• Plättis

    Bröllop i Umeå 2014

    Välkommen till hit! 

    Vi sitter just nu och klurar på att ändra vårt upplägg. Det har varit lite rörigt med jobb (och brist på detsamma), så vi funderar på att skjuta upp bröllopet. Men inget är bestämt än. Jag försöker få fram en plan B så att vi inte ska behöva skjuta upp det

  • Plättis
    nouvou skrev 2013-10-18 07:27:39 följande:
    Här sitter vi också och klurar på ett annat upplägg än vi tänkte. Vi insåg att det skulle vara mycket billigare att ha middagen på en restaurang i stan, än i den lokal vi hade tänkt. Planen var en mysigt, lite lantlig, lokal utan för stan, hemmalagad meny gjord på bra råvaror, alltså lyxigt trots hemmalagat. En lång mysig middag helt enkelt med de närmsta. Ca 30 gäster. Dock så är jag världens perfektionist, aldrig nöjd, har världens kontrollbehov, så jag kommer ju aldrig lämna ifrån mig något eller låta någon hjälpa till.. Så nu tänker vi att middag på en restaurang kanske vore bättre. Vore skönt att inte behöva göra något själv.
    Haha, vi gör tvärtom. Vi hade tänkt ha ganska uppstyltad middag i stan, men nu har jag börjat titta på en lokal precis utanför. Lite Västerbottensgård över det hela. Då kanske vi kör Västerbottens-tema på bröllopet precis som jag hade en tanke om tidigare. Älgkött, västerbottenspaj, röding och allt det. 
    Det känns som att det skulle ta ner det på jorden, göra det lite mer som oss. Både min sambo och jag är lantisar i grund och botten, och våra familjer är precis som oss Det skulle kännas mer naturligt att göra så än att ha fin middag när min familj knappt kan använda bestick om man inte hotar dem till livet... 
  • Plättis
    nouvou skrev 2013-10-18 14:06:21 följande:
    Haha vad roligt att ni tänker tvärtom Glad Jo men det är lite så jag känner med, det känns mer vi att ha det ute på landet. Men samtidigt så vet jag ju hur jag är, och jag kommer inte kunna slappna av alls med det upplägget. Ett annat alternativ är om vi skulle ha det i lokalen vi tänkte, men beställa catering.. Men då hittar vi ingen som har nån mat vi gillar istället. Vilka bekymmer Flört 
    Får jag fråga vilken lokal det är ni tittar på nu? Och vart ni hade tänkt ha det i stan först?
    Jag snubblade över Sundlingska gården ute i Tavelsjö, vi har släkt som bor där. Det verkar supermysigt på bilderna, och jag ser potentialen att göra det väldigt västerbottniskt då det är en gård med röda hus med vita knutar. Den lokal vi bokat och som vi hade tänkt ha i först är Druidgården på Storgatan, precis bredvid Döbelns park. Det var mest för att det var praktiskt att ha festen centralt, tänkte vi. Men det blev väldigt bökigt med parkering och så vidare.
    Vi grubblar just nu över hur det ser ut med jobb för oss båda framöver. Min käre sambo jobbar på Volvo, och det går ju inte så bra där just nu... Det kan bli så att vi måste skjuta på bröllopet, men jag hoppas verkligen att vi inte behöver det!
  • Plättis

    Jag har hört både bra och dåligt om Högtidskläder, men sammantaget är att hon är väldigt bra på det hon gör. Sedan är hennes "people skills" lite varierande från en dag till en annan. 

    Att gå och prova är ett superbra sätt att hitta vilken typ av klänning du vill ha. Jag har varit på två provningar, och redan på första insåg jag vilken typ jag ville ha, vilken storlek som passar och ungefär vad jag ska leta efter! Någonstans har jag hört att man måste beställa klänning om man bokar provning på Högtidskläder, men jag är inte alls säker på att det stämmer eftersom jag inte varit där och provat själv. 

