• Anonym (Trött)

    Behöver era bästa tips mot trötthet

    Snälla hjälp mig, jag är 26 år sedan 2 dagar, jag lider v 2 elaka reumatiska sjukdommar, sista året har jag varit instängd i min lägenhet mot min vilja, och snälla skippa snacket ta dig bara ut kommer de aoutomatiskt, för de gör det inte i. 1,5 år har jag oga av sjukdommen sovit kasst, äter starka mediciner som gör att jag blir oerhört trött, med detta kom deprission, har ingen glädje kvar för att jag inte har någon ork alls till något, eller någon, jag vill INTE äta kycko piller då jag vet att detta är trötthet som gör, vad har ni för tips? Snälla hjälp mig få min pigghet tillbaka, finns de nån hälso shot man kanske kan dricka göra hemma?

  • Svar på tråden Behöver era bästa tips mot trötthet
  • HubbaBubba

    Köp D vitamin Glad Det är bevisat att D vitaminbrist kan göra en deprimerad, trött och att man får värk.
    Så gå till apoteket och köp det!
    Jag har börjat äta det (i några dagar bara) och börja märka en väldigt liten skillnad. Glad

  • passionsblomman

    Okej-nu är det ju så att om du lider av ett flertal allvarliga sjukdomar med tung medicinering, så är det i högsta grad oseriöst av någon som inte är läkare att sitta och tipsa på nätet. I synnerhet som du pratar om depression. Om du HAR en depression så ska den inte stå obehandlad-det är faktiskt lika viktigt som att reumatismen behandlas. Det är knappast så enkelt som att du bara är lite trött-vem som helst fattar ju att den tröttheten är relaterad till hela din sjukdomsbild. Då ska den också behandlas och fås hjälp med av proffs.

    Du behöver ta upp det här och helheten i din livssituation med din läkare. Det finns goda möjligheter till livvstilscoachning och hälsorådgivning i anknytning till vårdcentarlerna på många håll, och vad gäller reumatism så finns det ofta intressegrupper där man gör saker och stöttar varandra och lär sig mer om att leva med sin sjukdom och inte låta livet stoppas upp för mycket.

    Jag kan säga dig så mycket som att om du inte får dagsljus, frisk luft och vanlig vardagsmotion så som promenader eller annat för att hindra stillasittande så kommer du inte att bli pigg vad du än shottar. Du behöver också hitta en väg till god sömn och rutiner som hjälper dig att må så bra det går.

    I längden är det både billigare och mer effektivt än hälsotillskott och så.

    Naturligtvis kan du köra nyttiga smoothies och vitaminbomba kroppen med frukt och grönt-det är ju bra för alla, men du kommer inte ifrån att allt det där andra behöver du hjälp med.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Trött)

    Att ta lyckopiller är intevett alternativ för mig tyvärr, vet att denär pga av tröttheten, ska absolut testa dvitamin iaf :)

  • FrökenMäkelä
    Anonym (Trött) skrev 2013-02-11 20:00:08 följande:
    Att ta lyckopiller är intevett alternativ för mig tyvärr, vet att denär pga av tröttheten, ska absolut testa dvitamin iaf :)

    Vad är det som du anser är lyckopiller?


    En läkare skriver aldrig ut mer medicin än vad som anses nödvändigt. Du kanske behöver annan medicin än den du har idag pga att du blir så trött av den. Annan dos eller vad som helst. Man ska inte expremintera själv, speciellt INTE om du redan äter starka tabletter. Hälsoskott ska inte blandas med receptbelagda mediciner bara så där på eget måfå.


    Själv lider jag av OCD (tvångshandlingar) och när det är som värst så blir jag psykiskt trött. När jag sökte hjälpe och första medicinen jag fick var katastrof! Jag blev ännu tröttare än jag var från början men då man måste äta det i ca. 6månader innan man kan säga om det är en biverkning eller inte. Men efter 6månader så fick jag äntligen en annan medicin och jag blev lika "pigg" som innan min OCD blossa upp när den var som värst innan läkarhjälp.


    Så din trötthet kan bero på flera anledningar och innan du börjar expremintera själv då kontakta din läkare!

  • passionsblomman

    Om du inte har D-vitaminbrist, kan du istället må sämre eller förstöra din hälsa utan att du ens märker det om du tar preparat utan att veta hur det ligger till. Överskott av nästan vad som helst blir inte bättre-tvärtom blir från början goda ämnen småningom gift om man överdoserar. Så är det med det mesta! Det går att få reda på vad man har brist på via blodprover-alltså återigen via vården!

