• adegren77

    Drop in-bröllop på Skansen.

    Jag och min sambo har bestämt oss för att gifta oss på årets drop in-bröllop på Skansen. Är det någon här som har gjort det? Eller som kanske också planerar att slå till i juni? 😊 Skulle vara roligt att höra hur ni lade upp dagen eller hur ni planerar att lägga upp dagen. Det känns ju inte helt enkelt att planera i detalj, då man inte vet hur lång tid allt tar. Planen är iallafall att vi ska äta middag på Scandic Hasselbacken med våra nära och kära klockan 17 den dagen. Hoppas man hunnit bli vigd innan dess 😄 Har ni någon speciell anledning till varför ni valde/ska välja just Skansen? Jag och min sambo hade vår allra första date (och kyss) på Skansen, så det känns väldigt mysigt att gifta sig där. Känns också bra med ett budgetbröllop, då det finns så mycket annat som vi vill lägga pengar på, huset till exempel. Hoppas nån hittar till den här tråden.

  • Svar på tråden Drop in-bröllop på Skansen.
  • Nikita

    Jag tänker att anything goes och hoppas få se såväl skinnvästar och jeans som prinsessklänningar med rubbet :) Själv planerar jag att ha en knälång vit klänning i "grov" spets, guldiga sandaletter och en bukett liljekonvaljer.

  • Annki

    Många har samma tanke ,En upplevelse att få vigas på Skansen .Vi kommer ända från Södra Skåne och ser fram emot en fantastisk dag bara vi två.

  • Tingeling89
    Isasa skrev 2014-05-14 13:39:00 följande:

    Vita pumps... Hur svårt blir det att gå runt med pumps på Skansen? Jag har aldrig varit där nämligen..


    Jag skulle ta med extraskor. Skansen är bara massa grus och gropar tyvärr. Inte att rekommenderat smala eller höga klackar. men du kan alltid ha dem under själva vigseln och på lite bilder :)
  • Isasa

    Tack för svaret. Jag har köpt vita pumps med rätt bred klack. Jag tar med ett par extra och byter med om det blir besvärligt. Längtar en himla massa och önskar innerligt att det inte regnar eller blåser storm!!

  • Isasa

    Sambons ring klar. Min inlämnad för gravyr och putsning... Börjar bli lite nervös nu

  • Nikita

    Om tre veckor är det dags! Jag är oerhört förväntansfull men i övrigt oväntat lugn. Det kommer bli borgerlig vigsel för vår del också. Dels har båda gått ur svenska kyrkan, dels passar den borgerliga ceremonin oss perfekt med fokus på kärlek, respekt, tillit och gemenskap. Dock är jag lite besviken att ingen musik ingår i ceremonin så jag håller som bäst på att bygga spellistor för före och efter vigseln med låtar som varit/är viktiga för oss och som vi gärna vill ha med på vår bröllopsdag.

  • Anettem

    Hade inte kyrklig vigsel varit viktig i min familj så hade vi också valt skansen. Kul att höra att inte bara vi hade första dejten där! :D

  • Isasa

    Min sambo tar lite väl lätt på denna vigsel ;) Igår när jag frågade vad han tänkte om brudbukettens varande eller icke varande (själv tycker jag den är vacker, men i just vårat fall väldig onödig) då slänger han ur sig att han nog tycker att barnas nya kläder (som vi inte köpt än) oxå kan kännas onödig eftersom allt är över så fort, när han såg min protesterande blick skyndade han med att tillägga: "fast de kläderna kan de ju ha fler ggr förstås". Pojkarna ska bara ha vita skjortor och svarta byxor/shorts beroende på väder, så det är ju ändå inga påkostade kostymer eller liknande vi talar om här. Jag tänkte att dottern skulle få ha "ansvaret" över asken med ringarna i. Hon är snart 11 och tycker det är roligt att få vara delaktig. Eftersom det ju inte blir tal om någon näbbukett så tyckte jag det passade bra med ringasken istället. Har ni barn?

  • Nikita

    Ja, om två dagar smäller det. Overkligt. Att Melodikrysset kommer sända live från Skansen på lördag blev en glad överraskning för vår del då vi annars ändå hade tänkt samla familjerna på hotellet och lösa det där då det varit vår lördagstradition sedan vi träffades. Men nu blir det tidig morgon istället så jag får minimera hår och sminkfix, men det får funka. Just nu är jag mest nervös över att glömma något viktigt när vi stressar iväg till Stockholm efter jobbet idag, men tänker att så länge hindersprövningen och körkorten är med så blir vi i alla fall gifta ????. Jag får passa på att önska er här inne en fantastisk dag på alla sätt! Vi kan kanske höras igen efter helgen?

  • Solin

    Heej!! Vore jättekul om ni kunde skriva en utvärdering hur det var. Jag vill veta allt. Hur var dagen?? Hur la ni upp mat? Middag på kvällen? Bra hotell? Jag och sambon har pratat om detta ett par år. Dags att slå till nästa år tycker jag!!