    Lättast är nog att ringa henne och se vad som gäller

  • Plättis
    dhalia skrev 2013-11-06 13:39:18 följande:
    Borde jag vara orolig över dålig planering? Min kompis gifte sig för ett år sedan med bara 3 månaders framförhållning, ca 80 gäster, och det gick ju hur bra som helst...
    Nej, jag tror inte det är någon fara alls Jag och min sambo har tagit paus i planeringen, vi får se om det blir något bröllop alls för oss nästa år. Eventuellt måste vi skjuta upp det  Men om det ändå skulle bli av så har vi i alla fall lite koll på hur vi vill ha det.
    Det som kan vara bra att börja med är nog att bestämma datum, om ni vill ha kyrkligt eller borgerligt, var ni vill ha vigseln och festen (kanske inte exakt lokal direkt, men om ni vill vara i centrala stan eller utanför) och ungefär hur stort. När ni är överens om det är resten en barnlek. Tro mig, det är där jag och min käre sambo inte kommer överens, och vi har diskuterat sedan januari i år  
  • Plättis
    Cuddly skrev 2013-11-09 08:41:20 följande:
    Jag och min fästman funderar på att gifta oss i sommar antingen juni eller juli (kyrkligt). Har planerat sedan flera år tillbaka, men bara njutit av processen. Nu verkar det vara på gång på riktigt... Håll tummarna för att vi lyckas denna gång, efter 7 år levandes i förlovningsstadiet *skratt* Är vi sent ute för att boka kyrka och lokal? Hur fullbokat är det i umeå under dessa månader? Är vi sent ute med att boka vigselförrättare?
    Bättre sent än aldrig?  
    Jag tror inte alls att ni är för sent ute för att boka kyrka och lokal, men allt beror på var ni vill hålla till. Det finns hur många olika lokaler som helst, så kolla runt lite, ring till den kyrka ni är intresserade av och kolla. 

    Eftersom det är kulturhuvudstadsåret kan det vara en bra idé att kolla upp om det är något stort evenemang under helgen ni tänkt gifta er, för i sådana fall kan det vara svårt (omöjligt?) att få tag på hotellrum om ni vill ha det för bröllopsnatten.

    Lycka till! 
  • Plättis
    Cuddly skrev 2013-11-12 18:19:00 följande:
    hur går det med planeringen? hoppas att det blir av för er... skulle ju vara trist när ni kommit så långt i planeringen ändå. är det det kyrkliga eller borgliga som är det knepiga eller? hoppas att det löser sig.
    Njae, det är snarare ekonomin som är problemet. Min sambo jobbar på Volvo, så han vet inte hur länge han har jobb. Och om vi måste flytta för att få jobba så blir det bökigt. Så vi har bestämt oss för att vänta lite helt enkelt. 

    Angående musik: Det finns en länk i tråden för Umeå 2013, där massor av olika band/trubadurer fanns listade. Annars kanske man kan hitta något här om man har tid över: http://umea.se/umeakommun/kulturochfritid/kultur/musik.4.bbd1b101a585d7048000159331.html 
    Jag vet inte hur uppdaterad den är, men det finns en hel del att välja på i alla fall!
  • Plättis
    Cuddly skrev 2013-11-16 08:02:40 följande:
    En fråga. Finns det något annat ställe än Högtidskläder i Umeå? Jag försökte komma i kontakt med Änglalikt, men hon svarar inte och sedan läste jag att hon sålde bort typ allt hon hade ... vad typ för ett år sedan, så jag antar att hon lagt ner verksamheten... Eller har ni hört något annat eller varit där? Försökte också med A&K. Men, jag hittar ingen information om dem. Ingen sida och bara ett telefonnummer. Någon av er som har någon erfarenhet av A&K? Känner ni till om det finns fler ställen?
    Jag vet inte om det finns något mer ställe i Umeå, men Stallet i Vännäs har jag hört en del bra om. För ett halvår sedan (ungefär) var jag på Änglalikt och provade klänningar, men redan då hade hon väldigt lite kvar i sortimentet, så jag tror inte hon har något alls kvar nu. 
  • Plättis

    Nu har vi för övrigt bestämt oss för att skjuta upp bröllopet, men jag kommer att hänga kvar här ändå och se hur det går för alla er. Även om jag kanske inte kommer vara lika aktiv som tidigare.  

  • Plättis
    Lavin skrev 2014-03-25 09:46:12 följande:

    Hej! Är det någon här som har varit i kontakt med Sundlingska gården i Tavelsjö? Har försökt att ringa dom men utan att lyckas. Någon som vet deras mejladress?


    Vi funderade på att vända oss till dem innan vi tog paus i planeringen, men har inte gjort några försök. Det enda jag hittar på hemsidan är ett telefonnummer. Söker man på namnet på han som håller i bokningen kommer det inte upp något annat nummer heller. Så det kanske är bäst att bara fortsätta försöka? 

