• stealmystyle

    Pris möhippa

    Jag vet inte vad min tärna har planerat till min möhippa, dock har jag förstått att priset kommer landa på ca 1000 kr per person. En summa som jag (som student och extrajobbande) inte tycker är för mycket. Dock nu när jag har läst lite olika trådar om det här i olika forum så verkar det som att många tycker att det är för mycket pengar. 

    Jag tänker att om jag går ut och käkar en kväll och sen går ut, något som inte är en helt ovanlig kväll för mig och mina vänner, så går kvällen på ca 600 kr. Då har vi inte käkat på dyr restaurang, utan helt vanliga priser. Då är väl inte 400 kr så mycket mer för en heldag + kväll med flera aktiviteter?! Jag har lite svårt att se hur 1000 kr kan vara för mycket pengar vid ett sådant tillfälle.

    Jag tycker ju att en möhippa är något man får en gång i livet och jag tycker då att det ska vara lite mer speciellt än en vanlig middag och utekväll, och för det betalar jag gärna 400 kr extra. Hur ser ni andra på saken? 

  • Svar på tråden Pris möhippa
  • stealmystyle
    Larssonmaria86 skrev 2013-05-22 22:40:25 följande:
    Jag tycker också att 1000 kr är en "lagom" summa för en möhippa och det har jag sagt till min tärna att jag vill inte att det ska överskrida det. Jag menade på att bättre vi gör färre och billigare aktiviteter och att alla vänner vill närvara än att dem inte vill komma för det är för dyrt... < br> Sen förstår jag att man vill kanske inte betala 1000 kr för en möhippa där man inte känner bruden så väl (exempel sambons kusin fästmö som man träffat en gång innan) så det spelar ju också roll på hur mycket man är beredd att lägga.

    Vi anordnade en möhippehelg för en kompis förra året (bodde på slott och hade lite aktiviteter där), det gick på cirka 3000 kr men då fick bruden och brudgummen ingen present (dem hade önskat sig pengar) utan det blev presenten istället.
    Vi har inte önskat oss någonting och vi bjuder alla gäster på boende, så det tillkommer inga direkt extra kostnader för vårt bröllop. Annars kan jag förstå om hippan kostar 1000 kr och sedan att man ska ge en present på 500-1000 kr, betala hotellövernattning samt lång resa, att det blir lite mycket pengar. 

    Jag har också valt att inte gå på möhippor där summan legat på ca 1000 kr när det inte har varit en nära vän. Men då har det inte handlat om att jag inte skulle kunna haft råd, utan att jag helt enkelt inte ville ta mig råd då jag ansåg att det inte var viktigt för varken mig eller bruden att jag var med, då vi enbart träffats ett par gånger. Många gånger bjudes nog vissa personer in till möhippan för att inte någon ska känna sig utanför, och då har jag full förståelse för att man inte vill lägga 1000 kr.

    Men jag har som sagt svårt att se hur man kan tycka att 1000 kr (vilket ju inte är så mycket mer än middag och utekväll) är alldeles för mycket, men blir lite orolig när jag läser i flera trådar att många tycker det. Det var ju skönt att det finns fler som resonerar som mig. 
  • stealmystyle
    passionsblomman skrev 2013-05-22 23:17:42 följande:
    Jag har en helt annan grundinställning till hela möhippegrejen-och därmed också en annan tanke om vad som är lago rent kostnadsmässigt.

    Jag har sett en utveckling som gått från att handla just precis om "en kväll på stan" med mat och lite skoj, ofta en vardag med kidnappning på jobbet typ, till att handla om heldagar som mer handlar om ett dygn (och oftare och oftare hör man om weekendresor numera). Aktiviteterna är inte en sak, utan det ska späckas ett schema som kulle kunna göra vem som helst utmattad och det verkar mer och mer viktigt att överträffa allt som någonsin hänt tidigare, både i fråga om andras hippor (arrangören vill ha fixat tidernas bästa) och i fråga om maxade upplevelser för bruden. Svensexorna är ännu värre. Jag har jobbat i upplevelseindustrin, och jag kan säga att jag vet med säkerhet att somliga brudgummar hade fått mer än nog redan innan de kom till mig-och då var dagen bara ung än.

    Jag tycker inte att det behöver vara så himla speciellt. jag tycker bara det behöver vara trevligt och att det är kul om ens kompisar vill uppmärksamma en lite. Jag tycker vi gått på lite av industrin runtomkring-det finns verklgien pengar att tjäna på att vi idag på allvar tyckr att det behöver vara SPA, champangeprovning, fallskärmshopp, go-cart, spela in CD, dansa poledance och allt vad det nu är dagen ska innehålla. Sedan ska det ätas och drickas under hela denna dag också.Klart det blir dyrt om man dessutom inte lagar något själv/kör knytis.