  • Isasa

    Vi bor i Karlstad så vi åkte till Sthlm redan på fredagen och sov på hotell. Vi mötte upp vårat sällskap kl 13 utanför Skansen. Det var jättemycket folk! Brudpar i brudklänning och kostym till brudpar i jeans och T-shirt, salig blandning! Vi intog lite picknick först, kallskuret och potatissallad. Sedan var det ganska lång väntan så vi blev väl vigda runt ca 15-15.30 tiden. Vi gifte oss borgerligt liksom de flesta andra. Kanske därför det tog sån tid? Läste att av 463 brudpar så var det bara 81 som valde kyrklig vigsel. Efter vigseln blev vi fotograferade av den fotograf som fanns på plats och sedan valde vi en sång som solisten sjöng för oss i sångtältet... Då kom det en och annan tår Sedan skålade vi med vårat sällskap och åt lite jordgubbar och drack champagne. Det var verkligen jättemysigt! Barnen fick gå lite och titta på djuren efteråt, sedan åkte vi tillbaka till vårat hotell och åt middag med mina svärföräldrar. Sedan tog vi en drink i hotellbaren med våra vänner som varit med oss under dagen och sedan drog vi oss tillbaka i våran fina svit Jag är jättenöjd med dagen, allt kändes så avslappnat och fint. Det blåste lite kyligt med solen sken och inget regn!! Det var en fantastisk dag!

  • Nikita

    Vi hade en fantastisk dag. Vi och våra familjer övernattade på Hasselbacken, åt gemensam frukost. Sedan gick de andra för att ta platser till Melodikrysset medan vi ställde oss i kö för att få vår nummerlapp. Vi var där 9:40 och fick nr 86. Efter två timmars Melodikryss kom vi bort till gräsplanen där vigslarna sker. vi fick ställa oss dorekt i kön då vårt nummer redan passerat och blev vigda efter kanske tio minuters väntan. Sedan blev det bubbel och kaffe och tårta på en filt bland alla andra brudpar och deras gäster innan vi drog oss mot färjan och Fjäderholmarna där alla fick tid att promenera runt och koppla av innan middagen på Rökeriet. Det blev en helt fantastisk dag:spontan, avslappnad och stämningsfulll, precis som vi hade hoppats.

  • luttelin

    Nu lyfter jag upp en gammal tråd, men är lite fundersam kring de erbjudanden som finns på Skansen denna dag. På evenemang.se står det följande: Make-up-artist och nagelstylist finns på plats och kan kostnadsfritt fixa sminket, naglarna och enklare håruppsättningar.

    Stämmer det att dessa personer utför make up osv. helt kostnadsfritt? Och hur är i så fall kvalitén och väntetider? Jag har bokat hår och make tidig morgon denna dag, men då vi har c:a 2 timmars restid har jag verkligen velat kring hur jag ska göra då jag funderar på hur allt ser ut efter två timmar i bil. Att leta make up-artist i Sthlm känns inte som ett alternativ då vi inte vill "virra runt" och leta rätt på adress samt att det blir lång väntetid för barnen...

    Så, ngn som har erfarenheter från make up-artisterna osv. från Skansen?

  • weddinghelena

    Jag hade nig inte litat på att få drop in tid hos de som fixar hår och smink på skansen, det kommer var massor av par som ska vigas och glöm inte att det är samma dag som Prinsen gifter sig i gamla stan så det kommer att vimla av folk i hela Sthlm den helgen Tyst

  • Tingeling89
    luttelin skrev 2015-05-04 19:26:09 följande:

    Nu lyfter jag upp en gammal tråd, men är lite fundersam kring de erbjudanden som finns på Skansen denna dag. På evenemang.se står det följande: Make-up-artist och nagelstylist finns på plats och kan kostnadsfritt fixa sminket, naglarna och enklare håruppsättningar.

    Stämmer det att dessa personer utför make up osv. helt kostnadsfritt? Och hur är i så fall kvalitén och väntetider? Jag har bokat hår och make tidig morgon denna dag, men då vi har c:a 2 timmars restid har jag verkligen velat kring hur jag ska göra då jag funderar på hur allt ser ut efter två timmar i bil. Att leta make up-artist i Sthlm känns inte som ett alternativ då vi inte vill "virra runt" och leta rätt på adress samt att det blir lång väntetid för barnen...

    Så, ngn som har erfarenheter från make up-artisterna osv. från Skansen?


    Jag måste hålla med weddinghelena. Det brukar vara tok mycket folk på dessa(har jobbat på skansen tidigare). Det är mycket professionellt vid cermonidelen men det lär vara lång kö till det mesta. Lycka till förresten!
  • Anettem
    luttelin skrev 2015-05-04 19:26:09 följande:

    Nu lyfter jag upp en gammal tråd, men är lite fundersam kring de erbjudanden som finns på Skansen denna dag. På evenemang.se står det följande: Make-up-artist och nagelstylist finns på plats och kan kostnadsfritt fixa sminket, naglarna och enklare håruppsättningar.

    Stämmer det att dessa personer utför make up osv. helt kostnadsfritt? Och hur är i så fall kvalitén och väntetider? Jag har bokat hår och make tidig morgon denna dag, men då vi har c:a 2 timmars restid har jag verkligen velat kring hur jag ska göra då jag funderar på hur allt ser ut efter två timmar i bil. Att leta make up-artist i Sthlm känns inte som ett alternativ då vi inte vill "virra runt" och leta rätt på adress samt att det blir lång väntetid för barnen...

    Så, ngn som har erfarenheter från make up-artisterna osv. från Skansen?


    Om du gör smink och hår hos någon som vet vad de gör så kommer det se bra ut trots bilresan. Annars är väl alternativet att ta in på hotell natten innan och boka så det kommer någon dit och fixar dig.
  • luttelin

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, jag håller fast vid min tid hemmavid. Tjejen som ska fixa mig är master make up artist så jag litar på att hon har koll :-P

Svar på tråden Drop in-bröllop på Skansen.