    Har ni någon bekant i byn som ni kan be om hjälp?  
  • Plättis

    En bekant gifte sig i somras någonstans mellan Umeå och Robertsfors i en bygdegård som såg superfin ut. Har dock bara sett bilder. Och dessutom kommer jag inte ihåg vad stället hette... 

    Förresten, har ni kollat Göstas loge? Var på bröllop där för ett och ett halvt år sedan, superfint ställe! Ligger lagom nära stan också, precis bredvid en sjö. Tyckte lokalen var ljus och fräsch, lätt att sätta sin egen prägel på om man vill göra det. Dessutom gick det hyra personal som städade undan och fixade fram mat och tårta  

  • Plättis
    Lavin skrev 2014-03-25 14:23:03 följande:
    Åhå, den skulle man ha kollat då :) vi har inte tittat så mkt på ngt ovanför umeå då min mamma bor söder om umeå, för bekvämlighetens skull... Ska leta om man hittar ngt bra där ändå... :)

    Göstas loge hade tyvärr redan bokat alla tänkbara datum vi hade :/
    Jag ska se om jag får tag på henne och kan fråga vad lokalen hette! 

    Så typiskt, det är verkligen en superfin lokal. Annars håller vi tummarna för att Sundlingska gården svarar! Vi har släkt som bor i byn, så om det kniper kan jag försöka luska ut hur man lättast får tag på honom
  • Plättis

    Hur gick det Lavin? Fick du tag på Sundlingska gården? :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    elb skrev 2014-04-26 15:16:55 följande:

    MEN... nu har vi ett problem som jag undrar om någon har nån bra idé om! Vi ska nämligen gifta oss borgeligt och har noll koll på vart vi kan ha vår cermoni! Vi funderar på om det går att ha på nedanvåningen på Sävargården, men vet inte om det blir trångt eller omständigt då det blir ca 60-70 gäster. Det är ju vinter och oklart vilket typ av väder det kan vara, så vi vill ha cermonin inomhus och nära till Sävargården iallafall. Är det någon som kan stan bättre än oss som har en bra idé att bjuda på?


    Hej och välkommen! :) 

    Det enklaste vore kanske att ha vigsel och festen på samma ställe om det är möjligt? Jag tror dock att jag hört att man inte brukar få ha det på Sävargården, men lättast är väl att kolla med dem? I övrigt har jag jättedålig koll på var man skulle kunna vara i närheten. Typ Västerbottensmuseet? :P 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis

    Jag tror förresten jag glömt skriva det i den här tråden, men jag och min sambo har bestämt oss för att återuppta planeringen igen nu! När vi satt och diskuterade en kväll så gav jag honom en deadline och sa "innan det här vill jag att vi har gift oss" och lyckligtvis höll han med :D 

    Förmodligen blir det till våren eller under nästa sommar, men det känns bra att kunna börja planera och kolla på klänningar nu. Dessutom känns det som min blivande make är mer delaktig den här gången :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    elinochmagnus skrev 2014-04-28 09:23:52 följande:

    Hej på Er umeåbrudar. Får man vara med i den här tråden även om vi ska gifta oss i Nordmaling? Vi kommer dock att ha vår bröllopsfest i Hörnefors, och det ligger ju i alla fall i Umeå kommun...

    Vi ska gifta oss den 14/6 så det känns som att det håller på att närma sig med stormsteg och jag hller på att spricka av förväntan.

    Kul att ni återupptagit planerandet Plättis. Jag förstår att du satte upp en deadline tillslut. Har man väl börjat fundera på bröllop så kan man liksom inte släppa den tanken hur mycket man än ibland skulle vilja :)


    Det är klart ni får vara med här! :) 

    Jag satte inte så mycket deadline egentligen, utan vi pratade om barn och när i livet det skulle passa. Och vi är båda överens om att vi vill vara gifta först (dessutom har min snart 90-åriga farfar sagt att vi måste gifta oss och ha jobb innan vi skaffar barn, honom måste man lyssna på!). Så jag sa att senast nästa sommar vill jag gifta mig, och han höll med.