    Jag fattar att ni andra med de tankegångarna inte tycker att summan är så dyr-må så vara. Det är väl också en orsak till att det börjat få kosta mer-vi gifter oss senare i livet och folk har mer pengar att spendera. Spenderar man till vardags, så är det inte så farligt att ta i lite till. Folk har mer pengar att röra sig med, det syns på barnkalasen också, liksom under julgranen. Det har hänt ganska mycket på bara 30 år. I min mammas värld är summor som en tusenlapp för en sådan sak, rena fantasierna. Så det är stor stor skillnad på inte så himla lång tid.

    Men jag tycker att det har blivit något hysteriskt över hela arrangemangen i sig. Det blir nästan en skryt-grej "vad fick du för hippa då?" "Nämen guuu vad dåligt-du skulle varit med på den jag var med och fixade"
    Herregud! Vad är det för fel med picknick och kubb i parken och lite glada upptåg innan man går ut och dansar-eller vad bruden nu kan tänkas tycka är trevliga former att umgås under-för en kväll. Faktiskt, jag skulle verkligen tycka att det räckte med en kväll-och det är roligare om fler kan ta sig tid och råd att hänga med, än om det är värsta lyxgrejen och så får folk lov att avstå.

    Jag går inte på hippor där summorna drar iväg på tusenlappar-det finns ingen anledning. Dessutom så är det inte sant att det är något man får en gång i livet-det är gott om folk som gifter om sig. Förövrigt kommer det en massa andra "en gång i livet-högtider" i ens vänners liv, så man behöver ju inte dra på med precis alla idéer till samma tillfälle kan jag tycka. Firandet kan spridas ut lite över tillvaron för min del. jag kan bli bjuden på något kul när jag fyller 50 också. Tillexempel en trevlig middagskväll på stan...Flört
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jo jag förstår hela grejen med att det har blivit lite väl hysteriskt. För mig är det inte så viktigt vad vi gör, utan det viktigaste är att min vän har lagt ned tid på att fixa något som hon tror att jag gillar, och att träffa alla. Jag tror inte vi kommer ha så avancerad hippa. Jag tänker att man kanske käkar lunch ca 100 kr, aktivitet 150 kr, champangeskål med plastglas 20 kr (dock alkoholfri då jag sagt att jag inte vill ha alkohol under dagen). Kanske någon accessoar eller annat smågrejs som ska inhandlas 30 kr. Sen middag på kvällen 300 kr, inträde klubb 100 kr, alkohol 200 kr. En i mina ögon ganska enkel möhippa som ändå kostar ca 900 kr. Det är lite det jag menar att det behöver ju inte vara en extravvagant möhippa som kostar 1000 kr. Bara middag och utekväll kostar ju ca 700 kr och då kan inte jag förstå hur folk kan tycka att det är alldeles för dyrt med 1000 kr. 
  • stealmystyle
    Marjasinus skrev 2013-05-23 07:13:41 följande:
    Jag var med om en helt fantastisk svensexa i helgen där de verkligen hade använt fantasin och hållt nere budgeten. Jag vet inte riktigt vad de betalade men det var nog inte mer än en 400-500 och då gick de pengarna mest till mat, bensin och sprit.

    Det viktiga är ju inte vilka aktiviteter man gör utan vilka som är där. Vi har en hel del vänner som inte bor i samma stad som vi och det blir ju ändå en hel del kostnader för dom med resa, boende m m och risken med en hög budget är ju att man tappar folk - och det är ju det sista man vill. 
    Jo, det är klart att man kan hålla ned kostnaden om man vill. Men samtidigt så tycker jag att en möhippa ska vara något lite speciellt. Visst, nu äter jag ute relativt ofta då jag älskar mat och lägger gärna pengar på att gå ut och käka, men mycket hellre gå ut och käka under en sådan här kväll än att äta hemma. Äta hemma gör man alltid annars. 

