så kom med era bästa tips, gärna sånt man kan beställa på nätet!

  • Svar på tråden Vilket smink är bäst?
  • Dani

    Hej!
    Vill du köra på budget så rekommenderar jag Make Up Store, NYX eller Makeup Forever.  MUS har inte paletter utan där köper man ju lösa skuggor men fördelen är att du får exakt de färger du vill ha, ofta i en palett så kan det ju vara någon färg man inte tycker om.

    Annars om du vill satsa på lyx så skulle jag säga Pure Chromatics paletter från Yves Saint Laurent, eller 5-paletterna från DIor. Fördelen med Dior är att där ingår det en eyeliner!

    Sen vill jag tipsa om att använda primer! Både till ögonen så att skuggorna sitter men också för ansiktet så att basen inte rinner iväg, Lumene har riktigt bra primers som är billiga, annars är Brightening Base från Sensai helt magisk!

  • LinaNordstrom

    Hur är Maria Åkerbergs smink? Någon som vet?

  • Tuvalie88

    Jag gillar make up store, tycker speciellt om deras ögonskuggor! Jag funderar på att gå en sminkkurs några dagar innan bröllopet och sen försöka göra en likadan sminkning. Kursen kostar ju 500 och du får smink för den summan

  • iSusanna
    ÖGONSKUGGA:
    Jag gillar inte alls MUS. Tycker att deras skuggor "faller ned" för mkt på kinderna, även om jag använder ögonskuggsprimer (NARS smudgeproof eyeshadow base är bäst i denna kategori). När det gäller skuggor så har ju MAC bra, men de flesta tenderar att ha skimmer i sig, vilket inte gör sig så bra vid blixtfotografering. Skulle satsa på matta eller halvmatta skuggor på bröllopsdagen. NARS är jättebra, liksom Bobbi Brown och YSL. 

    EYELINER:
    För kraftigare liner tycker jag en gel-eyeliner ser finare ut på en brud. Flytande är för skarpt, tycker jag! Maybelline gör en bra och budgetvänlig. Annars gillar jag lite lätt sotad mörkbrun ögonpenna, vilket ger ett mysigare och naturligare intryck. Lancome och MAC gör bra kajalpennor!

    LÄPPAR:
    En smaksak om man vill ha glossiga läppar eller matta. Ett glans är lättare att bättra på men kan ibland bli lite "grusigt" eller kladdigt i vinden och då blir det osmickrande. Jag skulle föredra en "mattare" läpp (som dock inte får se torr ut!). Ett tips där är MAC läppsift eller Giorgi Armani Lip Maestro läppfärg. 

    FOUNDATION:
    Beror på hudtyp, såklart. Oavsett skulle jag tipsa om att börja med en primer. Gillar Benefit Porefessional på en fetare hy. För normal-torr hy rekommenderar jag Laura Mercier foundation primer. När det gäller foundation -  se till att välja en utan solskydd (sfp) om du vill undvika vitt ansikte mot hudfärgad kropp vid blixtfotografering! 

    Foundations som blir skitsnygga på foton är Armani luminous silk (the best of the best) och MAC Face & Body (mkt prisvärd!). 

    CONCEALER:
    Min favoritkategori. Också här gäller så lite ljusreflektion som möjligt, så undvik de typiska "twist-up"-concealers som görs av de flest märken. Mina tips för mörka ringar och/eller röda partier: Maybelline Fit Me conceler. För finnar/små märken/ytliga blodkärl: Laura Mercier concealer. 

    KINDER:
    Mitt tips är att undvika bronzer på bröllopsdagen och hellre välja ett rouge som passar din hudton. Fräscht och friskt är ledordet Vill du ändå öka på konturerna i ansiktet och "smala till" under kindbenen - välj hellre en matt mullvadsfärgad ögonskugga eller liknande. Ser mycket mer naturligt ut! En superbra budgetvariant av detta är Nyx rouge i färgen Taupe. 

    Ps. Fyll i ögonbrynen som du alltid gör dem, möjligen lite mjukare om du ofta målar skarpt. Du vill kunna känna igen dig själv - och att andra ska göra detsamma
  • JW2014

    Jag kommer ha

    Primer smashbox photo finish

    Ansikte clinique flytande foundation och clinique blended face powder

    Läppar MAC angel

    Ögon Loreal volume *5 , elf ögonskuggor, maxfactor eyeliner

    Och sen får vi se om det behövs mer ;)

  • LinaNordstrom

    Hittils har jag köpt mig två ögonskuggor från Make up store, en mörkbrun och en beige. Köpte även en primer. Till bas ska jag prova Maria Åkerbergs foundation och se hur den gör sig på kort om den är för reflekterande eller inte. Eyeliner blir en svart från IsaDora och ögonbrynspenna från dom också (har haft samma färg och märke i flera år). Läppstift blir ett rosa från Maria Åkerberg. Får se om jag behöver något annat också

  • Vichy

    När det gäller ögonskuggor så är Urban Decays NAKED och NAKED 2 mina favoriter! De sitter som berget ihop med deras Eye primer potion!

    Man ska alltid grunda med en ögonskuggsprimer! Too face primer är också bra! (Finns på kicks hemsida bland annat)

  • Betty84

    Instämmer med föregående: Urban Decays Naked palett är grym. Har en väninna som precis köpt den och färgerna är så fina!

    Själv kommer jag köra på min palett fr Too Faced. Färgerna är jättefina och sitter bra med primer men jag är missnöjd över att glittret i skuggorna faller ner på kinden under appliceringen. Fast tror jag kommer lösa detta genom att fixa ögonen först och sen lägga foundation... 

  • LinaNordstrom
    Vichy skrev 2014-04-15 12:08:45 följande:

    När det gäller ögonskuggor så är Urban Decays NAKED och NAKED 2 mina favoriter! De sitter som berget ihop med deras Eye primer potion!

    Man ska alltid grunda med en ögonskuggsprimer! Too face primer är också bra! (Finns på kicks hemsida bland annat)


    Vilken är bäst av dom två? Dom var himla fina båda men ska man köpa Naked eller Naked 2? Naked 2 är mer matta färger eller?
Svar på tråden Vilket smink är bäst?