    Jag har nyss själv talat md reumatolog för egen del och fått klart för mig hur massiva en del av medeicinerna är. Måste man ta dem så måste man-men vägen till ett så drägligt liv som möjligt ska man absolut ha hjälp med via de som verkligen kan sjukdomsbilden. Man behöver reda ut om du har en depression och hur den sak behandlas (det är inte alls självklart att man ställer dig på antideppresivt), se över dina biverkningar av medicinerna du redan tar, ge dig det samtalsstöd och den dialog du behöver. Det är inte saker man  tipsar om lite hipp som happ på ett forum-det måste du ha respekt nog för din kropp och hälsa för att ta till dig.  


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Trött)

    Jag testade antideprisiva piller för några år sedan 3 sorter och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv, dessutom får jag ej äta sådana piller med min medicin som är mot sjukdommen då de blir en kemisk reaktion som gör att man kan bli manodeprisiv och självmordsbenägen, vilket hände för några pr sedan, jagvsatt och grätt varje dag utan att veta varför jag stirrade in i en vägg och kände mig tom, 3 veckor efter försökte jag ta mitt liv, utan någon grund, alltså pillerna gjorde att jag ville dö, jag är inte alls den som vill dö jag älskar att leva, så det var som om dem tog över mig som att jag va besatt 1 vecka efter jag slutade fann jag mig själv igen och då sa speciallist läkaren att man abslout ejbkan blanda dessa piller

  • passionsblomman

    Nä. Just det. En läkare är det som ska tala om vad som kan blandas och inte i just ditt fall. Det är fullständigt livsfarligt att sitta och tipsa om sådant här på ett nätforum. Det enda vettiga tips någon här kan ge är att du måste gå via din läkare och få rätt hjälp för rätt saker av de som har en helhetskoll på dig och dina journaler.

    Om du inte tycker att snack om vanliga normala saker som att röra sig, få frisk luft och dagsljus samt äta regelbundet och se över sömnen är tillräckligt för dig, eller om du har stora problem på något av områdena, så måste du själv ta ansvar för ditt eget liv och söka den hjälp du behöver-lyft luren och boka tid!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • FrökenMäkelä
    Anonym (Trött) skrev 2013-02-12 09:57:54 följande:
    då sa speciallist läkaren att man abslout ejbkan blanda dessa piller
    Precis lika farligt är det att börja expremintera med naturläkemedel, de är inte till att blandas med receptbelagda. Du har ingen aning var de får för rektion när de blandas i din kropp!

    Om du varit instängd mot din egen vilja vad hjälper det att du börjar ta hälso shottar för att bli piggare. Det kommer inte hjälpa dig att komma utanför dörren.
    Låter mer som du behöver beteende terapi mot din depression och när du får bukt på den så är det få rutin på dina sov och matrutiner och få in vardagsmotion.
  • Anonym (Trött)

    det är just sådant jag menar hälso kurer tips, jag vet om att jag ej får ta under några omständigheter antiinflamatorisk eller johannes ört allr annat får jag ta med medicinen , menar mer smp tipps om nån har en dunder shot man kan shakea ihopp på morgonen med grönsaker som gör en pigg vad -är bäst att äta just för att få energi

  • FrökenMäkelä
    Anonym (Trött) skrev 2013-02-19 17:39:22 följande:
    det är just sådant jag menar hälso kurer tips, jag vet om att jag ej får ta under några omständigheter antiinflamatorisk eller johannes ört allr annat får jag ta med medicinen , menar mer smp tipps om nån har en dunder shot man kan shakea ihopp på morgonen med grönsaker som gör en pigg vad -är bäst att äta just för att få energi
    Har du fått undersökt att du inte har järnbrist? Gröna grönsaker speciellt spenat innehåller mycket järn.
  • TheD

    Japp


    passionsblomman skrev 2013-02-11 19:56:40 följande:
    Jag kan säga dig så mycket som att om du inte får dagsljus, frisk luft och vanlig vardagsmotion så som promenader eller annat för att hindra stillasittande så kommer du inte att bli pigg vad du än shottar. Du behöver också hitta en väg till god sömn och rutiner som hjälper dig att må så bra det går.

    I längden är det både billigare och mer effektivt än hälsotillskott och så.
  • Anonym (Trött)

    tror ni man kan göra någon relativt bra morgon drink med exp spenat men som kanske inte smakar katastrofalt vidrigt

  • FrökenMäkelä
    Anonym (Trött) skrev 2013-02-19 18:30:50 följande:
    tror ni man kan göra någon relativt bra morgon drink med exp spenat men som kanske inte smakar katastrofalt vidrigt

    Jag avskyr spenat men färska spenatblad går bra för min del, de smakar nästan ingenting :)


    Järntabletter kan du också äta, positiva är att kroppen tar inte upp mer järn än nödvändigt. Men det är alltid bäst att kolla om det är järnbrist man har så man inte äter en massa i onödan.


     

Svar på tråden Behöver era bästa tips mot trötthet