    Jag har heller inga som inte bor i samma stad. (Bara en som måste betala ca 200 kr för resa fram och tillbaka). 
  • stealmystyle
    jenniferochaugust skrev 2013-05-23 09:18:07 följande:
    Jag har också lite svårt att förstå vissa som avstår att medverka på sina vänners möhippor för att 1000 kronor är en hutlöst hög avgift. Nu är jag eller mian vänner i och försig inte studenter, arbetslösa eller liknande... men ändå! Som någon skrev tidigare så kostar ju en vanlig utekväll om man äter middag, dricker alkohol och sedan går ut på nattklubb säkert 1000 kronor, varför skulle man då inte kunna lägga det på en dag för att fira en kompis? Jag tycker att det låter som en helt rimlig summa, har svårt att förstå hur det skulle kunan bli billigare :)
    Jag tänker precis som dig. Om jag och mina väner planerar en trevlig kväll så går vi ofta ut och käkar och sen går ut. Det är ofta så vi firar folks födelsedagar och liknade. Vi lägger alltså flera gånger per år ca 700 kr på att umgås. Därför har jag svårt att se hur 1000 kr skulle kunna tänkas vara mycket vid ett sådant tillfälle som en möhippa. 

    Tilläggas bör också att mina vänner inte är några höginkomsttagare. Några pluggar (inkl jag själv) och några har jobb som inte kräver högre utbildning. Ändå tror jag att många av mina vänner inte tycker att 1000 kr är alldeles för mycket.  
  • stealmystyle
    Copernicus skrev 2013-05-23 10:43:10 följande:
    Jag är en av dem som tycker att 1000:- är mycket pengar.
    Jobbar men har småbarn hemma. 1000:- för en dag/kväll är för mycket anser jag, dels för att jag aldrig går ut eller skulle lägga 600:- på en utekväll! Middag tillsammans med blivande någon gång ibland men inget mer än så!
    Har själv precis tackat nej till en av mina absolut bästa vänners hippa då den springer iväg i kostnader! pengar jag inte har. mina prioriteringar är räkningar, husrenoveringar, att ta med barnen på semester osv!
    Den hippan går på ca 1400:- plus mat, inträde och lite annat. samt att jag måste resa ca 50 mil tur och retur med kostnader som resa och boende som följd.

    Är jätteledsen att jag missar hippan, men jag har helt enkelt inte råd!

    Undrar hur brudar tänker, när deras kompisar måste prioritera bort andra kostnader, äta nudlar en månad eller avböjer pga kosntaderna för deras skull. Jag själv skulle hata det- och det vet mina vänner som tur om!!
    Jag är student och har således inte speciellt mycket pengar. Dock har jag en del sparat från när jag förut jobbade lite extra, och jag skulle gärna lägga 1000 kr på en av mina vänners möhippor. Tror det för många handlar om att de inte tycker att det är värt det, eller att det inte är viktigt -helt enkelt att det kommer långt ned på prioriteringslistan, snarare än att det hade varit en omöjlighet att lägga 1000 kr på en möhippa för en nära vän. 

    1400 kr plus mat, resa, boende, inträde osv tycker jag låter mycket. När man kommer upp i att man ska betala över 2000 kr så tycker jag att det går till överdrift. Självklart får man ta med i beräkningen om man har många som behöver åka långt och behöver bo på hotell, osv. Även om jag hade tyckt att 2000 kr var för mycket så hade jag nog ändå löst det om det var en nära vän. Kanske hade sagt till vännen att hen blir utan bröllopresent om jag ska ha råd att komma. Sen hade jag kollat om jag kunde sova över hos någon i möhippegänget så att jag slapp betala hotell. Hade man verkligen velat så tror jag att de flesta hade kunnat lyckas få fram 1500 kr (om man har några månaders förvarning). Sen förstår jag att det finns undantag så som sjuka, ensamstående med hus och 3 barn, osv. Men för en vanlig Svensson som inte dragit på sig mer lån än vad man har råd med så tror jag som sagt att det snarare handlar om vart man lägger sina prioriteringar. 
  • stealmystyle
    Lenblo skrev 2013-05-23 22:09:36 följande:
    När jag var student skulle jag aldrig lagt 700:- på en restaurangkväll. Och jag skulle aldrig begärt att någon skulle behöva förvarning månader i förväg för att spara ihop till min möhippa - eller ätit nudlar för någon annans.

