• ingrid87

    Hur ska jag berätta detta för mina föräldrar?

    Jag och min m2b har kommit överrens om att hans mamma och hennes man ska vara dom som ska få vara lite "ordningsmänniskor" på vårat bröllop. Dvs dom ska få vara typ toastmaster/madame, ska kunna ha koll på att maten kommit (om vi väljer att ha catering) och att allt går så smidigt som möjligt. Nu ska vi inte ha ett så stort bröllop men ändå, vi vill ha någon/några som har lite extra koll på läget så vi själva slipper stressa och oroa oss för mycket på vår stora dag.

    Att vi valt dom känns naturligt eftersom dom har växt upp och bott i området där vi ska gifta oss (hans mamma känner många, har kontakter, vet ofta mycket om ställen som är bra/bättre/dåliga), och dom kan båda tala inför flera människor och har koll på saker och ting.

    Mina föräldrar har inte bott i området jättemånga år, och ingen av dom är så pratiga och jag har svårt att se att dom skulle kunna prata inför en större grupp människor mm.
    Sen så litar jag lite mer på att min svärmor faktiskt gör och fixar grejer på det sättet som jag/vi vill, medans mamma ofta kan vara lite "jag fixade det där istället" eller "jag hittade en liknande grej där som jag köpte istället"..
    Självklart kommer mina föräldrar också få hjälpa till om dom vill, och komma med råd mm, men som sagt, min svärmor och hennes man känns mer rätt för detta uppdraget att vara "ha koll på grejer"- par under dagen.

    Har ni haft/ska ni ha något liknande?
    Vet inte om det bara kallas toastmaster/madame eller vad man ska kalla det?
    Vi har kallat det för värdpar men vet inte om det är rätt benämmning..

    Har ni något tips på hur jag kan lägga fram detta, att vi gett detta uppdraget till min svärmor och hennes man, till mina föräldrar?
    Jag vill inte att mina föräldrar ska känna att dom inte "får vara med" eller att vi inte är intresserade av deras tips och sånt.

  • Svar på tråden Hur ska jag berätta detta för mina föräldrar?
  • ingrid87

    Tack så mycket för era svar!

    Ja, det där med att dela upp så att mina föräldrar tar emot i kyrkan och hans föräldrar har ansvar för festen låter faktiskt rätt bra.
    I kyrkan finns det ju inte mycket som kan ändras och det kanske låter dumt men jag vill vara ganska säker på att mamma inte "hittar på" något som hon tycker låter bättre :) Så det låter bra.

    Hur hade ni berättat det?
    Vi ska träffa våra föräldrar nästa helg och prata om bröllopet, planering osv. Vi har redan frågat hans mamma om dom kan tänka sig ha denna uppgiften och det gick bra.

    Vi har dock inget sagt till mina föräldrar än, skulle ni sagt det enskilt till dom eller ska vi ta upp det på söndag?
    Finns ju en liten risk ändå att tex mamma säger att man skulle kunna dela på uppgifterna.. Å andra sidan så kan hon ju säga det om vi berättar det för dom enskilt och inte tillsammans med hans föräldrar.

Svar på tråden Hur ska jag berätta detta för mina föräldrar?