• FrökenW

    Fler nördbrudar/brudgummar?

    Fler här inne som hellre läser whengeekswed.com än "allt om bröllop"? Som funderar på hur mycket popkulturella referenser man egentligen kan klämma in i en normallång bröllopsinbjudan innan mormor blir allt för förvirrad? Filmer, tv, spel, böcker eller serier, hela temabröllop eller bara ett halsband från favoritfandomen – vore kul att bolla idéer och inspiration!

  • Svar på tråden Fler nördbrudar/brudgummar?
  • JW2014
    filibustern skrev 2014-02-10 13:01:37 följande:

    hör väl egentligen inte hemma här då vi varken läser den där sidan eller kommer ha ett "nörd"-tema av något slag. men min fästman är född -82, en tid då ALLA tv-konsoller, dataspel och star-trek, star wars etc. kom. så han är rätt så nördig. :P funderade ett tag på om man skulle haft typ ett "supermario"-tema, eller kanske rent utav star trek/star wars. såg star trek -filmerna (new generation) när dom gick på tv, hade aldrig sett dom förut, men jag gillade dom starkt! så täntke faktiskt på om vi skulle byta från skogs-tema till star trek eller nåt. men.. nja.. vi ska försöka ha ett budgetbröllop och det KÄNNS som att ska man ha ett nördtema, ska man försöka gå all in, och då kan det bli dyrare än man tänkt. men får väl kanske ha ett nörd-tema då karln fyller 40 eller nåt. (länge dit) 


    Känner igen det :) jag är född 83 och min blivande man är född 84. På kvällarna sitter vi och tävlar mot varandra på vårt Nintendo 8 bitars. Nostalgi :D Super Mario 1 är fortfarande det bästa tv-spelet jag vet. Och star wars är våra favoritfilmer ;)
  • Asinya

    Fast jag känner mej nördig nog - men vill hellre ha ett troll-bröllop, typ som i Finntrolls musikvideo för Trollhammaren *rodna*

    Det vore nog min dröm, tror jag. Bara inte helt hundra på hur man gör det på ett bra sätt och hur man utformar själva vigseln... helgrillade lamm och spädgrisar samt mjöd till maten, såklart - men ceremonin, musiken och allt annat...

  • FrökenW

    Blev lite mycket jobb och lite lite BT häng där ett tag... Men det mesta ligger på is här också, väntar på förlovning så vi kan boka lokal och fotograf och börja spåna på allvar. Vi tänkte dock ta en helg i Norrköping i sommar och titta på Harry Potter-utställningen där, förhoppningsvis finns både inspiration och en hyfsat välsorterad gift shop... 

    Shober, det låter urcharmigt. Batman är min stora favorit i serievärlden. fast jag blev ihop med en Captain America... 

    Asinya, det låter ju som det kan bli både coolt och romantiskt. Lite kombination av medeltid, fantasy och skogstema, typ. Dekorera med trollhassel och mossa, gästabudsstil på maten som du säger, och antingen filmmusik eller typ Griegs I Bergakungens sal som musik. Cermonin behöver man inte pilla så mycket med om man inte vill, vi kommer ha en helt traditionell vigsel med klassisk musik. Bara färgtemat som kommer gå igen där, i våra kläder och i trycksakerna.  

  • Asinya

    Men JA :D

    Såhär då: 

    Ringar: www.dragon-rings.com/images/dragon-bands/dragonhoundcross.jpg

    Fast våra är i silver, då vi inte gillar guld någon av oss - de befinner sej i Chicago nu och borde landa här om en vecka eller två - hans kinesiska tecken är Draken - mitt är Hunden - innebär att jag kan lalla omkring och kalla mejsjälv "bitch" som i "hynda" eftersom vi har engelska som gemensamt språk - ringen har en drake och en hund, och i den design den är så klingar det lite av Kelt och Viking - där jag är Viking och han Kelt :p 

    Klänning: whiterunway.com.au/scarlet-dress.html

    Den vita - beställer nästa månad, eftersom jag är luspank efter datorköp nu :) 

    Och så klär man på karln något suitably keltiskt (hans önskemål - inte bestämt VAD än, men vi har över ett år på oss, så det går nog bra ^_^ ) 

    Så håller man fast vid originalidén med utomhusvigsel med fioler och grejer och med grillat som middag och fest - inklusive helgrillade lamm och spädgrisar. Och mjöd och rotfrukter och bär och svamp.

