• YlwaLi

    Gäster som osa'r "nya" respektive

    Jag och min man gifter oss på Kristi himmelsfärd i år och har precis haft sista osa då vi ville vara ute i god tid innan folk planerar upp sina ledigheter. Vi är först ut på bådas sidor att gifta sig, inte minst i våra bekantskapskretsar. Vi har bjudit alla par som vi vet är etablerade, även om vi inte känner den ena parten så väl. Men - nu börjar folk vi bjudit som singlar osa för sina respektive också och jag vet inte vad jag tycker om detta. Ironiskt nog är det bara på min mans sida detta skett då de är ett ganska stort gäng grabbar som hängt ihop sen minst högstadiet. Nu börjar det komma till den punkten att det märks rätt väl i vår budget så därför undrar jag nu: är det ok att be om en "kuvertavgift" för dessa "objudna" gäster? Vissa av dem har ändå varit artiga nog att höra av sig innan och fråga om det är ok men andra har helt sonika bara skrivit "jag osar med min flickvän Xx" och det gör mig lite irriterad. Till saken hör att vi inte ens vet hur etablerade de är som par. Å andra sidan så kanske man inte "förutsätter" sig som par om man inte är etablerad? Visste vi att de hängt ihop länge så hade vi bjudit dem som par men då kanske också vissa av dem fallit bort... Och vi kan ju inte "ta tillbaka" inbjudan. Vad tycker ni? Är det OK att be om kuvert för en "oväntad" gäst?

  • Svar på tråden Gäster som osa'r "nya" respektive
  • YlwaLi

    Det är nog just nonchalansen som irriterar mig mest. Det är bara en av killarna som faktiskt hört av sig innan och frågat om det är ok med respektive, och ironiskt nog var han också försten ut. Vi resonerade väl som så att hade vi vetat att han hade en respektive så hade vi skrivit bådas namn på inbjudan. Och vi trodde väl att det skulle "sluta där". Och sedan trillade det in fler inbjudningar med "jag och min flickvän kommer". Även om folk inte vet vad det står på andras inbjudningar så känns det ju som att det hade kommit fram på bröllopet om inte annat och jag vill inte ta den diskussionen då! Så det känns som att vi inte har "något val". Det som irriterar mig mest är väl att folk inte ens frågar innan. Hade man blivit inbjuden till en "vanlig" fest så tar man väl inte bara "med" någon utan att fråga först? Eller är det bara det att jag är "väluppfostrad"? :)

Svar på tråden Gäster som osa'r "nya" respektive