Inlägg från: enfriskfläkt |Visa alla inlägg
  • enfriskfläkt

    ny bt tjej funderar kring planerad förlovning

    Hejan alla fina bt brudar (och herrar)!

    Här har jag hängt en del utan att vara registrerad medlem, men nu är det dags att skriva en egen tråd tillslut.
    Jag har ett fantastiskt förhållande sedan snart 4 år och vi har på många sätt levt en romantisk klyscha. Tidigare förhållande har dock gjort att min partner dragit sig för förlovning då han upplevde att tidigade flickvän försökt "ringmärka" under gymnasietiden. Men nu är det alltså äntligen dags för en förlovning, den första för oss bägge och förhoppningsvis den sista också.

    Anledningen till att den planeras gemensamt är att vi båda har en tendens att analysera, vända och vrida samt fundera noga över de beslut i tar, gällande allt från köp av möbler, till ekonomi, framtidsdrömmar. Självklart blev det därför naturligt att vi båda ville vara med och diskutera fram det viktigaste beslutet i vårt liv gällande den stora kärleken och ett framtida giftemål och förlovning. Nu är det alltså väl förankrat, ringarna vilar i sin ask och känslorna sprudlar.

    Jag är mycket kreativ som person och älskar att fiixa små överraskningar i form av tal, dikter, små kort, målade minnesstenar etc etc. Inför den stora dagen har jag fixat en del sådana saker, vi har tillsammans bokat hotell och restaurang och bestämt var ringarna ska växlas. Men nu till saken, är det för mycket begärt att önska sig att han tänkt på någon liten detalj inför dagen som inte jag vet om? Dvs något som han känner är "han" men som ändå är en liten extra krydda, en kärlekshandling på vår stora dag.

    Jag skulle naturligtvis kunna ställa frågan rakt ut till honom (vi pratar om allt) men eftersom vi är så ärliga mot varandra finns risken att han (om han tänkt på ngt) råkar försäga sig och så är det ingen överraskning. Om jag inte säger något innan riskerar jag istället att bli en smula besviken vilket ger mig dåligt samvete då det är en sådan bagatell. Vad säger ni? Prata om det eller inte? Eller har ni kanske några tips på hur jag ska tänka för att få bort det från näthinnan som förväntning och på så vis slippa en eventuell besvikelse som inte är nödvändig?
    Många kramar till er alla.

  • Svar på tråden ny bt tjej funderar kring planerad förlovning
  • enfriskfläkt

    Tack för bra och seriösa svar!

    "Men, han vill förlova sig, han vill åka på hotell och restaurang och ni har en plats för själva ringväxlingen. Ja, och ni har valt ringar tillsammans. Räcker inte det, egentligen? Behöver du mer?" - daniiel, det har du nog rätt i. Jag vet ju själv att det är att sätta upp extremt höga förväntningar och behöver nog egentligen bara höra det från någon annan också för att kunna släppa det.

    Jag är nog lite av ett kontrollfreak och har höga förväntingar på det mesta här i livet. Men jag ska verkligen försöka släppa det och bara njuta av tillfället, precis som du skriver. Han vill allt det här med MIG och DET om något är ju fantastiskt. Att jag är kreativ och pysslig kan jag ju faktiskt inte pracka på honom...

    "Så förvänta dig inte något mer än vad du brukar få" - bra summerat chicita, det är ett råd jag ska försöka förhålla mig till, i mer än den här situationen tror jag. :)

    Och egentligen behövde jag nog inte mer än ett par sanningar och goda råd. Tack ska ni ha!

Svar på tråden ny bt tjej funderar kring planerad förlovning