    Lite medeltid, lite fantasy, lite troll, lite skog :D

  • Caisa

    Vi är väl rätt nördiga av oss. Träffades i World of Warcraft 2005, i verkligheten 2006! Bröllopet blir dock ganska traditionellt, men som in- och utgångsmusik ska vi ha musik från en anime-serie, i ringarna funderar vi på att skriva Dragonblight (servern vi träffades på). Sedan kommer även ett litet gäng av våra WoW-vänner som varit med från början att närvara! :)


    7 juni 2014
  • Asinya
    Caisa skrev 2014-04-06 10:13:34 följande:

    Vi är väl rätt nördiga av oss. Träffades i World of Warcraft 2005, i verkligheten 2006! Bröllopet blir dock ganska traditionellt, men som in- och utgångsmusik ska vi ha musik från en anime-serie, i ringarna funderar vi på att skriva Dragonblight (servern vi träffades på). Sedan kommer även ett litet gäng av våra WoW-vänner som varit med från början att närvara! :)


    Kul sammanträffande; vi träffades i Irland, på en pub alldeles brevid Blizzards Cork-kontor (for Reasons)  :) 

    Vilken anime? Jag fastnar alltid för den här när jag tänker bröllop, men kanske lite mer för festen, I guess: 

  • Caisa
    Asinya skrev 2014-04-06 10:52:20 följande:
    Kul sammanträffande; vi träffades i Irland, på en pub alldeles brevid Blizzards Cork-kontor (for Reasons)  :) 

    Vilken anime? Jag fastnar alltid för den här när jag tänker bröllop, men kanske lite mer för festen, I guess: 

    Ja det där var en trevlig melodi, lite för festlig för kyrkan kanske! :D

    Musiken är från Angel Beats! 
    Ingång:


    Utgång:



    Har skickat klippen och notblad till kantorn och hon har gått med på att spela dem! Hoppas att det blir bra! ;D 
    7 juni 2014
  • Plättis

    Haha, så kul att det finns fler nördbrudar! 

    Själv är jag helsåld på Futurama och skulle gärna ha några referenser med i vårt bröllop. Sambon är gamer (tidigare proffs) och våra gemensamma nördintressen sträcker sig nog över det allra mesta, allt från spel till Star Wars och musik.

    Vi hade från början tänkt ha ett ganska traditionellt bröllop med Västerbottenstema eftersom vi båda är födda och uppvuxna där, men eftersom vi är såna nördar båda två kanske man skulle lägga lite mer krut på nörderiet? Jag är bara rädd att om man nördar för mycket så kommer släkten (far- och morföräldrar till exempel) inte att förstå något. 

  • FrökenW

    Kul att vi är så många! så känner man sig lite mindre ensam i planeringen... ;) 

    Aisnya, tycker det låter fantastiskt. Både ringarna och klänningen är jättevackra och ger väldigt mycket 'känsla'. Och låter som det skulle bli en jätterolig fest!

    Plättis, jag har varit lite orolig för samma sak, men å andra sidan - fattar folk inte så gör dom inte det, och då kommer de inte lägga så mycket vikt vid det heller. Vi försöker välja grejer som är vackra/söta/roliga i sig självt och som inte sticker iväg allt för mycket från temat, men de som vet kommer känna igen och tycka det är kul. Gryffindors färger som färgtema, tex, och dekorerar borden med massor av ljus a la stora salen. Sen är det ju vissa saker som är mer uppenbart 'konstiga', vi tänkte ge toastmastrarna trollspön att slå i glaset med för att äska tystnad tex, men vadå, då får väl folk fråga om de inte läst böckerna/sett filmerna. Tänker mer att det är personligt och förhoppningsvis lite roligt, så har folk något att prata om. :)  


    Det här är fö en av mina favoritidéer när det gäller diskreta nördtoucher. Vi ska ha Dobby, eller möjligen en minion från dispicable me.

  • Plättis
    FrökenW skrev 2014-04-08 14:48:14 följande:

    Plättis, jag har varit lite orolig för samma sak, men å andra sidan - fattar folk inte så gör dom inte det, och då kommer de inte lägga så mycket vikt vid det heller. Vi försöker välja grejer som är vackra/söta/roliga i sig självt och som inte sticker iväg allt för mycket från temat, men de som vet kommer känna igen och tycka det är kul. Gryffindors färger som färgtema, tex, och dekorerar borden med massor av ljus a la stora salen. Sen är det ju vissa saker som är mer uppenbart 'konstiga', vi tänkte ge toastmastrarna trollspön att slå i glaset med för att äska tystnad tex, men vadå, då får väl folk fråga om de inte läst böckerna/sett filmerna. Tänker mer att det är personligt och förhoppningsvis lite roligt, så har folk något att prata om. :)  


    Ja, lite detaljer som anspelar på ett gemensamt intresse kan det vara charmigt och göra det mer speciellt. Hur ställer ni er till ett temabröllop, typ som bilden här nedanför? Personligen hade jag varit rädd att det skulle kännas mer som en temafest eller en maskerad än ett bröllop. Något man ångrar när man ska hänga upp bilderna på väggen och ha dem där i resten av livet.


Svar på tråden Fler nördbrudar/brudgummar?