• Chicita

    Save the Date -på e-mail?

    Kort svar på frågan: Nej

    Jag tycker att e-mail-inbjudningar (även om det "bara" är save the date) känns oseriösa.
    Det känns mer som "Grillfest på fredag. Kom om du vill" 

  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 21:14:00 följande:
    Ps. Man kan också passa på att skicka med en kalender-inbjudan så att det hamnar direkt i mottagarens kalender
    Vilken kalender? 
    Finns det någon som är synkad med alla elektroniska kalendrar? Och alla som inte använder sånt?

    Kanske en bra idé om man har hela sitt sociala nätverk på mailen. Men för oss hade det inte funkat över huvud taget.
    Ca 30% av våra gäster använder inte ens mail, det mest avancerade elektroniska dom använder är micron *typ* Flört 
  • Chicita

    Ett tillägg som jag kom på när jag läste Kaffegrus inlägg.
    Jag skulle nog säga att det är så kul att få något i brevlådan som inte är en räkning, så just därför tycker jag att det blir ett mervärde Glad
     

  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 21:37:37 följande:
    Om man inte använder elektonisk kalender är det fullt tillåtet att skriva ner datumet precis som vanligt Ursäkta om jag går lite OT, men vad är det ni känner är opersonligt med mail? Det är ju MIN mailadress precis lika mycket som min hemadress är MIN. Jag har aldrig reflekterat över frågan själv så jag är nyfiken
    Alltså jag frågade seriöst... Finns det någon kalender-inbjudan som funkar med alla elektroniska kalendrar?
    Det skulle ju vara praktiskt vid andra tillfällen menar jag Glad 
    Om du vet hur det funkar alltså...

    Mail används till så mycket "strunt". Jag får exempelvis massor med "kolla min söta hund/barn/whatever som gjorde detta i dag" och "skvaller" via mail.
    Sånt som alltså går direkt i skräpkorgen, precis som reklamen som kommer i brevlådan.
    Det enda seriösa jag får på mailen är svar på jobbansökningar och liknande. Därför får mailen en väldigt låg status hos mig.
    Mail = skräp helt enkelt...
    Det går snabbt att göra ett massutskick och kräver inte så mycket av avsändaren.
    Det förutsätter också att alla har en mailadress om man ska skicka ut något sånt här. Och som sagt alla jag känner har inte en mailadress. Vissa har inte ens en dator. Och dom vet inte hur sms funkar på mobilen så dom klarar inte av att läsa sånt om dom ens har en såpass "ny" mobil att dom kan ta emot sms.

    Däremot får jag väldigt sällan något i brevlådan som är roligt att få. Det är räkningar, reklam och lappar för att hämta ut beställda varor.
    Så allt annat som kommer i brevlådan blir jag extra glad över.
    Det känns som att avsändaren brytt sig lite extra, speciellt om adressen är handskriven. Och då får det högre status för mig...

    Att få ett riktigt brev kan göra att jag går och små-ler en hel vecka.
    Alltså ett sånt där gammaldags med fint brevpapper och handskrivet... 
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 22:07:59 följande:
    Jag kan nog inte hjälpa dig där tyvärr... För mig har det alltid bara "funkat" (sådär som man vill att teknik ska göra...). Jag kör både G-mail och Exchange och växlar mellan iFån (jobbet) och Android (privat) och har aldrig haft några problem Drömmer

    Och jag håller med er, det kan vara jättetrevligt att få ett brev hem i brevlådan! Men att få ett kort på mail eller en superrolig film som den som Tokig gjorde är för min del minst lika personligt och spännande. Och det är ju faktiskt bara STD-kort, om folk glömmer datumet så känner de ju två personer som de kan fråga som inte kommer att glömma det. Och personlig kontakt är ju ändå det roligaste Glad 
    Har ju ett datasnille till make, så jag "måste" använda openoffice, Debian-Gnu-Linux osv här hemma, han är inget Microsoft-fan om man säger så Tungan ute
    Men han använder i princip inte sociala medier, så det är ingen idé att fråga honom om sånt så jag hoppades att du skulle veta nu när du sa sådär SkrattandeFlört

    Jag hade ju hellre fått filmen på en dvd-skiva i brevlådan om jag ska vara riktigt ärlig...
    Det är väl det där med att man kan skicka 300 inbjudningar med ett par knapptryck som gör att det blir opersonligt antar jag... 
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 23:33:52 följande:
    Tyvärr inte Tungan ute. Har bara väldigt ytlig koll på Linux (dvs., har bara använt det några gånger) så jag kan nog inte uttrycka mig där... Inte heller har jag någon koll på FB mm eftersom jag inte använder det. Men mail-telefon-kalendersynkning funkar för mig i alla fall! Värt att notera är att jag fram till ca 5 månader sedan hade papperskalender och skulle aaaaldrig byta, tji gick det med det...

    Jag tror svaret på frågan för TS del är hur väl ni känner era gäster. Jag vet vänner som inte skulle komma ihåg datumet om jag så skrev det i pannan på dem så att de såg det varje dag i spegeln. Så till dem skulle det inte spela nån roll hur de fick sitt kort. Skrattande
    Men till mormor skulle jag aldrig kunna skicka via mail, hon skulle naturligtvis få ett kort på posten.
    hehe.. ok det var ju synd Tungan ute
    Men det är ju så där det brukar bli. Jag skriver upp allt i en stor köksalmanacka, för annars kommer inte maken ihåg något alls. Eller tja det gör han inte ändå {#emotions_dlg.djavulsk} Men då har jag gjort det jag kan i alla fall...

    Jag tror också att Save the Date-kort rätt generellt beror på hur intresserad mottagaren är av att komma ihåg det.
    För många är det något som händer väldigt långt bort och alltså inget man lägger någon energi på att minnas. Man väntar på den "riktiga" inbjudan istället liksom... 
Svar på tråden Save the Date -på e-mail?