• Bride2b

    Bildtråd - Visa din solitär/enstensring!

    Hej!

    Som rubriken låter! Nu skulle jag vilja se DIN solitär/enstensring. Vill ha lite inspiration för kommande vigselring då jag själv kommer att välja en solitärring. Skriv gärna inköpsställe, pris, sten. Om du har en diamant, tala gärna om kvalité och carat.
    ´


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-19 08:49
    Vill tillägga att det ska vara på en ring som du redan har, inte någon bild på en ring.

  • Svar på tråden Bildtråd - Visa din solitär/enstensring!
  • jools
    Oprekär skrev 2013-11-05 21:40:29 följande:
    ESW skrev 2013-11-05 20:00:08 följande:
    Det med klarheten tror jag beror på vilken form på diamanten man har. Jag såg en smaragdslipad diamat där man väldigt tydligt kunde se infällningarna med blotta ögat. Men med briljantslipning så är det svårare att se för att ljuset reflekteras på ett annat sätt.
    Jag som har en ganska stor smaragdslipad sten fick, precis som ESW skrev, tänka lite extra på klarheten. Färg tycker jag också är viktigt, så min clarity är VS1 och färgen är F/Top Wesselton.
    Ja, det beror helt klart på formen, såklart. Men jag tror det är viktigt att kolla sig fram, på vissa diamanter och former syns infällningar tydligare än andra.
    Jag trodde att det skulle synas när man tittar i lupp på min men jag ser verkligen inga. Jag vet ju att de finns där, men det är inget som stör mig.
    Vår budget tillät inte att gå all in på allt, och då var clarity en enkel sak att sänka kraven på, jag gör hellre det än drar ner kraven på slipningen. Men då är det ju brilliant jag utgår ifrån och har kunskap om!
  • Mysullis

    Valde:
    Klarhet VS1
    Färg F
    Slipning Excellent (den bästa det gick att välja)
    Storlek 0,56 på mittenstenen

  • Paris 111202

    niwen skrev 2013-11-05 16:04:13 följande:åh nu skrev jag nyss i den andra ringtråden meen denna är kanske mer aktuell. Hur höga är era ringar, om någon vet?Jag har kollat på en och vill verkligen verkligen ha den till vårt bröllop, det står att den är 7mm hög (vid stenen annars vanligt). Det känns supermegamycket. Men det kanske är hyfast normalt. Stenen är 0,5 karat.  Min ring är 8mm hög vid stenen, känns ganska högt, men faktiskt inget som jag störs av, men jag måste vrida ringen när jag ska ha vantar eller sätta ner handen i fickan, men jag tar inte av ringen på natten eller håller på i trädgården. Jag är ingen smyckesmänniska, och var lite orolig att jag skulle störa mig på den, men så blev det inte, tror inte du behöver oroa dig för höjden. ellysmom skrev 2013-11-04 09:40:56 följande:Paris111202 - Din ring är ju superfin! Vad är det för carat och bredd på skenan?Funderar lite på om jag kan ha en enstensring i brilliantslipning till min förlovningsring som har 13 princesser... Tänker att jag vill ha 1ct som enstens och om den vore brilliantslipad som din kanske en fyrklosfattning kan funka eftersom princesserna är fyrkantiga? Guuuud så svårt detta är!!!  Tack! Stenen är 1ct, och skenan är "droppformad" (syns kanske på min profilbild, där ringen är i profil), alltså den är smalast närmast stenen (3mm) och tjockast i botten, alltså mitt emot stenen om du förstår hur jag menar, där är den 5mm. Att skenan är doserad tycker jag är både fint och bekvämt, det är den "skönaste" ring som jag har provat. Låter fint med kombon som du funderar på, lycka till!

  • majblomma
    niwen skrev 2013-11-05 16:04:13 följande:
    åh nu skrev jag nyss i den andra ringtråden meen denna är kanske mer aktuell. 
    Hur höga är era ringar, om någon vet?
    Jag har kollat på en och vill verkligen verkligen ha den till vårt bröllop, det står att den är 7mm hög (vid stenen annars vanligt). Det känns supermegamycket. Men det kanske är hyfast normalt. Stenen är 0,5 karat. 


    Jättefin ring! Jag har också en solitärring med hög fattning, ca 8 mm. Jag har inga problem med att den fastnar i saker eller att jag slår i. Men om du känner att stenen sitter för högt kanske du kan be dem att göra en lägre fattning? Borde inte vara ett stort problem för en guldsmed.
  • ellysmom

    Idag har jag varit och betalat handpenningen på min vigselring samt pratat igenom designen. Ska bli rspännande att se hur den blir. Sjukt spännande faktiskt. hehe. 5 veckor, sen får vi den och snart är man även gift och får ta på den! Ghaaaaa! Så galet!

  • ellysmom

    Nu är min ring klar. Känner mig osm världens jobbigaste kund för jag bad om en ändring till. De har nämligen satt stenen åt fel håll, jag ville att den skulle vara "bredare" och monterad liggandes istället för som nu , ståendes.

    Men, så här ser det nu ut i alla fall. bling bling.



     
  • Jghkvgjnv

    Ellysmom: visst är det Christian som gjort dina, fast din egen design? Jag har hans ring Flower 1,0 ct. Så vacker! Han är fantastisk!

  • ellysmom
    Jghkvgjnv skrev 2014-02-26 21:57:31 följande:
    Ellysmom: visst är det Christian som gjort dina, fast din egen design? Jag har hans ring Flower 1,0 ct. Så vacker! Han är fantastisk!
    Ja det är Christian. Eller iaf min förlovningsring. Vigselringen är "egen design" och modifierad av juvelfattaren. 
    Jag rekomenderar Nordstans Guld till alla mina brudpar nu. Är supernöjd med dem!  
Svar på tråden Bildtråd - Visa din solitär/enstensring!