    Nu har jag lön och 1000:- är inte längre en enorm utgift. Men jag har full förståelse för de som tycker att det är mycket pengar att lägga ut på något som för vännerna knappast är "once in a lifetime".
    Jag tycker inte heller att folk ska behöva äta nudlar i månader. Jag har extrajobbat till och från under mn studietid och är ganska sparsam så jag har så att jag kan lägga 700 på en utekväll någon gång i månaden. Förstår dock om man väljer att inte jobba under skoltiden utan bara har lån, att det blir tight. Men har man valt att ha det så så får man också vara berädd på att man får hoppa över massa roliga saker. Sen hade nog vi i vårt kompisgäng gärna hjälp till med någon hundralapp var om det var en nära vän som var i den situationen och därför skulle behövt stanna hemma.
  • stealmystyle
    Chicita skrev 2013-05-23 23:54:21 följande:
    Till er som säger att "nästan alla kan lägga 1000:- på en möhippa" så kan jag ju bara säga att jag hade aldrig kunnat göra det innan jag träffade maken. Och då hade jag ändå inga lån eller annat.
    Efter att räkningarna var betalda så kunde jag ha 300:- över som jag skulle försöka överleva på en månad.
    Hade jag inte jobbat på ett ställe där jag kunde äta på jobbet så hade jag ju aldrig klarat mig.
    Dom få hundralappar jag hade över behövde jag själv och skulle aldrig lagt på en hippa, hur nära vän jag än var med bruden.
    Om man inte jobbar heltid och tjänar för mycket (på pappret) för att kvalificeras för socialbidrag, men ändå ligger under normen så hamnar man i den sitsen...
    Men mina vänner hade aldrig trott det. Jag blev fenomenal på att pussla med pengar (för att inte tala om alla ursäkter man hade för att inte hänga med på saker. Jag kunde lova bort mig som hundvakt eller barnvakt eller något annat bara för att slippa följa med på något som skulle kosta pengar som jag inte hade).

    En vän fyllde 30 under den tiden.
    Vi fixade en heldag för honom med mat, och fest och aktiviteter. Vi la 150:- per person på det och det var verkligen aktiviteter från morgon till kväll. Vi väckte honom kl 05,30 med "champagne-frukost" (Asti och renklämma Tungan ute) och sen var det full rulle till långt in på natten. Men vi kunde exempelvis låna bastun på ett ställe så killarna kunde ha lite öl och bastu-stund efter att vi hade varit ute flera timmar och haft utomhusaktiviteter (i December). 
    Vi hade spetsad glögg i termosar med oss och pepparkakor. Och medan killarna bastade sen så fixade vi tjejer mat hemma hos honom där festen sen fortsatte på kvällen...
    En av de roligaste fester jag varit på någonsin Glad

    Maken hade heller inte haft sådana pengar att lägga på en svensexa när han pluggade på högskolan. Han bodde 16 mil hemifrån och valde att inte ta CSN-lån utan bara vanligt studiemedel. Så han levde på matlådor hemifrån, sommarjobbspengar och gröt (i princip).

    Jag är jätteglad över vår svenhippa, men jag har lite dåligt samvete över att dom nog betalade rätt mycket för våra aktiviteter Obestämd  Det kan nog ha dragit iväg upp mot 1000-lappen per person.
    Men det hoppas jag kunna ge igen när dom någon gång kommer gifta sig - eller fyller jämt eller nåt Glad 
    Det där med att inte berätta för sina vänner har jag aldrig förstått. Är det inte bättre att säga som det är? Mina vänner har jag haft i många år och vi har haft upp och nedgångar ekonomiskt allihopa, men vi har alltid varit öppna med hur situationen har varit och gått efter dealen att den som har pengar betalar. Är man bra vänner så får man tillbaka det förr eller senare ändå. Ingen av vännerna har behövt stå över en festlighet pga dålg ekonomi, då har vi andra gått in och betalat.
  • stealmystyle
    majjja skrev 2013-05-23 23:08:51 följande:
    Jag tycker att det blivit rätt hysteriskt med det här med möhippor. Det är som att man måste ffå spela in cd-skivor, resa bort, ha fullspäckat schema och allt drar iväg som tusan. Den roligaste möhippan jag varit med och arrangerat gick på 500kr per skalle. Då hade vi anordnat ett träningspass som bruden fick leda (på gymmet vi tränade på, så det var gratid) vi åkte iväg på 5-kamp ute i skogen med lunch och tunnbad. Sedan var det häng hemma hos en av kompisarna med hemlagad mat och till sist krogkväll. Krogen var inte inräknad i priset (mer än brudens kostnad). Och då kan man ju välja hur dyr man vill göra kvällen. Om man vill bälga i sig sprit eller ha något glad vin.
    Jag har inte heller förstått hysterin med möhippor och hela grejen med att man ska bräcka varandra. Det är inte det de här inlägget handlade om. Ett exempel är ju den möhippan du nämner, den kostade ca 500 kr per person. Skulle man gå ut och käka istället för äta hemma så hade man genast varit uppe i 800 kr per person. Räkna sedan med inträde och något glas vin på grogen så är man uppe i 1000 kr. 
Svar på tråden Pris möhippa