    Det kan höra ihop med att jag fyllde 26 för ett tag sedan och har sådan fruktansvärd åldersnoja, men nu känns det som att det måste bli lite verkstad om vi ska hinna få något gjort innan vi fyller 30 ;)
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    Lavin skrev 2014-04-28 10:19:49 följande:

    Heej! Vad kul o höra att det börjar gå framåt för er igen :)

    Vi fick tag på ett ställe, en jättefin loge med kök i en bygdegård tio meter ifrån. Det var stort och rymligt, bara någon mil sydväst om stan :) det känns riktigt bra!

    Nu är det ba klänningsjakten som har startat på allvar. Vi var in på högtidskläder o provade, men jag blev besviken på utbudet, inte alls i min smak.

    Finns det andra klädesbutiker / återförsäljare i / kring stan?


    Åh, var finns den? Jag har ju fritt fram att låna av era idéer eftersom det inte handlar om samma sommar längre ;) 

    Det ska finnas ett ställe i Vännäs, men jag har inte varit där och kollat själv. Tidigare fanns det en kvinna i Röbäck som sålde klänningar hemma, men hon har slutat. För drygt ett år sedan började hon sälja ut dem hon hade och skulle inte beställa hem fler, så om hon har något kvar nu är det inte mycket. Dessutom var jag besviken redan förra våren, så jag tror inte du kommer bli nöjd om du åker dit nu :/ 
    elinochmagnus skrev 2014-04-28 10:49:40 följande:
    Oj prata inte om åldersnoja. Jag hinner fylla 34 innan brölloppet om min gubbe är 39....
    Det jag tycker är värst är alla dessa linjer som börjar synas runt om i ansiktet och alla "strån" som min frissa hittade. - Inte så kul att höra. Man vill ju vara fin på sitt bröllop.
    Självklart så förstår jag att ni vill gifta er innan ni skaffar barn om farfar har sagt det. Sådant är viktigt att lyssna till. Själv har jag två barn och min sambo ett så där har vi ingen panik. Skulle vi däremot få ett gemensamt så vore det bara en bonus.
    Än så länge syns inga strån i andra färger, men det kan bero på mitt mellanblonda, tråkiga hår :P Och när jag sminkar mig har jag inga glasögon på, så kråksparkarna kring ögonen syns inte! 

    Jag tror inte farfar skulle bli upprörd om han fick första barnbarnsbarnet utan att vi var gifta, och jag och min syster är lite osäkra på om det var jobb eller giftermål som var det viktiga. Att han accepterat att jag just nu bor ihop med min andra sambo tycker jag säger mycket om hur stor skillnad det är gentemot att mina föräldrar flyttade ihop först efter bröllopet. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    elb skrev 2014-05-01 20:04:44 följande:
    Tack tack!

    Jaså? Hoppas att det går o ordna... vi har mailat till dem och ska dit någon dag snart för att dels mäta och kolla saker inför dekorationsplanerna, och tänkte fråga då och vad de anser om det.
    Mmm... Västebottenmuseet, hur ser det ut där inne, har de någon större lokal eller så? Har insett att vi verkligen är sämst på Umeå, haha, har bott här för kort tid för att känna sig allt för bekant med staden! 
    Ja... funkar inte nåt av dem så blir det  ju lite jobbigt! Nackdelen med vinterbbröllop antar jag :-/
    Jag har ingen aning om man faktiskt får hålla vigslar i Västerbottensmuseet, men det är det enda jag vet som ligger i närheten ;) Själv bor jag i Umeå för andra gången, men har ändå ingen koll. Min sambo är född och uppvuxen här, men han har ingen koll på sådana saker ändå :P
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    elb skrev 2014-05-03 21:22:44 följande:
    Haha, okej
    Vi har bestämt en dag o träffa dem på Sävargården och det lät inte som att vigseln där skulle vara något problem! Får se vad de säger :-P
    Skönt! Håller tummarna för er :)
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    Lavin skrev 2014-06-03 09:47:26 följande:
    Hej! Jag är lite seg på att svara hah... men Hössjö loge hade vi tänkt.. Det är typ som en gammal rektangulär dansloge, takbjälkar, lite ladugårdsstuk. Det är precis så vi vill ha det. Köket ligger i bygdegården bredvid logen så det blir lite spring för kökspersonalen, men det gjorde inte så mycket, dom är bara glada över att få hjälpa till, så det känns skönt :) 
    Vi är grymt lättade över att det löste sig med lokalen haha 
    Blev tvungen att googla bilder, och det ser verkligen superfint ut! 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Bröllop i Umeå 2014