Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

    Fria 2 gånger?

    Jag vet inte riktigt om jag förstår det där med "ett andra frieri". Hur menar ni då?


    Att man friar två gånger?


     


    På inläggen ovan låter det mer som att ni pratat om att förlova sig, men inte faktist ställt frågan, förens det faktiska frieriet kommer.


     


    Man bör väll särsklija på ett frieri och att man pratar om en förlovning. Det gör man väll mäst för att kolla läget hos sin partner - är han eller hon på samma våglängd som jag så att säga.


    Att tala om att förlova sig är ju inget frieri, iaf inte i mina ögon. Solig


     

  • stormhelen
    filibustern skrev 2013-02-07 21:28:02 följande:
    kan vara både och i mina ögon.. en del tycker att det är två helt olika saker.. en del tycker det är exakt samma sak^^

    Jaha, då förstår jag hur ni menade.


    Jag blev bara lite konfunderad över vad "två frierier" är för något.


    Hur menade man lixsom?


     


    anne på grönkulla skrev 2013-02-07 21:32:33 följande:
    Kan inte varje par få göra som det funkar för dem, utan att andra blir upprörda för att de gör fel?
    Givetvis får par göra som de vill. Så länge det fungerar för dom så är väll det bra?!

    Det var väll ingen som blev upprörd? Eller har jag kanske missat något?

  • stormhelen
    jeanettejohansson skrev 2013-02-07 21:37:18 följande:

    Jag började fundera när jag läste en tjej som skrev"jag vill gifta mig och är förlovad men jag har lovat att inte börja tjata om bröllop förren han friar"


    Man kan ju prata om förlovning men syftet med en förlovning är väl att man börja planera inför bröllop? Kanske inte gifta sig omedelbart men iallafall inom en snart framtid. När man pratar om förlovning så pratar man väl om att gifta sig? Annars har förlovningen inget syfte. Sen förstår jag att brröllopet kanske inte blir av på några år av olika anledningar. Men ska man behöva fria två gånger ? Det är väl storslaget nog med en förlovning


    Håller helt med!


     

  • stormhelen
    jeanettejohansson skrev 2013-02-07 21:39:45 följande:

    Jo men det blir ju fel om en kille friar för att "bara vara förlovad utan bröllop" och tjejen tolkar det som ett riktigt frieri och börjar planera bröllop??


    Då gäller det ju att man har koll på traditioner.. annars kan ju ena parten bli väldigt , väldigt sårad


    Poängen är nog den att paret måste ha pratat igenom sådana saker så att de är samförstådda med vad som gäller fr förlovningen.


     


    För mig och min m2b betyder en förlovning  att man SKA gifta sig, helst inom ett år. Men som du sa så kan det ju ibland ta lite längre tid än ett år pga bla ekonomiska skäl. Man måste ha tid att spara ihop pengar.


    Nu lurade min m2b mig och sa redan ett år innan han friade att vi skulle spara ihop pengar till en riktigt fin resa, men i själva verket så var det ett bröllop vi sparade till - vilket inte jag viste om då.


    Så vi hade sparat ihp pengar till ett bröllop ett år innan frieriet kom. Sedan så gifter vi oss inom ett år efter det att frieriet kom.

  • stormhelen
    jeanettejohansson skrev 2013-02-07 21:50:12 följande:

    Självklart :) Men det kanske känns lite tråkigt att diskutera vilkor för förlovning innan man överraskar med ett frieri ;)


    Men alla har rätt att göra som dom vill :) Jag undrade bara om det var nåt många gjorde och ifall det fanns nån tradition knuten till två frieri :) Gissar att det istället handlar om "villl du förlova dig" och sedan"vill du gifta dig".


    Nu så är vi solklara med vad vi vill, men hans frieri satte igång en nyfikenhet i mig ang. traditioner och hur andra gör. Vi har aldrig diskuterat att förlova oss, men vi har köpt gård ihop och är vansinnigt kära så det var väl nästa logiska steg att han skulle fria:)


    Jag tror att det är väldigt inviduellt hur man tycker att de ska gå till. Alla par tycker nog olika.


    Men så länge som paret är nöjda kan de ju fria till varandra hur många gånger de vill. =D


     


    Jag och min m2b tycker som jag sa att en förlovning är = att man ska gifta sig inom en snar framtid.


    Men min syster och hennes sambo tycker inte att en förlovning nödvändigtvis betyder att de ska gifta sig. De har varit förlovade i.... ja 16 år eller något sådant, och de har inte direkt pratat om giftermål.


    OM de skulle gifta sig så skulle jag tro att det blir i Vegas eller på en semester på någon strand.


     


    Så det kan se väldigt olika ut. Men det är okey så länge som båda är införstådda med vad som gäller. =)


     

  • stormhelen
    jeanettejohansson skrev 2013-02-07 21:52:58 följande:
    Jag är väldigt nyfiken av mig! Nu är jag nyförlovad och planerar bröllop och suger i mig ALLT om traditioner och seder kopplade till sånt :) Jag har inte surfat bröllopssidor innan så jag vet mkt lite

    Haha, då har du kommit rätt.


    Här lär man sig massor, och man får oftast väldigt bra och kloka råd. Jag kunde inte heller ett skvatt när jag hittade hit. (och har fortfarande mycket att lära). ^_^


    Jag tycker att BT är kanon, men man blir lite beroende. Hehe.


    Man själv är ju lite bröllopsfanatisk så man har ju bröllop på hjärnan för gämman, och det är det bra att man får "pratat ut sig allt" här på BT.


    Jag skulle gissa att de flesta av ens vänner/familj/släkt inte tycker att det är precis lika kul som jag gör. Oskyldig

  • stormhelen
    Chicita skrev 2013-02-07 23:38:04 följande:
    Men hur som helst så tror jag att man har (i de flesta fall) rätt bra koll på vad ens partner känner inför framtiden, innan man ställer någon sån fråga över huvud taget. Oavsett om det är förlovning eller giftemål som sagt Glad 
    Det är bra att du reder ut det hela. Flört

     


    Haha, jag har en kompis som trode att man var tvungen att fria efter att man varit tillsammans i något år.


    När jag och några andra sa att men man pratar väll först med sin partner om vart de står och om hur de ser på giftemål osv, så blev han förvånad, och att han hela tiden har trott att efter ca ett år så ska man fria. Det var därför som han inte har haft ett förhållande som varat så mycket längre än ett år, eftersom han trode att han snart var tvungen att fria.


    Haha. Det var bra att vi redde ut det hela. Nu har han varit tillsammans med sin nuvarande tjej i snart två år.


     


    Vi har fortfarande lite roligt åt det. Oskyldig


     

Svar på tråden Fria 2 gånger?